Border Collie og træning? {{forumTopicSubject}}
Jeg står og er ved at anskaffe mig en border collie. Jeg har snakket med et par ejere, men deres border collier var ikke særligt aktive. Jeg har sat mig fuldt ud ind i hvordan racen kan være og hvor meget det kræver. Det er ikke en idé jeg pludselig har fået "fordi den da så meget sød ud". Det eneste jeg er kommet i tvivl om er, de er jo kvikke og lærer hurtigt. Hvis jeg skal kunne stimulere hunden mentalt hele dens liv, løber man så ikke tør for træningsmetoder, eller er den tilfreds med at lave noget den kender? Hunden jeg har kig på er 10 mdr og har ikke været aktiveret ordentligt, og den har tendens til at stikke af hvis den er løs. Jeg tænker derfor umiddelbart at agility i snor vil være en god start, og jeg har senere tænkt at jeg ville prøve at se hvordan det går i en brugshundeklub. Jeg er ikke interesseret i at den skal til hyrdetræning netop pga. problemet med at den stikker af. Men hvad så når den har lært det hele i de klubber? selvfølgelig skal det holdes ved lige, men er det nok?
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 513 Svar: 12.427
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 1.756
Jeg ville nok starte med noget lydighed for at få en god kontakt inden man begynder til agility. Det er ikke så nemt at træne det med snor på...
Og man kan jo hele tiden øge sværhedsgraden i al slags træning, så uanset hvad du vælger vil der være masser af udfordringer til hele hundens liv
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 1.756
dec 2007
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9
dec 2007
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 55 Hunde: 6 Emner: 431 Svar: 5.968
Men har fået mig en bordercollie blandet med 1/4 aussie, og hun er 12 uger + 4 dage i dag.
Hun er extrem hurtig til at fatte hvad jeg vil, har lidt "vanskeligheder" med at finde på nye små tricks hun kan lære, da jeg heller ikke vil kræve for meget at hende endnu.
Hun kan:
Lystre sit navn 100%
Indkald
Sit
Dæk
Gi’ pote
Stå
Forstår et nej
Twister (drejer rundt om sig selv)
Rulle rundt
Tak (aflevere det hun har i munden)
Plads kommandoen er vi ved at indlære nu..
Bordercollien er en ekstrem klog hund.
Jeg har er overrasket har dog aussien som kræver næsten det samme som borderen, så er "vant til det" så at sige.
Men hende min hvalp her er en del hurtigere til at lære end min aussie, så jeg skal til at finde nyt at lære hende.
Jeg vil aldrig løbe tør for tricks, jeg lære også min aussie nye tricks hele tiden
Ham bruger jeg også til agility, og planen er også min border blandings hvalp skal det.
Jeg har anskaffet mig dem, fordi jeg gerne vil bruge dem til den sport jeg er blevet bidt så grusomt af
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Ikke nok med der er en uendelig række af ting, man kan lære hunden, så er der også uanede muligheder i forhold til finpudsning.
Og finpudsning af en øvelse, trækker ned i en anden øvelse - hundetræning er noget der skal være i konstant balance og det er noget man skal arbejde for at holde vedlige.
Så det skal du ikke være bange for - jeg kan garantere dig for at på den måde bliver I ikke udfordret. Der er ALTID noget man kan arbejde på eller forbedre.
Husk i øvrigt at bordercollie er delt i udstillingslinjer og brugslinjer.
dec 2007
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Og det svar giver næsten sig selv.
Jeg er klar over, at ejere og opdrættere af udstillingslinjer vil hævde noget andet - det kender jeg fra min egen race - men brugslinjer er lavet netop til at arbejde, det er de andre ikke.
Men hvad man så altid skal huske er, at en hund aldrig bliver bedre end hvad ejerens talent rækker til. Så fordi man køber sig en ultra trænbar, ultra signalfølsom hund er det ikke ensbetydende med, at man let kommer til resultatet.
Jo bedre hundefører du er, jo længere kan du nå med en egnet hund. Men en dårlig eller mindre god hundefører når ikke længere med en superhund end vedkommende gør med en jævn hund. Måske er der ovenikøbet sværere for vedkommende at træne med den rigtig gode hund...
sep 2007
Følger: 1 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 22 Svar: 870
Held og lykke med det. Det er en dejlig hund.
jul 2005
Følger: 22 Følgere: 21 Hunde: 4 Emner: 75 Svar: 1.010
nov 2005
Følger: 17 Følgere: 19 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 161
dec 2007
sep 2007
Følger: 1 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 22 Svar: 870
Jeg har Albert, (trekvart border og han er faldet meget ud til border side)Han løber ag og så hygger vi lidt med rally også. Han hjælper herhjemme, han samler op når jeg taber noget, han rydder selv sit legetøj op om aftenen. Han smider bleer i skraldespanden når min datter er blevet skiftet. (de er kommet i en pose ) Ja han har mange jobs, derudover får han aldrig mad i skålen, men laver fodersøg eller hvad vi nu kan finde på med det. Han får selvfølgelig en god travetur eller løbetur hver dag. Han slapper helt fint af om aftenen.
Border Collie og træning?