Rolig med mig / Hyper hvalp med "far" {{forumTopicSubject}}
Hej alle HG medlemmer.
Min kæreste og jeg er de glade ejere af lille Eddie på 11 uger, som er en blanding af Beagle/Shetland Sheepdog.
Vi har nu haft ham i 3 uger imorgen (Søndag)
Han er en super dejlig og nem hvalp, men jeg har dog en ting eller to som jeg undrer mig over, og godt kunne tænke mig at høre nogle teorier om.
Min kæreste og jeg har begge været hjemme med Eddie i de første 14 dage. Jeg er hjemmestuderende, og er hjemme med ham hele tiden, og min kæreste har almindeligt fuldtidsjob.
Men grundet sygdom og derefter ferie, var han hjemme med mig de første 14 dage efter Eddies ankomst.
Eddie har været utroligt rolig og lydig i denne uge hvor jeg har været alene med ham...
Vel at mærke til min kæreste kommer hjem fra job.
Lige så snart far kommer hjem, så tonser han rundt, bider i fødder & hænder (Og jeg vil ikke sige nappe, for han bider til, men det er ikke på en "aggressiv" måde.), piler ind og ud af haven, og vil slet ikke tage et "nej" for gode varer hvilket han ellers er RIGTIG god til når vi er alene, for jeg har øvet det meget med ham, og gør det stadig. Kort sagt, han bliver en rigtig rod!
Og han har især været slem i den uge her, hvor min kærestes 11 årige søn også har været på ferie hos os.
Og Ja... Jeg ved godt han kun er 11 uger, og hvalpe bider i alt.
Jeg er bare lidt i vildrede, om det har noget at gøre med tilknytning, reaktionen han får, når han gør det, eller om det bare er ren "leg".
Jeg sørger for at vi laver en god fordeling af fysisk og mental stimulerende ting i løbet af dagen, og som sagt, så er han super god med mig alene, og begynder han med bideriet, så er et "Eddie, nej!" fra mig som regel også nok.
Men det kikser så snart min kæreste er hjemme fra job.
Og det er hans første hund, så det går ham selvfølgelig en del på, at hunden lader til at reagere sådan på ham, men ikke på mig.
Men er der nogen der har en konkret teori hvorfor han kan reagere sådan på min kæreste, men ikke på mig.
Og nogle tip til hvordan vi kan få det løst, så ville det være dejligt.
apr 2014
Svar: 26
I stedet for at se på det som noget lettere negativt, synes jeg ikke I må forglemme det positive ved det her; I har fået jer en skøn, livsglad hvalp, som føler sig rigtig godt tilpas i hjemmet - højst sandsynligt fra et godt opdræt.
Det er der - desværre - rigtig mange mennesker som ikke får.
Hvalpens glæde når din kæreste kommer hjem er derfor en enorm positiv ting som I ikke må "nedtrampe".
(Billedet ændrer sig selvfølgelig når vi snakker den voksne familehund, men der er også et godt stykke arbejde fra hvalp til velfungerende, voksen familiehund - men det en helt anden snak og heri skal fokus ikke lægges endnu).
Faktisk kan I udnytte glæden fra hvalpen til jeres fordel med hensyn til at træne bideriet væk - vil du have råd til dét, eller har I styr på den del?
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 89 Hunde: 2 Emner: 159 Svar: 2.252
jul 2014
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 2
Jeg har nu Heller ikke set på det som en som sådan negativt, men min kæreste har nok. Han har været lidt trykket over det. Jeg har mere tænkt på hvorfor Eddie reagerer som han gør. Men havde ikke lige tænkt på det som en slags "glædesudbrud".
Selvom det giver super god mening.
Jeg vil meget gerne have nogle råd til at træne bideriet væk, hvis du lige har nogle gode tip Nicolai.
apr 2014
Når jeres hvalp ser kæresten tænker den jo tydeligvis fest og glade dage. Dens stressniveau stiger og heraf kommer napperiet - den forsøger at sætte skub i tingene.
Hver gang den napper jer, skal I benytte jer af afledning. Giv et let nej, og hent derefter straks hvalpen noget af dens legetøj og begynd at lege med den.
I viser herved hvalpen at nøglen til fest og farver er eget legetøj - og ikke napperi.
Vi har selv brugt denne metode herhjemme på vores hvalp da vi fik ham i jan '12. Det har resulteret i, at hvalpenapperiet stoppede lynhurtigt.
- En lille bonus ved denne metode er, at hvalpen derved heller ikke kommer slæbende med sko, undertøj, magasiner, toiletruller og hvad jeg ellers hører folk bøvler med - af den simple årsag, at den har lært, at dens eget legetøj giver adgang til sjov og ballade. Så hvorfor skulle den dog hente noget andet?
I kan eventuelt koble et ord på noget af dens yndlingslegetøj - vi har herhjemme en bold, som er fuldstændig magisk for Frodo (hunden). Vi har koblet ordet "boldi" på, og han kender nu sin boldi.
Selvfølgelig skal I også lære hunden, at hver gang den kommer med legetøj skal der ikke leges - men den indlægring synes jeg I skal gemme til hvalpen er større.
Lige nu skal I udnuytte hvalpens glæde til at indlære ting som f.eks. ikke-bid.
I kan senere lære hvalpen "slut", "stop" eller hvad I ellers har tænkt jer, når I ikke ønsker at lege med den. Herhjemme begyndte vi at indlære "slut" da Frodo var omkring de 4 mdr.
apr 2014
Mit indlæg #5 er kun hjælp til at komme af med napperiet.
Neddæmpning af hvalpen skal gribes anderledes an.
jul 2014
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 2
Rolig med mig / Hyper hvalp med "far"