{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.711 visninger | Oprettet:

Dingle
Dingle
Tilmeldt:
22. dec 2007
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9

Border Collie og træning? {{forumTopicSubject}}

Jeg står og er ved at anskaffe mig en border collie. Jeg har snakket med et par ejere, men deres border collier var ikke særligt aktive. Jeg har sat mig fuldt ud ind i hvordan racen kan være og hvor meget det kræver. Det er ikke en idé jeg pludselig har fået "fordi den da så meget sød ud". Det eneste jeg er kommet i tvivl om er, de er jo kvikke og lærer hurtigt. Hvis jeg skal kunne stimulere hunden mentalt hele dens liv, løber man så ikke tør for træningsmetoder, eller er den tilfreds med at lave noget den kender? Hunden jeg har kig på er 10 mdr og har ikke været aktiveret ordentligt, og den har tendens til at stikke af hvis den er løs. Jeg tænker derfor umiddelbart at agility i snor vil være en god start, og jeg har senere tænkt at jeg ville prøve at se hvordan det går i en brugshundeklub. Jeg er ikke interesseret i at den skal til hyrdetræning netop pga. problemet med at den stikker af. Men hvad så når den har lært det hele i de klubber? selvfølgelig skal det holdes ved lige, men er det nok?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Border Collie og træning?
  • #1   10. jan 2013 Man løber ALDRIG tør for nye ting at lære sin hund. Lanka er nu 10 år gammel og er blevet trænet hele sit liv i bla. lydighed og agility. Indenfor det sidste år har hun bla. lært farvediskrimination, form-diskrimination, bakke rundt om mig, sit/dæk med genstand som signal, Jumbo (ligesom elefant, bare med bagbenene på baljen) osv, osv. Der er ALTID noget nyt man kan lære dem!

  • #2   10. jan 2013 Jeg syntes tit jeg ser at folk går omvendt til det at købe hund, som jeg ser det går du helt omvendt til det, hvorfor vil du købe border collie? For mig er det da det man ønsker at lave med hunden som afgør hvilken race man vil have, brænder man fx for agility så er en border en fin race, er det brugshunde træning man brænder for så køber man en brugshunde! Ønsker man sig kun en huggehund til lidt for sjov træning så køber man en af de rigtig mange selvskabsracer!

  • #3   10. jan 2013 Brugshundetræning er nok ikke noget for en BC... Lydighed, rally-lydighed og agility er de fantastiske til.

    Jeg ville nok starte med noget lydighed for at få en god kontakt inden man begynder til agility. Det er ikke så nemt at træne det med snor på...

    Og man kan jo hele tiden øge sværhedsgraden i al slags træning, så uanset hvad du vælger vil der være masser af udfordringer til hele hundens liv smiley


  • #4   10. jan 2013 Og er helt enig med Bodil D smiley

  • Dingle
    Dingle Tilmeldt:
    dec 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9
    #6   10. jan 2013 Grunden til at valget faldt på en border collie var at vi gerne vil have en aktiv hund, En hund gider. Vi er meget aktive i vores familie og vil gerne have en aktiv hund. Det vi aller helst vil med hunden er agility, Grunden til at jeg overvejede at tage den i en brugshundeklub også, var at jeg har snakket med en som havde sin border collie i en brugshundeklub, hvor den klarede sig rigtig godt, og blev godt stimuleret (nu tænker jeg brugshundeklub i form af f.eks politi-træning, der er jo flere forskellige slags) og det der skiller mig fra at have anskaffet en border collie endnu er frygten for om man lige pludselig "løber tør". Vi er villige til at lægge al den træning i hunden den kræver, og også til at gå til forskellige kurser og træning. Men de hunde jeg har haft indtil videre har ikke været specielt kvikke til at lære tricks og øvelser, og derfor har jeg aldrig været løbet tør før, men jeg ville ikke risikere at stå med en border collie og så tænke "shit, hva' ska' vi nu lave" for det vil jeg helst ikke byde en hund, og slet ikke en hund som borderen... Vi har kigget på andre aktive racer, men borderen passer os godt i højde, drøjde, aktivitets-niveau, temperament osv. derfor endte vi på at det var den vi ville undesøge nærmere for at finde ud af om vi har hvad der kræves af en border collie ejer...

  • Dingle
    Dingle Tilmeldt:
    dec 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9
    #7   10. jan 2013 Nu var jeg lige inde og kigge på rally-lydighed, det lyder rigtig godt at begynderklassen er i snor... På de lydighedskurser jeg før har været på i vores område, slipper man nemlig hunden, og derfor var jeg bange for at bruge det til at begynde med, netop fordi den hund jeg har kig på har tendens til at stikke af, så jeg vil gerne have et ordentligt forhold/bånd til hunden, før jeg begynder at træne den i at være løs...

  • #8   10. jan 2013 Jeg har en Aussie, på snart 2 år, ham mente jeg var ekstrem lærenem og klog mv, - er han nu også!

    Men har fået mig en bordercollie blandet med 1/4 aussie, og hun er 12 uger + 4 dage i dag.
    Hun er extrem hurtig til at fatte hvad jeg vil, har lidt "vanskeligheder" med at finde på nye små tricks hun kan lære, da jeg heller ikke vil kræve for meget at hende endnu.

