Mental træning Mental træning
Hej hej
Jeg har gjort den fantatiske oplevelse om hvor meget hjernegymnastik giver min hund. Jeg har købt forskellige træ-spil, bolde med huler og de forskellige "konger".
Men jeg vil HA' mere Så jeg søger gode råd og ideer til mental træning i hvilken som helst form til min hund. Det må gerne være lidt svært, for han finder det meget sjovt go lærer det lynhurtig.
Så RÅD/IDEER søges eller jeres hunds gammel mental-legetøj købes gerne.
apr 2010
Følger: 5 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 138 Svar: 1.909
apr 2010
Følger: 5 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 138 Svar: 1.909
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.930
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.048
Ellers får de viskestykker foldet eller med knuder, og godbidder indeni. Og så selvf. spil (spillene er bare så dyre :b )
Vi begraver også godbidderne under jord (eller tæpper og aviser, hvis det er indenfor), så de skal grave dem op eller hænger dem på lave grene, så de skal søge i luften.
Spor er også super.
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 61 Hunde: 11 Emner: 383 Svar: 3.514
desuden træner vi og lærer alle mulige signaler og tricks her får vovserne også brugt de små grå og man har fornøjelsen af at samarbejde med hunden
okt 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 20 Svar: 490
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.922
okt 2012
jun 2008
Herefter lader du teposen ligge stille og afventer at hunden laver target på den. Når det også kører. Så flytter du teposen lidt væk, så hunden skal bevæge sig en lille afstand for at gøre det.
Når du er helt sikker på, at hunden fatter hvad det er den laver - så giver du det et signal - hjemme ved os hedder det "FIND TE". Herefter kan du prøve at flytte teposen ind i næste rum og evt. lige rundt om dørkarmen: dvs. dne ligger stadig fuldt synlig på gulvet, men hunden skal lette måsen og forlade rummet for at dutte på den....
Når den forstår at signalet betyder den skal gå ud af lede, så er du faktisk klar til at lege.
I starten er det en god ide, at gemme den nemme steder på gulvet, men efterhådne som hunden fanger legen, så kan du også gemme oppe i højderne, under puder og tæpper osv.
Start med at gøre det i kun 1 rum. Dvs. find en te-pose. Lad hunden lige snuse til den, sæt den af i et rum og gå selv ind i et andet rum. gem teen, så tilbage til hunden og giv den signalet - evt. vis den ind i det andet rum her i starten...
Hvis hunden synes det er rigtigt sjovt kan du udvide til flere rum og evt. også flere teposer - så der er mere end en der skal findes
okt 2012
der sker nemlig alt for meget ude i verden til at han kan koncentrere sig, endnu, om at søge noget som helst.
te-pose søgning i hjemmet lyder som en god start.
jun 2008
jun 2008
i denne version er man nødt til at være involveret i legen selv, da tæppet skal rettes ud nu og da.
Det er en kopi af Nina Ottesen tæppet, syet af 3 forskellige IKEA plaider til hver 12 kr tror jeg
Videoen her er fra første gang hun prøver det. Den er lidt lang, de første 30 sek er af mig der ligger godbidder i det *ruller med øjnene* Og se venligst bort far, at jeg er iført morgenkåbe *lol*
http://youtu.be/XXrOkXWGcLw
okt 2012
Og så lægge teen i en bøtte og holdene lignende bøtte ved siden af. Skulleefter Signe lære ham at søge teen hurtigere.
Indtil videre dutter vi kun teen med snuden, for en guf.
jun 2008
Det behøver jo sådan set heller ikke være te, men kan være hvad som helst. Vi brugte bare te fordi det var noget vi havde i huset
Senere har jeg udvidet til en leg med duftdiskriminering, hvor hun skal finde mango- teen blandt de andre slags te-breve
okt 2012
Der er nok noget tid til det endnu.
Det med dåserne, er for at han skal markere den rigtige dåse, så vi ikke har te i hele stuen. Og at vi kan gemme flere dåser af samme art, for at "snyde" ham, og lokke ham til at bruge sin snyde omgikkes øjnene.
Goofy er en mund og øjn hund, så vi er ved at lære ham at bruge poter og SNUDEN.
dec 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 2
Mange tak for alle svarene. Jeg skal helt sikkert have syet et tæppe og prøve det med teposerne.. Det bliver spændende
Er der andre gode ideer ?
okt 2012
du behøver en sok, en lækker (hård) guf.
du stopper guffen ind i sokken og giver hunden den.
Hunden skal så møffe guffen ud.
pointen er ikke at ødelægge sokken.
hvis hunden begynder at terrorisere sokken tager man den væk.
hunden skal lære selvkontrol (ikke at ødelægge sokken) og regne ud hvordan man så får guffen ud.
efterhånden som hunden bliver god til det, finder man mindre og mindre sokker, helt ned til stramme børne/baby sokker.
strømpebuker med en let knude på kan også bruges hvis en baby sok er for lille
Mental træning