{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.024 visninger | Oprettet:

Per F
Per F
Tilmeldt:
6. apr 2013
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 38

Fyrværkeri træning {{forumTopicSubject}}

Glædelig jul smiley

Vi har en Newfoundlænder hvalp på 10 måneder, og det er hans første jul/nytår. Han har derfor ikke oplevet fyrværkeri endnu, men det gjorde han desværre i går. Der var nogle brag og hans normale reaktion på det, er at blive sur og gø en smule af det. Dog fik jeg den dumme idé, at åbne hoveddøren og gå ud med ham, så han kunne se fyrværkeriet. Jeg tænkte, at det ville hjælpe på at han ikke blev bange for alle de lysglimt nytårsaften. Dog kom der et kæmpe brag da vi gik udenfor, og han skyndte sig indenfor og tissede på gulvet. Siden da, har han ikke rigtig været sig selv. Han lytter meget efter brag og lyde nu og han har været lidt "nede" siden i går.

Hvordan kan vi træne sådan noget med ham? Han har haft det fint med brag og lyde førhen, og han har i den tid vi har haft ham, været ekstremt frygtløs. Så alt det her kom lidt bag på os.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fyrværkeri træning
  • #1   24. dec 2013 Du skal have fat i noget beroligende og så skal du lege med hunden og være glad, syng en sang ellernoget, ikke ynke og ikke trøste vær glad!
    Men når hvalpen er som du beskriver er det vigtigt at du kommer igang med noget berolinde nu! Ring til dyrlægen


  • Per F
    Per F Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 38
    #2   24. dec 2013 Hej Bodil. Tak for ideen, men jeg går ikke ind for, at man giver sin hund beroligende piller. Jeg har hørt for mange historier fra dyrlæger, til at jeg vil det. Men tak for ideen smiley

  • #3   24. dec 2013 Når hunden først opfører sig som du beskriver så må den have hjælp! Så er der ikke plads til " at gå ind for" du skal hjælpe hunden og det gøres med noget beroligende andet er ikke ok for hundens skyld! Gamle historier om dyr der bare blev bedøvet men stadig var angste holder ikke idag! Formodentlig kan hunden hjælpes af et naturmidel men det kan dyrlægen hjælpe dig med! Hvis du bare lader stå til vil hunden formodentlig blive mere og mere angst, det er ikke ok

  • #4   24. dec 2013 Man kan få masser af angstdæmpende naturmidler. Sally har adaptil halsbånd på og får 2,5 ml anxicalm. Begge produkter er et forsøg på at efterligne tævens dufte, når hun ligger med hvalpene. Køb begge dele snarest og begynd med behandlingen så hurtigt som muligt, så de når at have en virkning. Det fjerner ikke angst, men det tager toppen af det og hunden kommer sig hurtigere efter chokket.
    Jeg taler af erfaring, har selv en hund, der er skrækslagen og lad for hundens skyld være med at ignorere det


  • #5   24. dec 2013 Enig med Bodil! Kan godt være at du har et princip, men du har altså også givet din hund et voldsomt traume med den oplevelse. Så det eneste du kan gøre nu er at medicinere ham og så gå i gang med træningen i januar.

  • #7   24. dec 2013 Det skulle ha været trænet for flere mdr siden. Lidt sent at træne det nu...

  • #9   24. dec 2013 Man kan købe en cd med forskellige lyde bla. Fyrværkeri, som man afspiller meget lavt i starten imens man leger eller træner med hunden. Lydstyrken øges gradvist over nogle uger. Det er vigtigt man laver noget sjovt med sin hund imens, så den forbinder lyden med noget godt. Det virker for mange, men min kan sagtens høre forskel på cd'en og den ægte vare......desværre smiley

  • Per F
    Per F Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 38
    #11   24. dec 2013 Tak for alle forslagene. Vil prøve at tage kontakt til min dyrlæge og gøre noget i samråd med ham. Så vidt jeg kan huske, går han dog ikke ind for angst dæmpende medicin til hvalpe, så han har nok nogle andre forslag. Men vi finder nok ud af det smiley
    Grunden til at jeg er imod angst dæmpende medicin er, at for nogle år siden var der meget omkring at hundene blot blev fysisk, men ikke psykisk sløve af medicinen. De havde stadig angsten, men var for sløve til at reagere på den. Det vil jeg på ingen måde udsætte min hund for, og derfor har jeg en sund skepsis overfor piller.

