{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.838 visninger | Oprettet:

At træne "stå" med sin hvalp! {{forumTopicSubject}}

Vi vil meget gerne til udstilling med vores dejlige oeb dreng her til november. Men åh hvor har jeg svært ved at lære ham at stå! Han følger bare efter godbidden eller ender med at slå røven i sædet! smiley jeg bliver selvfølgelig ikke gal og vi prøver bare igen! For det er jo mig der så ikke viser ham tydeligt nok hvad han skal smiley jeg har søgt videoer på google, men kan ikke rigtig finde nogen helt fra starten, så jeg kan se hvad jeg skal gøre når han går eller sætter sig.

Råd, links til videoer eller andet modtages med kyshånd smiley har aldrig gået til udstilling før, og han forstår allerede sit, dæk og plads smiley så hunden er jo klog nok smiley bare mor her der halter efter hehe

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At træne "stå" med sin hvalp!
  • #1   7. okt 2014 Prøv på youtube smiley

• #2   7. okt 2014 Da min var mindre "gik" han også efter godbidden. Jeg brugte det at "gemme" den inde i hånden så han ikke kunne få fat på den og i det han stod fik han den. Når han satte sig bad jeg ham gå en runde om sig selv og stillede ham op igen. Nu ved jeg ikke hvor stor din er, men tit kan det være nemmere hvis du sætter dig ned ved siden af ham.
    Ellers kan jeg varmt anbefale at gå til noget ringtræning, det har jeg været rigtig glad for smiley

• #4   7. okt 2014 Hvordan træner du det?

• #5   7. okt 2014 Brug en klikker og klik når hunden aligevel står, dvs stil dig op og klik i samme sek hunden står og beløn, ingen kommandoer eller lokning bare klik når hunden står, efter nogen tid vil hunden selv tilbyde stå når du stiller dig op, så kan du begynde at trække klikket dvs vent lidt længere med at klikke, senere begynder du at flytte lidt på hundens ben m.m medens den står før du klikker;)
    Til slut har du en hund der står så snart du stiller dig op foran den;) og bliver stående uanset hvad du gør indtil du klikker

• #6   7. okt 2014 Stella - jeg har forsøgt mig således:
    Siger "stå" og belønner ham for at stå. Så har jeg gradvist fjernet godbidden en smule fra snuden for han skulle stå rigtigt med hovedet. Men allerede der flytter han sig eller sætter sig. Så er jeg startet forfra?

• #7   7. okt 2014 Bodil, jeg vil så gerne undgå med klikker smiley

• #8   7. okt 2014 Pia, jeg tror jeg forstår vvad du mener. Og synes også det er sådan jeg har forsøgt. Kan godt sidde ned med ham imens, men er det en fordel?

• #9   7. okt 2014 Øhhhhh hvorfor vil du undgå klikker??

• #13   7. okt 2014 Okay det er bare min nening: Du skal ikke fjerne godbidden før han er drøn sikker i sit stå, faktisk skal han overfodres, det vil give stå øvelsen stor værdi for ham senere hen. Du kan først fjerne godbidden når han er sikker i sit stå. Jeg har selv været igennem samme mølle med "bukke" øvelsen, nu kan hun holde sin buk position i flere sek imens jeg går rundt og svinger med armene.

• #14   7. okt 2014 Gå tilbage i tiden og undlad at indlære sit. Sådan gør man med udstillingshunde smiley
    Vores Kida har vi med vilje ikke lært sit, og hun står bare perfekt. Når de andre på hvalpeholdet træner sit, så træner vi stå.

Når man køber en hund, skal man vide hvad man vil bruge den til.
    Man skal nemlig præge den i de miljøer, man ønsker den skal indgå i som voksen, når hvalpen er mellem 8-12(16) uger. Det er meget sværere at præge og træne miljøer senerehen.

Men nu hvor skaden er sket, må du se at rette op i en fart. Du har ikke valgt den mest arbejdsomme race, men hvis du finder yndlingsmotivatoren frem, så skal det nu nok lykkes ud fra de metoder andre her på siden har foreslået smiley

• #16   7. okt 2014 Og man fjerner den gradvist ved at vente 1 sek, 3, sek, 2 sek, - man varierer ventetiden så hunden ikke regner det ud (jeg har så altid klikket, men man kan jo bruge et verbalt signal)

• #17   7. okt 2014 Jeg gør det øjensynlig anderledes end alle andre her.

Jeg lærer mine udstillingshunde både sit og stå, men jeg bruger ikke godbidder til stå, ganske ligesom jeg ikke bruger godbidder i ringen. Jeg ønsker mine hunde skal fokusere på mig i ringen ikke på en godbid. Med en godbid i hånden vil de ofte følge hånden, og det skal de ikke.

Jeg stiller hvalpen, snakker roligt til den og nuser den på brystet, hvilket har en beroligende/afslappende indflydelse. Efterhånden som de lærer at stå, begynder jeg stille og roligt at flytte på først et ben, så et mere osv. Jeg synes ikke det varer så længe, før de er ok til at stå.

Men meget afhænger selvf. også af hvad race man har, nogen er jo roligere end andre, selv som hvalpe, og vi ønsker nok også lidt forskelligt i ringen. Jeg ønsker f.eks. ikke at mine skal stå og stirre opmærksomt på noget, det får dem til at løfte ørerne og giver et forkert udtryk. Med nogle racer vil man nok gerne have de stirrer opmærksom, og så er en godbid måske en fordel.

