{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
905 visninger | Oprettet:

Rejser sig ved klikket i dæk kommando {{forumTopicSubject}}

Mille har fået en irriterende vane, ved at hun rejser sig når hun får et klik når hun dækker.

Hvad ville i gøre? Jeg har prøvet at vente med at belønne til at hun har ligget der lidt, men det sker stadig engang imellem.

Jeg er lidt splittet mht. godbidden, for hun fik jo et klik for at dække, og bør jo derfor også få sin godbid. Men hun rejser sig jo igen lige når klikket kommer, efterfulgt af en godbid?

Har i nogle gode råd til hvordan jeg kan få hende til at blive i dæk-positionen?

Jeg tænker at vi skal have indøvet noget mere at hun skal blive i hendes position indtil hun får et "fri".


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rejser sig ved klikket i dæk kommando
  • #1   18. feb 2013 Prøv i en periode bare at belønne hende nede mellem forbenene uden at klikke.
    Alternativt, skal du have godbidden klar, når du klikker, så du når at få den lagt mellem hende poter, inden hun rejser sig.

    Men reelt, så betyder klikket for de fleste hunde, at øvelsen er slut - så det med at klikke for at "blive" uden at bryde øvelsen, kan godt være en udfordring.

    Det kan også hjælpe, hvis du laver nogle fristeøvelser - dvs stå og leg med hendes legetøj foran hende, "dril" med nogle godbidder i hånden osv., og beløn hende hele tiden for at blive i positionen.


  • #2   18. feb 2013 Klikket er jo "fri"... Klikket kommer når kommandoen er fuldført, så hun gør det jo helt korrekt.

    Hvis hun skal blive liggende i 10 sek., klikker du først erfter 10 sekunder...

    Erller jeg helt forkert på den i.f.t. klikkertræning?


  • #3   18. feb 2013 Altså at jeg giver hende godbidden mellem forbenene? smiley Det tror jeg at jeg vil prøve.

    I princippet kan vi vel egentlig også godt ligge klikkeren på hylden i den øvelse, den er jo indlært, og hun ved jo udemærket godt hvad det er hun skal. Hun skal bare lærer at blive liggende smiley eller hvad?


  • #4   18. feb 2013 En af fordelene ved klikkerttræning er jo netop også, at du klikker lige i sekundet hunden gør det rigtige, og om den så får godbidden stående, siddene eller liggende er ligegyldigt... For det er KLIKKET der betyder at hunden gør det rigtige - Ikke hvornår godbidden kommer (Til forskel ved så mange ander træningsmetoder)

  • #5   18. feb 2013 Tanja

    Sådan som jeg har lært det, betyder klikket at "det du gør lige nu er det rigtige", og det er sådan jeg har indlært klikkeren hos Mille, men det kan også godt være at det kan bruges som en "fri"


  • #6   18. feb 2013 Har også lært, at klikkertræning er bedst til indlæring, så efter min mening kan du godt lægge den væk nu...

    Men er ikke helt 100 % inde i det hele med klikker-træning, så mon ikke der kommer nogen klogere hoveder på banen smiley


  • #7   18. feb 2013 Men så er øvelsen jo også overstået, hvis den har gjort det rigtige???
    Altså hvis hun bare skal "dække" så klik så snart hun ligger sig, og øvelsen er færdig. Er det 10 sekunder, så klik først efter 10 sek., og så er øvelsen færdig...

    Men som sagt er jeg ikke helt 100 % inde i det - Er først lige gået igang for et par måneder siden med Bine smiley


  • #8   18. feb 2013 Er på ingen måde ekspert ud i klikkertræning, men har læst at man skal være ligeglad med hvad hunden gør efter klikket, da det i princippet betyder "øvelse slut".

    Hvis du gerne vil have hende til at ligge længere, kan du måske tilbageholde klikket. Synes ikke du skal tilbageholde godbidden, da den jo forstærker klikkerens effekt.. Hvis hunden oplever det som om at den ikke får noget positivt ud af et klik, mister klikkeren sin betydning.

    Du kan gradvist tilbageholde klikket ved at du først forventer at hun ligger 1 sek så klik. næste gang 2 sek og så klik. Derefter 3 sek og så klik.. smiley


  • #9   18. feb 2013 Men skal hunden i princippet ikke blive liggende indtil jeg giver den "fri" ?

