{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.287 visninger | Oprettet:

Dårlige erfaringer med klikkertræning...? {{forumTopicSubject}}

Jeg kan læse mig til, mange forskellige steder, at klikkertræning er HELT fantastisk..

Men jeg har engang stødt på en artikel, der forklarede bagsiden af medaljen på klikkertræning, i hvert fald for nogle racer, og nu kan jeg ikke finde den..

Jeg har ikke det store kendskab til klikkertræning, men kan sagtens se fordelen, som folk forklarer..

Men er der nogen der har modsatte erfaringer..?
-mener artiklen gik på at hunden kan blive stresset, men kan ikke huske det præcist..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dårlige erfaringer med klikkertræning...?
  • #2   13. aug 2014 Ja da smiley

• #3   13. aug 2014 Jeg kan godt nikke genkendende til stress og frustration hos hunden.

Min hanhund er klikkertrænet til det meste af det han kan. Det fungerer rigtig godt for ham, og han synes træning er en fest. Han er dygtig til at prøve sig frem og regner hurtigt ud hvad der udløser klik.

Min tæve har i forvejen stress-tendenser. Hun er samtidig ikke ret kreativ og ikke meget for at prøve sig frem (om det havde været anderledes hvis hun var klikkertrænet fra begyndelsen ved jeg jo så ikke).
    Hvis ikke hun ret hurtigt regner ud hvad der udløser klik, bliver hun frustreret og det fører til et stressniveau så højt at det er umuligt at arbejde videre før hun er faldet ned igen.
    SÅ til hende bruger jeg godt nok af og til klikker -men jeg shaper ikke ret meget, langt det meste indlæres med lokning osv på ret traditionel manér.
    Klikkeren kommer ind i billedet når der så skal arbejdes præcision ind i øvelserne

• #5   13. aug 2014 AT du skriver ved klikkertræning af hest at klikkeren er den nye godbid. Giver du ikke en godbid efter klikket ?

• #7   13. aug 2014 Min hund er meget sensibel, og stresser op, bare hun får en bold..

• #8   13. aug 2014 AT -klikkeren skal da ikke være en ny godbid. Den forlænger jo blot den tid man kan tillade sig at fumle efter gufferne i lommen sådan groft sagt smiley

Godbid (eller anden belønning) skal fortsat falde efter klikket -ellers mister klikket hurtigt sin effekt, særligt hvis man har en hund med lidt hjerne.
    Klikket er jo ikke belønning i sig selv, men blot en indikator af at "det du gør NU er korrekt, belønning er på vej"

• #11   13. aug 2014 AT - I klikkertræning bruger man klikkeren for at markere præcist og giver derefter en godbid/legetøj Præcist som Michelle beskriver i #8
    At undlade belønning er ikke klikkertræning og klikket er ikke en belønning.

• #12   13. aug 2014 AT -.men kommer der så ingen godbid (eller anden belønning)?

hvis det er korrekt forstået(?) hvorfor i alverden skulle hesten så gide at fortsætte med at arbejde for klikket, når den har luret at den intet får ud af det?

Noget af det første man lærer på klikkerkurser for hunde (i hvert fald på samtlige jeg har været til), noget af det første der står i alle mine klikkerbøger osv. er at klik ALTID OG UDEN UNDTAGELSE efterfølges af belønning (som ikke nødvendigvis er mad)
    Klikket skal i hundens hoved være = "det du gør LIGE NU er korrekt, der er en belønning på vej".
    Klikket gør jo så netop at man kan forstærke mere præcist, men er altså ikke en belønning i sig selv.

• #13   13. aug 2014 Min hundetræner advarede om, at bruge klikkeren for meget. Det kan føre til stress.
    Min egen er meget bedre, efter jeg begyndte at klikkertræne, og jeg bruger den meget.
    Men mest til indlæring, og ting som fx indkald, der bare skal sidde promte, hver gang.

• #15   13. aug 2014 Hov -i øvrigt er det samme metode (altså klik er ALTID efterfulgt af belønning) der beskrives af dem jeg er stødt på som har prøvet at klikke høns, tamrotter, får osv.

• #16   13. aug 2014 Hmmm, altså jeg har godt hørt, at visse hunde kan blive stresset af klikkertræning fordi de bliver frustrerede, men har ikke selv oplevet det. Er det ikke blot fordi man så har sat sine forventninger for højt, så der er for langt imellem at hunden udløser klikket?

Og helt enig med Labsen og Michelle: Klikkeren er IKKE en godbid, den er blot en markering af hvornår hunden (eller hesten eller hvilket som helst andet dyr) gør det rigtige.

• #18   13. aug 2014 Trine -frustrationerne er jo faktisk netop det der får hunden til at prøve mere intenst, prøve på en anden måde osv.
    Normalvis vil det jo ikek være volsomme frustrationer, men lad os sige jeg vil lære min hund at stille sig på en måtte og blive der.

Jeg klikker først for at den tager et lille skridt mod måtten. Det gør jeg nogen gange og hunden træder nu sikkert mod måtten hver gang... så jeg hæver kriteriet, nu skal den gå helt hen og røre ved måtten. Hunden ved ikke kriteriet er hævet, så den tager igen et lille skridt mod måtten -det udløser ikke klik. Hmm... den prøver igen, stadig intet klik.
    Nu oplever hunden så en mindre frustration, så den prøver mere ihærdigt så det blev hele tre skridt hen til måtten og vupti, det gav så et klik, og sådan fortsætter vi jo så.

