Schæferhundeklubben {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Efter at være blevet foreslået at prøve at træne et andet sted med vores hund Asmund, har vi i dag været til træning hos Schæferhundeklubben.
Det skal lige siges at det er min mand der træner ham, og jeg sidder i bilen og kigger på, fordi jeg var nysgerrig
Umiddelbart så træningen vildt god ud - Asmund har aldrig gået så pænt og haft så god kontakt til Andreas før. Alt i alt - succes, fra hvor jeg kigger.
Dog var Andreas lidt... chokeret efter træningen, idet han synes det var meget hård træning, i forhold til det vi har været vant til, og samtidig synes han at det virker voldsomt at skulle bruge kvælerhalsbånd, og være så hårdog konsekvent overfor Asmund som de krævede på pladsen.
Umiddelbart, så virker den konsekvente træning til at have en stor og god effekt på Asmund. Og de skal lige siges at vi har oplevet få eller ingen fremskridt ved den tidligere træning, som det jo giver sig selv, har været meget blødere, og på ingen måde konsekvent..
Oven i regnestykker skal lægges, at Asmund så meget er blevet teenager, og vi leder i øst og vest efter det sted hvor han har tabt hjernen
Egentlig har jeg bare brug for at høre andres mening om hvad der kan være bedst og hvorfor, så jeg kan give nogle råd videre til min mand, angående hvordan han vil fortsætte med at træne Asmund.
Håber i kan være behjælpelige... God Lørdag
maj 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 116 Svar: 1.404
jan 2012
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 819
Vi elsker at træne i schæferhundeklubben og mærker kæmpe fremgang.
Ps. Lad ikke andres/trænerens ambitioner presse jer, tag det i jeres og vovses tempo, så skal det nok blive rigtig godt
jan 2012
feb 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 35 Svar: 307
Vi skal jo selvfølgelig ikke tæve hunden, men bare være som sagt, konsekvent.
Kvæler halsbåndet blev vi anbefalet, fordi Asmund har det med at lave udfald, når han synes han gerne vil snakke med de andre hunde, eller mennesker der går forbi.
feb 2012
feb 2012
Det er nok bare lidt svært at finde ud af hvordan man gør det rigtigt, specielt fordi det er vores første hund, og ingen af os har erfaring med hundetræning.
feb 2012
Vi går nu til træning to gange om ugen, og så træner jeg med ham hver morgen og middag (jeg går hjemme, og har tid lige nu), og så træner min mand med ham hver eftermiddag når han kommer hjem. Så vi ved skam godt at der skal trænes mere end den ene gang om ugen. Indtil nu har vi bare kun brugt bløde metoder (ikke konsekvente), og ikke set nogle fremskridt.
Først nu hvor Andreas er mere konsekvent over for Asmund, sker der noget. Jeg synes det er godt!!! Men Andreas er nok lidt nervøs for om hvorvidt det er dårligt for hunden at vi er konsekvente.
feb 2012
Træneren foreslog, så vidt jeg forstår på Andreas at vi skulle begynde at rykke i (kvæler) halsbåndet for at få hans opmærksomhed, og specielt det, er Andreas ikke så vild med.
feb 2012
Asmund er generelt lidt sær med mad. Han har aldrig været super madglad, så det der med godbidder er altid svært. Det der virker den ene dag, virker nødvendigvis ikke den næste.
feb 2012
feb 2012
Frolic lyder måske kedeligt, men for Asmund er det bare himlen. Vi har prøvet med ting der lugter mere, men indtil videre har intet virket så godt som det.
Hvad bruger du fx som godbidder? Udover den kogte lever du nævnte.
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 272
1. Den model med de 'store led' er det bedste halsbånd til en schæfer, da de små led niver pelsen over, og et bredt halsbånd slider pelsen til hårene knækker af. - Det giver en 'krave' i hundens pels, som ikke er særlig pæn og er uønsket da en del af schæferfolket også udstiller sine hunde.
2. Et kvæler halsbånd i lås, hvis monteret korrekt, kan hunden ikke vride sig løs fra og det giver en god stabil støtte om hundens hals, netop der hvor muskulaturen sidder.
Desuden kræves kædehalsbånd til brugshundeprøver - i låst position.
jul 2011
feb 2012
Og ja, jeg synes også selv at det løs ondskabsfuldt og drabeligt, men sådan fik jeg det gengivet.