    Jeg mener at det er det "rigtige", jeg har bare aldrig rigtig benyttet mig af det, jeg har istedet sagt "bliv" hvis hun skal blive liggende, hvilket hun er super god til.


  • #10   18. feb 2013 Du giver den jo fri ved klikket?

  • #11   18. feb 2013 Sarah

    Det kan jeg næsten forstå at jeg "åbenbart" gør smiley Det kan jeg jo godt se nu i siger det, og det er jo også sådan at det normalt fungere når vi træner.

    Det er nok bare mig der egentlig forvirre mig selv, ved pludseligt at ville have indlært Mille i at blive liggende i en dæk-position selvom jeg ikke har sagt bliv, da jeg altid har forstået det som om at det er det som hunden egentlig skal.

    Og samtidigt har jeg jo så fået afvide at man skal klikke når hunden gør det den skal, hvor jeg har misforstået at det selvfølgelig ikke er dækket jeg skal klikke for, men at hun forbliver i dækket smiley

    Men hvis vi skal være helt lydigheds-perfekte, kan jeg så bruge den "bliv" kommando til hende? eller er det ikke acceptabelt? For det fungere jo fuldstændigt som det skal.


  • #12   18. feb 2013 Du har faktisk ret.


    Dæk "bør" betyde: "læg dig og bliv liggende til du får anden besked". Jeg bruger heller ikke bliv til mine. Men så længe jeg bare belønner for at blive liggende, så får de det uden et klik - og når jeg klikker, er øvelsen reelt færdig. Ofte vil jeg så vælge at smide godbidden lidt ud til siden, så hunden rejser sig efter den. Og så er vil klar til enten at gentage øvelsen, eller til at lave en ny.

    Det skal dog tilføjes, at mine hunde efterhånden er så gamle og rutinerende, at de godt kan finde ud af at blive i positionen, selvom de hører et klik smiley


  • #13   18. feb 2013 Jeg har aldrig brugt klikkeren sådan..

    Altså klikkeren bruger jeg i det sekund hunden gør jeg det beder den om, hvalpe når de sætter sig fx, og ved dæk øvelser, får de et klik når de er helt nede og dække "rigtig" ..

    Samt kan min aussie lidt mere avancerede tricks, hvor klikkeren er perfekt til at fortælle lige det der, var rigtigt, belønning..

    Når du klikker fortæller du jo hunden øvelsen er slut og du er tilfreds, ergo forventer den jo en belønning smiley


  • #14   18. feb 2013 Og nu vi er ved lydighed på højere plan. Hvordan forholder det sig med håndtegn?

    Mille er en meget "hånd opmærksom" hund, og reagere bedst på at få håndtegn + et "dæk", istedet for et "dæk" uden håndtegn.

    Men som jeg husker det, bør ens håndtegn på et tidspunkt ligges på hylden, eller er det mig som husker forkert?

    Jeg bliver fx også rettet af med mit klap på låret når hun skal på plads, af min lydighedstræner, som ikke mener at man bør gøre det.


  • #15   18. feb 2013 Du har ret, du skal af med håndtegnet på sigt. Det gøres nemmest ved at du i en periode siger din verbale kommando først (dæk) og så lige venter et par sekunder med at give håndtegnet. Mille vil så begynde at forvente at få håndtegnet efter ordet, og vil så begynde at lægge sig allerede på den verbale kommando

  • #16   18. feb 2013 En lækker kælling

    Det er også sådan jeg bruger klikkeren, og det jeg gjorde med det dæk der, det føltes også bare helt forkert. Mille er normal en meget intelligent hund, som fatter tingene hurtigt og det her forstod hun BARE ikke! Det var jo så bare fordi at hendes mor ikke tænkte sig om smiley



    Karina

    Super, det vil jeg gøre smiley Tak


  • #17   18. feb 2013 Lotte -det md håndtegn afhænger en smle af hvilket program du træner. Ved DCH må der gerne bruges håndtegn, men der må ikke bruges BÅDE håndtegn og verbal kommando (dog er f.eks. runder undtaget, hvor man jo må sige kommandoen og samtidig "sende hunden med hånden" eller sågar løbe hen mod runderingen)
    Hvis du læser programmet står der hvad der er tilladt i hver enkelt øvelse.

