{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
927 visninger | Oprettet:

Problemer med den fulde opmærksomhed når vi træner. {{forumTopicSubject}}

Har problemer med den fulde opmærksomhed , når vi træner, ingen problemer hvis jeg opmuntrer ham og roser ham hele tiden.

Til prøver, er det jo ikke tilladt at rose hunden under, prøven .

Så er lidt bange for at han skal få den opfattelse , at han kun skal fokuser på mig , når jeg roser ham.

Andre der har samme problem ? og hvordan skal jeg lige takle det problem ?

Har tænkt på at han skal være godt sulten inden træningen begynder , og så have nogle virkelig lækre godbider til ham, så på den måde tvinger ham til at fokuserer på mig uden jeg roser ham.
Nogle der har andre forslag ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Problemer med den fulde opmærksomhed når vi træner.
  • #1   12. dec 2013 Formålet med at bruge belønninger er at få hunden til at tro fuldt og fast på, at de kommer når den mindst venter det.

I indlæring skal der belønnes hele tiden og finder man den rette belønning (ros, mad, leg, legetøj), så vil hunden søge en for at få mere - gøre sig til, arbejde.

Når hunden kan øvelsen begynder man at trække den med belønningen og ligeså langsomt vænner man den af med at blive belønnet for smitte bitte ting hele tiden og i højere grad varierer intervallet.
    Variationen er vigtig - hunden skal hele tiden tro på det, så varer det for længe, mister den troen - og dermed motivationen og kontakten.

Så nej - jeg har ikke forslag til hvordan du gør det uden at belønne, tværtimod.

• #3   12. dec 2013 Ja, der kan problemet også ligge smiley

Man bliver nødt til at tilbyde sig selv fuldt ud og så i øvrigt være ligeså meget på, som man ønsker hunden skal være smiley

Mange tør eller kan ikke helt give los, men det er bare det, hundene tænder på.

Men - os der er lidt stive i betrækket har så heldigvis noget legetøj, der kan sættes ind med smiley

• #4   12. dec 2013 Nogle hunde bliver mere "på", hvis man belønner med legetøj. Jeg kan finde på at belønne ved at løbe med et flettet fleece-reb, som kun bruges til træning. Så leger vi lidt og når vi stopper, træner vi videre. Min hund synes det er mega skægt at jeg leger med hende, så det er en god belønning for hende. Legen skal dog ikke være så vild, at hunden kammer over.

• #5   12. dec 2013 Er godt klar over han skal have opmuntring og belønning , det er jo lige som det der motiverer hunden , det er vi helt enig om og det er overhoved ikke det der er spørgsmålet .
    Problemet er feks. ved lineføring at jeg vil have fuld opmærksom hele tiden og det får jeg kun når jeg roser og belønder ham HELE TIDEN . ( konstant ) og er dermed bange for at han får den opfattelse , at han kun skal fokuserer på mig , NÅR HAN FÅR ros og belønning.
    ( Går vi 5 meter uden ros , gider han sgu heller ikke kikke op på mig )
    Jeg snakker ikke om foreslag til indlæring UDEN ros og belønning .
    Måske er det bare et spørgsmål om tid , ( har kun trænet ham målrettet i ca 3 mdr. )

• #6   12. dec 2013 Vi flueknepper, ganske enkelt. Et skridt ad gangen, et skridt uden hunden er på er et for meget.

Men det kræver at driften er relativ høj og motivationen tilsvarende.

Jeg ville også være bekymret for, at hunden blev afhængig af diverse animeringer og opmuntrende ord og lyde, så dem ville jeg stoppe helt med at bruge.
    I stedet fokusere på to ting:

Kender hunden opgaven
    Har hunden drift nok til at udføre den.

• #7   12. dec 2013 jeg gør som ch med et skridt ad gangen.. Men du skal tænke over din kropsholdning når du går. hvis den er lidt slatten i det og ikke en særlig motiverende kropsholdning, så kan det også være et stort problem.

Jeg har i mine år som trænere set dette hos rigtig mange hundefører. Og det har hjulpet ved at de virker lidt mere friske, og det får også hunden til at være mere på. Frisk gang osv. smiley

Og så belønning er vild fed og kommer på det rigtige tidspunkt, når de mindst venter det smiley Så skal du se løjer

• #8   12. dec 2013 men jeg ville IKKE stoppe helt med at rose.. Min hund kan gå en super flot fri ved fod. Men han har altså behov for også at få at vide undervejs at det han gør er super flot. Og du skal se hvad det gør at han får det at vide.

MEN, at han får det at vide under træningen, er ikke ens betydning med at han slet ikke kan finde ud af det hvis der ikke roses verbalt undervejs. Han er faktisk blevet bedre til også at holde fokus når jeg laver lange seancer uden verbalt ros, end dengang jeg ikke sagde noget som helst.

• #9   12. dec 2013 Hvem arbejder mest for at få kontakt? Hunden eller dig?

Nogle gange ser man hunde, der tror, at de skal checke ud for at få en belønning :o)

• #10   12. dec 2013 Jeg opmuntre og roser ikke, jeg starter med fuld kontakt og belønner for det, så bevæger jeg mig et halvt skridt og belønner, så to skridt og beløn og så videre, jeg belønner aldrig hunden hvis den slår fra, så stopper jeg og fejlmelder og starter så op igen, mine hunde skal ikke melde fra og til, de skal være på hele tiden, så øvelsen er ikke korrekt udført hvis hunden ser væk bare et halvt sek;)

• #11   12. dec 2013 Bodil: Hvad mener du med fejlmelder?

• #12   12. dec 2013 Tak for jeres svar alle sammen , Jeg syntes selv jeg er meget på og frisk i det. Tror Jeg vil prøve Bodil D metode.

Men tror også hunden er i en pubertetes fase , hvor den skal prøve grænser af . ( han er snart 2 år og er lige begyndt at lætte ben ) Så hans hormoner spiller måske også en rolle her .

• #13   12. dec 2013 Bodil, jeg er ganske aldeles enig.

Dog vil jeg understrege at for at man kan forlange at hunden kan holde sig på - selv det halve skridt - så skal belønningen være noget hunden rigtig gerne vil arbejde for.

Og så ville jeg også holde fokus på at hunden netop kun får belønning, hvis den rent faktisk HAR ydet noget for det, så der ikke bare går fodermaskine i den.

• Camilla K
    Camilla K Tilmeldt:
    nov 2013

Følger: 2 Emner: 2 Svar: 31
    #14   16. dec 2013 I stedet for at bruge stemmen hele tiden, så kan du me fordel gå over til klikker. Og så ville jeg starte " forfra" .... Som CH skriver så smukt: fluekneppe lig gå langsomt frem:
    To smukke skridt, klik, godbid eller legetøj og øg langsomt. Beløn med en lille, vild løbetur med trækkeleg ... Og så et par trin igen.
    Legetøj intensiverer og får spræl ind, godbidder beroliger - så afstem belønningen i forhold til det.

• #15   16. dec 2013 Undskyld stella havde ikke lige set spørgsmålet;) jeg fejlmelder med stemmen, dvs hvis hunden ser væk så siger jeg øv stopper op og starter forfra;) ikke som i skæld ud, bare et kort øv, som i " det var ærgerligt en fejl, vi må starte forfra" jeg bruger ikke stemmen ret meget, skælder aldrig ud i indlæring;) og jeg roser, lokker og snakker ikke ret gerne;) mine hunde skal arbejde ikke mig;)

Kommentér på:
Problemer med den fulde opmærksomhed når vi træner.

Annonce