Søger råd til en Sankt Bernard der snapper/bider (bruger munden meget) {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen
Jeg skal prøve at hjælpe en venindes mor med hendes hund. Det er en 11 mdr. gammel hanhund af racen Sankt Bernard. Problemet med ham er at han bruger munden rigtig meget. Jeg har selv oplevet konsekvensen af han bideri og det har resulteret i store blå og lilla mærker på mine arme.
Jeg er ved at prøve at finde ud af hvilke metoder vi kan bruge for at komme dette problem til livs.
Som tingene ser ud lige nu så er han ikke inde når der er gæster, da han bider. Han gør det dog ikke kun ved gæster, men også ved Louise (min veninde) og hendes mor.
Jeg har prøvet lidt forskellige metoder indtil videre:
Vende ryggen til og armene over kors: Han hopper op af en og begynder at bide i ballen istedet for.
Skubbe ham væk: Så bliver hans biderri værre og mere intens
Sige bestemt nej: Så bliver hans biderri også værre, og jeg er bange for at hvis man gå for konfronterende til værk at han måske bider for alvor, men det er kun min personlige tanke.
Jeg har tænkt på at prøve at have en snor på ham og tage ham med ind, næste gang jeg kommer på besøg. Og så skal Louise eller hendes mor hver gang han bider sige nej og føre ham ind i et andet rum og lukke døren. Han skal altså ikke have nogen respons på hans biderri.
Dette skal ikke være en disskutions tråd om kring aggression eller andet. Men jeg vil meget gerne høre om I andre har nogle metoder der måske kunne bruges.
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 126 Svar: 1.725
Og så skal hunden ellers tilbydes nogle sunde lege, noget godt legetøj og en hulens masse træning hvori der indgår positiv kontakt.
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 4.357
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 3 Svar: 52
okt 2012
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 23 Svar: 1.200
Okay, det virker ikke at afbryde, ignorere eller konfrontere hans adfærd...
Hvis det var min der var så "oral", så tror jeg at jeg ville analysere på hvornår det sker...
Er det i velkomsts situationer? Altså et udtryk for glæde og kådhed??
Hvis ja, så ville jeg finde den STØRSTE bamse/tov og skrue i kæften på kræet, som det allerførste jeg gjorde når jeg kom ind af døren.. Altså at gøre en anden adfærd, så attraktiv at "bide/holde" langsomt blev glemt...
Altså groft sagt at forsøge at omkode hans velkomsthilsen til noget der er en smule mere, ehm, menneske-venligt...
Er han til pivedyr? Apport??
okt 2012
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 23 Svar: 1.200
jun 2009
jun 2010
Men nu er der heller ikke særlig meget adfærds-halløjsa over mig!
Hvem er "man" der anbefaler??
jun 2009
jun 2010
okt 2007
Følger: 18 Følgere: 7 Hunde: 5 Emner: 138 Svar: 4.010
jun 2009
jun 2010
Det kan godt være, at "man" råder til at man forlader lokalet - men man må lige tage højde for hvilken race, man taler om. Og en sankt bernard som bider og man ikke tør tage konflikter med, når den er 11 mdr. er en potientiel "farlig" hund i hænderne på en ejer, som er endt i den situation.
Og hvis man tror, at den tager sig af, at man forlader lokalet, så har man ikke særlig meget indsigt i de forskellige hunderacer - og det er altså ikke for at lyde nedladende
Vi har jo heldigvis lov til at være uenige....
jun 2009
jun 2009
jun 2010
"Jeg har prøvet lidt forskellige metoder indtil videre:
Vende ryggen til og armene over kors: Han hopper op af en og begynder at bide i ballen istedet for.
Skubbe ham væk: Så bliver hans biderri værre og mere intens
Sige bestemt nej: Så bliver hans biderri også værre, og jeg er bange for at hvis man gå for konfronterende til værk at han måske bider for alvor, men det er kun min personlige tanke."
Så er det vel ligemeget om det er for sjov eller alvor - hunden opfører sig respektløst og hører ikke efter. Det nytter ikke noget, at der kommer en fremmede og prøver at opdrage hunden.
Hvis man ejer en stor, stærk og selvstændig hund, er man altså nødt til at kunne kontrollere den....uanset om det er for sjov eller alvor.
jun 2009
jun 2010
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.432
Racen er kendt for et.. specielt .. sind og man skal virkelig se sig for når man vælger hunden
Det er ikke kun størrelsen der er en udfordring.¨
Jeg vil ikke komme med løsningsforslag uden at have bedre kendskab til hunden og problemet
mar 2008
Følger: 40 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 144 Svar: 784
De hunde jeg har mødt med bid problemer i bare de mindste stressede situationer, var understimuleret.
Hvad laver hun med den? Både mentaløvelser og fysisk aktivitet..
Jeg plejer ikke at råde til træning, før hunden er afbalanceret fysisk og mentalt...Og så kan en eller anden form for træning begynde.
mar 2008
Følger: 40 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 144 Svar: 784
Jeg mener hvor meget kommer den ud? Hvor meget søger den?
Hvordan får den mad?.....
Tænk at omkring halvdelen i denne tråd råder til, at lange hunden én...
Vildt :o)
jan 2011
Følger: 39 Følgere: 31 Hunde: 3 Emner: 166 Svar: 5.326
Så må man sætte hårdt mod hårdt og sætte den på plads, en sådan stor hund er smadder farlig...
Min søns plajefamilie havde en SB tæve skide sød men lige pludselig så bed den posten og en af deres venner og til sidst en knægt min søn havde med hjemme som hunden kendte der fik den den blå sprøjte ved dok dyr...
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Og gør man ikke det, så har det i værste fald den stik modsatte effekt.
TS skal have fat i en kender af racen. En der kan læse den og en, der kan reagere hensigtmæssigt i forhold til de særegne egenskaber den har.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Det nytter ikke noget, at man pludselig skal til at forme rammerne for en hund, når den er så gammel at den så let som ingenting kan få krammet på en.
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 44 Svar: 2.205
dec 2007
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 1 Emner: 374 Svar: 2.732
okt 2010
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 67
Men Anton har også en træls vane med og nappe en i armene. Det har vi fået mindsket betydeligt, ved og lukke ham væk i nogle minutter - hvis han bider. Det skal ikke være mere end 1 eller 2 minutter, og så kommer han ind igen. Hvis han bliver ved, så tager vi bare en tur mere.
Det er den værste straf for en hund og blive lukket væk fra flokken, og så finder han hurtig ud af, at det ikke er en god idé og bide
Søger råd til en Sankt Bernard der snapper/bider (bruger munden meget)