    Annette > Hvis du gad at tage dig tid til at læse mit indlæg, så ville du finde ud af at hunden ikke har været bange for lyde eller brag førhen. Det har jo gjort fyrværkeri træning ret overflødigt.


  • #12   24. dec 2013 Jytte b
    Du skal starte op på anxicalm allerede nu, så deres system får det indkorporeret inden nytår. Sally har fået det gennem hele december. Det fjerner ikke angsten, men hun kommer langt hurtigere til sig selv igen og savler/ brækker sig ikke som hun gjorde sidste år. Jeg kombinerer det med adaptil halsbånd. Adaptil fåes også til at sætte i stikkontakten, men igen start en uges tid før


  • #13   24. dec 2013 Per
    Det du taler om er beroligende og receptpligtig medicin og det skal sally heller ikke have. De angstdæmpende midler er uden recept og arbejder naturligt i hunden, men er selvfølgelig heller ikke 100 procent effektive. Dog hjælper de en bange hund til lige at klare sig igennem uden fysiske reaktioner ( bræk, salven, evt hjertestop, hvis hunden er meget bange, som min er)


  • #15   24. dec 2013 Nej tværtimod. Min virker glad og legesyg, når hun ikke er skrækslagen hele tiden

  • #17   24. dec 2013 Ja giver som normalt ved 15 tiden og så et ekstra skud ved 23 tiden

  • #18   24. dec 2013 Der var engang, for mange år siden, hvor man kun gav plegicil. Og det gjorde nøjagtig som du beskriver. Det er der dog ingen dyrlæger der giver alene i dag. I dav kombineres det med eksempelvis stesolid og virker fremragende.

  • Poul C
    Poul C Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 1 Svar: 1
    #19   25. dec 2013 Hej Per vi har været i samme situation, med en newfhvalp. Han reagerede heller ikke på pludselige høje lyde. Men da nogle børn skød fyrværkeri efter ham, så blev han bange for det. Han reagerede efterfølgende også på f.eks kirkeklokker o.lign. Vi var ved dyrelægen for at få noget beroligende, men har aldrig fået dem brugt. Der vil sansynligvis være et sted i huset, hvor din hund føler sig mest tryg. Når fyrværkeriet begyndte sprang vores hund op i sengen. Der sad han et par minutter, indtil han kunne se at vi andre reagerede normalt. Så fik han en godbid, hvis han var i humør til at komme ned. Men endelig ikke noget med at tvinge ham til det. Det er vigtigt ikke at ynke dem, så opfatter de situationen, som farlig. Vi legede lidt med vores hund i de trælse situationer og fik ham distraheret så han efter nogle måneder ikke reagerede skræmt mere. Nu har vi netop mistet ham, men han var de sidste 6 år fuldstændigt rolig nytårsaften. Vi ville helst undgå beroligende midler, for at se om han reelt kunne blive angsten kvit i stedet for at symptom behandle. Vi har dog også mødt hundeejere, for hvem det ikke er lykkedes og hvor de beroligende midler har været nødvendige.

  • Per F
    Per F Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 38
    #20   27. dec 2013 Tak for alle jeres input. De er alle taget op til overvejelse smiley

    Poul > Det er vi også igang med i øjeblikket. Vi går igang med at lege med bolde, når der bliver fyret et kanonslag af og han reagerer på det. Han har dog ikke reageret særligt meget på det her de sidste par dage, men der er stadig en reaktion. Så jeg tror at det vi gør indtil videre, virker ret godt smiley


Kommentér på:
Fyrværkeri træning

Annonce