Gå pænt træning Gå pænt træning
Dette er et spørgsmål/dilemma fra en hundeejere, syntes det var meget relevant i vores gruppe, og derfor har jeg "lånt tråden:-)
Hej med jer og rigtig glædelig jul!
Jeg søger lidt råd til gå-pænt-træning. Kiki min amr. bulldog/amstaff på 1½ år her til januar, er ikke ret god til at gå pænt.
Jeg har fra hun var helt lille hvalp trænet gå pænt med hende, (og gået til træning). Men da hun blev der omkring 8 mdr, begyndte hun at trække en del - jeg fortsatte min træning og da hun så blev et år ca. Blev det virkelig slemt. Og nu er det knapt så sjovt mere, da hun vejer over 40 kg.
Jeg har prøvet "alt", kontakt træning (gå pænt) også kun få skridt, dvs. jeg har trænet HVER dag - med hendes yndlingsgodbidder, har prøvet stortset alle seler og halsbånd. Lige nu træner vi med træningsgrime, men har læst det kan være skadeligt for hundens nakke, så det vil jeg helt undgå at gøre for længe. Pighalsbånd går hun pænt med, men for det første er det ulovligt og for det andet kan jeg ikke få mig til at give hende det på.
Og går jeg med min kæreste og hans hund, så er hun rigtig slem.
Er der nogen rigtig gode råd? Ellers bliver jeg bare ved med at træne *ss*
Kom godt ind i det nye år! pfft
maj 2008
Følger: 46 Følgere: 41 Hunde: 1 Emner: 336 Svar: 2.124
Det er ikke unormalt at hunden trækker hvis den går ved siden af andre, der er lidt konkurrence i det...
Det bedste man kan gøre tror jeg, før man kan lære den at gå ordenligt sammen med andre hunde, er først at lære den plads kommandoen...
Dvs. hunden skal være placerert på førerens venstre side, med skulderparti udfra føres knæ...
På den måde, er det nemt at se fysisk for hunden hvor dens plads er, lære hurtigere, og samtidig viser du også at du er lederen af "flokken", og at hunden skal afvente dine signaler, istedet for "selv at bestemme-tage lederskabet"
Måden jeg lærte dette rigtigt på, i træningsklubben, var at får hunden til at sitte ved ens ventre side, og begynde at gå stille og roligt mens der holdes godbid foran hundens næse.
Start med evt. at give den godbiden ved hvert 5-10 skridt mens du siger plads, og KUN når hunden går rigtiigt placeret i forhold til dit ben...
Det kræver lidt tålmodighed i starten, men hunden vil hurtigt opdage at ordet plads, udløst af placering ved føres venstre side vil afgive belønning.
Freja er 16 måneder nu, hun gør det næsten automatisk, jeg belønner hende dog stadig med godbidder, for at beholde "kontrollen" over hende, så hun ikke pludselig "glemmer" at hun går plads, og får lyst til at snuse eller løbe over på den anden side af vejen f.eks.
Pøj pøj med det
maj 2008
Dette kan bl.a. gøres ved at sidde foran hunden med godbidder, holde dem foran dem.
Hunden vil sikkert gerne have godbiden, men man siger nej, og lader den ikke få den, indtil hunden er stille, så kan man sige værsgo eller ja (det ord man gerne vil bruge til positiv belønning)
Den måde er god at tage med sig ud på turen. Gjorde jeg også med Freja, da hun skulle gå alm. pænt i snor u. træk. Jeg sagde hårdt nej, og rykkede kort i snoren, i sekundet jeg kunne mærke hun begyndte at trække.
Det får hunden til at stoppe op, og når hun så fortsætter med at gå uden at trække, siger jeg i positivt leje jaaa, eller dygtig (istarten fik hun belønning imens) men nu er rosen nok
maj 2008
det skal heller ikke forstås sådan at hun ikke må snuse, at hun ikke må tisse, at hun ikke må gå lidt foran dig.. men at du skal bestemme hvor og hvornår hun må det
håber du får styr på din hund.. - 40 kg er godt nok meget.. er glad for vores den største kun er på de 30
maj 2008
maj 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 8 Svar: 58
maj 2008
Til Maibritt:
Jeg lærte på hundeskolen ang. dette, at prøve at dele forskellige handlinger op med forskellige kommandoer... Den er god at prøve at tænke over/huske på, når man sådan er ude og opdager ens hunds egenskaber.
F.eks. Hvis hunden skal gå MEGET pænt og tæt ind til venstre ben, med dens skulder udfra dit knæ, kan kommandoen hedde PLADS-den er også god at afslutte med, at lære hunden at den skal sætte sig når du stopper op, som del af Plads-kommandoen..(Husk øjenkontakt og godbidder, således udviser man lederskabet)
Ellers, bruger jeg også kommandoen GÅ PÆNT, når hunden godt må gå og snuse mens den er i snor, (og selvfølgelig ikke trække)
Jeg holder stadig hunden på venstre side, for ikke at gøre den for forvirret, og så undgår man også at den pludselig skifter side og man er ved at snublei snoren.
FORAN/HERIND-hvis hunden skal gå foran dig uden at stoppe op, men den må godt kigge og snuse mens den går...
Det er lidt af det jeg bruger, er jeg virkelig glad for, da det giver mig bedre tryghed når vi er ude at gå ved vejene m.m. Plus at det bliver meget mere afslappende, end hele tiden at skulle trækkes eller stoppes op pludseligt...
maj 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 8 Svar: 58
okt 2007
Følger: 10 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 173
Ja jeg træner både Cookie og min mand da han ikke har haft hund før. Cookie er nu 17 uger og skal starte til træning søndag, det bliver dejligt for krudtuglen. Hun trækker os en del og nogle gange er man liiiiiige ved at gå amok, for selvom hun vejer ca 14 kg, så er det meget irreterende. Vi træner på livet løs. Hvis jeg skal gå en lidt længere tur tager jeg gerne og giver hende sele på, det er bedre for hende når hun trækker og det er lettere for mig hvis hun trækker. Og så hænger hun sig jo ikke på samme måde. Nogle gange bliver hun os helt vildt ivrig så hun er lige ved at kvæle sig selv. Tossede hund, hehe.
Gå pænt træning
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside