Spørgsmål til færdselsprøve Spørgsmål til færdselsprøve
Tempo og jeg har de sidste par måneder trænet med schæferhundene i kreds 4. Vi har lært en masse nyt og hvis alt forløber efter planen skal vi op til en færdselsprøve her i løbet af efteråret. MEN mit kendskab til brugshundekonkurrencer er tæt på ikke eksisterende, så nu melder der sig en masse spørgsmål…
Jeg har læst prøveprogrammet ”Brugshundesport 2012” men kan ikke finde noget om hvor ”hårdt” en FP dømmes og jeg vil jo gerne være sikker på at vi ikke bliver helt til grin. Hvor svært er det at bestå lydighedsdelen? Hvor meget bliver der lagt vægt på hvor tæt hunden går på føreren, hurtighed i vendinger, skævsidninger og hvad der ellers kan være?
Jeg er kommet frem til at man ikke må give godbidder/legetøj mellem øvelserne, men må man have det med på banen? På prøveområdet (til opvarmning)?
Er der andet jeg skal være opmærksom på?
Nå ja og endelig står der i prøveprogrammet at ”hunden skal føres i tvangfrit kædehalsbånd”. Hvad er det? Jeg er godt klar over hvad et kædehalsbånd er, selvom vi aldrig har brugt det, men hvad betyder det at det skal være tvangfrit?
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Der dømmes ikke på æstetik og præcision, men på at hunden er i hånd og er kontrollabel.
Man må gerne bruge godbidder og legetøj udenfor banen til opvarmning, men skal naturligvis lægges væk inden man går ind på banen og melder til.
Tvangsfrit kædehalsbånd er et låst eller løst kædehalsbånd - altså ikke i kvæl.
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 12 Svar: 139
aug 2006
At kædehalsbåndet er løst betyder, at man sætter karabinen i den ring, der forhindrer kvæler-funktionen.
At det er låst betyder, at man låser den ring, der vil give kvælerfunktion sammen med et led i karabinhagen. Det er især aktuelt, hvis halsbåndet er lidt stort.
aug 2006
Jeg har ikke set klippene, men du må kunne få en fornemmelse.
http://www.youtube.com/results?search_query=f%C3%A6rdselspr%C3%B8ve&oq=f%C3%A6rdselspr%C3%B8ve&gs_l=youtube.3...5013.8892.0.9149.19.18.1.0.0.0.176.1855.6j12.18.0...0.0...1ac.1.YFL-w43e49k
sep 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Svar: 40
dec 2007
Der er liiige det der med at afslutte foran!!!! Det går ok i indkald (hvis jeg laver en lille smule håndtegn ;-)) Men med appport synes Tempo altså at det er MEGET forkert ikke at gå direkte på plads.
Og så skal vi have trænet skud. Jeg har desværre fundet ud af at han ikke bryder sig om at der bliver skudt, så det skal vi have trænet. Jeg har planer om at hamstre en masse hundeproppistoler når det bliver nytår. Er det en idé eller er lyden for forskellig?
Vi har prøvet lidt bidearbejde og Tempo ELSKER det. Han er bare ikke helt god tid at bide ordentligt fast i første forsøg. Så ja det kan være vi skal have Martin på banen :o)
Nå ja, og så er der vist noget med at man skal gå spor... Det er vi slet ikke startet på. Men nu må vi se... indtil videre er det i hvert fald sjovt at lave lidt andet imellem alt lydigheden.
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 1.908
dec 2007
Her er i øvrigt et klip fra vores fri ved fod træning i lørdags. Jeg håber det kan gå til en FP
http://www.youtube.com/watch?v=Bflwha5YaTY
Spørgsmål til færdselsprøve