Den lille frustration er jo på ingen måde et problem, tværtimod. Det var lige den motivation der skulle til for at hunden prøvede lidt mere ihærdigt og fik et klik igen.

Men for nogen hunde (min egen inkl) er den der lille frustration altså ikke lille. Ved Gaia ville samme øvelse se sådan her ud:
    Gaia sidder og nedstirrer mig ca ½ time uden at røre på sig. HVIS hun rører på sig er det for at lægge sig ned og stirre på mig. Der er altså absolut INTET at klikke for de første 20-30min, for hun rører sig ikke ud af stedet, selvom jeg har placeret min måtte meget strategisk, selv har prøvet at bevæge mig lidt i forhold til både hund og måtte osv.

Efter 20-30 min bliver hun træt af denne "leg" så hun flytter lidt på sig -bare et par cm, men hey, jeg fanger dte og klikker for det.
    Og det lykkedes måske et par gange mere, hvor jeg kan få klikket for at hun har flytte hovedet en smule i den rigtige retning.
    Efter endnu nogen forsøg virker det bare (og det er altså meget optimistisk sat -Gaia er langsom til at lære via klikkertræning, så sandsynligvis skal der 30-50forsøg til, før hun overhovedet har en lille anelse om hvad hun belønnes for).
    Så nu øger jeg kriteriet. Hun skal ikke bare dreje hovedet, hun skal faktisk flytte kroppen en lille smule derhen ad.
    Denne øgning af sværhedsgraden fatter Gaia slet ikke -hun har lige fået belønning for at dreje hovedet, hvorfor kommer den belønning så ikke nu?
    Så nu begynder hun istedet at gø af mig, sitrer i hele kroppen, gør lidt mere, snapper efter mine jakkeærmer, begynder at hoppe ind i mig for at vælte mig, og kan i det hele taget slet ikke være i sit eget skind.

...herfter går vi så over og tager en pause, for Gaia kan ikke lære noget lige nu.

Istedet kunne jeg ret hurtigt have lært hende at gå på måtten, ved bare at føre hende derover med en godbid på næsen 5-10 gange, så ville hun selv begynde at søge den.

Reiki havde blot krævet 3-4 klik, så havde han allerede fanget pointen og vi kunne begynde at arbejde med at blive på måtten istedet for bare at søge den.

Så der er altså forskel på hunde. Og for nogen bliver de der små frustrationer der skulle få dem videre, istedet til gigantiske, altoverskyggende stress-momenter.

Undskyld det lange indlæg -håber det er til at forstå hvad jeg mener nu?

• #19   13. aug 2014 AT -jeg har flere gange skrevet "eller anden belønning" i parentes smiley

Mine hunde belønnes med alt muligt. Godbidder, leg, legetøj, adgang til en skammel (Reiki elsker at klatre på skammelen), kæl osv...
    Så jeg tror måske ikke du helt har ret i at folk opfatter guffer som eneste ros. Det der med at bruge forskellige belønningsformer er ret udbredt i hundeverdenen smiley

I forhold til verbal ros, så er det måske ganske ok til en kendt øvelse. men til indlæring ved heste er det ikke specielt effektivt.
    Der er lavet forskning på netop dette hvor mad, at blive kløet og verbal ros blev holdt op mod hinanden.
    Mad vandt med flere længder efterfulgt af kløe mens verbal ros kom på sidstepladsen et godt stykke efter de andre.
    Ikke at verbal ros ikke kan bruges -men jeg ville godt nok finde noget andet som primær belønning smiley

• #20   13. aug 2014 Michelle: Absolut, tak for den udførlige beskrivelse. smiley Jeg tror dog du kan have ret i at det muligvis havde været anderledes, hvis hun havde "lært" at tilbyde adfærd tidligere.

• #21   13. aug 2014 Trine -det er meget muligt. Jeg overtog hende da hun var 2 år, og hun kunne ikk emeget, men kontakt, sit og plads var SÅ indlært så hun den dag i dag stadig går fuldstændigt i spåner hvis jeg går så hun ikke kan gå på venstre side af mig.
    Har jeg f.eks. et hegn på venstre side, jamen så MASER hun sig mellem hegnet og mig, så hun kan gå der på plads, koste hvad det vil. Hun magter slet ikke tanken om at gå på højre side (min hun er vidst nok lidt autist smiley )

Samtidig har hun jo meget let til stress -blot det at forlade stierne når vi er i skoven, kan få hendes verden til at bryde sammen smiley

Så shaping er bare for meget forlangt -hun er dygtig til mange ting, men selv at byde ind i træningen er ikke en af dem

• #22   13. aug 2014 HI hi, ja der kan man bare se. Men visse hunde kan jo også virke lidt småautistiske nogen gange! smiley

• #24   13. aug 2014 Fordi klikket kan gives meget mere præcist. smiley

• #25   13. aug 2014 Isabelle -problemet med kun at give godbid, er at i visse øvelser er det temmeligt svært at time fordi man jo ikke kan give godbidden MENS hunden udfører øvelsen.
    Her er klikkeren god, fordi den netop kan give en meget præcis indikator af hvad det er man gerne vil have.

Man kan såmænd gøre det samme med en fløjte, et ord eller noget helt 3. Det kræver blot at man er meget præcis og bevidst om timingen.
    Problemet med "dygtig" er at det siger vi ofte 500gange på en dag i alle mulige situationer og langt fra altid særligt præcist i rette moment.
    -så vil man bruge et ord, ville jeg nok prøve noget andet som så benyttes mere bevidst

• #26   13. aug 2014 Jeg bruger klikkertræning både til min hund og min hest - min hest er den lidt pågående type der er meget fysisk, men jeg synes faktisk at klikkertræning har en positiv effekt på ham fordi du virkelig kan se han gør sig umage for at få et klik smiley

• #27   14. aug 2014 Jeg har indtil nu trænet med stemmen, og INGEN godbidder.. Min lab er (stik imod sund hunde-fornuft), fuldstændig ligeglad med guffer.. Der imod har jeg brugt belønning i form af legetøj, og langsomt udvidet tiden der går imellem hun får det..

Men er der slet ikke nogen der har læst noget lignende den artikel jeg nu ikke kan finde, med stress og klikkertræning.,?

• #28   14. aug 2014 Min hund er, ligesom Michelles tæve, ikke fantasifuld nok til at blive shapet. Så der bruges klikker som et præcist signal til, hvornår ønsket adfærd er der, når jeg lokker/guider adfærden frem. Ellers går han fuldkommen i selvsving og nærmest hyperventilerer mens han sitterdækkerspillerdødhighfiversitterspillerdøddækkergør

• #29   14. aug 2014 Det er nok ikke klikkertræningen som sådan, der kan gøre nogle hunde frustrede smiley Det er hvilken træningsmetode man anvender, der kan gøre det. Nogle hunde kan bare ikke kapere shaping, hvor de selv skal tilbyde adfærd for at få belønning. Og bliver istedet stressede af det. Man kan jo godt anvende klikker uden man bruger shaping. Den kan bruges som en ret præcis og konsekvent 'dygtig' i helt almindelig guidet indlæring.
    Dog kan jeg godt forstå at der opstår frustrationer hos hunde og heste hvis man først indlære (betinger) en lyd på godbid, så dyret FORVENTER denne godbid og den så pludselig begynder at udeblive! Så har man misforstået konceptet. Den lyd man har lært dyret betyde 'belønning' SKAL altid efterfølges af belønning - også selvom man klikker forkert. Belønningen kan så godt være noget andet end end en guf; det kan være en bold eller sådan noget. Men verbal er ros er ikke nok. Dropper man belønningen efter klikket vil man lige så stille 'fortynde' effekten og indlæring bliver langsommere og dårligere.
    Jeg bruger en kombination af fri-shaping, dirigeret shaping og gammeldags lokning. Min dygtiglyd er stort set altid klikket efterfulgt af guf eller bold. Bortset fra når jeg træner sådan noget som 'stop jagten' eller 'ro på mens der passere en hund'. I den slags situationer kan der jo lynhurtigt ske noget udforudset og jeg vil ikke have ødelagt betydningen af klikket for mine hunde.

• #30   14. aug 2014 Personligt synes jeg klikkeren er et godt redskab til mange ting, men bruger den aldrig ved indlæring.

Synes det går alt for langsomt at lære mine hunde nye ting ved klikker træning. TIlgengæld bruger jeg den ofte til at skabe præcision i øvelserne, når de først er lært.

• #31   14. aug 2014 Jeg bruger klikker i indlæringen - den er genial her.

Men jeg bruger den så udelukkende til markør for en korrekt udført øvelse (et korrekt udført delmål) som jeg selv anviser hunden. Jeg bruger den ikke til at hunden skal tilbyde adfærd (shaping tror jeg vist I kalder det), for jeg synes at det skaber alt for meget forvirring på en så højtkørende hund som jeg har.

Men især til apporteringsindlæring er den er must-have synes jeg smiley

• #32   14. aug 2014 Mine stresser enormt af, når vi klikkertræner! Så det med stress kan jeg slet ikke genkende smiley

Einstein, der ellers kører helt op når vi træner, bliver simpelthen så rolig og man kan virkelig se hun tænker sig om... Men uden at det bliver på en passiv og dårlig måde.

• #33   14. aug 2014 En hund, der arbejder befinder sig jo i en tilstand af stress - så at dine ligefrem stresser af, lyder lidt sært ?

• #34   14. aug 2014 Jeg har faktisk en af hver 'slags' hund. Med min Irske Terrier er det sjovt at træne med shaping - oftest dirrigeret shaping (jeg laver 'set-uppet' sådan at det er let for ham at komme til at tilbyde det jeg gerne vil belønne). Med ham fungere lokning ikke altid særlig godt og han kan blive helt hektisk og kun fokusere på guffen hvis jeg fx ville vise ham en bevægelse eller noget med en guf. Til gengæld fungere det rigtig godt at han skal tænke sig om.
    Min dobermann kører højt og lærer meget hurtigt, hvad man vil have hende til. Til hende bruger jeg sådan set ikke ret meget shaping men istedet helt oldschool lokning i det meste indlæring. Det fungere bedst for hende og jeg anvender oftest shaping i forbindelse med små detaljer som fx da hun havde lært pladspositionen sådan nogenlunde, så brugte jeg shaping til at få hende til at sidde helt lige. Jeg bruger klikker til hende, men mere som præcis dyrgtigmarkør.
    At træne med så to forskellige hunde er faktisk en dejlig udfordring, som tvinger en til at tænke meget over hvordan man træner istedet for at kører på autopilot smiley

• #35   14. aug 2014 Den dag man kører på autopilot beviser man da først at man ikke har forstået noget som helst ...
    Ingen hunde er ens, heller ikke indenfor samme race, så kun at kunne træne på 'en måde er ikke særligt resultatgivende.

• #36   14. aug 2014 Bagsiden af medaljen - joo, den er da der..

Det forunderlige ved at have med hunde at gøre er, at man ikke bare kan trykke på knappen og så kører skidtet på skinner.

Der er i mine øjne ikke nogen metoder, man kan bruge til alle hunde et hvert sted til enhver tid - der vil være nogle ulemper ved alting, som brænder for meget igennem for nogle.

Som andre har beskrevet så oplever vi også at klikkertræning - her som shaping - få stress og frustration til at stige i et omfang, så hunden ikke kan indlære.
    Både stress og frustration kan bruges i indlæring - men der er grænser.
    Kører vi den for langt ud, så ryger bisserne rundt i luften og bliver man ramt, så husker man nok at stoppe i tide næste gang...

Så -.nogle ting kan vi shape, men stort set aldrig frishaping. I bund og grund gider jeg det nok heller ikke, jeg synes der er lidt lang vej, når en guidet shaping eller bare regulær lokning er ligeså godt og med mindre frustration for både hund og undertegnede.

Klikkeren er tilstede når hundene trænes - både når det er mig, der laver småting herhjemme og når manden træner IPO på træningspladsen. Dog varieret i forhold til øvelser og discipliner - som dygtig-markør.

• #37   14. aug 2014 Martine: Nej, nemlig smiley Autopilot var et dårligt ordvalg. Jeg ved skam godt at ingen hunde skal trænes helt ens, men der er dog fællestræk i en race der gør at man ofte vælger at gøre tingene på nogenlunde samme måde - arrggghhh svært at forklare. At skifte til en helt anden race gjorde at der var ting der skulle gribes meget anderledes an end med mine foregående 4 Irske Terriers. Pt har jeg sammen med en anden træner et konkurrence C hold (DcH) med 9 hunde - heraf 5 labber. Det er 9 meget forskellige ekvipager og hvad der virker for den ene virker ikke for den anden. Møde jeg selv en træner, der kun mener at tingene kan gøres på én måde så går jeg ikke hos vedkommende ret længe smiley

• #39   14. aug 2014 Frishaping bruger jeg heller ikke, Ghini står bare og glor og skrider i frustration, hvis hun ikke har en fornemmelse af, hvad jeg forlanger, Yota kører bare helt op.

Har brugt klikkeren meget til delmomenter i udstillingstræning, stå på afstand, korrekt ørestilling (vil gerne have hunden viser ørerne fremme, frem for at smide dem ned af nakken), korrekt haleføring.

• #40   14. aug 2014 Jeg bruger fri shaping smiley jeg oplever ingen stress pga det;) men jeg kører også i meget små delmål, det vil sige jeg klikker rigtig meget i indlæring;) jeg oplever på ingen måde at indlæring tager længere tid, snarere kortere tid;) jeg har meget hurtigt en færdig øvelse hvor der ikke er hjælp der skal pilles af;)

• #41   14. aug 2014 Ja, det der med ikke at belønne efter klikket - det er virkelig en misforståelse, IMO.

Klik lig med I Owe You...

Og så må man jo belønne med det, der er hensigtsmæssigt i situationen. Men klikket i sig selv repræsenterer ikke en belønning - blot et varsel om, at den kommer.
    Belønner man ikke hver gang - og som vi har set i det beskrevne eksempel med heste - så kan jeg godt forstå, hestene ikke bider på metoden i længden.

• #42   14. aug 2014 Man kan sagtens klikkertræne uden at bruge en klikker - Man kan også bruge en klikker uden at klikkertræne. Det er altså ikke klikkeren i sig selv der udgør klikkertræning.
    Men fælles for alle markørsignaler er, at de skal efterfølges af belønning. Efter min mening gør man sig selv en kæmpe bjørnetjeneste ved ikke at belønne sin hund. Og det er vigtigt at belønningen har stor værdi for hunden.

• #43   14. aug 2014 Martine, jeg undrede mig også første gang, jeg trænede det med hende smiley Men hun stoppede simpelthen så godt op, og begyndte at tænke over tingene, hvor når vi træner uden, så stresser hund så meget op at hun slet ikke er til at lave noget med... smiley
    Hun bliver mange gange roligere når klikkeren er med.

Selvfølgelig er ingen træning stressfri - Men i stedet for at køre i højeste gear, så kører hun i et gear, der er til at arbejde med.

• Irene L
    Irene L Tilmeldt:
    mar 2011

Emner: 2 Svar: 120
    #45   15. aug 2014 Henrik M, præcision er også indlæring, så hvorfor skelner du?

Selv anvender jeg klikker indimellem, men har erfaret at mit "ja" efter mange års træning falder lige så præcist som klikkeren.

• #48   16. aug 2014 Kunne ikke være mere enig Maiken !

• #49   16. aug 2014 Jeg vil tillade mig at udtrykke uenighed overfor din konklusion, Maiken...

Hunde er forskellige - og ingen metoder er gode for alle. Træning er ikke bare træning uanset hundens egenskaber.

Jeg har endnu til gode at se en højdriftig hund bevare sin drift og blive 100% klikkertrænet.
    For at det kan lade sig gøre har vi i praksis set, at det er nødvendigt at dæmpe driften betragteligt.

De to ting er ikke forenelige - eller - hvis de er, har ingen bevist det endnu....