Om ikke andet, har specielt du Klaus, været med til at give min mand noget mere ro i sindet, i forhold til at fortsætte træningen.
feb 2012
Og selvfølgelig skal hovedet ikke rykkes af hunden, som min mand nu beskriver det, er det nærmere et lille nyk, ved at man bøjer håndledet, blot lige nok til at hunden kan mærke det.
jul 2011
Det har jeg fra FCI IPO reglerne - http://xa.yimg.com/kq/groups/215152/1820920314/name/55-2011-annex-en.pdf
feb 2012
feb 2012
Men tror nu heller ikke at Andreas vil udsætte vores hund for noget uhumsk, han ved godt hvornår nok er nok, og hvordan han i essensen vil træne
feb 2012
Bare træning hvor det generelt har gået ud på at gøre vores hund interesseret i os, frem for de andre hunde, ved at lege med den og give lækre godbidder.
Jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal beskrive det.
jan 2012
Et nyk i linen bruges også her, et opmærksomheds nøk.. Et lille nøk som fortæller vi skal kigge på mig.
Træning uden konsekvens er i mine øjne meningsløst.
Han skal ikke have en dårlig mavefornemmelse, han skal sige når der er noget han ikke forstår meningen med, også få det forklaret og tage stilling derefter
jul 2011
Kvælerhalsbåndet uden lås har jeg også brugt som du beskriver det, men uden held da det har en tendens til at tænde mere op for vores hanhunds drifter, så han trækker mere, i stedet for den ønskede effekt.
Vores tæve har ikke de samme træk lyster, så hende har vi ikke haft behov for at bruge ulåst kædehalsbånd på.
feb 2012
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.205
- Jeg træner ikke med andet, kan simpelthen ikke undvære kæde-lyden
Jeg træner selv ved at lege, være spændende og kaste om mig med kiks og gode sager under indlæringen - men på et tidspunkt må man hæve forventningerne til hunden; ikke alt kan være indlæring jo, og man skulle jo mene, at den træning man ilægger hunden har det formål at få hunden til at lystre en given kommando..
Kaoz har lært, at får man en kommando, så udføres den NU... Der er intet der hedder "jeg skal lige..." eller "det gør jeg om lidt", det er NU - ellers er der en konsekvens!
- Jeg kan hæve stemmen, jeg kan nykke i linen, jeg kan brøle dødstrusler efter dyret og jeg kan give line på og ignorere dyret hele vejen hjem... Alt efter ulydighedens omfang- deraf konsekvensen; en form for straf for at ignorere en given kommando..
Min hund er lydig og vil gerne gøre som jeg beder om, har også indlært det så kommandoerne burde være stabile
At træne konsekvent er da et must for at hunden har en chance for at forstå træningen..
Jeg har forklaret det således før:
At træne uden konsekvent tilgang er lidt som at forsøge at lære sin hund, at den må ligge i sofaen hveranden torsdag, hvis det ikke har regnet og posten er ankommet inden kl 14 dagen før..
jun 2005
Det skal SÅ meget citeres ved hver given lejlighed! hahahahahaha
jun 2005
.. jeg forklarede så halvdelen *GG*
Jeg har været i byen hele dagen, blander mig lige uden om trådene i aften
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
jun 2005
Konsekvent - at være konstant
Konsekvens - En følge af en handling
Hvis jeg fatter mig i korthed lader det til at gå lidt bedre
jun 2005
Det er ordet "gider" jeg reagerer på, er på ingen måde uenig i, at man skal indlære før man kan forvente
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
jun 2005
Men uanset hvordan man taler til hunden, så er det jo ikke DET der får hundens opmærksomhed, samarbejdsvillighed eller får den til at adlyde.. Har en tudsegammel jæger her i byen, træner for tiden en unghund op. Han kan kun hviske, så han bruger fløjten til feks indkald og kommando på afstand.
- Velafrettede og lydige hunde han har, og jeg ved med sikkerhed han aldrig har hævet stemmen over dem; han KAN simpelthen ikke
At være en god fører handler om respekt, anerkendese, akendelse, fairness og goodwill... Ikke så meget om magt, herredømme eller hvad man ellers har af tanker om det væsen, vi kalder en hund..
maj 2008
feb 2012
Det er en fejl, han er hverken mad- eller boldglad. Deraf vanskellighederne
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 340 Svar: 14.230
Så det virker ikke for mig på den måde.
maj 2008
maj 2008
Prøv
500g hakket lever
500g mel
1 æg
i ovnen ved 180 g i 15 min - Så tror jeg nok han gerne vil
feb 2012
Jeg vil prøve det med leveren, og det om det er noget for ham
feb 2012
Alt det til side, så betragtede jeg ham til træning i dag, og han var fantastisk.
For dælen hvor var det fantastisk at se Andreas og Asmund have så god kontakt.
Som han bliver mere rolig og fokuseret, bliver han også gladere for godbidder og legetøj.
Schæferhundeklubben