    Men med meget få undtagelser, vil det blive betragtet som dobbeltkommando, hvis du både bruger håndtegn og verbal kommando -altså har du givet hunden ekstra kommando, når du siger plads og osse klapper dig på låret. Eller hvis du siger sit og "forstærker" kommandoen med et håndtegn osv.

    Og at give ekstra kommandoer, trækker jo ned.

    Det er så hvis du træner DCH-programmet. Der er sikkert ikke helt samme regler for alle programmer


  • #18   18. feb 2013 Lotte, klikkeren er også lidt avanceret, og man skal jo bruge den korrekt, ellers fungere den jo ikke optimalt smiley hehe!

  • #19   18. feb 2013 hov -og så ville jeg jo i øvrigt undlade at indlære et håndtegn til øvelser hvor jeg ikke ønsker at bruge håndtegnet på sigt. For mig giver det ingen mening at indlære f.eks. dæk med håndtegn, for så at skulle "bøvle" med at pille håndtegnet væk igen.

    Ved DCH-programmet er det dog helt tilladt at bibeholde håndtegnet, men så skal du droppe den verbale kommando... Og så er spørgsmålet jo hvad du foretrækker


  • #20   18. feb 2013 Der er flere måder, at betragte det på... Click for action feed for position. Du kan læse lidt mere om det her... smiley

    http://raisingk9.blogspot.dk/2011/06/click-for-action-feed-for-position.html


  • #21   18. feb 2013 Michelle - i DKK må man jo bruge håndtegnet til og med Klasse 2, så medmindre man går målrettet efter Eliteklassen, er der ingen grund til ikke at bruge håndtegn. Det er også min erfaring, at hundene hurtigere lærer et håndtegn (de er jo visuelt orienterede) og at det virker bedre på afstand, end den verbale kommando. Og vi kan jo lige så godt, gøre det så nemt som muligt for hundene smiley

  • #22   18. feb 2013 Det gjorde vores også.. Jeg lærte hende så, at man først rejser sig når der bliver sagt fri. Altså klikket her betyder ikke fri, men betyder: det du gjorde lige der var rigtigt.. På denne måde har hun så også lært "bliv". Siger jeg sit eller dæk, rejser hun sig ikke før hun får kommandoen fri :-)..
    Jeg sagde bare dæk, og så fri, og hvis hun ikke rejste sig, så trak jeg mig væk fra hende og klappede på mit lår eller noget - og så til sidst skulle hun ligge længere og længere tid :-)..


  • #23   18. feb 2013 karina -se der har jeg det jo lidt sådan, at eg heller vil lære kræet det rigtigt fra start (der er så mange ting jeg alligevel får fejlindlært og skal rette at der ingen grund er til at gøre det med vilje :D)

    I øvrigt osse en af grundene til at jeg finder A-springet i C-klassen i DCH idiotisk. I C-klassen skal de springe A-et uden apport. Dvs man indlærer typisk springet med en genstand (eller guffer)bagved, for så at pille den væk, for så at putte den på igen i B-klassen... DET er da topmålet af tumpet indlæring


  • #24   18. feb 2013 Husk endelig at give en godbid efter dit klik selvom hunden ikke gør hvad du forventer. Et klik skal altid betyde at der er en belønning på vej.

    Når hunden kan ligge lidt tid ville jeg begynde at bruge en "fri-kommando". Belønne mellem forpoterne uden at sige noget og give fri inden hunden når at rejse sig af sig selv.


  • #25   18. feb 2013 Mht. at den rejser sig i dækket ved klik, så er det vel bare at klikke når den har ligget der så længe, du ønsker.
    Og ja, så kan du jo bekræfte den en gang imellem med at servere noget guf mellem forpoterne.

    Men det er jo kun et problem, hvis du klikker før øvelsen er slut?