• #18   7. okt 2014 Sådan ser et af de første forsøg ud. Her Peia 3 mdr.

profilbillede
  • #19   7. okt 2014 Og her 4 mdr. og nu har hun lært det:

profilbillede
  • #20   7. okt 2014 du kan gå ind og se på DKK side under Kredse hvor der er ringtræning så du kan komme af sted så få du det lært for han skulle også kunne stå på boret når dommeren skal se på ham

• #22   7. okt 2014 Ej helt ærligt, når man tænker på hvor mange kommandoer en hund faktisk kan lære, så giver det da ingen mening overhovedet at ville undlade at lære hunden sit! Selvfølgelig kan hunden da lære at stå også selv om den kan sitte, dække, gø eller hvad som helst andet!

• #23   7. okt 2014 Hvorfor vil du ikke bruge klikker? Ikke at man ikke kan træne uden, men jeg ville da rigtig gerne høre en begrundelse for ikke at ville bruge den;)

• #27   7. okt 2014 Brug klikker i indlæringen, du kan altid skippe den senere.

• #28   7. okt 2014 jeg ved at os der er ringtræner ved DKK anbefaler at de ikke træner sit den sidste måne inden en udstilling for den har jo lært at når mor eller far stopper så skal jeg site på plads

• #29   7. okt 2014 Man bruger vel ikke på plads, når man løber med sin hund i udstillingsringen.

Det er da sikkert lettere slet ikke at lære dem sit, og hvis man ikke skal bruge det, så er det da også fint ikke at lære dem det, men hunde kan nu altså godt lære at skelne sit fra stå og udstilling fra alm. træning.

• #34   7. okt 2014 det er general den besked man giver dem der kommer til ringtræning at de ikke skal træne sit ,hun kan da prøve om hun ikke kan gå der til ringtræning ved da nogle har haft hunde fra andre kennel klubber til at træne hos sig

• #35   7. okt 2014 Altså mht klikkeren, så har jeg absolut ingen erfaring med den, og jeg synes egentlig heller ikke den tiltaler mig smiley det er nok bare fordi jeg ikke har kendskab til metoden personligt. Men da man heller ikke må bruge dem i ringen tænker jeg at gøre det uden smiley
    Har I liner på jeres hunde når i træner stå? Og hvilke godbidder er gode at give så mange af for hans mave? smiley

• #36   7. okt 2014 En klikker bruges ikke som belønning, men som kommunikator. Du skal derfor ikke have klikkeren med i ringen.

• #37   7. okt 2014 Pølser små frikedeller kødboller tørre lever

• #38   13. okt 2014 Lige et spørgsmål angående udstilling og klikker smiley Der blir skrevet at man kan bruge klikker til at lære hvalpen at stå. Men at klikkeren ikke må komme med i ringen det forstår jeg ikke helt. Starter man så med at shape hvalpen til at stå med klikkeren, sætter kommando på og voila så kan man ligge klikkeren? Jeg mener klikkeren er jo en betinger for at der kommer noget godt? smiley

• #39   13. okt 2014 Klikkeren bruges jo "kun" til at finpudse og time. Den er guld værd under indlæring, men da klikket i sig selv ikke er belønningen, kan man jo sagtens lægge den fra sig igen, når man har indlært øvelsen.

Jeg bruger klikkeren til at ståtræne Myrna, men jeg kan også sagtens glemme den en dag og træne med hende uden. Klikkeren er jo kun en hjælpende hånd, men ikke alfa omega. Jeg synes dog, den er et helt fantastisk værktøj. Den er med til at indlæringen går hurtigere efter min mening.

• #40   13. okt 2014 Myrna har så ca. styr på stå.
    Jeg er dog nødt til at free stacke hende, da hun trækker sig, hvis jeg prøver at rette det mindste på hende.

Som en hjælp er jeg så i gang med at prøve at lære hende både at bakke og komme et skridt frem mod mig, så jeg lettere kan forsøge, at få hende til at rette benstillingen, hvis hun ikke stiller sig rigtigt første gang.

Jer erfarne udstillere - hvordan får i "lov" til at rette?
    Det er ikke fordi Myrna er utilpas eller sky ved, at jeg retter på hende, men hun spænder i musklerne og vil ikke stå afslappet, efter jeg har haft fingrene på hende. Hun ender med at stå som en whippet med ryggen i stedet - slet ikke ønskværdigt smiley

• #41   13. okt 2014 Meget interessant smiley Og tak for svar smiley

• #42   13. okt 2014 Danielle, når Ghini spænder i ryggen, det gør hun nemlig også, hvis vi retter på hende, så "napper" jeg hele rygraden igennem, det får hende til at slappe af. Tricket er lært af en garvet myndehandler.

Jeg skriver napper i anførselstegn, for det er samme bevægelse men ikke hårdt, mere som blid massage.

Thor free stacker også Ghini og vi har brugt klikker til at indøve detaljer, så som at sætte ørerne opmærksomt og bøje hovedet let, så halsen buer.

• #43   13. okt 2014 Jeg har holdt hårdt på kun at indlære Stå ved Ainu, og det har givet pote MAKS..
    Som indlæring i starten fik han simpelthen kun belønning når alle fire poter var på jorden - sat han sig ned lokkede jeg ham op igen med godbidden.. Har faktisk en video af ham - her har jeg haft bassen i en uge: http://youtu.be/9vZU_QUF4Ks

Det er endt ud i sådan en freestand her, 6 måneder gammel lige om snart

profilbillede
Kommentér på:
At træne "stå" med sin hvalp!

Annonce