{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.439 visninger | Oprettet:

Til Grand Danois ejere - opdragelse {{forumTopicSubject}}

Hejsa GD ejere

Jeg har en GD tæve på 12 uger.

Hvordan oplevede i at jeres GD var at træne? Hvis i nu skal sammenligne med de andre racer på de hold i går eller har gået på?

Vi har fået hjælp af en træner, så det går rigtig godt med kontakt øvelsen, nej!, sæt dig samt læg dig.

Nej øvelsen går rigtig godt i forhold til at læggen en godbid foran hende. Men når jeg skal bruge nej øvelsen i forhold til at hun har taget noget hun ikke må eller står med forbenene oppe i sofaen, høre hun ikke en dyt efter.

Igår stod hun oppe med benene i sofaen, jeg siger NEJ!. Ingen reaktion. Jeg sætter hånden på bringen og skubber hende roligt ned mens jeg siger NEJ! Da hun står på gulvet og jeg er ved at trække min hånd tilbage bider hun mig med en blik der siger "du skal ikke fortælle mig hvad jeg må!" Jeg blødte!!

Det er ikke første gang hun gør det. Der er lignene situationer, hvor hun har fået fat i andre ting som hun ikke må have.

En ting er når hun bider i leg, men de her bid føles anderledes.

I mandags da jeg var ved dyrlægen for vac., var der en voksen GD der skulle aflives lige inden os. Grunden var at den havde bidt ejeren, og de var bange for at den ville gøre det igen. Den situation VIL jeg ikke står i.

Hvad syntes i som GD ejer jeg skal gøre?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Til Grand Danois ejere - opdragelse
  • #1   9. aug 2006 http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=1484

Du skal snakke med hende - hun ved hvad man skal og ikke skal mht. til GD

• #2   9. aug 2006 Jeg kan ikke svarer generalt, for vi har kun haft en GD, men vores har ALDRIG opført sig på den måde, hverken som hvalp eller voksen, vores unger kan stikke hele klør ti i munden på ham eller tage mad- ben fra ham, og han tager kun når der er blevet sagt værsgo osse fra børene, og det gælder både fodring og godbidder.

Jeg ville arbejde meget hårdt på at få det stoppet, for det lyder godt nok som en dårlig cirkel.

Når du fodrer hende for hun så lov til at kaste sig over maden, eller skal hun vente på at få lov fra dig ???
    Jeg ville gøre sidste nævnte, det har vi gjort fra starten af med begge vores hunde, og det virker rigtig godt.

Men jeg er enig forhør dig hos Reese, hun har en god bred erfaring med GD.

• #3   9. aug 2006 Tak for jeres svar, håber på MANGE flere.

Tara sidder pænt og venter på at der bliver sagt værsgo. Vi har også lært hende at hun skal slikke godbidden ud af hånden både på børnene og os selv. Vi leger aldrig vilde trække lege eller andre ting som kan hidse hende op.

Mette.
    Nu siger du du ville arbejde hårdt på at få det stoppet - hvordan? Mit spørgsmål går netop på hvordan jeg skal gøre dette.

Kender godt Reese. Jeg vil gerne råd fra flere end kun en GD ejer.

• #4   9. aug 2006 Der med ikke sagt jeg ikke gerne vil høre fra dig Reese *ss*

Det jeg mener er bare jeg gerne vil have indsigt fra flere sider.

• #5   9. aug 2006 Jeg ved ikke hvad jeg nærmere skal forklare.

Det er kun mig der har dette problem med hende. Min mand har hun aldrig gjort det ved?? Det var en fælles beslutning, men det var mig som ville have hund til at starte med. Jeg er den der har mest med hunden at gøre, da jeg går hjemme på barsel. Jeg er også den der kommer til at gå til træning med hende.

Situationen i går sidder jeg alene og ser tv. Børnene sover. Hun hopper op. Jeg siger NEJ! Hun ignorerer mit nej. Jeg skubber hende på bringen mens jeg siger NEJ!! Hun bider mig idet jeg trækker hånden tilbage fra at have skubbet hende. Jeg har intet i min hånd som hun kunne have været ude efter.

Oftest opstår situationerne på min datter værelse. Vi forsøger at holde døren der indtil lukket, fordi der er så mange ting hunden ikke må gnave i der inde. Hvis det alligevel lykkes hende at komme der ind og få fat i et eller andet. Har jeg svært ved at få det fra hende. Når jeg får det fra hende bider hun ud efter mig, med et blik lad mig være det var mit!!!