• #50   16. aug 2014 Helt enig medd CH her - og tror de fleste med hunde, der kører i de gear som vores hunde gør det, og ikke ønsker at dæmpe driften, som bestemt ikke er ønskværdigt i IPO, men man ser meget benyttet i LP, vil være helt enige.

• #53   17. aug 2014 CH - Er der ingen i IPO regi, der bruger klikkertræning til bidearbejde ? Jeg mener at have læst et par artikler om nogle ?

• #54   17. aug 2014 Labsen - jo, det er der. Men ingen har endnu fremvist et program med en hund, der ikke er dæmpet betragteligt driftmæssigt.

Der er meget meget stor forskel på trykket, spændingen, hurtigheden, detaljegraden simpelthen fordi dem, der indtil nu har vist sig frem med klikkertrænet hund har måttet fjerne det meste af hundens drift.

Og det gør altså IPO noget fladt at se på - både i lydighed og forsvarsarbejde.

Flere af dem, som for få år siden forsøgte sig med rent shapede hunde er gået bort fra det igen og har slået sig på et mix af metoder.

• Hunden
    Hunden Tilmeldt:
    jan 2013

Følger: 1 Emner: 8 Svar: 492
    #55   18. aug 2014 Har en lille hund på 4 kg, som på ingen måde er madglad. Hun er enorm kræsen, og spiser kun kødfulde godbidder. Vi bruger så Wel done stænger til træning, de kan klippes i meget små stykker, så de passer perfekt til træning.
    Når vi træner, bruger jeg en blanding af almindelig træning, og klikkertræning. Ført lære hun øvelserne på den almindelige trænings måde, og senere bruger vi så klikker. Fx når vi øver at hun skal gå pænt ved mit venstre ben, og kigge på mig, så bruger jeg klikker, og kan se at hun er meget mere opmærksom på mig når jeg bruger klikkerer til denne øvelse. Og efter hvert klik kommer der selvfølgelig en godbid, ellers mister klikkeren jo sin effekt. smiley

• #58   19. aug 2014 Nete -med urolige hunde menes der jo ikke hvorvidt den kan slappe af efter endt træning. For ja, træning gør jo gerne hunden lidt træt.
    Der menes uroligt UNDER træningen. En del klikkerfolk lærer jo hunden at tilbyde adfærd selv og vælger så noget at belønne for. Det er min fornemmelse at en del glemmer lidt at indlære et signal for hvornår den må prøve sig frem og hvornår den skal stoppe og høre efter istedet. I hvert fald kan jeg godt nikke genkendende til de der hunde der bare skyder løs med 200øvelser i håb om at noget af det giver et klik...
    -jeg har dog osse set hunde der udemærket kan skelne om der må bydes ind med hvad man har lyst til, eller om det er noget bestemt der ønskes (eller for den sags skyld: om de bare skal sidde/ligge stille og vente til de får besked på andet).
    Lige dette anser jeg som en førerfejl og ikke en nødvendig konsekvens af shaping.

AG -man kan godt shape uden bare at vente og vente og vente. Man KAN jo stille situationen sådan an at der er optimal chance for at hunden "kommer til" at gøre det man ønsker at klikke for.
    F.eks. hvis man træner en pote-target. Her kan man lægge måtten (eller hvad man nu bruger) imellem sig selv og hunden, sådan at der er en god chance for at hunden af sig selv kommer til at træde på måtten og dermed udløser et klik.
    Ved RIGTIGT mange øvelser kan man således hjælpe hunden lidt med at vælge den ønskede adfærd ret hurtigt.
    Ellers ville mange øvelser i øvrigt være noget op ad bakke at shape sig til... det går jo nok med sit som hunden jo nok gør af sig selv før eller siden. Men mere komplicerede/sammensatte øvelser kommer man ikke langt med, hvis man bare sætter sig og venter på hunden selv gør et eller andet der ligner lidt

• #61   20. aug 2014 Det er jo ikke lokning at placere sig lidt strategisk i forhold til omgivelserne eller hunden.
    Til gengæld betegner jeg det i høj grad som lokning hvis hunden ledes rundt med hånden, en targetstick e.l.
    At (nogen) klikkerfolk kalder det noget andet er vel blot fordi.lokning er et typer i klikkertræning, og så kan man jo ikke vedgå at man bruger det... Sådan opfatter jeg det

• #65   23. aug 2014 Lene har du arbejdet med højdriftige hunde?
    Vel at mærke hunde, hvis drift bliver stimuleret og ikke dæmpet i træningen?

En hund af den type, frustration og lydighed med stor detaljegrad er ikke altid det sjoveste mix.

• #67   24. aug 2014 Har lige læst hele tråden igennem - Og synes det er ærgerligt at mange har en mening om klikkertræning, uden at have sat sig ind i hvad klikkertræning er. Klikkertræning er så meget mere end at stå med en klikker i hånden. Klikkertræning er ikke en træningsform hvor man kan vælge at klikke og belønne den ene gang og give en straf den næste. Jeg synes det er helt fint at man fravælger klikkertræning, hvis en anden træningsform fungerer bedre, og til de IPO folk der har kommenteret i tråden, så kan jeg godt forstå at I fravælger klikkertræning, når noget andet virker bedre. Jeg vil ikke begynde at tale for klikkertræning til IPO for jeg har nemlig ikke sat mig ind i denne hundesport og aner intet om den og hvad der virker.
    Jeg ville ønske at hundefører der ikke har sat sig ind i, hvad klikkertræning i virkeligheden er - udover - at stå med en klikker i hånden, ville lade være med at dømme denne træningsform på et for mig alt for løst grundlag.

