{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.026 visninger | Oprettet:

Kristian P
Kristian P
Tilmeldt:
29. jan 2013
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 15

Hvor skal jeg starte? {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley
Jeg vil lige starte med at sige tak! I har en masse relevante diskussioner og rigtig god feedback fra de forskellige brugere, perfekt for mig som ny ejer!

Min kæreste og jeg har lige fået, i søndags, vores første lille hvalp, en langhåret chihuahua tæve. Hun er så skøn!! smiley (8uger og 4dage gammel).

Jeg skriver så fordi jeg har et spørgsmål. Min kæreste og jeg bor i stue etagen og har derfor nem tilgang til haven. Vi har dog ingen jakke til vores lille Alba, men hun er godt sat i stand (hun vejer 1250gram). Vil hun kunne holde varmen hvis vi vil renlighedstræne hende udenfor?
Indtil videre ved jeg at hun ikke har været ude mere end én enkelt gang hos "opdrætter".

Mit spørgsmål er så, er det for koldt at få hende lidt ud? og hvor lang tid af gangen? smiley

Tusind tak! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor skal jeg starte?
  • #2   30. jan 2013 Hun skal vel ud når hun skal tisse? Hvor skal hun ellers tisse?

    Vil mene I kan se på hende om hun fryser når I er ude med hende


  • #3   30. jan 2013 HVIS I vil renlighedstræne...?

    jeg ville aldrig købe en hvalp, der ikke er basis renlighedstrænet hos opdrætter. Husk at hunde lærer primær adfærd i de første 12 uger. Derefter er der lukket for basislæring, og alting vil være sværene.
    Så se at komme i gang. I er mange uger bagud allerede. Hun kan sagtens holde varmen.


  • Kristian P
    Kristian P Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 15
    #5   30. jan 2013 Ulla: Jeg er 110% sikker på at vi ikke er blevet snydt. Jeg er blevet henvist til sælgeren via en veninde der selv er chihuahua opdrætter og en af hendes chier er morfar eller mormor til min hvalp, og den sælgers datter er også opdrætter. Vi får også stambogen inden længe.
    KD: Lige pt tisser hun på aviser i køkkenet, vi har læst Victoria Stilwells råd, og det var et af dem. Men vi vil selvfølgelig helst have hende ud og besørge.

    Malene: Sorry, det var selvfølgelig ikke et HVIS vi vil. det er selvfølgelig noget vi SKAL og vi GERNE VIL, det var forkert formuleret. Vi går igang med det samme! derfor er det dejligt med al jeres feedback så vi kan blive helt skrappe og gode til det hele.

    True angels: Tak for svaret smiley Tusind tak, vi er så glade for hende! Hun er bare dejlig! smiley

    Og tak for jeres gode svar allesammen, det er mit første oplæg så det er også derfor hvis det hele forekommer noget kludret formuleret, det må i undskylde! smiley

    Et tillægsspørgsmål. Nu kommer hun ud en gang i timen, når hun har sovet eller leget, fra når jeg kommer hjem (min kæreste er hjemme med hende lige nu), hvor lang tid skal jeg vente på at hun har besørget? hvis nu hun hverken skal nr1 eller nr2? smiley og hvad hvis hun hyler når hun kommer ud? smiley



  • Kristian P
    Kristian P Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 15
    #6   30. jan 2013 Ulla, jeg vil lige sige at grunden til hun ser stor ud, er fordi hun er stor smiley
    Hun var den første hvalp i kuldet og kom først til mælken. Hun er dobbelt så stor som den mindste i kuldet smiley Hannen, den mindste, vejer 605g og hun vejer som sagt 1250gram. smiley Min faster er dyrlæge og har også tjekket hende, og været med ude og se hende da hun var mindre, hun siger go' for hende og de forhold hun har boet under. smiley så der burde ikke være så stor chance for at vi er blevet snydt.


  • #7   30. jan 2013 Du skal blive ude til den har lavet det den skal. Så på med regnjakken.

    I øvrigt har jeg nøjedes med at tage mine hvalpe ud hver 3 time om natten de første 14 dage -3 uger. Så var de renlige over natten.


  • #8   30. jan 2013 Du skal blive ude til hun har fået gjort sig ren. Hun skal ret sikkert tisse i hvert fald efter at have sovet, spist og leget. En hvalp gør også mere end en voksen hund. Hun spiser vel 3 gange om dagen. Så skal hun gøre mindst lige så mange gange

  • Kristian P
    Kristian P Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 15
    #10   30. jan 2013 Sarah: Ja, eller frem med paraplyen! smiley

    KD: Tak for det svar, må jeg i forlængelse spørge, hvor tit skal hun ud om natten?
    Er det også en gang i timen eller hvordan? smiley


  • #11   30. jan 2013 Det er ret individuelt om hunden kan holde sig om natten.

    Nogle hvalpe kan godt holde sig hele natten. Andre kan ikke. Det må I jo se om hun kan. Ellers vil jeg ikke mene at det skal være hver time. Ved ikke hvor ofte folk der har haft hvalpe der ikke kan holde sig har været ude om natten. Men som start kan man vel stille vækkeuret til kl. 5-6 stykker og se om hvalpen har nået at tisse inden da


  • #12   30. jan 2013 -og så husk at det ikke kun går fremad. Det kan sagtens gå bedre og bedre og lige pludselig går træningen lidt baglæns igen. Det er ikke unormalt smiley

  • #13   30. jan 2013 Tillykke med det lille pus, ja hun vil godt kunne holde varmen hvis du sørger for at gå i læ og ikke blive ude for længe, hun skal ud når hun har spist, sovet og leget, oftest ca en gang i timen i starten, om natten ville jeg have hvalpen i en kasse ved siden af sengen og gå ud med den hvis den bliver urolig, oftest kun en eller to gange om natten:)

  • #14   30. jan 2013 Nu er jeg jo så af den mening , at jo oftere man går ud med hvalpen ( hver time eller hver anden )..... jo mere vænner man hvalpen til at tømme blæren ofte.......
    Jeg har aldrig rendt ud med mine hvalpe hver time.......
    Jeg har været ude med hvalpen , når den har spist... sovet...leget..... og så har jeg bare holdt øje med om den så " søgende " ud..... og så gået ud med den.

