{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Positiv / negativ forstærkning
  • #1   15. okt 2015 Læringsteorien siger:

Forstærkning er definitionen på alt, hvad der øger en adfærd.
    Negativ betyder at fjerne noget
    Positiv betyder at tilføje noget.

Dvs. positiv forstærkning er, når man giver/tilføjer hunden noget, som får den til at øge den givne adfærd. (Fx. at give den en godbid for at sætte sig ned)

Negativ forstærkning er at fjerne noget (eller holde op med at tilføje noget) der også øger adfærden. For at kunne øge en adfærd ved at fjerne noget, bliver det nødt til at være noget, som hunden opfatter som ubehageligt. Det kan fx. være, at man trykker på hundens bagpart, samtidig med, at man siger "sit" - og så holder op med at trykke, i det øjeblik hunden sætter sig.

Rent læringsteoretisk kan man derfor ikke arbejde med negativ forstærkning uden man samtidig arbejder med positiv straf...

• #2   15. okt 2015 Men hvad med når man ignorere? vil det ikke også kunne tolkes som negativ forstærkning? smiley

Bare nysgerrig smiley

• #3   15. okt 2015 Agnete

Når du ignorerer noget, så gør du jo det modsatte af at forstærke smiley

• #4   15. okt 2015 Tænkte bare at det måske også kunne ses på at man fjerner noget fra hunden. altså at man fjerner forventningen til at hunden får respons fra føre? smiley

kan godt være det lyder helt crazy, men var bare en tanke smiley

• #5   15. okt 2015 Sådan ville jeg nu ikke se på det smiley

• Griffen
    Griffen Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 93
    #6   15. okt 2015 Jamen det står naturligvis enhver frit for at lave deres egne definitioner, men da du bruger ordet "forstærkning", handler det for mig ikke så meget om opfattelse, jeg synes det er ret veldefineret. Forstærkning øger sandsynligheden for at adfærden gentages under lignende omstændigheder, I positiv forstærkning tilføjes noget behageligt som f.eks. at give hunden en bid bøf når den tigger ved bordet. Negativ forstærkning vil sige at man fjerner noget ubehageligt som når man tager en Panodil når man har hovedpine.
    Hvad der er positivt er derimod et definitionsspørgsmål; er man tørstig, er vand en positiv forstærkning, er man sulten, er mad det. Jeg ville opleve det som en (positiv) straf at spille golf i 4 timer, min svoger ville opleve den som en meget effektiv positiv forstærkning smiley

• #7   15. okt 2015 Det kan betragtes som negativ straf - som jo ikke er det samme som negativ forstærkning, Agnete smiley

• #8   15. okt 2015 aarh på den måde smiley tak CH, så var jeg da ikke helt væk smiley

• #9   15. okt 2015 smiley

At tilbageholde en belønning er jo negativ straf. Det, der så er humlen ved det at ignorere er, at det ikke sikkert at kontakten er den forstærker/belønning hunden søger.
    Og i så fald er ignorering overhovedet ingenting indlæringsmæssigt smiley

• #10   15. okt 2015 CH

Kunne ikke være meget mere enig med dig smiley

• #11   15. okt 2015 Når en adfærd ignoreres burde den udslukkes.

Man kan læse om det indenfor behaviorismen smiley

• #12   15. okt 2015 Helt enig med Griffen - det er jo som sådan ikke noget definitionsspørgsmål, jeg går ud fra den faglige definition af pos/neg forstærkning og straf som på billedet (selvom det er meget kortfattet)
    Så der ser jeg slet ingen definitionsspørgsmål. Men så kan det jo diskuteres hvad der fx. er positiv forstærkning alt efter individet smiley

profilbillede
  • #13   15. okt 2015 Smut var faktisk også den jeg tænkte på smiley

Men jo det er jo helt sikkert at hundene vil reagere forskelligt alt efter hunden og situationen smiley

• #14   15. okt 2015 Smut, den forsvinder hvis forstærkeren er kontakt - ellers gør den ikke.

Selvbelønnende adfærd - eksempelvis gøen - holder ikke op ved at man ignorere. ..

• #15   15. okt 2015 CH: ja det kan formuleres anderledes; adfærden udslukkes hvis de ellers positive responser bliver frataget.
    Der skal altså slet ikke være nogen form for belønning eller konsekvens, heller ikke selvbelønning. Jeg tog det lidt som en selvfølge at det lå i det jeg skrev, sådan er det når man har siddet med hovedet for meget i bøgerne - så glemmer man sommetider at andre ikke har samme viden.

• #18   16. okt 2015 Helt enig i det sidste Lenschow. Hvis et "nej" er et helt almindelig signal, der er indlært med positiv forstærkning, så er det bestemt ikke en positiv straf - men blot et signal, der betyder "hvis du stopper med det der, som du er i gang med, så er der noget behageligt på vej til dig".

Og som du også skriver, så er det vigtigt at være obs på, at det ikke er handlingen man udfører, der afgør om det er straf eller forstærkning - men derimod hundens efterfølgende reaktioner.

For nogle hunde er det bestemt en positiv forstærker, at der bliver kastet en bold som "belønning". Andre ville bare kigge på én, og bestemt ikke værdsætte det, og dermed ikke være villig til at tilbyde mere adfærd for at opnå det.

Omvendt har jeg også set et ellers velfungerende indkald blive ødelagt, fordi ejeren altid insisterede på nusse med sin hund, når den var kommet. Det fungerede fint, mens den var hvalp, men så snart den blev kønsmoden, gad den bare ikke det pjat mere, og det resulterede i, at den blev mere og mere modvillig til at komme, og konsekvent holdt sig på en armslængdes afstand.
    Så snart vi fik nedlagt forbud mod "hoved-ører-nusning" i forlængelse af indkaldet, gik der kun en uge, før det sad i skabet igen smiley

• #19   16. okt 2015 I forbindelse med det at det er hundens opfattelse af hvad der er forstærker synes jeg også det er værd at fremhæve negativ straf.
    Det bliver altid omtalt som værende en blød tilgang - men gad vide om alle overvejer at det NETOP er hundens opfattelse der er det vigtige, og ikke ejerens følelse af, om straffen er mild eller ej.
    Negativ straf kan sagtens medføre voldsomt ubehag for en hund. Men mange reflekterer ikke over det så længe de ikke føler de påfører hunden straf, men blot tilbageholder en forstærker.

Mængden af frustration kan være massiv for hunden.

Kommentér på:
Positiv / negativ forstærkning

Annonce