• #69   24. aug 2014 Det har ikke noget med at gøre, at man ikke må udtale sig, for selvfølgelig må alle udtale sig og komme med holdninger smiley
    Jeg synes bare det er lidt øv, at en hel træningsform i nogle indlæg bliver skudt i sænk på et grundlag, hvor nogle måske ikke helt har sat sig ind i hvad det i virkeligheden er, og hvordan det udøves.

• Irene L
    Irene L Tilmeldt:
    mar 2011

Emner: 2 Svar: 120
    #70   24. aug 2014 AG, shaping betyder bare "formning", smiley altså at man former hundens adfærd mod målet.

Alle adfærd/øvelser som bygges gradvist op via delmomenter trænes gennem shaping.
    At shaping er blevet synonym for klikkertræning er en tilsnigelse og en fejl

• #71   24. aug 2014 Labsen - jeg er IPO-udøver og jeg benytter klikker i min træning smiley

• #74   25. aug 2014 Hvad jeg aldrig helt har forstået er behovet for at sætte tingene op som modsætninger og gøre det så sort/hvidt.

Labsen, hvor bliver en hel træningsform skudt i sænk? Og hvem tænker du ikke har sat sig ind i, hvad der foregår?

Som skrevet før i denne tråd, så har jeg det sært med det her med hundetræning for et systems skyld - en metodes skyld.
    Hvor metoden pludselig er det vigtige og også det, der måles på undervejs i processen.

Man skal gøre det, der virker - og så er det da ligegyldigt hvilken hund, man har og hvilket program, man træner.
    I IPO-miljøet er der masser der bruger en klikker. Der er også masser, der shaper delmomenter. Det er ikke noget med, at en klikker og shaping er fuldkommen no go 100% for alle, der har med IPO at gøre. Det jeg skriver er, at jeg har til gode at se en IPO-udøver shape et program 100% efter bogen uden at drifte hunden væsentligt og meget synligt ned.

Det er såmænd ikke angreb på metoden. Det er en observation og en konstatering deraf.

Men ja - jeg opponerer kraftigt imod den antagelse mennesker, der aldrig har haft en højdriftig hund mellem hænderne har - at det her system virker til hver en tid, hvert et sted til hver en hund. Og hvis det ikke gør, så er det fordi, det gøres forkert.

Der findes en lille bunke helt færdige systemer inden for hundetræning og fælles for dem alle er, at både program, hund og fører skal passe til det.
    Det betyder at nogle folk vælger deres system og så vælger de derefter deres program og siden en hund, der egner sig til det.

Og så er der os andre, der vælger hund, så program - eller omvendt - og så metoden afhængigt af hvilken hund, vi står overfor.

De der katastrofe tanker om alt det grimme der sker, hvis man ikke bekender sig hundrede procent til en metode vælger jeg pænt at ignorere.
    Det kan jeg virkelig ikke drage nytte af - det er ligesom at se BARF-forhandlernes skræmmekampagne for nogle år siden. En skræmmekampagne, der vist mest handlede om at hente kunder i biksen og ikke så meget om virkeligheden.

Således må se i øjnene at der faktisk går rigtig mange og ganske glade, velfungerende og dygtige hunde rundt derude, der er trænet på et mix af metoder...

• #75   25. aug 2014 Ja, teori er en fantastisk god ting - det holder bare sjældent i praksis smiley

Må erklære mig helt enig i CH´s indlæg iøvrigt ...

• #78   25. aug 2014 Jeg tror bare vi bevæger os i to forskellige verdner, Maiken - den eneste hund du har haft med lidt øv i bukserne og noget drift - som jeg jo mødte og ikke fandt det ringeste galt med - leverede du tilbage.

Som jeg siger - teori er en god ting - det virker bare ikke altid i praksis og lidt tænkning ud-af-boksen er aldrig en skidt ting at kaste sig ud i. Man kan læse og læse - og læse lidt igen - men blive klogere på hvordan tingene hænger sammen praktisk, det bliver man ikke på den måde smiley

• #80   25. aug 2014 CH Jeg har muligvis ikke udtrykt mig klart nok, så jeg prøver lige igen.

Det jeg har fået ud af de indlæg du og Martine har skrevet er at, I bruger klikkertræning i nogen grad og andre træningsmetoder ellers. Jeg synes det er rigtig fint, at man til/fravælger en træningsmetode. Jeg ved ikke noget om hvor mange der klikkertræner i IPO deraf også mit spørgsmål til dig i starten af tråden. Så langt tror jeg egentlig vi kører på samme kanal, har nok bare formuleret os forskelligt.
    Dog mener jeg stadig at en del indlæg i tråden viser, at nogle ikke har sat sig ind i hvad klikkertræning er - Og nej jeg vil ikke nævne hvem.

Martine - Hvilken del af programmet klikkertræner du ?

• #81   25. aug 2014 Mest lydighed - lidt i C - og til min ene hund har det været godt til at skabe større lyst til at markere genstande, hvor jeg oplevede problemer med at han gik over dem til konkurrencer.

