1.192 visninger
|
Oprettet:
border collie {{forumTopicSubject}}
mig og min mand er blevet enig om at få en border collie i farven rød i sommeren 2024. Men har svært ved at finde nogle der avler dem. så kender i nogle?
okt 2018
Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 371
feb 2013
Følger: 17 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 80 Svar: 385
okt 2019
Følger: 148 Følgere: 182 Hunde: 5 Emner: 19 Svar: 311
Jeg ved godt at rød Merle er rigtig flot, men jeg ville ikke vælge en rød usikker hvalp som ikke ser sund ud frem for en sort/hvid (eller hvilken anden farve) stærk, sund hvalp som glad kommer hen til folk.
okt 2019
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
dec 2018
Følger: 21 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 1.780
Du skal nok se efter nogle tæver i den farve og det temperament du ønsker og så skrive dig op der.
Men om der kommer en hvalp i den farve og som passer til jer er jo uvist.
I en race som BC vil jeg råde jer til at kigge grundigt på temperament ved forældredyr. Da der kan være stor forskel på dem.
Håber I finder den rigtig hund i den rigtige farve
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.751
Jeg ville fx gerne have en grønlig irsk terrier, som ville matche oprindelseslandets "signaturfarve". Det kunne jeg ikke få, men blev stadig ikke fravalgt.
#snobberi
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.302
@Trine: TS skriver rød ikke red-merle. Det er to forskellige farver.
okt 2018
Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 371
Og heldigvis for det.
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.472
De røde bordere er 100% vanvittige - undrer mig faktisk at ingen har fundet ud af at de har et syndrom ala det de røde cockere (måske engang) havde
Det er bare pjat - de er fuldstændig som deres sorte, merle, blå og alle muligt andre farvede søskende.
Border collien er en meget uhomogen race og du finder alt fra sofa-kartofler til top-tunede sports- og hyrdehund.
Det er masser af bordere som har problemer med fx lydfølsomhed mm og der er også flere sygdomme at være opmærksom på når man vælger racen (fx ocd og epilepsi)
Det første at finde ud af er hvad du gerne vil have, hvad du skal bruge hunden til og hvad du på ingen måde ønsker hos din kommende hund.
Og så finde en opdrætter med hunde der passer til det du gerne vil have.
Jeg ville gerne have haft en sort border, men dem var der ikke nogen af i det kuld jeg valgte, så jeg måtte tage en brun bandit i stedet
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.472
Trine: Red merle får man hvis hunden både har et merle gen og et red (ikke ee-red/australian red, men den farve der kaldes red på engelsk - brun på dansk).
Det betyder at man ikke skal have to red merle for at få red merle hvalpe - et merle gen fra den ene forælder og et red/brunt gen fra den anden.
Den flotte fyr her kaldes red på engelsk og brun på dansk. HUnde med lys rød/gul farve er australian red og den har lettere ved at gemme på et merle gen end de andre farver. Man kan sige at australian red genet slukker for merle genet.
jul 2009
Følger: 20 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 3.274
Det SKAL være en sort/hvid tæve
Jeg gætter på, at jeg ender med en brun hanhund
Jeg synes, at det er ok at foretrække en bestemt farve, men det skal helst ikke være det eneste kriterie.
okt 2019
aug 2008
Følger: 15 Følgere: 156 Hunde: 4 Emner: 93 Svar: 1.058
Jeg har altid ville have en sort/hvid papillon. Jeg har 2 zobel Næste gang vil jeg sige at jeg skal have en i drømme farven fra min drømme opdrætter
apr 2018
Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 121 Svar: 6.955
jeg foretog en hurtig google søgning og fandt fire kuld fra 2022 i brun og hvid.
fra dkk opdræt.
jeg ved ikke om det er den farve du søger men jeg ville snakke med nogle af de opdræt om mulighederne, samt sundhed og forklare at farve er sekundært men at du bare synes de er smukke og det tror jeg da godt de kan forstå. de har dem jo selv kan jeg se.
feb 2011
Følger: 5 Følgere: 235 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 1.034
Racen døjer meget med lydsensitivtet og stress. Derudover skal i være opmærksomme på OCD og epilepsi. Jeg importerede i 2021 en BC af arbejdslinjer, som desværre viste sig at have OCD i hasen, og det ligger desværre til racen. OCD status er vigtig.
Jeg ser intet galt I at ville have en bestemt farve - der opdrættes rigtigt mange gode BCer i hele Europa, og har man sundhed og temperament som 1. Prioritet, så synes jeg ikke at farven er et problem. Jeg er personligt mest til de "kedelige" sort/hvid eller tricolor.
Jeg ville holde mig fra Only Stars I DK og Astra i England. Det er imo farveavl.
border collie