Løbetid og hundetræning? {{forumTopicSubject}}
I dag måtte jeg opgive til hundetræning, da Felix havde hovedet i jorden konstant, han gøede, pev og ku slet ikk få ham til noget som helst, fordi en tæve var i løbetid.
Løbetiden startede i sidste uge, hvor jeg heller ikke rigtig fik noget ud af træningen, så den er højløbsk i næste uge, hvor jeg har sagt jeg ikke kommer (det er også pga jeg ikke kan nå det)
I dag var det endda så slemt at han ikke rigtig gad at spise hans godbidder.
Endte med at køre før tid, da hverken jeg eller Felix fik noget ud af det alligevel og han var så stresset over det, han pustede og hyperventilerede.
Kan dog ikke lade vær at føle mig lidt frustreret over jeg ikke får noget ud af det de 3 gange den er i løbetid. Jeg kan heldigvis træne herhjemme, men det er jo alligevel ikke helt det samme.
Min dyrlæge sagde, at det er meget normalt på de fleste træningspladser, at tæver ikke må komme til hundetræning når de er i løbetid.
Her tænker jeg så også at ejeren af tæven har jo betalt på lige vilkår som jeg og de andre hanhundeejere på holdet (der er kun 2 tæver, resten er hanhunde)
Kan ikke rigtig finde ud af hva min holdning er til det, så vil gerne høre jeres holdninger til det
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 3 Emner: 4 Svar: 8
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 65 Svar: 812
Hanhundende skal jo ku lystre selvom tæverne er i løbetid, selvom det nærmest er en umulig opgave for Felix's vedkommende
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.959
Som hanhundeejer ville jeg i stedet se det som en mulighed for at træne under maks forstyrrelse ;O) Kunne du ik have holdt større afstand til tæven, så det var lettere at bevare kontakten?
Løbske tæver er jo også velkomne både på udstillinger og til prøver..
mar 2005
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 3 Svar: 198
Personligt synes jeg det er i orden, det er blot ekstra udfordring om end skide irriterende ;-).
Hvis man deltager i konkurrence risikere man også, at møde en løbsk tæve og så er det jo en go ting hvis man er vant til at træne sammen med dem.
dec 2009
Uanset hvor højt jeg elsker min hund, så skal jeg ALDRIG have hanhund igen. Ikke kun pga dette, men pga flere ting
nov 2009
Følger: 30 Følgere: 30 Hunde: 7 Emner: 61 Svar: 4.061
Min er - de må hellere end gerne komme til træning.
Tager du fx til stævner er de der også, hvis du træner hjemme kan naboens fx være i løbetid, så løbske tæver kan du ikke undgå han får færten af. Men syntes så de skal vise bare lidt hensyn til træning fx med et rødt bånd og gerne lige sige det
dec 2009
dec 2009
dec 2009
jun 2011
Følger: 15 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 3.626
Dog vil jeg lige sige, at jeg 100% forstår din frustration.
dec 2009
Jeg er bare så frustreret fordi intet af det jeg gjorde virker + det var værre end i sidste uge
Men kan godt se at det er en udfordring man må prøve at komme igennem.
jan 2012
Følger: 23 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 106 Svar: 4.224
Vi må godt have løbske tæver men dem der har tæver vælger ( heldigvis) at blive hjemme
Det skal bare trænes væk siger I , hmm fint kom gerne og træn det væk på min hund , selv den bedste godbid er uinteressant og jeg tror at ligesom man ikke kan træne eks kampgener, hyrdegener ud af en hund så kan man heller ikke altid træne det deres forplantningsgen væk, man kan i nogle tilfælde undertrykke generne men når man møder løbske tæver 3 gange om året så er det ikke let at træne og ja man går glip af nogle uges træning hvis man har en tæve men hvis man ikke bliver væk kan det ødelægge flere ugers træning for mange hanhunde ejere,
Vil tilføje at mit synspunkt primært gælder de små klasser altså hvalpe, nybegyndere, d hold, muligt at det er anderledes på Elitehold Basta Bum det er min holdning
nov 2009
Følger: 30 Følgere: 30 Hunde: 7 Emner: 61 Svar: 4.061
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 4 Emner: 3 Svar: 253
Afstand og hensyn er en god ting.
jan 2012
jan 2012
Tovlige, det må være jydsk
jan 2012
Jeg er Nordsjællænder vi siger bare kedeligt eller surt
sep 2009
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 5 Emner: 46 Svar: 243
Det gælder om at lære og styre sin hund jo.!
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.609
Vi har dog en regel der siger at tæver skal have klorofyl for af afhjælpe lugten (og hanhundeejerne) lidt :O)
dec 2009
Ændre dog ikke på at jeg blev utrolig frustreret over han bare ikke ville lystre men må bare kæmpe videre
Man kan jo sige at os med hanhunde har selv valgt en hanhund, hvor disse tinf jo følger med.
Det har bare fået mig til at indse at den dag Felix ikke er her mere så bliver det en tæve!
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Det synes jeg bestemt ikke man skal lade sig gå glip af. Det er et perfekt mål for, om man har opnået tilstrækkelig kontakt.
Og har man ikke det, så er der jo noget at træne på..
dec 2009
Men næste gang har jeg bare ingen mulighed for at komme, så om 14 dage når jeg skal til træning igen er den jo ikke i løbetid mere?
Har også kun gået til agility i en måned så det gør det måske sværere at træne noget nyt samtidig med at der er en tæve i løbetid?
dec 2009
Men det er et begynderhold, så det er ikk sådan man selv tager vippen og balancebommen. Der er der en hjælpetræner som er med til at få hunden sikkert over.
Det hele foregår også i et langsomt tempo. ingen af dem kan styrte gennem banen endnu. men kan selvfølgelig også se hva du mener.
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.472
http://youtu.be/K2ZEhaUVRqo
sep 2009
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 5 Emner: 46 Svar: 243
jun 2011
Følger: 15 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 3.626
Det synes jeg så er noget mærkeligt noget. Så ignorere hanhunden jo heller ikke tæven i løbetid, men får at vide, at når den har gjort hvad den skal, så må den fare op i hovedet på tæven. Kan tæven overhovedet lide at få den vilde hund op i hovedet? Det ser ikke sådan ud for mig.
jan 2012
Forøvrigt er det ikke forbudt med løbske tæver i vores klub, men vores træner har bare samme holdning som mig, ved ikke om det bliver ændret i fremiden da det var ipo folket som ikke ville forbyde, og de er der ikke mere.
mar 2008
I starten af træningen har han selvfølgelig fået lov nogle gange, så han har en stor 'belønningsforventning', men efterhånden er det jo kun ind imellem han får lov.
Han bor sammen med denne tæve og de kender hindanden godt, så tror ikke tæven lider nogen overlast.
Så ham arbejde i sommer på Clickercamp, på trods af en løbsk tæve, som han udmærket vidste var der og som han ikke fik lov til at opsøge.
Det handler om at han har en fremragende selvkontrol og at Thomas har arbejdet rigtig meget på den del af hans træning.
En anden ting er at han har lært at arbejde omkring løbske tæver, det er ikke let hvis man ikke hat adgang til dem.
Min erfaring siger at hvis hunden kan beherske sig omkring mad, legetøj, vildt mm, så er det langt lettere også at arbejde med dens selvkontrol omkring løbetidstæver.
Og man behøver jo ikke starte med hele tæven, måske et tæppe fra hendes kurv eller en tisseplet fra an løbsk tæve på gåturen.
Og nej, jeg siger ikke det er let, det er et kæmpe arbejde!
mar 2008
Løbetid og hundetræning?