{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.512 visninger | Oprettet:

Søger råd til en Sankt Bernard der snapper/bider (bruger munden meget) {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen

Jeg skal prøve at hjælpe en venindes mor med hendes hund. Det er en 11 mdr. gammel hanhund af racen Sankt Bernard. Problemet med ham er at han bruger munden rigtig meget. Jeg har selv oplevet konsekvensen af han bideri og det har resulteret i store blå og lilla mærker på mine arme.

Jeg er ved at prøve at finde ud af hvilke metoder vi kan bruge for at komme dette problem til livs.
Som tingene ser ud lige nu så er han ikke inde når der er gæster, da han bider. Han gør det dog ikke kun ved gæster, men også ved Louise (min veninde) og hendes mor.

Jeg har prøvet lidt forskellige metoder indtil videre:
Vende ryggen til og armene over kors: Han hopper op af en og begynder at bide i ballen istedet for.
Skubbe ham væk: Så bliver hans biderri værre og mere intens
Sige bestemt nej: Så bliver hans biderri også værre, og jeg er bange for at hvis man gå for konfronterende til værk at han måske bider for alvor, men det er kun min personlige tanke.

Jeg har tænkt på at prøve at have en snor på ham og tage ham med ind, næste gang jeg kommer på besøg. Og så skal Louise eller hendes mor hver gang han bider sige nej og føre ham ind i et andet rum og lukke døren. Han skal altså ikke have nogen respons på hans biderri.

Dette skal ikke være en disskutions tråd om kring aggression eller andet. Men jeg vil meget gerne høre om I andre har nogle metoder der måske kunne bruges.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Søger råd til en Sankt Bernard der snapper/bider (bruger munden meget)
  • #1   21. nov 2012 Nu har jeg ikke selv haft problemet. Men hvis ikke det hjælper at rejse sig og ignorere ham, fordi han så bider i ryg eller andet, så lad personen forlade rummet. Så får han ingen kropskontakt, hvis man vil forsøge at hive ham ud.. Man behøver ikke være væk længe, tredive sekunder eller sådan, men nok til at han forstår at det ikke er i orden.

Og så skal hunden ellers tilbydes nogle sunde lege, noget godt legetøj og en hulens masse træning hvori der indgår positiv kontakt.

• #4   21. nov 2012 Jeg vil også sige at hvis det ikke hjælper at vende ryggen til så forlad rummet helt. Bare i kort tid som Lisbeth også siger.

• #5   21. nov 2012 Forlade rummet, når hunden bider...?!? Så er man da sikker på, at få en hund der ved hvordan man jager folk væk!

• #6   21. nov 2012
    Okay, det virker ikke at afbryde, ignorere eller konfrontere hans adfærd...

Hvis det var min der var så "oral", så tror jeg at jeg ville analysere på hvornår det sker...
    Er det i velkomsts situationer? Altså et udtryk for glæde og kådhed??

Hvis ja, så ville jeg finde den STØRSTE bamse/tov og skrue i kæften på kræet, som det allerførste jeg gjorde når jeg kom ind af døren.. Altså at gøre en anden adfærd, så attraktiv at "bide/holde" langsomt blev glemt...

Altså groft sagt at forsøge at omkode hans velkomsthilsen til noget der er en smule mere, ehm, menneske-venligt...

Er han til pivedyr? Apport??

• #7   21. nov 2012 Det vigtigste ved med råd, er selvfølgelig at det bliver udført INDEN han når at napse i nogen....

• #8   21. nov 2012 Liza E det ville jeg nu ikke være så bange for. Jeg tror mere man får en hund der finder ud af at den bliver forladt når den bider. På nøjagtig samme måde som når man anbefaler hvalpeejere at ignorere hvalpen eller forlade rummet i kort tid når denne bider i bukseben og andre "sjove" ting.

• #9   21. nov 2012 Jeg tror nu, at en sankt bernard hanhund på 11 mdr. er fløjtende ligeglad med om nogen forlader lokalet...og komme ind igen et øjeblik efter! Jeg tror nærmere, at den skulle have en på kassen, en gang for alle.....

Men nu er der heller ikke særlig meget adfærds-halløjsa over mig!

Hvem er "man" der anbefaler??

• #11   21. nov 2012 Liza det er noget "man" anbefaler i flere bøger og flere steder på nettet. Bla. her på HG smiley Og der er heller ikke noget "adfærds-halløjsa" over mig. Men jeg klarer mig alligevel ganske udmærket UDEN at give hunden "sådan en på kassen".

• #12   21. nov 2012 Uha....man kan finde mange anbefalinger på nettet og især på HG fra eksperter...med erfaring i at opdrage cirka 1 hund!

• #13   21. nov 2012 Altså, hvis de har haft hunden fra hvalp af, er det da længe, de har fundet sig i den adfærd. smiley

• #14   21. nov 2012 Liza man kan så sandelig også finde mange anbefalinger fra folk der har erfaring i at opdrage mere end en hund. Så du behøver skam slet ikke lyde så nedladende smiley

• #15   21. nov 2012 Så vil jeg prøve ikke at lyde nedladende smiley

Det kan godt være, at "man" råder til at man forlader lokalet - men man må lige tage højde for hvilken race, man taler om. Og en sankt bernard som bider og man ikke tør tage konflikter med, når den er 11 mdr. er en potientiel "farlig" hund i hænderne på en ejer, som er endt i den situation.