Men - jeg har ikke brugt klikkeren det samme sted ved alle tre hunde - det har afhænget af hvordan hundene har reageret i de forskellige træningssituationer smiley

• #82   25. aug 2014 Spændende Martine, synes IPO er super fascinerende, men ville ikke selv have modet til at dyrke det. ( Også lidt svært når jeg har lab ) smiley

• #83   26. aug 2014 Egentlig er pointen af vi ikke benytter os af nogle helstøbte metoder overhovedet.

Faktisk er meget af det, som vi bruger til både udvikling og problemløsning noget vi finder på på stedet. Det bunder naturligvis i ting vi har set, hørt, oplevet eller prøvet før - men sat sammen på en måde så det passer lige præcis til hunden, føreren og situationen.
    Metoder som sådan er ikke noget, der diskuteres og snakkes om som noget overordnet. Det bliver reflekteret 100 i forhold til den helt konkrete praksis - lige nu og her med DENNE hund i DENNE situation.
    Og så falder valget på det, der virker...

Faktisk er det præcis det, jeg synes er så hamrende sjovt ved hundetræning - at regne den ud.
    Og det hænder da ind i mellem at det bedste valg er at shape en øvelse - således er Coffeys påvisning af genstande frishapet og selve indlæringen af fri ved fod er guidet shapet.
    Så er der justeret frem og tilbage med andre teknikker for at justere hvad der er kommet til og taget fra.

Paletten er jo enorm på den måde...

Det er klart, at der ikke er nogen garanti for at det lykkes med alle hunde på den måde - lige præcis Coffey lykkes vi nok ikke med og det er også ok - men kigger vi omkring os, så ser vi netop at de hundeførere, der driver den langt har fuldstændig fokus på det helt konkrete og holder de forkromede teorier til hyggesnakken efter sidste hund er færdig på banen...

Og DET er også fint og spændende...

• #84   26. aug 2014 Synes der skrives flere steder i tråden, at man skal bruge det der virker og at der ikke er EN metode der virker på alle hunde.
    Det er jeg ikke enig i, jeg mener faktisk at der er flere metoder der virker på alle hunde.
    Klikkertræning virker, det virker også at straffe uønsket adfærd og for de fleste virker det også rigtig fint at belønne det man ikke kan lide og at korrigere eller straffe lidt for det man ikke kan lide.
    I alle tilfælde er der et element af trænerens timing, frekvens af straf/belønning og straffens/belønnings alvorlighed/værdi for hunden der afgør hvor godt det virker.

Det er jo ikke sådan at når man klikkertræner, så låner man opskriftbogen på biblioteket, hvor i der står hvordan man får alle hunde til at makke ret og lave bestemte øvelser. Sådan er det heller ikke for nogen andre træningsmetoder (så vidt jeg ved).
    Jeg tror forskellen er, at man som klikkertræner har gjort et valg om at holde sig til nogle "regler": Bruge hundens eget initiativ til at få øvelser frem, bruge positiv forstærkning og negativ straf.
    Hvis man træner lidt med straf og lidt med belønning, har man måske ikke taget det valg, men prøver sig bare frem og ser hvad der virker. Man har ikke aktivt valgt noget fra eller til (nogen har selvfølgelig valgt, men tror de fleste bare gør det der falder dem mest naturligt).

Majken T er inde på at værdien af belønningerne bare meget mindre eller nul, hvis man blander belønning med positiv straf.
    Hvis man har en hund der ikke er specielt samarbejdende eller arbejdsvillig, er det katastrofalt for træningen hvis ens belønninger ikke er noget værd. Får så har man ikke andet tilbage end at straffe mere eller hårdere for at få hunden til at gøre det man vil have den til. Hvis det er en familehund der bare skal klappes i sofaen, gø ved hækken og gå tur i flexiline, kan man nok leve med det. Men hvis man vil bruge hunden til en eller anden hundesport, så er det sjældent man er tilfreds med en hund der ser ud som iom den har fået tæsk.

Hvad der er straf og hvad der er belønning afhænger af hunden. Min egen whippet er ret følsom og kan slet ikke holde ud, hvis man hæver stemmen under træning, det er en kæmpe straf for hende og hun stopper det hun har gang i. En gang til agility, kom jeg til at sende hende i et forkert tunnelhul og fik så råbt Nej til hende. Så var hun færdig med at gå i tuneller meget lang tid.
    Min anden hund er en terrierblanding og hun elsker råb og vild leg, hvis man gider "tæske" hende med den ene hånd mens man leget trækkeleg med den anden er hun lykkelig. Jo vildere, jo bedre.
    Hvis jeg skulle straffe hende i ved at påføre hende smerte eller ubehag, skulle jeg gå virkelig langt før det ville virke. Med Whippeten skal man bare hæve stemmen, så gør hun ikke det mere.
    Det jeg vil frem til er, at både strafbaseret og belønningsbaseret træning virker på begge mine hunde og på alle andre hunde. Hunde er ikke ens og træningen, så hvad der er en belønning for den ene hund, kan være en straf for den anden, men derfor kan metoden godt virke.
    Nogle hunden skal have mange belønninger og meget små trin i indlæringen for ikke at blive frustrerede i træningen, andre bliver ved og ved og ved at prøve selv om der sjældent falder en belønning.
    Nogle hunde vil helst have godbidder som belønning, andre vil hellere belønnes med at hente en dummy eller få tilladelse en svømmetur. Og det er ikke sådan at klikkertræningens hellige regler foreskriver at hunden skal have økologiske godbider uden fedt efter et klik, leg med en bold kan være mindst lige så godt.

