Hund kommer ikke når vi kalder...???? Hund kommer ikke når vi kalder...????
Hej
Vi har en lille coton de tulear på 2 år som ikke gider komme når vi kalder....
Hvis hun fx. Løber ud af døren hvis min mor har glemt at lukke den, så stikker hun af.
Når vi så prøver at kalde på hende og sætter os ned på hug og kalder på hende med den gladestes stemme og interessante stemme så laver hun et lille glad hop og så løber hun væk fra os....
Vi prøver også at gå væk fra hende, så hun måske tænker at hendes ejer nu går væk og så skal hun følge efter men det gider hun ikke, hun tænker det modsatte at hun skal løbe væk....
Vi er alle sammen ved at blive så trætte af det.
Jeg synes selv at jeg har trænet meget med hende, og når vi går tur med hende ude på stranden og hun er fri, så kommer hun når vi kalder, men det gør hun ikke her hjemme.
Fordi hun ikke kommer når vi kalder kan det mon så ha' noget at gøre med at hun er en selvskabshund og vil snakke med alle mennesker og hunde? Fordi når hun løber væk fra os løber hun rundt og logre med halen og løber rundt til hvert hus og stiller sig foran deres dør og logre med halen og det ligner at hun nærmest venter på at de kommer og lukker op for hende så hun kan sige Hej til dem?
Hvad kan vi gøre for at lære hende at når vi kalder er mere interesant end at løbe væk?
apr 2013
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 33 Svar: 145
jul 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 33 Svar: 194
jul 2011
apr 2013
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 33 Svar: 145
jul 2011
jul 2011
nov 2012
Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 43
Du er nød til at starte helt fra bunden med "lydighedstræning", start stille og rolige hjemme i stuen - alting til sin tid - start med at lokke hende til at sidde foran jer, og giv hende en godbid, hver eneste gang hun gør det - sæt jer i legestilling, og hun kommer, giv hende straks en godbid (og godbid er noget rigtigt rigtigt lækkert noget).
Når det er på plads, så kan I stille og roligt bygge "HER" kommandoen på, på samme måde og udvid den meget langsomt med f.eks. nogle centimeter hver gang eller endnu bedre hver 4. eller 5. gang - Stille og roligt forstår hunden, at HER betyder, at den skal komme hjem - og svigt den nu ALDRIG - den må aldrig føle svigt, for så har den noget negativt i sin bagage som den sidestiller med det I vil have den til.
Husk altid på, at DET i vil have en hund til, skal læres ind med "slut" billedet som første træning - dvs. hvis I vil have hunden til at komme, så skal den have et billede i sit hovede af at, HER betyder lige foran jer og at HER er positivt at være og bestemt ikke HER hvor man får skæld ud.
Husk, hvis Du må, af uransaglige årsager, skælde din hund ud, så meget kort efter, skal du gøre noget MEGET positivt, så som "SIT" eller "GI POTE" og så ellers skamrose hunden for det her positive den lige har gjort, således hænger det negative fast, som noget man ikke gør, men derimod får masser af ros for ting man gør rigtigt.
Brug ALDRIG hård stemme - brug "BESTEMT" stemme, når du hjemkalder hunden - brug "HER" i bestemt form, ikke RÅBE ikke SKÆDLUDSTEMMEN - men blot fast "HER" og skift så til "ROSE" med lys og glad stemme, gerne meget barnlig glad stemme, for det forstår alle hunden som noget positivt.
Uha der kan skrives stolpe op og stolpe ned omkring hvad man skal gøre, men herover er i allefald en indgangs vinkel til, hvordan du kan få det til at virke også med voksne hunde.
Venligst
Finn BC
dec 2006
Følger: 8 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 2.504
Jeg har brugt tid på at gå med hende i flexline og når jeg vil have hun kommer hen til mig siger jeg "Her" også får hun en godbid.. hvergang.