  • #26   18. feb 2013 Når hun rejser sig før du synes det er OK, så har hun jo ikke helt forstået hvad det er du vil have hende til=du er nok gået for hurtigt frem et eller andet sted i indlæringen. Hvis det var mig ville jeg går et par skridt tilbage i indlæring. Fx. gå tilbage til at du sidder nede ved hende så du ikke animere hende til at rejse sig. Og belønner massivt for at blive liggende (med klikkeren og guffere mellem forbenene) og ved det at du er nede ved hende så er det nok lettere for hende at forstå at hun skal blive liggende også efter klikket.
    Bliver man grebet af det og vil gå videre i klasserne (nu ved jeg så ikke helt hvad du træner om det er DKK eller DcH programmerne eller noget helt tredie) så kan det være en rimelig dum vane at hunden bliver vandt til at klik=fri. For mine hunde er klik='det du gør lige nu er rigtigt', men bestemt ikke=fri. Det er først når jeg siger 'fri' at de har fri. Jeg vil gerne kunne forstærke hunden i at det er rigtigt at komme ind mod mig med apporten med et klik, forstærke når hunden tager den korrekte genstand i næseprøven, forstærke når hunden er i springet og ikke først når den er landet osv. Dette mister man jo lidt hvis man vedtager at klik=fri.
    Når jeg indlærer øvelser hvor hunden skal holde en position længe så belønner jeg meget undervejs. Dvs. når mine lærer fx. dæk så får de mange gange klik og jeg går tilbage og belønner og går fra dem igen. Det er yderst effektivt til at få hunde der er meget stabile til at holde positionerne også i 10 min.
    Mht brug af klikkeren så er det lidt misforstået at man tror den kun skal bruges i indlæring. 'Gamle' garvede hunde, der er langt i konkurrenceprogrammerne har skam også brug for forstærkning i at 'det du gør lige nu er det jeg gerne vil have det gør' og desuden kan en øvelse jo stort set altid gøres bedre, mere præcist eller hurtigere. Sådan har det da altid været med mine gamle konkurrencehunde, selvom de kunne øvelserne bagfra og i søvne så bliver de ALTID belønnet for veludført arbejde. Og nogle gange skal man huske at give en garvet hund en oplevelse af at det var piece of cake for at give den et mentalt boost. Pt er jeg dog tilbage i det helt basale med to unge hunde; den ene har lige debuteret i DKK LP1 og den anden skal ud og konkurrere i DcH's B-klasse efter sommerferien. Sååeeee der er et stykke vej til jeg har en 'gammel og garvet' igen smiley


  • #27   18. feb 2013 Når jeg træner, betyder klikket også at øvelsen er ovre, men da jeg indlærer nye ting vha. shaping vil min hund oftest forsøge det samme igen (det gav jo lige klik og godbid) og således blev hun ofte liggende, da vi indlærte dæk. Måske din hund har fået billedet af, at det ikke er "at ligge ned", der er årsag til klikket, men "det at lægge sig"? For man er jo nødt til at stå op for at kunne lægge sig. smiley

    Jeg holder også på at belønning mellem forpoterne uden klik, kan være løsningen. Og så læg mere og mere forstyrrelser ind efterhånden som hun er stabil i at blive liggende. Man kan f.eks. gå rundt om og over hunden, løbe og hoppe, smide med bolde osv.


  • #28   18. feb 2013 Hov glemte lige:
    Sarah: hvis du skal være helt 'lydighedsperfekt', så må du ikke bruge 'bliv' når du går fra din hund i stå, sit eller dæk. Eller dvs. det må du i LP1, men ikke når du kommer videre. Så hun kan ligeså godt lære at sit, stå, dæk betyder indtag og hold position til du får andet at vide. Det samme gælder alle de ekstra håndtegn og andre kropskommandoer; det er lige så nemt at lære hunden kommandoen uden og på et tidspunkt begynder de altså at trække ned i pointene.


  • #29   19. feb 2013 Som de andre skriver, så er klik = øvelse slut, nu får du din belønning.

    Dvs. det står hunden frit for at rejse sig. Ønsker man ikke at hunden rejser sig, så må man jo kigge på om man har tilrettelagt sin træning rigtigt og om man klikker på det rigtige tidspunkt ifht. den adfærd man ønsker at forstærke smiley

    Så ønsker man nu at træne "bliv i position" så venter man med at klikke og når der er klikket kan man være lynhurtig til at servere godbidden for hunden i positionen.
    På den måde forstærker man postionen og det kan ikke betale sig for hunden at flytte sig.

