{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
973 visninger | Oprettet:

Spor på en ny måde {{forumTopicSubject}}

Vi er startet til træning et nyt sted, og i søndags blev vi så præsenteret for "ID-spor" -noget jeg hverken har hørt om eller prøvet før (umiddelbart virker det for mig som begynderudgaven af mantrailing).
Nå, men Gaia er altså ikke en haj til spor (den almindelige udgave altså). Hun gør det ok, men jeg forventede ikke ligefrem at det her nye koncept var noget vi ville brillere i for at sige det mildt.

Sådan kort sagt går det ud på at figurant drøner en tur ud over mark og gennem buskads og gemmer sig. Vovse skal jo så gerne følge sporet og finde figuranten hvor der så belønnes.

Første forsøg var ikke fantastisk. Men sporet blev da fundet og der blev holdt en lille fest ved figuranten.

ANdet forsøg var noget bedre -langt fra perfekt, men konceptet forstået, næsen kom i jorden og sporet blev fulgt meget nøjagtigt.

Nu har vi så prøvet et par gange herhjemme og jeg tror da nok lige at Gaia har fundet sig en ny yndlingsøvelse smiley

Det var så praleriet, nu kommer spørgsmålet -hvordn dælen får man farten lidt ned på sporet. Det er jo dejligt at hun arbejder både præcist og effektivt, men spørger man Gaia skal jeg altså finde øbeskoene frem og halse efter hende. Der er altså fart på, og osse liiige rigeligt til at jeg tror hun ikke ender med at stryge forbi knæk o.l. når det bliver lidt sværere.
-hun er jo i snor, så kan da self bare gå det tempo jeg vil (hvad jeg jo osse gør), men det er altså med en "trækhund" foran der slåsser noget med selen for at komme afsted

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spor på en ny måde
  • #1   25. feb 2014 Lav sporet ældre, så skal farten nok gå ned.
    På begynder spor holder jeg meget lidt tilbage på hunden. På det stadie er det om at skabe gejst.

• #2   25. feb 2014 takker for tippet -er ikke særligt garvet i spor, vi har ikke brugt det så meget, så alle gode råd er velkomne smiley

• #3   25. feb 2014 Helt enig med housebuster.
    Lad hende bare have lidt ekstra fart på i starten, og lad vær med at trække hende for langt ned. I starten skal hun jo også synes det er en fed øvelse. Så der skal opgaven være sjov, og figurenten en fest at finde!
    Når hun så har fanget opgaven hundrede procent, kan du som house foreslår, gøre sporet ældre, så skal hun arbejde mere for det, og så vil farten selv dæmpe af..

Nu hvor i starter op, skal det være sjovt, og fyldt med succes, så hunden ikke keder sig, eller mister interessen smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
    #4   25. feb 2014 Hvis man ønsker et roligt spor ville jeg ikke gå de spor du omtaler. Belønning er til slut og er klart at hunden hurtig finder ud af at det er der det sker.

• #5   25. feb 2014 Max -jeg har vidst ikke skrevet roligt spor nogensteder... men jeg ville da sætte pris på ikke at skulle medbringe bil for at kunne følge med hunden smiley

Men hun får lov at give den fuld gas her i starten så -figuranten er god til at lave en fest for hende når hun ankommer, så den del er heldigvi på plads. Har bare tænkt at det nok ikke var godt at hun halsede sådan afsted, fordi jeg var bange for at vi så fik lavet problemer til når det bliver sværere. Lige nu er det jo ret nemme spor der laves

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#6   25. feb 2014 Jeg har selv haft en hund der lærte det på den måde som du beskriver. Af skade bliver man klog. Hunden fik aldrig ro på sit spor og der med ikke en ønskelig fart. Hunden have fra start lært at det var fuld fart frem og med en hund der har masser af drift er det dømt til at gå galt.

Man kan godt være heldig at få en hund der går et rimelig spor på den måde du beskriver. Har bare set så mange gange hvordan hunde der har lært det på den måde få problemer. Noget andet er knæk. Er man tilfreds med en hund der går over og skal søge det op igen er det jo fint. Hvis man skal stille op til noget kommer det til at koste.

Som det er nu belønner du hunden for at gå stærkt. Allerede nu er det et problem at det er det som hunden forbinder med spor.

• #7   25. feb 2014 Max -nu HAR vi jo altså gået "almindelig spor", indrømmet, ikke helt vildt meget, men det er jo en del af det program vi træner, og det gør hun ok. Hun er ikke en haj til det, (det er jo den første hund jeg har prøvet den slags med, og der er uden tvivl lavet masser af fejl under indlæringen), men hun gør det ok -det er IKKE farten der er problemet her... almindelige spor går hun ganske stille og roligt, hun virker bare til at have en ualmindeligt dårlig næse (men det kan jeg jo så nu konstatere ikke er tilfældet, nok nærmere at det kniber med motivationen... og det må jeg jo så gøre noget ved)

Med det sagt -jeg har ingen vilde konkurrenceambitioner. Gaia er snart 7 år, hvis vi ville til tops i noget som helst, skulle vi vidst have været ude af starthullerne for længe siden.
    Men både hende og jeg nyder træningen og nye udfordringer, og så får jeg jo selv lært lidt undervejs, der sikkert vil komme fremtidige hunde til gode smiley

• #8   25. feb 2014 Max Jeg har arbejdet med mantrailing med mange af mine blodhunde (og er aut. dommer af disse spor), og det er en anden disciplin end spor/ søg artikler.
    Man bygger mere på luftfært, og arbejder slet ikke med nedbrydning af vegetation, som bruges i traditionel sporing.
    Vi arbejder med at identificere den enkelte persons fært.
    MEN alle hunde kan have det sjovt med det, og det giver ejere respekt for hundens evner til at opleve verdenen med næsen, og ikke med øjnene som vi hovedsagendeligt gør

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#9   26. feb 2014 Jeg er helt med på at det kan være en fin måde at arbejde med hunden på. Jeg påpeger bare at det kan have konsekvenser såfremt man ønsker en hund der går et koncentreret/rolig spor. Man lærer hunden at den bliver belønnet til sidst og derfor vil de fleste hunde gerne have det overstået for at få belønning.

• #10   26. feb 2014 Ja det er 2 helt forskellige discipliner. Jeg kender en politimand der arbejder med begge, og han bruger læder halsbånd til sporing/søg og sporsele til mantrailing.
    Man har brugt det med mindst 3 hunde. Den ene er en malinois. de andre var blodhunde.

• #11   26. feb 2014 Farten går ned efterhånden som det bliver sværere smiley
    Du kan de hvordan Babu har udviklet sig fra en 3 måneders kanonkugle til en velovervejet søgemaskine her http://mantrailer.dk/babu/blog.htm
    Der er ikke ret mange i Danmark som kender noget til den type spor smiley

• #12   8. mar 2014 Havde slet ikke set dit indlæg Pia -måtte lige igennem alle dine videoer, det er lidt sjovt at kunne se hvad der er sket fra gang til gang smiley

det er jo som nævnt næppe noget vi kommer til at gøre så meget i, og Gaia er nok heller ikke det oplagte valg af hund -hun vil jo langt hellere bruge øjne end næse.
    Men vi har leget med det et par gange siden, og hun syne det er sjovt og er osse ved at have fanget ideen -det er ikke nok bae at drøne derudaf, man er altså nødt til lige at have næsen i jorden hvis man gerne vil finde folk
    -så der er da håb endnu smiley

Kommentér på:
Spor på en ny måde

Annonce