Nu er hun så opmærksom på mig at det næsten kan være irriterende til tider, fordi hun løber ved siden af mig og konstant kigger op på mig og venter en godbid.. men hun er også overdrevet madglad..
jul 2011
Det vil jeg helt sikkert prøve af
feb 2013
Følger: 17 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 80 Svar: 384
Hvad bruger i af godbidder ?
jul 2011
Men altså jeg bruger ikke leverpostej til træning. Der bruger jeg sådan nogle små godbidder som vist på billedet
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.048
jul 2011
jul 2011
jul 2011
og altså selvfølgelig kører vi nogen gange til stranden og går tur med hende så det ikke altid er de samme ruter
jul 2011
vi plejer også om morgenen når vi alle fiser rundt i huset så står Daisy altid der og ser så ked af det ud fordi hun godt ved at vi alle skal til ud af huset og så skal hun være alene hjemme, og så for at hun ikke står der og ser på os fise rundt, så plejer vi altid at kaste hendes morgenmad ud på fliserne udenfor så hun kan være opmærksom på det i stedet for os
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 87 Hunde: 2 Emner: 160 Svar: 2.234
1.Træn først hjemme hvor han er mindst mulig distraheret. Når I har succes der, kan I gradvis træne i mere lokkende omgivelser.
2.I skal gøre det, at komme når I kalder til noget spændende, noget han vil gøre, hver gang I kalder. Til det formål skal I indledningsvis bruge lækre godbidder og noget legetøj han er glad for. Husk, at I kun skal træne nogle få minutter ad gangen og al I altid skal slutte med succes. Husk også, at I aldrig skal løbe efter hunden og at I aldrig må skælde hunden ud, når den kommer hjem.
3.Sig hans navn "Buller!" og giv ham en godbid, når han ser på dig. Gå rundt i huset. Sig navnet igen og ser han på dig så ros ham og beløn ham. Gentag indtil han meget ivrigt ser på dig, når du siger hans navn.
4.Sig hans navn (ikke "kom" eller "her") og løb et par skrid væk fra ham, sæt dig ned med ryggen til. Når han kommer om foran dig, roser du ham og giver ham godbidden (grib ikke ud efter ham!). Gentag flere gange, øg afstanden. Sig "fri" når du rejser dig og øvelsen er færdig. Husk, at du altid skal løbe væk fra ham. Træn også at kalde hans navn, når han er optaget af at se eller dufte til noget. Ros ham når han afbryder og ser på dig.
5.Gentag øvelsen som før, men denne gang holder du fast i godbidden, som han sikkert vil prøve få fat i. Mens han snuser til godbidden, sætter du den anden hånd på hans halsbånd. Når du har fat i halsbåndet roser du ham og giver ham godbidden. Sig så "fri" og lad ham løbe igen. Gentag flere gange. Hunden vil hurtigt lære, at din hånd på halsbåndet er en forudsætning for at blive belønnet, og at han får lov at løbe igen.
6.Veksl mellem at bruge godbidder, legetøj, ros og leg når han kommer hjem, og giv ham "fri" igen.
7.Når han kommer hurtigt og direkte til dig hver gang du kalder, kan du tilføje kommandoen "her" eller "kom" til hans navn. Gentag øvelsen.
8.Gå udenfor til en kendt, men ikke specielt interessant sted. Haven eller en grønt område uden andre hunde og mennesker er at fortrække. Gentag øvelsen som i punkt 4. Hvis han ikke straks kommer mod dig, så afled hans opmærksomhed med et skarpt "Nej!", kald i en glad tone hans navn på ny og løb hurtigt væk fra ham igen. Ros og berør halsbåndet, beløn ham og lad ham løbe igen. Hvis det mislykkes, så gå et skridt tilbage i træningen. Skæld ikke hunden ud, men husk, hvad det var der fristede ham og vær mere opmærksom næste gang.
9.Introducer gradvist flere forstyrrende elementer i træningen: Mennesker og hunde. Start med en enkelt hund og udvid til flere, når hunden kommer konsekvent.
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 74 Svar: 3.826
Og så glemmer man i mine øjne ALDRIG at lukke døren, hvis ens grund ikke er forsvarlig hegnet ind.
Hvad med hunderræning?
Igår skrev du også en tråd om hvordan man får hunden til at blive på grunden, det er lidt det samme du spørger om igen.
jul 2011
Pia: jeg har købt diverse ting til agility, og Daisy og jeg er i fuld gang med at træne og hun ELSKER det jo
jul 2011
jul 2011
Selvfølgelig skal der gåes tur med den men ikke lige så meget som nogle andre racer.
En coton de tulear er jo nemlig en selvskabshund
Fx. I dag har jeg gået en laaaaaang tur med min hund, vi gik i 40 min. I alt og lige siden, vi kom hjem har hun sovet hele dagen, hun er fuldstændig færdig
jul 2011
Hun er nemlig 2 år og "teenager" og i den alder skal der bare opleves en hel masse ting?
Hund kommer ikke når vi kalder...????