{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.358 visninger | Oprettet:

Overdreven gøen {{forumTopicSubject}}

Hej Hundevenner.

Jeg og min kæreste har en Chihuahua på snart 5 år. Han har altid været en problemhund, men vi elsker ham rigtig højt. Vi bor i et boligkompleks på tredje sal og der går ofte folk forbi vores køkkenvinduer ude på svalegangen. Dette er med til at vores hund gør og gør og han ignorerer os når vi beder ham om at tie stille. Vi ved at han er en Chihuahua og derfor en "alarmhund". Problemet er at han gør længe efter at folkene er gået forbi vinduet. Det er dybt irriterende og det eneste der kan få ham til at stoppe er når min kæreste eller jeg kommer med blomsterforstøveren og giver ham et sprøjt.
Det er meget energikrævende for os, og vi er rigtig kede af at skulle "straffe" ham på den måde, men vi har også et ansvar overfor vores naboer og underboer. Vi har en børnelåge mellem stuen og køkkenet, hvor vores hund er bag den, i stuen, når vi laver mad. Vi har gjort det af sikkerhedsmæssige årsager, for da han er så lille kan vi let falde over ham, og det ville være forfærdeligt hvis vi tabte noget skoldende ned over ham under madlavningen. Han er også bag lågen når vi spiser, for ellers tigger han. Det fungerer rigtig fint og han er blevet SÅ flink til bare at ligge i sin kurv når vi spiser.
Men for at vende tilbage til dét med gøen, hvordan skal vi så forholde os. Jeg har været helt ude i at jeg ville købe i et Antigø-halsbånd, men kunne mærke i min mave at det var forkert, så det fik jeg aldrig købt. Vores hund er glad for at ligge i køkkenet om aftenen, men det er så opslidende at han skal gø hele tiden og længe efter at folk er gået forbi. Når jeg er alene hjemme med ham, så opholder jeg mig for det meste i stuen og nu er jeg begyndt at lukke børnelågen ud til køkkenet når jeg er herinde i stuen sammen med min hund. Simpelthen for at forhindre at han skal gø hver gang nogen kan gå forbi.... Men men men, hvordan får vi ham til at lystre på kommandoen "slut" der i vores familie betyder at adfærden ikke er acceptabel??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overdreven gøen
  • #1   2. aug 2012 det problem har vi også med vores chihuahua bla. de er det man kalder for 'alarm-hunde'.... har jeg læst et sted...

• #2   2. aug 2012 Misha (min hund) kan se ud i haven fra vores sofa og der går tit folk forbi. hun gør eller brummer gerne når nogen går forbi. har også været ved at gå ud af mit gode skind over den konstante gøen og jeg bliver nogen gange og skide forskrækket hvis ikke jeg har set der går nogen.. smiley så det er ret ubehageligt. jeg har lært hende udtrykket ''kig på mor'' så når hun giver mig øjenkontakt, får hun enten ros eller en godbid. (træner det også når vi går tur osv.) så nu når hun bliver rigtig sur og bliver ved med at gø at forbipasserende, så siger jeg ''kig på mor'' og når hun gør det roser jeg hende.. har nogen gange vendt hende med ryggen til så hun ikke kunne se dem, og selv om hun vender sig igen har jeg bare vendt hende om og prøvet at fange hendes opmærksomhed og så holder hun op og jeg roser hende igen får den rolige adfærd. det går stille og roligt fremad. nogen gange er hun bare mere ''sur'' end andre gange... så det gør det lidt svære.. smiley men op med hovedet og prøv evt en anden kommando? jeg har også brugt ordet, nej, slut osv. som hun udemærket godt kender og virker i andre situationer, men det virker ikke i denne her... smiley

• #3   2. aug 2012 du kunne også prøve bodyblock.

hvis du har lukket lågen ud til køkkenet og han fare over til lågen for at gø af folk, kunne du prøve at gå imellem ham og lågen og ''skubbe'' uden at røre ham, men med din krop/kropssprog få ham væk fra lågen og hen i sofaen/kurven og så rose ham når han viser en rolig adfærd.. - hvis det giver nogen mening for dig? smiley altså gå imellem ham og lågen og få ham til at bakke væk ved at gå hen imod ham. ikke noget voldsomt, bare stille og roligt. det virker på Misha når hun bliver ''døv'' og er ligeglad med ord. smiley

• #4   2. aug 2012 Problemet er også bare dét, at han er MEGET stædig og snapper efter vores fødder hvis vi laver bodyblock på ham. Det eneste der kan forhindre at han ikke lige markere med tænderne i vores sokker er simpelthen et sprøjt med vand i hovedet.

• #5   2. aug 2012 okay.. det lyder godt nok træls smiley har selv tænkt på det med vand til Misha fordi hun gøede ude i haven og så kunne jeg ikke nå hen til hende og få hende ind uden hun troede det var en leg. så købte en vandpistol med en lang stråle, men den bliver nu kun brugt til vandkamp, for den synes hun også var sjov.

vil lige tænke lidt, for har ikke lige en idé til hvad i så kan gøre..

