787 visninger
|
Oprettet:
Træning med hvalp {{forumTopicSubject}}
Vi er blevet bedt om, at komme med input til, indholdet på et hvalpehold.....
Hvad forventer I at der sker på et hvalpehold... ?
mar 2009
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 9 Svar: 427
Selve øvelserne behøver ikke være for mange, men de grundlæggende: kontakt, indkald, sit, dæk, plads, lineføring.
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.973
Sidstnævnte synes jeg der har manglet de gange jeg har gået til hvalpetræning og man møder så mange førstegangshvalpeejere der vitterlig tror deres hund er unormal og desperat prøver med først den ene metode og så den anden metode fordi de har haft hunden i en uge og den stadigvæk tygger i dem og ikke er blevet renlig endnu.
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.040
apr 2014
Svar: 26
Instruktøren skal ikke blot fortælle hvad kursisten skal gøre med hvalpen for at få det og det resultat - for det tror jeg ikke på holder i det lange løb.
Derfor forventer jeg, at instruktøren smider en eller anden form for teorimateriale på bordet.
På den måde kan kursisten selv kan danne sig nogle tanker og være med inde over træningsteknikkerne, i stedet for at få stukket det hele i hånden - kursisten får noget at arbejde videre med.
Med andre ord; træningen skal både være tiltænkt hvalp og hundeejer.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 5.024
Derefter indkald og logikken bag indkald, jeg møder ENORMT mange, som ikke kan kalde deres hvalp til dem, fordi de 1) aldrig belønner et velykket indkald 2) kun kalder når hunden skal hjem/have snor på. Det er SÅ simpelt, men så få forstår hvorfor ovenstående ikke er vejen frem..
Også "slip" er vigtig at lære og teorien bag. At hvalpen ikke død og pine SKAL slippe bare fordi! Men fordi det kan betale sig for den, og hvorfor det skal kunne betale sig for hvalpen. (og hvorfor: det er vigtigt at kunne pille fx glaskår ud af munden på hunde.. Har selv stået der...)
Derefter små ting som sit, dæk, tricks af forskellig art, mest for at give ny ejer en idé om, hvor meget den lille vuf rent faktisk kan, hvis de hjælper den
Også lidt target/touch ville være interessant, men der skal følge noget info om, hvorfor man gør det. Vi havde target på mit hvalpehold, men vi fik aldrig at vide, hvad det skulle bruges til... Det er netop en øvelse, som ikke rigtig giver sig selv..
Jeg ville aldrig betale for fri leg! Man kan forhøre sig med de andre hvalpejere, om de kunne tænke sig lidt fri leg efter træningen, hvis hvalpen kan overkomme det og sådan
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.453
De fleste er heldigvis allerede i stand til det, eller lærer det ret hurtigt og så går tiden med at træne forskellige selvkontrolsøvelser med hvalpene, der i blandt indkald, gå i snor uden at rykke hovedet af og hop ikke op.
Der er også tid til forskellige sjove tricks og lydighedsøvelser.
Lidt afhængigt af hvalpene på holdet laver vi også noget afslapningf, hvor hvalpen bare skal slappe af og vente og noget befamling, negleklipning, ørerensning mm.
På hvalpehold hvor det er muligt har jeg fri leg, mellem dem der passer sammen i legestil.
Mens hvalpe leger, fortæller jeg om hvordan god hundeleg ser ud, hvad hvalpene bør udsættes for og hvornår jeg synes man skal stoppe det.
Derudover bruges legen som en forstyrrelse for de andre:kan hvalpene arbejde, selv om der er andre hvalpe der leger?
Jeg slipper ikke bare alle hvalpe på en gang og ser hvordan det går, på det hold jeg har lige nu, er der fra 1100g pomeranian til 29,5 kg engelsk mastiff. Er ikke sikker på de to er et lege godt match
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 1.082
sep 2013
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 527
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Motivation og kontakt.
At HF lærer at se, hvad der øger hundens motivation og bliver præsenteret for kreative ideer og en forståelse hvorfor noget virker motiverende. Herunder teknik.
Når hunden er top-motiveret er der pr. automatik kontakt. Og så kan alt indlæres.
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.040
det gav lidt ekstra input, og der blev medtaget et par ting
Isabelle - her er der maks 8 på et hold... synes det er et fornuftigt antal
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 48 Hunde: 11 Emner: 79 Svar: 8.156
Bl.a. skulle vi bygge modeller med legoklodser, hvor en sad med klikker + tegning af model, den anden skulle bygge.
Det var meget lærerigt og ingen var vist efterfølgende i tvivl om, hvor vigtigt det er at gennemtænke momenterne i en øvelse, før man går i gang med at træne
Træning med hvalp