28. jan 2010 Følger: 14 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 63 Svar: 518
Min hund stresser. {{forumTopicSubject}}
Hej alle kære hg'er.
Jeg undskylder på forhånd, hvis det bliver langt - og muligvis lidt rodet.
Men jeg har simpelthen brug for hjælp, inputs og bare andres syn på vores situation.
- Min mand og jeg har to shetland sheepdogs. Det er Watson det handler om, han er snart 4.
Han er en dejlig hund, og fungerer i alle vores hverdags ting, HVIS vi tager vores forholdsregler, som jeg efter at have tænkt på er rimelig omstændige. Han er meget stresset, og jeg valgte at stoppe med at løbe agility med ham, som jeg ellers løb på konkurrence plan. Tænkte at dette kunne være grunden, da han også stresser på agility banen.
Men det er generelt i hverdagen, hvis jeg f.eks. sidder i sofaen, og rejser mig op, flyver han op, kigger op på mig og piber. Ligeledes hvis vi får folk på besøg, han kan slet ikke finde ro og piber og piber.
Han har egentlig altid været speciel, siden vi fik ham. Men synes bare efter ví fik Tyson at jeg ligger mere og mere mærke til hvor slemt det egentlig er, fordi han er en helt anden hund.
Han skal tit have en kommando for at falde til ro, og det er blevet ren vane for os at give ham den kommando.
Han bliver tilpas stimuleret, og tænker heller ikke han bliver over stimuleret, da dette jo også godt kunne være en mulighed.
Men er der hunde, der simpelthen bare er sådan af natur?
Eller er der noget jeg kan arbejde med?
Åh det blev rodet. Spørg hvis der er noget jeg ikke har fået fortalt.
Vh, Mette, (og Watson, som LIGE NU ligger og sover ved min side)
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
jan 2010
Følger: 14 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 63 Svar: 518
Han får hans mad i aktivitets spil morgen og aften. Manden laver ofte spor med ham, og jeg træner rally og små agility øvelser, for ikke at køre ham op.
jan 2010
Hat prøvet mange ting, men hvis det er for let kører han sig selv op.
jan 2010
Synes faktisk han har selvtillid nok. Men ja han er følsom, men det kan racen jo godt være. synes han har mod på nye ting, og er på den måde sikker nok i sig selv.
jan 2010
jan 2010
Han er MEGET fører fokuseret, og ja vil helst ikke gå glip af noget.
jan 2010
aug 2008
Spor, søg, foderlegetøj har altid kun været underholdning for mine. Det er ikke noget hvor jeg sådan har kunne mærke at de har været trætte bagefter.
Har du prøvet at lav tænke-selv øvelser og klikkertræning? Det har for mine hunde altid været de øvelser der virkelig tager kegler på afslapningskontoen bagefter. Her kommer det så lidt an på hunden, min første tæve kunne arbejde koncentreret uden pauser, mens Lia stresser op over det efter en 10 minutter. Så holder vi en lille tumle/lege pause og forsætter, når der er kommet ro på hjernen igen.
Og ellers ville jeg træne de enkelte situationer individuelt og også lave noget "stille" træning mht. piberiet. Vær også opmærksom på hvordan I reagerer på ham. Får han noget ud af at stresse/kræve opmærksomhed?
jan 2010
Jamen vi reagerer jo nok forkert på det. Men må indrømme at jeg er ved at blive sindssyg over det piben.
jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal reagere på det.
aug 2008
Angående øvelser, det kommer lidt an på hvad han kan i forvejen. Men alt nyt kan bruges. Sørg for han skal tænke selvstændigt for at finde ud af hvad det er han skal. Det eneste du skal gøre er at rose/belønne når han er på rette spor. Start med noget rigtig nemt indtil han har fattet pointen med det. Her er det helt klart nemmest hvis I klikkertræner. Har du ikke brugt det før, så lær at bruge klikkeren først.
jan 2010
Vi har ikke arbejdet med klikker før, så det går vi igang med at lære.
jan 2010
aug 2008
jan 2010
er ny indenfor det område!
sep 2013
Følger: 17 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 199 Svar: 2.072
Det er ikke så slemt som du beskriver. Men det viser sig bla. ved piben over at der skal ske noget. Løber kort efter sin hale og smider sig på gulvet i "opmærksomhedheds leg. Men det går relativt hurtigt over igen
Prøv at lægge mærke til om han stresser på de stille og rolige dage hvor der ikke har været stress involveret tidligere. Hvis ikke, så kan du måske prøve at neddrosle de træningsformer/lege hvor han stresser.
jan 2010
Watson er fører fokuseret, når vi løber agility eller træner. men han kan sagtens ligge inde i sengen og jeg ligge i sofaen, på de dage hvor han er knap så stresset og giver sig selv lov til at falde til ro.
aug 2008
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 89 Hunde: 2 Emner: 159 Svar: 2.252
Jeg har erfaret at der er 2 ting i "hjemme-miljøet" som stresser min Sheltie, og som gør at hun er en lidt anden hund når hun er ude fra hjemmet eller passes ude.
jan 2010
maj 2015
Følger: 6 Hunde: 1 Emner: 16 Svar: 111
jan 2010
Det her er lidt mere generelt, hvor han ikke kan falde til ro, og generelt kører meget højt.
maj 2015
jul 2012
jan 2010
og omvendt egentlig også utroligt at Tyson ikke kopierer Watson's adfærd. men det er vi glade for.
jul 2012
jan 2010
Watson kører konstant på TÆND
jul 2012
Tyson lyder dejlig nem
jan 2010
heldigvis fungerer de så fantastisk sammen.
maj 2015
Kun når han leger med andre, kommer han i omdrejninger, når vi træner tricks og lydighed , gider han ikke rigtig, ikke som mange andre shelterdæk, hvor der er fart på. Hvad kan jeg gøre, han er ikke vild med mad
aug 2008
Du skal finde noget han er vild med. Bold? Leg? Ros?
Leger du selv med ham? Du skulle gerne være den mest interessante for hunden og dække 90% af hans behov. Hvis han f.eks. får det meste af sit legebehov dækket af andre hunde, så er du sandsynligvis ikke så spændende.
Tænk på dit kropssprog når du træner. Er det sjovt for hunden? Hvordan træner I? Igen, jeg kender ikke meget til sheltier, men det er de færreste hyrdehunde som f.eks. synes det er sjovt at dække ti gange i træk, så hvis du træner sådan, så lav lidt afveksling..
maj 2015
jul 2012
Har du prøvet at holde ham sulten før træning? Prøv evt kyllinge lever fra Kvickly
maj 2015
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 1.756
Ved hende bundede det i usikkerhed fra VORES side af.
Vi holdt hele tiden øje med hende, listede os rundt hvis hun endelig sov, og var hele tiden bange for at gøre noget der kørte hende op...
Vi havde en adfærdsbehandler ude som hjalp os.
Vi skulle bare være "almindelige" omkring hende, og når vi bad hende om noget skulle vi også mene det. Altså sad vi f.eks. i sofaen og vi bad hende lægge sig i kurven, så skulle vi også mene det - Dermed sagt, at hvis hun ikke lagde sig i kurven, så skulle vi rejse os og guide hende hen i kurven.
Hvis vi på forhånd allerede vidste at vi ikke gad rejse os, så skulle vi heller ikke bede hende om noget, som hun højst sandsynligt ikke ville gøre.
Kort fortalt - Vi skulle være mere selvsikre og ikke gå og være bange for hun kørte op hele tiden
Min hund stresser.