    Men umiddelbart lyder det til, at du ikke klikkertræner, men træner med klikker som en erstatning for et roseord?
    Det er lidt relevant ifht. det næste jeg skriver, for klikkertræner man ikke, så er hund og ejer ikke på samme måde vant til at arbejde med frivillig adfærd.

    For i indlæringen af bliv i position så er det en god idé slet ikke at arbejde med kommando på øvelsen, men udelukkende med frivillig adfærd.
    På den måde undgår du at udvande din dæk kommando, som først sættes på når hunden kan øvelsen.
    Ellers risikere man nemt at dæk kan gå hen og betyde "læg dig, men sådan ca. lige så lang tid som du nu lige har lyst til".

    Hvis man først sætter kommandoen på, når øvelsen er korrekt, så har hunden et helt klart billede af hvad dæk betyder.

    Og nej... Bliv er ikke en lydighedskommando.
    Dæk = bliv der indtil jeg siger andet og derfor tæller bliv som en ekstra kommando og er overflødig.


  • #30   19. feb 2013 Men hvis man ikke ønsker hunden skal rejse sig før den får besked på andet, kan du jo ikke lære den det, hvis klik betyder øvelse færdig.. Det er ikke sådan jeg bruger klikkeren. Men klikker når den lægger sig, godbid, klikker hurtigt igen når den bliver liggende. Og så i starten får den jo mange klik og godbidder for at blive liggende, så skal man selvfølgelig sige fri inden den selv rejser sig. Og så bygge op i længere og længere tid. Så plejer jeg at distrahere, flytte mig, hoppe rundt, lege med legetøj, osv. Og til sidst bliver den liggende lige meget hvad! Og jeg klikker både undervejs mens den ligger, og klikker når den får fri og kommer hen til mig :-). For i alle de situationer gør den jo det jeg gerne vil have.
    Håber det var til at forstå smiley


  • #31   19. feb 2013 Det kan man da sagtens.
    Et klikker er jo også en besked om, at øvelse slut = Kære hund, der venter en belønning.
    Man kan så vælge at gå strategisk til værks og belønne i postionen hvis man ønsker at forstærke den.

    Jeg kan uddybe hvordan jeg lige har lært min nye hund det, hvilket såmænd ikke er så anderledes end din.

    I starten så fik han klikket for bare det at dække.
    Efterhånden trak jeg klikket længere og længere tid.
    Derefter begyndte jeg at gå fra ham og gå tilbage og vente lidt, klikkede og stadig belønningen i position.
    Rejser han sig efter klikket, så venter jeg jo bare på at han er i dæk igen, inden jeg går fra ham.
    Så begyndte jeg at hoppe rundt og lave andre mærkelige ting og klikkede stadig først når jeg var henne ved ham.

    Jeg køre korte pas med 5-10 gentagelser, hvorefter jeg enten leger med hunden eller den får lov at snuse rundt.
    Om jeg siger dygtig, fri eller om jeg klikker er sådan set underordnet - Han ved bare belønningen kommer derefter.

    Samtidig har jeg arbejdet med de resterende momenter for sig - Dvs. dæk under gang, udgangspostitionen, opmarchen, indkald fra dæk, pladspositonen.
    Når han kan alle delmomenterne for sig, så baglænskæder jeg dem til den færdige øvelse, så hvert led forstærker det foregående.

    På den måde er han stærk i alle momenterne og ved, at der skal dækkes når jeg siger dæk - Når han er i dæk så skal han blive, men når jeg kalder så skal han komme.

    Men jeg klikkertræner også fuldt ud dvs. jeg arbejder med delmomenter, baglænskæder mine øvelser, shaper hvor det er en fordel osv.
    Så jeg bruger ikke bare klikkeren som markør, men arbejder decideret efter klikkertræningsprincipperne.

    Der er mange veje til rom og min er bare den måde jeg arbejder bedst på - For klikkeren som sådan er ikke meget anderledes en "dygtig" den er bare hurtigere.


Kommentér på:
Rejser sig ved klikket i dæk kommando

Annonce