Jeg har forsøgt i stedet for at tage konflikten, at kalde på hende med pølse bider for at få hende væk fra situationen. Hun ignorer mig fuldstændig. Jeg kan danse som en klovn, sidde med ryggen til og lave lækre smaske lyde.

Hun har ingen respekt for mig. Det skal hun sikkert heller ikke have som 12 uger gammel hvalp, men derfra og så til hun bider mig er ikke okay. Hvordan stopper jeg dette adfærd?

Jeg har leget både med moren og faren til Tara. De virkede helt normale og dejlige.

• #6   9. aug 2006 Hejsa! Jeg har ikke oplevet noget i det stil med Babett. Jeg kan gøre alt ved hende. Men har du prøvet lidt lederskabs øvelser? Feks. at hun skal sætte sig ned inden i går ind i huset eller andre rum og så skal du altid gå først ind, det samme med bilen, hun hopper først ind eller ud når du siger hun må. I leger kun sammen når du tager legetøjet og indbyder til leg....
    Aner ikke om det kan bruges....det er jo ikke specielle råd til GDér, men jeg vil mene det er gode råd til alle hunde.

• #7   9. aug 2006 Theresia
    Jeg vil prøve det med døre. PT lader jeg altid hende gå først, så er jeg sikker på at få hende med.
    Bilen der bliver hun båret op og ned, da jeg har den forståelse at de ikke tåler selv at springe ind og ud?? Er det forkert?

Reese
    Lige sindet eller jeg bestemmer over dig, tror jeg Tara mener.

Vi besøgte opdrætteren 3 gange inden vi fik hende med hjem. De havde to piger på 13 som legede med hvalpene. Hvalpene boede ikke inde i huset, da der var 11 styks af dem.

Hvad er halshuden? Det forstår jeg ikke. Skal jeg sige NEJ! mens jeg gør det?

• #8   9. aug 2006 Føler jeg står lige vidt. Jeg ved stadig ikke hvad jeg skal stille op næste gang hun sætter tænderne i mig.

Halshuden? Har prøvet at tage fat i nakkeskindet engang hvor hun "hang" fast i min datter. Hun drejer hovedet og bider mig i armen. Igen hun gør det kun ved mig ikke min mand, trods det er mig som har mest med hende at gøre.

Reese du skriver "Men har du en klar følelse af at hun ser dig som ligesindet, må du lave om på det."
    Hvordan gør jeg det?

• #9   9. aug 2006 Hej Christina

Ja det med det tager tid med en GD ang. lydighed har jeg selv erfaret. Athena er nu 1 år og først nu adlyder hun mig 100% bl.a med hensyn til at løbe hen til andre hunde og gå fri ved fod. Da hun var mindre "sked" hun på, når jeg sagde bliv eller på plads, når vi gik tur. Hun løb troligt hen til andre hunde, så jeg måtte hente hende og tage hende i snor. Sur det blev jeg og det kunne hun godt mærke.
    Nu kan jeg dække hende af selvom hun går langt foran mig, når vi møder en anden hund og blive på plads indtil hun får lov at hilse.
    Det med at stjæle børnenes ting gjorde hun også, men jeg sagde nej og byttede med en af hendes legeting.
    Det har virket hos os, og kommandoen NEJ lystrer hun nu fuldt ud. Det med at bide, har vi kun prøvet i leg og hvis jeg sagde Nej og løftede en pegefinger, forstod hun det.
    Men jeg har erfaret, med en GD tager tingene længere tid, det er ikke en hund der er skabt til at behage føreren på samme måde som mine schæferhunde. Men lydig til husbehov, det kan den sagtens blive, med en god portion tålmodighed.
    Selvom din hund kun er 12 uger, skal den vide hvem der bestemmer, uden at det bliver en kamp. Det er alt andet lige nemmere at få den ned fra sofaen nu, end når den er fuldvoksen og den kan godt tåle at vide du bestemmer.

Hej fra Lene og Athena

• #10   9. aug 2006 Hej Lene

Tak for dit indlæg. Hvordan viser jeg den jeg bestemmer? For dret ved hun da helt klart ikke, eller i så fald er hun fløjtende ligeglad.