Og hvis man tror, at den tager sig af, at man forlader lokalet, så har man ikke særlig meget indsigt i de forskellige hunderacer - og det er altså ikke for at lyde nedladende smiley

Vi har jo heldigvis lov til at være uenige....

• #16   22. nov 2012 Liza E selvfølgelig må vi være uenige smiley MEN som jeg tolker det så er det noget hunden gør for at lege og for at få opmærksomhed. IKKE for at være aggressiv. (måske tager jeg fejl) Og derfor mener jeg at det MÅSKE kan hjælpe hvis men fjerner "legetøjet" (altså sig selv) fra hunden.

• #18   22. nov 2012 Lille Solstråle! det ved jeg. Jeg prøver bare på at forklare at der (i min verden) er forskel på om det er i sjov eller for alvor.

• #19   22. nov 2012 Trådstarter skriver:

"Jeg har prøvet lidt forskellige metoder indtil videre:
    Vende ryggen til og armene over kors: Han hopper op af en og begynder at bide i ballen istedet for.
    Skubbe ham væk: Så bliver hans biderri værre og mere intens
    Sige bestemt nej: Så bliver hans biderri også værre, og jeg er bange for at hvis man gå for konfronterende til værk at han måske bider for alvor, men det er kun min personlige tanke."

Så er det vel ligemeget om det er for sjov eller alvor - hunden opfører sig respektløst og hører ikke efter. Det nytter ikke noget, at der kommer en fremmede og prøver at opdrage hunden.

Hvis man ejer en stor, stærk og selvstændig hund, er man altså nødt til at kunne kontrollere den....uanset om det er for sjov eller alvor.

• #21   22. nov 2012 Enig Liza smiley Det vi to ikke er enige om er måden hvorpå hunden skal lære det.

• #22   23. nov 2012 Enig Margit smiley

• #23   23. nov 2012 Uden at have set hunden, så tænker jeg at en sct bernhard altså langt fra er den hygge bamse hund man ser i Peter Pan og Beethowen.
    Racen er kendt for et.. specielt .. sind og man skal virkelig se sig for når man vælger hunden
    Det er ikke kun størrelsen der er en udfordring.¨

Jeg vil ikke komme med løsningsforslag uden at have bedre kendskab til hunden og problemet

• #27   23. nov 2012 I snakker alle om måder at træne det væk på.. Men jeg tænker med det samme, hvad hunden ellers bliver brugt til?

De hunde jeg har mødt med bid problemer i bare de mindste stressede situationer, var understimuleret.

Hvad laver hun med den? Både mentaløvelser og fysisk aktivitet..

Jeg plejer ikke at råde til træning, før hunden er afbalanceret fysisk og mentalt...Og så kan en eller anden form for træning begynde.

• #29   23. nov 2012 I can promise you not.

Jeg mener hvor meget kommer den ud? Hvor meget søger den?
    Hvordan får den mad?.....

Tænk at omkring halvdelen i denne tråd råder til, at lange hunden én...
    Vildt :o)

• #31   23. nov 2012 Jeg ville ikke finde mig i at en hund bider og bliver ved lige meget hvor meget man har prøvet de søde måder at få den til at stoppe...

Så må man sætte hårdt mod hårdt og sætte den på plads, en sådan stor hund er smadder farlig...
    Min søns plajefamilie havde en SB tæve skide sød men lige pludselig så bed den posten og en af deres venner og til sidst en knægt min søn havde med hjemme som hunden kendte der fik den den blå sprøjte ved dok dyr...

• #33   23. nov 2012 Ærligt så tror jeg slet slet ikke på løsningen med at vinge hunden en. Allermest fordi sådan noget skal være "ærligt", komme fra hjertet og overhovedet ikke være overvejet. Det skal foregå intuitivt og ikke tænkt - og langt de færreste kan gøre det af at ærligt hjerte.
    Og gør man ikke det, så har det i værste fald den stik modsatte effekt.

TS skal have fat i en kender af racen. En der kan læse den og en, der kan reagere hensigtmæssigt i forhold til de særegne egenskaber den har.

• #36   23. nov 2012 Det hele handler om attitude og det skal man dælme være klar på, når man får en hund med de egenskaber en Sct. Bernhard har. Jeg irriterer mig over, at opdrættere ikke er bedre til at informere deres kunder om racen.

Det nytter ikke noget, at man pludselig skal til at forme rammerne for en hund, når den er så gammel at den så let som ingenting kan få krammet på en.

• #39   23. nov 2012 man kunne jo tage kontakt til sin opdrætter inden for rasen ,for de må da vide lidt om hvad i skal gøre,

• #41   24. nov 2012 Takker for alle rådene. Som sagt er udredningen af hunden først lige begyndt så der er mange brikker der lige skal falde på plads.

• #42   26. nov 2012 Nu har jeg ikke lige læst alle de andre beskeder.
    Men Anton har også en træls vane med og nappe en i armene. Det har vi fået mindsket betydeligt, ved og lukke ham væk i nogle minutter - hvis han bider. Det skal ikke være mere end 1 eller 2 minutter, og så kommer han ind igen. Hvis han bliver ved, så tager vi bare en tur mere.
    Det er den værste straf for en hund og blive lukket væk fra flokken, og så finder han hurtig ud af, at det ikke er en god idé og bide smiley

Kommentér på:
Søger råd til en Sankt Bernard der snapper/bider (bruger munden meget)

Annonce