Bare fordi man har valgt en metode, er der stadig 100-vis af forskellige muligheder for indlæring af en øvelse der passer med den metode og man skal stadig i høj grad regne den ud.

• #85   26. aug 2014 Det er simpelthen lodret forkert at belønningen ikke har værdi, hvis der benyttes positiv straf - som jo altså dækker over rigtig meget, måske også negativ straf.

Jeg håber virkelig at det er en udtalelse mod bedre vidende for ellers står det dælme sløjt til.

Der er nogle der tror, at fordi man vælger at bruge positiv straf, så er hundens eneste motivationskilde frygten for mere straf. Det er virkelig en vildfarelse og det kunne dælme være rart, om man kunne få jer til at snappe ud af den og åbne øjnene lidt.
    Der ER altså nogle nuancer mellem det at tæve sin hund til lydighed og så aldrig at sig nej til den.

Kom nu ind i kampen i stedet for at fastholde det der sort-hvide....

• #87   26. aug 2014 BATDOG: Jeg er helt enig, jeg kom til at skrive klikkertræning, lidt flere gange end jeg egentlig ville, det gik lidt hurtigt.

CH: Jeg siger ikke at belønningen nødvendigvis bliver = 0, men hvis hunden straffes regelmæssigt i træningssituationer (og det er en straf i den forstand at det er noget der tilføres for at få hunden til at gøre det den gør mindre), så mindskes værdien af belønning.
    Jeg tror ikke at det er sådan at hvis hunden nogensinde er blevet eller bliver straffet, så er det løb kørt og man kan ikke viske det væk. Jeg tror da at alle mere eller mindre bevidst bruger en form for positiv straf i deres omgang med hunden, selv en totalt frelst som mig selv, kan ikke sige mig fri for at have kommet til at trække lidt hårdt i linen, råbe lidt højere end nødvendigt eller andet.

Men jeg tror, at hvis man det ene minut skriger af hunden eller straffer den på anden vis og det næste belønner, så mindskes værdien af belønningen.
    For nogle hunde skal der ikke ret meget staf til, for andre skal der virkeligt meget til. Tror det handler om hvordan straffen føles for hunden.
    Det handler også meget om belønningens værdi i forvejen. Tror der er belønninger man ikke kan fjerne værdien af ved at blande med straf, det gælder især de ting hunden er lavet til: fx Får for en hyrdehund, jagtaktiviteter for en jagt hund.

• #88   26. aug 2014 Well...

Jeg må sige, at når jeg ser omkring i mit miljø og observerer dem, der bruger positiv straf i et lidt større omfang end vi selv gør, så kan jeg bare konstatere at din påstand er lodret forkert.

Hvis der kommer en belønning for korrekt adfærd kort efter en korrektion, så er der faktisk rigtig rigtig god indlæring.
    Og med korrektion mener jeg jo altså ikke en tredobbelt salto med dobbeltskru i pig og kvæl...

Man kan jo tro herfra og til månen - hvis man ikke har kendskab til praksis, så bliver det jo ikke andet end til tro.
    Og jeg er ret ked af, hvis man udbreder det man tror som noget der er endegyldige sandheder...

• #89   26. aug 2014 CH: Jeg siger netop ikke straf altid betyder at belønningen har nul værdi, jeg siger at i nogle tilfælde bliver værdien af en belønning mindre når du blander straf og belønning.

At du ikke har oplevet det gør det ikke nødvendigvis til en usandhed.
    At jeg har oplevet det gør det heller ikke til en sandhed.
    Forestiller mig at vi arbejder med forskellige typer af hunde og forskellige sportsgrene.
    Flere gange er der spurgt i denne tråd om man nogensinde har prøvet at have en hund med meget drift. Jeg kan spørge den anden vej: Har i nogensinde prøvet at have en hund med lidt drift og alligevel få den til at gå et konkurrenceprogram?

Synes ikke at jeg udbreder noget som en endegyldig sandhed og mener faktisk også at jeg har en hel del praktisk erfaring. Men helt sikkert en anden erfaring end den du har.

• #90   26. aug 2014 Jeg tror al diskussion bliver mere kvalificeret hvis man lader være med at tale om alt eller intet...

• #91   26. aug 2014 Jamen, så tror jeg bare at jeg stopper her og fortsætter med at træne hunde som jeg allerede gør smiley

Hvis nogen skulle være interesseret i at kombinere praktisk erfaring med lidt teori, findes der lidt videnskab på området.
    Her er en lidt ældre artikel om at kombinere straf og belønning hos rotter http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1404056/?page=1

• #92   26. aug 2014 Teori er beskrivelse af praksis.

Og fakta er altså at der er fin indlæring med den rette timing.
    Jeg kan godt forstå dem, der oplever at en ide eller teknik virker efter hensigten ikke har den store lyst til at droppe ideen på grund af et studie af rotter siger noget andet.

• Hunden
    Hunden Tilmeldt:
    jan 2013

Følger: 1 Emner: 8 Svar: 492
    #94   26. apr 2015 Har hørt at nogle hunde godt kan blive stresset, da de ikke ved hvad det er de skal gøre. De prøver så en helt masse, da de jo gerne vil høre et "klik" efterfulgt af en godbid. Eller noget i den stil. smiley

Rie Ravn har skrevet noget om det i sin bog, Hunde 1. Som jeg stærkt kan anbefale. smiley

Kommentér på:
Dårlige erfaringer med klikkertræning...?

Annonce