    Hun kan:
    Lystre sit navn 100%
    Indkald
    Sit
    Dæk
    Gi’ pote
    Stå
    Forstår et nej
    Twister (drejer rundt om sig selv)
    Rulle rundt
    Tak (aflevere det hun har i munden)

    Plads kommandoen er vi ved at indlære nu..

    Bordercollien er en ekstrem klog hund.
    Jeg har er overrasket smiley har dog aussien som kræver næsten det samme som borderen, så er "vant til det" så at sige.
    Men hende min hvalp her er en del hurtigere til at lære end min aussie, så jeg skal til at finde nyt at lære hende.

    Jeg vil aldrig løbe tør for tricks, jeg lære også min aussie nye tricks hele tiden smiley
    Ham bruger jeg også til agility, og planen er også min border blandings hvalp skal det.
    Jeg har anskaffet mig dem, fordi jeg gerne vil bruge dem til den sport jeg er blevet bidt så grusomt af smiley


  • #9   10. jan 2013 Man løber ikke tør for ting.

    Ikke nok med der er en uendelig række af ting, man kan lære hunden, så er der også uanede muligheder i forhold til finpudsning.

    Og finpudsning af en øvelse, trækker ned i en anden øvelse - hundetræning er noget der skal være i konstant balance og det er noget man skal arbejde for at holde vedlige.

    Så det skal du ikke være bange for - jeg kan garantere dig for at på den måde bliver I ikke udfordret. Der er ALTID noget man kan arbejde på eller forbedre.

    Husk i øvrigt at bordercollie er delt i udstillingslinjer og brugslinjer.


  • Dingle
    Dingle Tilmeldt:
    dec 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9
    #10   10. jan 2013 Ja, jeg ved godt de er opdelt, men jeg har tidligere læst en diskution mellem ejere af racen hvor de ikke kunne blive enige om hvilken linje der krævede mest. Men de kan jo være så forskellige, jeg har set en border collie der grænsede til det direkte kedelige pga. det lave aktivitetsniveau... så man ved jo aldrig ved ende af skalaen de ender i:)

  • #11   10. jan 2013 En ting er, hvilken der kræver mest, en anden er, hvilken der har de bedste brugsegenskaber - og dermed er mest trænbar.

    Og det svar giver næsten sig selv.

    Jeg er klar over, at ejere og opdrættere af udstillingslinjer vil hævde noget andet - det kender jeg fra min egen race - men brugslinjer er lavet netop til at arbejde, det er de andre ikke.

    Men hvad man så altid skal huske er, at en hund aldrig bliver bedre end hvad ejerens talent rækker til. Så fordi man køber sig en ultra trænbar, ultra signalfølsom hund er det ikke ensbetydende med, at man let kommer til resultatet.

    Jo bedre hundefører du er, jo længere kan du nå med en egnet hund. Men en dårlig eller mindre god hundefører når ikke længere med en superhund end vedkommende gør med en jævn hund. Måske er der ovenikøbet sværere for vedkommende at træne med den rigtig gode hund...


  • #12   10. jan 2013 Min mening er at udstillingshundene er vældig flotte, men nogle plysbamser, der faktisk er lidt tunge i det i forhold til brugsborderne. Derudover virker det på mig som om at udstillingsborderne har lettere tendens til stress, men det er ikke noget jeg kan dokumentere, det er ud fra hvad jeg oplever rundt til konkurrencer og der findes sikkert mange der mener noget helt andet.

    Held og lykke med det. Det er en dejlig hund.


  • #13   10. jan 2013 En border collie har ikke nødvendigvis brug for at lære nyt hele tiden. Den har brug for at føle den har et "job". Min ældste border collies job har været at løbe agility - det bliver hun aldrig træt af og det kan varieres i det uendelige i forhold til hvor ambitiøs man er. Hvis DU har et job til din border collie, hvor den føler sig nødvendig og værdsat, så får du ikke problemer med at finde på nyt. Og agility med snor med en border collie - det er en dårlig ide, den er alt for smidig og hurtig til at det bliver godt. Så hvis du vælger en ældre hund med udfordringer i, så vil du gøre dig selv en tjeneste ved at lære den at holde en rigtig god kontakt til dig og lære at du er sjov at være sammen med - leg, godbidder osv. Jeg vil anbefale dig en klub, hvor trænerne har kendskab til racen, da border colliens udfordringer ofte er anderledes end andre racers.

  • #14   10. jan 2013 Du kunne træne mod dogdancing konkurrencer smiley Så kan du altid finde på et nyt nummer som hunden skal lære.

  • Dingle
    Dingle Tilmeldt:
    dec 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9
    #16   10. jan 2013 Alle tiders. Tusind tak for alles input:)

  • #17   10. jan 2013 Jeg er meget enig med både Helle og Pia.
    Jeg har Albert, (trekvart border og han er faldet meget ud til border side)Han løber ag og så hygger vi lidt med rally også. Han hjælper herhjemme, han samler op når jeg taber noget, han rydder selv sit legetøj op om aftenen. Han smider bleer i skraldespanden når min datter er blevet skiftet. (de er kommet i en pose smiley ) Ja han har mange jobs, derudover får han aldrig mad i skålen, men laver fodersøg eller hvad vi nu kan finde på med det. Han får selvfølgelig en god travetur eller løbetur hver dag. Han slapper helt fint af om aftenen.


Kommentér på:
Border Collie og træning?

Annonce