    Der er ingen grund til at vænne en hvalp til , at den skal tømme blæren hver time.

    Men det er jo bare MIN mening.......


  • #15   30. jan 2013 Jeg fik min hvalp hjem sidste efterår, der var det allerede godt koldt, men han tissede flittigt ude i haven uden frakke på. Men på ture fik han i begyndelsen strikdækken på, og senere et købt vinterdækken.
    Men det er jo heller ikke alle der fryser udenfor, der er du nødt til at lære hvalpen at kende


  • #16   30. jan 2013 Jeg står lidt i samme situation som dig :o)
    Jeg fik min lille chihuahua hvalp hjem i fredags, en smuk lille korthåret han. Han er 10 uger, men vejer kun 700g.

    Min har heller ikke været ude hos opdrætter og derfor skal jeg også kæmpe noget ekstra for at få ham renlig. Men samtidig er jeg også lidt bange for at tage ham for meget ud, da jeg er bange for at han bliver for kold og evt. får lungebetændelse.
    Når han er ude, så er han jo en del utryk og meget nervøs. Han vil ikke rigtig få gjort sig ren udendørs og jeg tør simpelthen ikke lade ham være ude for længe. Da han fryser en del også selvom han har en strikket trøje på.


  • #17   30. jan 2013 Louise

    Er det så ikke en mulighed at skynde sig ud med ham, og så derude give ham et dækken på?


  • #18   30. jan 2013 KD
    Jo, det er en mulighed. Problemet er bare at han holder sig, når han kommer ud - og står bare og piver. - Men det er selvfølgelig bare lige en periode, som vil skal over. Det er stadig meget nyt for ham at være ude.


  • Kristian P
    Kristian P Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 15
    #19   30. jan 2013 KD: Jeg tror jeg bruger dit råd og stiller mit ur til klokken 05:00 og så går jeg ud med hende. Jeg har nu været ude med hende i meget lang tid, faktisk 15min den ene gang hvor hun bare ikke gider besørge og så er jeg gået ind, og det har så vist sig, at hun slet ikke skulle. smiley

    Bodil: tak, det er også det vi gør nu, altså lader hende sove i hendes kurv ved siden af sengen, og nu prøver jeg så, som KD foreslog, at gå ud med hende klokken 05:00 smiley

    Maja T: Vi får en strikvest der passer hende på fredag smiley Så skal hun også lærer at gå tur! smiley

    Jeg vil bare lige sige stor tak til jer alle!! smiley Og jeg har taget NITTIBs råd til mig mht til ikke at gå ud hver time, men kun når hun har sovet, spist eller leget. Og hun har været så super dygtig!!! Hun har både lavet bimmelim og bummelum derude smiley
    Hun har kun haft to tisse uheld i løbet af hele dagen! så det synes jeg jo er meget imponerende!! smiley

    KD; Tak fordi du lige kom med den lille 'heads-up' mht til at det kan gå baglæns igen, det var meget rart at du lige sagde det for det kunne godt havde bekymret os! smiley

    Louise; er det den lille ny du har som billede? den ser virkelig sød ud!! smiley


  • #20   31. jan 2013 Man kan godt blive lidt overrasket over at det ikke kun går fremad. Det er første gang min kæreste skal bo med hund og det kom bag på ham at det pludselig blev værre igen med renlighedstræningen hehe smiley Kun derfor jeg lige kom i tanke om det smiley

    Pøj pøj med det


  • #21   3. feb 2013 jeg har fler chihuahua og bruger kun en strik trøje af tyk garn og det er så kun uld jeg bruge ....du kan se dem jeg har lavet i en af mine fotoalbums ....
    og hun kan klart komme ud nu .....
    størlsen skal du ikke tænke på ..der er stor forskel på ...dem lige fra start ....
    min datte hund fik 5 hvalpe på en gang ...de lå fra 50 -110g

    jeg har med min der er søste til min dattes ...samt vi bruge sammen han ....men min fik kun 1 hvalp og den veje så hele 180 g men i dag ligge hvalpe på næste samme vægt kan vi følge smiley så det betyder ikke noget vil jeg nok tro ...
    som 8 uger veje hun 775g
    anden gang jeg prøve og få hvalpe fik hun også kun en hvalp
    hun veje 145g og som 8 uger veje hun 915 g
    da min er født i 1 og 2 månde og jeg begyndte og træne den som 4 uger ....
    og de var for små til og komme ud ...tog jeg en baje med jord i og satte ud på wc ...hvor jeg vist hun sku bruge .....kun en uge tog det dem og lære at bruge den ....selv om natte løb de der ud .....da de så var stor nok og ku holde sig en helt nat .....samt om dagen når vi var væk ...fjerne jeg den ...samt da de først kom ud ...var der ingen poblemer med og lære den det der ...for de kendte jo lugten af jord ...
    men husk som de siger ud når den har sovet -spist -leget ----
    og husk godbide når hun har lavet noget uden for lige med det samme :):)
    så skal du se alt bliver godt :):)
    tilykke med hende :):)
    og held og lykke dem livet som hunde ejer og alle de glæder hun vil give jer :):)


Kommentér på:
Hvor skal jeg starte?

Annonce