664 visninger
|
Oprettet:
Træne spor og andre spørgsmål :) {{forumTopicSubject}}
Hej.
Vi får en lille hvalp, her sidst i juni. Vi har aldrig haft en helt ny hvalp, vores sidste hund fik vi som et årig. Mit spørgsmål er, hvor tidligt kan man begynde at træne spor, og hvordan gør man helt konkret, og hvad kan jeg ligge ud som "spor", som en lille en må få? Og hvor mange spor skal man lægge?
Hvor tidligt er det aktuelt med aktiveringslegetøj, jeg tænker fx på Kong, og hvor tidligt må jeg fx fylde leverpostej i og fryse den?
På forhånd tak
okt 2013
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 185
Til spor-spor benytter man rådyrblod.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Man kan såmænd også træne spor med godbidder - der går hunden på menneskefært.
Nå - til spørgsmålet. Sportræning er faktisk det allerførste en hvalp gør når den kommer til hverden. Den finder patten.
Det er så sikker en drift at den kan benyttes ligeså snart den kan bruges sine ben, så det kan du bare starte med når du har lyst til det.
Hvis du vil gå godbidspor (altså menneskefært) kan du gøre det med dens foder.
Aktiveringslegetøj er aktuelt fra de er omtrent 3-4 uger....
Men ikke lige kong med leverpostej - det synes jeg egentlig aldrig en hund er klar til medmindre den har problemer med at holde vægten..
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 4 Emner: 3 Svar: 253
Første spørgsmål:
Hvilken type spor vil du træne? Det er vigtigt at starte på en måde som svarer til det resultat du vil nå.
Uanset type, så kan du godt starte fra 8 ugers alderen. Nogle starter allerede ved 6 ugers alderen.
okt 2013
Jeg skrev spor-spor, for at høre om det var spor-spor, som altså spor med blod.
aug 2006
apr 2014
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 21
Vi henter ham først når han er 9 uger, så kan ikke rigtig træne ham før, men hvad kan jeg bruge til en lille hvalp, som belønning, og hvad kan jeg putte fx i en kong?
aug 2006
Du kan koge kyllingefiletter og skære dem ud i bittesmå bider - det plejer de at være rigtig glade ved og det er ikke fyldt med tilsætningsstoffer.
Man kan også bare bruge pålægsrester o. lign - men der er så salt at tage højde for.
Kødrester fra middagsbordet er glimrende....
I Kong kan du eventuelt koge noget tykt havregrød og blande med leverpostej, makrel eller andet, der smager kraftigt.
Eller bare havregrød og gode bidder af lækre sager... eller koge i vand, hvor kød er kogt..
Hvad det angår er det kun fantasien, der sætter grænser..
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
okt 2013
Blodspor? Aha, i mit område hedder det kun spor..
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 237 Svar: 3.147
Træne spor og andre spørgsmål :)