{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
906 visninger | Oprettet:

Gå pænt træning {{forumTopicSubject}}

Jeg er i gang med at lærer min hund ikke at trække når vi er ude og gå, i den forbindelse ledte jeg herinde efter tråde om emnet.
Fik læst nogle tråde og kom til at undre mig over nogle råd, som jeg tænkte jeg gerne ville høre jer om.

De fleste råd var det med at stoppe op når hunden trækker, og så at vende om når den trækker, så langt så godt.
Men så kom der råd om at træne lineføring med hunden på venstre side og øjenkontakt. Her tænker jeg at gå pænt og lineføring er to vidt forskellige ting.
Jeg har haft hund der var super god til lineføring/plads med fin kontakt, men så snart det var lufte tur træk han afsted og fattede ikke (trods træning med stoppe op mm.) at linen skulle være løs.

kan godt være det bare er mig der ikke forstår det og måske det er grunden til at min hund trak.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gå pænt træning
  • #2   3. jun 2015 Jeg skelner også. Mine hunde skal jo ikke gå på plads, når vi går tur.

Jeg kæmpede meget med hunde, der trak voldsom med nogle af mine første hunde, hvor jeg brugte de gængse metoder dengang: "Riv i snoren". I dag bruger jeg at stoppe op og vente, til hunden vender sig mod mig og tager kontakt. Det tager måske lidt længere tid i begyndelse, men på længene bane synes jeg, det fungerer godt, og klart bedre end de gammeldags metoder.

• #3   3. jun 2015 Line p.
    når du siger at du ikke acceptere at hunden trækker, hvad ligger der i det?

• #4   3. jun 2015 Lene N. Skal hunden komme hen til dig eller bare kigge på dig før i går videre?

• #5   3. jun 2015 Det at vende om HVER GANG hunden trækker, har hjulpet rigtig meget her. Vores pige på 9 mdr. trækker stort set aldrig i snoren, fordi vi ellers vender om. Også kommer hun jo ikke der hen hvor hun gerne vil, mens at hvis hun går pænt, så kommer vi alle de steder hun gerne vil. Det krævede dog at vi trænede det hele tiden, og det tog nok en måneds tid, før den sad stabilt. Hun trækker dog stadig, hvis vi er nye steder og der sker noget meget spændende, men jeg kan godt få hende til at gå rimeligt pænt i sådanne situationer også smiley

• #6   3. jun 2015 Her har jeg gjort det at hund og jeg har kontakt. Den står foran mig og jeg går baglænds, hunden følger med mig og holder øjenkontakt. Når den kan det 100% begyndte jeg at vende mig langsomt imens hunden fortsatte på venstre side med øjenkontakt.

I starten kan de godt tro, at de skal gå bag ved en, eller helt foran, men så går man bare tilbage til at gå baglænds indtil hunden kan.

• #7   3. jun 2015 (Forresten så var det kun på gåture jeg ville bruge det med at vende om, når hun skal gå plads, skal der selvfølgelig være øjenkontakt osv., og på gåturene har vi god kontakt til hende. Men var bare mht. at stoppe trækkeriet på gåturene, hvor jeg ellers ikke kræver andet af hende, end at hun ikke trækker)

• #9   3. jun 2015 Maya, den skal bare vende sig om og kigge direkte på mig.

• #10   3. jun 2015 jeg har også trænet lineføring med øjenkontakt. vi går ikke før, der har været øjenkontakt. trækker hun, stopper jeg og venter, øjenkontakt, og så går vi igen.

• #11   3. jun 2015 Jeg har trænet min den ene helt fra hvalp af med at gå pænt. Både med at stoppe op og vende om. Nu er hun 3 år og det er stadigvæk ikke lykkes. Jeg har aldrig prøvet før at det ikke virker, så jeg er godt nok på bar bund. Så jeg kigger lige med hvis der skulle komme nogle fif jeg ikke har hørt om før.

• #12   3. jun 2015 Stella har du prøvet at give godbidder helt nede ved dit ben, gerne lidt bag dit ben? Det har jeg også hørt kunne hjælpe. Har du prøvet at vende om hver eneste gang (man bliver rundtosset)? Måske kan man bruge klikker?

• #13   3. jun 2015 Natasha: Ja. Alt det du nævner har jeg prøvet. Problemet er at hun lære ufattelig hurtigt hvad hun skal gøre for at komme videre. F.eks. ved at stoppe op når hun trækker, så fiser hun hen ved siden af mig og holder kontakt. Jeg roser og når at tage et skridt frem og så fiser hun fremad igen. Det er ligesom blevet en yoyoeffekt. Frem og tilbage hele tiden. Jeg har også prøvet med lang snor på og så vende om, hvilken resultere i at jeg bare står og drejer i cirkler til sidst.

• #15   3. jun 2015 Vores hunde går ganske habilt fri ved fod, men det er også for mig noget ganske andet end at gå pænt, når man går tur.

Det gør de til gengæld ikke rigtig. De går i strakt line og kan finde på at trække. Det får de lov til - de kender grænserne ved både min mand og ved mig, og så behøver vi ikke mere smiley

Min mand bruger måneder på at lære dem fri ved fod så de går så korrekt som evnerne rækker.
    Det andet bruger vi selvsagt ikke ret meget tid på, det er noget der kommer hen ad vejen.

Det ville være forfærdeligt synd at lade dem gå under samme kommando i deres fritid, det kræver en masse energi og spænding i kroppen - det er på ingen måde afslappende og de får selvsagt ikke gjort så meget hundeagtigt når de går snorlige ved fars ben med næsen i sky...

• #18   3. jun 2015 Jeg vil faktisk helst at Robin kan finde ud af at gå på begge sider af mig..

Især hvis jeg har min datter med, så vil hun oftes gå på venstre side, så er der altså ikke plads til Robin der..

Øjenkontakt er vigtigt, men ikke når jeg går tur, så skal øjnene da se hvor han går hen *g*

• #20   4. jun 2015 Tak for alle jeres gode svar.
    Det er spændende og lærerigt at hører jeres syne og erfaringer med emnet.

• #21   4. jun 2015 Jeg benytter en øvelse til træning med hvalpehundeførere, som nogle hunde har glæde af at lære.

Du stiller en skål med godbidder i- hunden ser du lægger godbidder i.
    Du går ca. 10 m. (5 m. kan også være nok til en start) væk fra skålen og går i retning mod skålen med hunden i løs line.
    Trækker hunden, stopper du op, og venter til linen igen er løs, før du går fremad mod skåle igen.
    Hunden lære, at løs line får hunden derhen hvor den vil.
    Det skal siges at det kræver at man har god reaktionsevne, for at man får vist et tydeligt billede for hunden smiley

Nogle hunde fatter systemet hurtigt, andre er meget længere tid om det smiley

• #22   4. jun 2015 Det udelukker selvfølgelig ikke at gå pænt i snor træning derhjemme:
    Hunden kommer ikke frem når den trækker (man kan evt. lige vende rundt), men kun når der er slap line...

• #23   4. jun 2015 Bella: Lyder som en god ide.

Kommentér på:
Gå pænt træning

Annonce