1.804 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Alene-hjemme-problemer hvalp Alene-hjemme-problemer hvalp

Hej HG,
Jeg har en lille islandsk fårehund på 14 uger. Jeg har haft ham i godt 2 uger og han klarer sig fint og er god til renlighedstræningen. Imidlertid har vi problemer med alene-hjemme træningen. Vi startede mandag i denne uge og har dermed været igang i 5 dage. Det gik ok i starten og på 3. dagen var vi oppe på 2 minutter udenfor døren. Dog på 4. dagen begyndte han pludselig at pive. Vi satte tiden ned til 1 minut, men han peb stadig. Derefter til 30 sek som heller ikke duede. Vi startede derfor forfra igår med bare at åbne og lukke døren fordi han pludselig reagerede på ALT der havde med døren at gøre. Nu er vi så kun på 30 sek og han er stadig meget obs på om man går i dørens retning og til tider også på når vi går. Mit spørgsmål til jer er derfor: Er det ok at de piver lidt under træningen? Og kan jeg gå videre selvom han skulle sige et par piv på et steb? Skal jeg holde mig på de små stebs stadig indtil han ingenting siger? Det skal lige siges at han meget gerne fra næsten uge skulle kunne klare en time pga. min skole. Har i nogle gode råd i den her sammenhæng. Han er 100% aktiveret og luftet godt igennem inden vi starter træningen hver gang og sover for det meste når vi begynder.
Håber der er nogen derude som har et godt råd - på forhånd tak!
Vh, Maria & Freddi

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af altanafskærmning 1.000 kr.
  • Samle puslebord 300 kr.
  • Fjerne overskydende jord, så det er plan med græsset 500 kr.
  • Rengøring af ovn 300 kr.
  • Hjælp til montering af skab 205 kr.
  • Bortkørsel og bortskaffelse af jord 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Alene-hjemme-problemer hvalp
  • #1   6. apr 2013 Vi har også en islandsk fårehund, som jo generelt bryder sig meget lidt om at være væk fra flokken. Da vi alene-hjemme trænede hende, brugte vi en hvalpelåge, det var for voldsomt for hende at døren blev lukket helt.
    Når hun er alene, er hun kun i køkkenet, da vi oplevede, at hun stressede over, at kunne patruljere rundt i hele huset.
    Så til en start, var hun bag lågen med en Kong/hult ben med lidt leverpostej indeni, og vi opholdt os i entreen, tog jakker/sko på og af, og da hun var fint tilfreds med det (det tog to dages tid), åbnede vi hoveddøren og gik udenfor, vi gik ud og ind i nogle dage. Hele tiden sørgede vi for, at hun havde noget spændende at slikke på.
    Som jeg mindes det, kunne vi efter en uges tid være væk i 1-2 timer (vi optog hende på video, så vi kunne se hvad hun lavede). Derfra kunne hun godt være længere tid alene, og sov bare, når hun var færdig med sin Kong.

• #2   6. apr 2013 I skal huske ikke at gå tilbage til den før den er holdt op med at pibe igen, ellers tror den jo I kommer hver gang den piber og så vil den jo 1) aldrig stoppe med det -> den får jo et godt resultat og derfor 2) gøre det oftere/hurtigere efter I er gået.

• #3   6. apr 2013 Hej Betina,
    Mange tak for svar! Jeg tror jeg vil prøve dit råd med noget godt at slikke på. Dog er han stadig meget opmærksom på hvor jeg er selvom han har noget godt at slikke/tygge i. Hvor hurtigt gik i frem når i først gik ud af døren? Og havde i piben i den periode?

• #4   6. apr 2013 Andrea: Det havde jeg heldigvist læst så efter piv ventede jeg godt 10 sek med at gå ind til ham. Er det længe nok?

• #5   6. apr 2013 Ja, umiddelbart tænker jeg det er fint.. Det er mere det med ikke at komme farende tilbage fordi den piber..:)

• #6   6. apr 2013 Det har du helt ret i:) Nu prøvede jeg lige 3 min igen. Han piber en smule efter 2 min men lod ham lige stå lidt. Der kom så lidt mere piv 2-3 gange frem til de 3 min, men ville du så sige jeg nu skulle starte forfra igen?

• #7   6. apr 2013 Nej det syntes jeg egentlig ikke.. Jeg er altså ikke ekspert(!) men tænker også du må kunne høre forskel på om det sådan er "Jeg er virkelig ULYKKELIG"-piv eller om det er "Årh nedern hun gik.."-piv Det lyder lidt som det sidste udfra dit sidste indlæg, så jeg ville nok holde den på den tid lidt og krydse fingre for at dens piben mindskes og derefter fortsætte optrapning. Men lige lade den falde til ro med den nuværende tid smiley

• #8   6. apr 2013 Jeg mindes at vi gik ud i 2-3 minutter de første 2 dage og så optrappede vi ellers, og var væk nogle gange i løbet af dagen af mellem 5 og 30 minutter de følgende dage. Den følgende uge var vi oppe på mellem 1 og 3 timer på en dag, og efter 3 1/2 uge, kom vi op på en fyld arbejdsdag.

Jeg husker ikke, hvor længe vi havde lidt piv inden hun accepterede, at Kong betød alene hjemme og hun bare lagde sig ud i køkkenet. Men ihvertfald havde vi noget "Hallo i glemte mig - øv"-piveri de første dage. Men nu er IF en vældigt vokal race, så der er ikke meget herhjemme, som ikke bliver kommenteret smiley så længe i ikke fornemmer at piberiet udløst af decideret angst.

• #9   11. apr 2013 Tusind tak for erfaringer begge to! Det hjalp og vi er nu oppe på en time hvor han bare sover så det går godt fremad! smiley

• #10   11. apr 2013 Skønt! smiley

• #11   12. apr 2013 Dejligt smiley

• dorthe L
    dorthe L Tilmeldt:
    mar 2013

Følger: 1 Svar: 2
    #12   13. apr 2013 jeg har en blanding af finsklap hund og islandskfårhund. hun er lidt over 10 mdr. og jeg har gjort det i skriver om. Og hun vil bare ikke være alene. Så gør og hyler hun. Jeg har prøvet alle mulige kosttilskud der skulle være angst dæmpende. Gjort som adfærdsbehandler siger. Og hun vil ikke være alene. Har i nogle råd. Har prøvet bur. Det kunne hun ikke li, lukke i et rum. Med det virker som om hun har det bedst når hun har hele lejligheden. Jeg har været kommet op på 45 min. Også det bare gået galt. Og jeg har trænet siden jeg fik hende. Så er lidt desperat .Er faktisk der om jeg skal skaffe mig hund nummer to. Fordi de racer har så svært ved at være alene. Har nogen nogle andre ideer?

Kommentér på:
Alene-hjemme-problemer hvalp

Annonce