Christina

• #11   9. aug 2006 Forresten hvad siger din træner m.h.t lederskab??
    Har han/hun ikke nogen ideer til hvad du skal gøre??

Jeg kan evt. henvise til en kennel i Jylland, hvor hun skriver på hjemmesiden om lederskabsøvelser og klikkertræning. Hun har også GD.
    Prøv evt. at snakke med hende, for mig lyder det som et specielt problem du har i forhold til det er en GD.

(link fjernet)

Hej fra Lene

• #12   9. aug 2006 Hej Christina

Selv tak, og ja det er skide svært at svare konkret på, for jeg har ikke selv oplevet problemet. Mine hunde har altid vidst hvem der bestemte og jeg har faktisk måtte ændre holdning og passe på ikke at være for hård m.h.t GD. Har hele tiden haft i baghovedet, det er en anden type hund jeg har og ikke en brugshund. Athena har faktisk fået meget "længere snor" , end mine schæferhunde, men dermed ikke sagt hun har fået lov at gøre som det passede hende. Jeg har bare brugt længere tid og haft mere tålmodighed, men konsekvent har jeg altid været. Ingen slinger i valsen der.

Hej fra Lene

• #13   9. aug 2006
    Ingen tvivl om hun er stolt over sin fangst fra min datters værelse, men det gør det jo ikke mere rigtig. Vi bytter med hende, men hvordan lære hun fra det at det ikke er okay at tage dukkelise og gnaske i hende?

Halshuden - er det nakkeskindet?

Som jeg har fortalt før, er der ikke råd at hente ved opdrætteren. Jeg må undersøge om der findes en anden i nærheden.

Jeg syntes vi er meget konsekvente. Vi har jo en datter på 2, så det er hverdagskost for os hele tiden at være konsekvent.

Efter at have læst: (link fjernet)

Ingen tvivl om at det er mig som er en dårlig leder. Jeg er konsekvent, men kan godt til tider fare op. Min mand er den rolige type, og han har jo ingen problemer med hende.
    Ikke noget jeg sådan uden videre kan lægge på hylden. Skal jeg så konkludere at jeg ikke ejner mig som hundeejer?

• #14   9. aug 2006 Nej selvfølgelig ikke, men du skal nok arbejde med lederskabsøvelser. Kunne din træner ikke hjælpe dig i det tilfælde???
    Jeg tror der menes halshuden foran på hunden og ikke nakkeskindet. Personligt har jeg selv taget Athena i kinden eller læberne, hvis der var noget jeg ikke ville have, f.eks bid og nu behøves jeg kun at vise hende fingrene så forstår hun budskabet, men det er forskelligt hvad hundeejere syntes virker bedst på deres hund.

• #15   9. aug 2006 Noget nyt Christina??

• #16   10. aug 2006 Hej Lene

Jeg fik fat i hende træneren. Hun beroliger mig med at jeg har en ganske sund og rask hvalp, som ikke opføre sig unormalt. Dejligt at høre, så man ikke går og er i tvivl om der er noget i vejen med hunden.

Hendes råd var at når hunden bider mig, læner mig ind over hunden, mens jeg siger føøøøøøøj så dybt som jeg overhoved kan.

Det prøvede jeg så igår aftes hvor hun atter bed mig. (Hun bed mig ikke så hårdt som den gang i sofaen, men hun bed mig.) Umiddelbart virkede det, men jeg tør ikke sætte penge på om det aldrig sker igen.

Mon ikke de lederskabs øvelse komme på hvalpeholdet? Jeg kan næsten ikke få mig til at trække mere på hende træneren. Hun er "bare" en fremmed venlig dame, som vi engang tilfældigt talte med til et hundeforedrag. Der kom hun til at sige "hvis i har nogle spørgsmål når i får hunden, så sig til". To gange har hun trænet one on one med os af 1½ time.

Jeg har kun kontaktet hende, når jeg virkelig ikke viste hvad jeg skulle stille op. Hun er godt nok dygtig. At de hendes hund og det samarbejde de to har - wow.

Jeg glæder mig simpelhen sådan til at min hund bliver 2 år, og alle de her hvalpe/unghunds nøkker er væk. Jeg glæder mig til at sidde som så mange andre og se tilbage og tænke "arh det var da ikke så slemt med en hvalp".

Kommentér på:
Til Grand Danois ejere - opdragelse

Annonce