927 visninger
|
Oprettet:
Problemer med den fulde opmærksomhed når vi træner. {{forumTopicSubject}}
Har problemer med den fulde opmærksomhed , når vi træner, ingen problemer hvis jeg opmuntrer ham og roser ham hele tiden.
Til prøver, er det jo ikke tilladt at rose hunden under, prøven .
Så er lidt bange for at han skal få den opfattelse , at han kun skal fokuser på mig , når jeg roser ham.
Andre der har samme problem ? og hvordan skal jeg lige takle det problem ?
Har tænkt på at han skal være godt sulten inden træningen begynder , og så have nogle virkelig lækre godbider til ham, så på den måde tvinger ham til at fokuserer på mig uden jeg roser ham.
Nogle der har andre forslag ?
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
I indlæring skal der belønnes hele tiden og finder man den rette belønning (ros, mad, leg, legetøj), så vil hunden søge en for at få mere - gøre sig til, arbejde.
Når hunden kan øvelsen begynder man at trække den med belønningen og ligeså langsomt vænner man den af med at blive belønnet for smitte bitte ting hele tiden og i højere grad varierer intervallet.
Variationen er vigtig - hunden skal hele tiden tro på det, så varer det for længe, mister den troen - og dermed motivationen og kontakten.
Så nej - jeg har ikke forslag til hvordan du gør det uden at belønne, tværtimod.
aug 2006
Man bliver nødt til at tilbyde sig selv fuldt ud og så i øvrigt være ligeså meget på, som man ønsker hunden skal være
Mange tør eller kan ikke helt give los, men det er bare det, hundene tænder på.
Men - os der er lidt stive i betrækket har så heldigvis noget legetøj, der kan sættes ind med
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 237 Svar: 3.147
nov 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 7
Problemet er feks. ved lineføring at jeg vil have fuld opmærksom hele tiden og det får jeg kun når jeg roser og belønder ham HELE TIDEN . ( konstant ) og er dermed bange for at han får den opfattelse , at han kun skal fokuserer på mig , NÅR HAN FÅR ros og belønning.
( Går vi 5 meter uden ros , gider han sgu heller ikke kikke op på mig )
Jeg snakker ikke om foreslag til indlæring UDEN ros og belønning .
Måske er det bare et spørgsmål om tid , ( har kun trænet ham målrettet i ca 3 mdr. )
aug 2006
Men det kræver at driften er relativ høj og motivationen tilsvarende.
Jeg ville også være bekymret for, at hunden blev afhængig af diverse animeringer og opmuntrende ord og lyde, så dem ville jeg stoppe helt med at bruge.
I stedet fokusere på to ting:
Kender hunden opgaven
Har hunden drift nok til at udføre den.
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 259 Svar: 2.481
Jeg har i mine år som trænere set dette hos rigtig mange hundefører. Og det har hjulpet ved at de virker lidt mere friske, og det får også hunden til at være mere på. Frisk gang osv.
Og så belønning er vild fed og kommer på det rigtige tidspunkt, når de mindst venter det Så skal du se løjer
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 259 Svar: 2.481
MEN, at han får det at vide under træningen, er ikke ens betydning med at han slet ikke kan finde ud af det hvis der ikke roses verbalt undervejs. Han er faktisk blevet bedre til også at holde fokus når jeg laver lange seancer uden verbalt ros, end dengang jeg ikke sagde noget som helst.
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 68 Svar: 1.643
Nogle gange ser man hunde, der tror, at de skal checke ud for at få en belønning :o)
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 237 Svar: 3.147
nov 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 7
Men tror også hunden er i en pubertetes fase , hvor den skal prøve grænser af . ( han er snart 2 år og er lige begyndt at lætte ben ) Så hans hormoner spiller måske også en rolle her .
aug 2006
Dog vil jeg understrege at for at man kan forlange at hunden kan holde sig på - selv det halve skridt - så skal belønningen være noget hunden rigtig gerne vil arbejde for.
Og så ville jeg også holde fokus på at hunden netop kun får belønning, hvis den rent faktisk HAR ydet noget for det, så der ikke bare går fodermaskine i den.
nov 2013
Følger: 2 Emner: 2 Svar: 31
To smukke skridt, klik, godbid eller legetøj og øg langsomt. Beløn med en lille, vild løbetur med trækkeleg ... Og så et par trin igen.
Legetøj intensiverer og får spræl ind, godbidder beroliger - så afstem belønningen i forhold til det.
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
Problemer med den fulde opmærksomhed når vi træner.