• #6   2. aug 2012 Det lyder som om, der er mange ting, der ikke helt fungerer. Har I overvejet at få en dygtig adfærdsterapeut ud og hjælpe jer, så hele jeres samvær med ham kan blive bedre?

• #7   2. aug 2012 Vi har været ved tre forskellige adfærdsterapeuter. Men aldrig en i vores fælles hjem. Har selv overvejet at prøve igen.

• #8   2. aug 2012 Vores tæve gøede en årgang når der bankede på døren, og var meget interesseret i bordet når vi spiste. Efter vi begyndte at være mere konsekvente med op i kurven kommando. Og det har givet hurtige resultater. Når vi spiser nu, går hun automatisk op i kurven, og det er blevet meget bedre med gøen, idet hun stopper med det samme i det hun kommer op i kurven.

• #9   2. aug 2012 Vores hund er ligeglad. Hvis vi beordre ham op i kurven så viser han tænder af os og det er så træls. Han knurrer, brummer osv. når tingene ikke går efter hans hovede. Det er meget provokerende og personligt er jeg MEGET anspændt inden der kommer gæster som ikke er vant til at komme i vores hjem. Jeg ved at vores hund kan mærke det. Derfor har vi sjældent gæster, og hvis det er nødvendigt (ja, det lyder rigtig ugæstfrit), så er jeg hele tiden over min hund. Jeg er nemlig så bange for at han vil snappe en af gæsterne eller sådan noget. Han er f.eks. også begyndt at parre fremmede, hvis de ligger sig ned for at lege med ham. Og han ER kastereret!!

• #10   2. aug 2012 det med at parre, det lyder måske som om han er stresset over situationen.. tag en snak med hende jeg henviste til, hun kommer tit med løsninger der er så logiske at man undre sig over man ikke selv har tænkt sådan! smiley

• #11   2. aug 2012 Jeg tror også at han er stresset... Tinna, jeg har ikke prøvet at ligge godbidder ud når der kommer gæster.. Måske skulle jeg prøve det... Men jeg er heller ikke god til at træne med ham udenfor, fordi at jeg føler mig som en fiasko hver eneste gang.. smiley

• #13   2. aug 2012 snart 5 år

• #14   2. aug 2012 Birgitta, jeg forstår ikke helt hvad du mener når du skriver må og ikke må?? Han måtte det hele, hvis ikke det var fordi at han er til fare for andre dyr og mennesker..

• #15   2. aug 2012 Jeg kan ikke træne med ham blandt andre hunde Tinna, så det er udelukket. Jeg prøvede da han var 10 måneder, men vi blev indirekte bortvist fra stedet.. smiley

• #16   2. aug 2012 Det var i en klub. Men min hund har aldrig kunnet med andre hunde. Heller ikke dengang han var helt lille baby. Han er forresten indavlet og det har jeg papirer på.. Desværre.. Det har min dyrlæge konstateret.

• #17   2. aug 2012 Jeg ville anbefale at i får en adfærdsterapeut ud og besøge jer, da det lyder til at i har en hel del problemer med ham.

• #18   2. aug 2012 Jeg vil snakke med min kæreste om en terapeut. Jeg har dog lige været ude at gå med ham. Jeg tog godbidder med ud, hvilket jeg aldrig gør, og tænk engang.. Sikke en dygtig, lydig og arbejdsvillig hund jeg havde. smiley Han plejer at gø af de folk der bor i vores blok. Der kom to damer ned ad trappen og jeg fik ham til at fokusere på mig og godbidden og ikke en LYD sagde han..... JUBII!!!! Han er MEGET lærenem.. Vi gik forbi en have, hvor der stod en hund ved lågen og kiggede på at vi gik forbi. Jeg havde set den, men det havde Ric ikke.. Pludselig begynder hunden at gø og Ric blev så forskrækket.. Han ville løbe over vejen og hen til hækken, men jeg fik han distraheret til at kigge på mig og godbidden mens vi gik forbi haven og det hjalp. Det var måske ikke til UG, men det virkede...

• #19   2. aug 2012 Ja posiktiv forstærkning er ikke helt af vejen. Det er utroligt så dygtige mange af hundene er når de får noget til maven.

• #20   2. aug 2012 Han er meget arbejdsvillig og nu er han træt.. smiley Jeg tænker så bare, hvordan skal jeg reagere når han står i sit hundespyd i mine forældres have?? Der bor en hund på den anden side af hækken, som altid går på den side.. Det kan Ric ikke tolerere og gør og gør.. Hvordan får jeg ham til at slappe lidt af, hvis jeg ikke skal bruge vand eller andre "afstraffelsesmetoder" ??

• #21   2. aug 2012 bruge en stille komando og så rose og rose og massere af godbidder. Afledning er også en god ting og ja legetøj

• #22   2. aug 2012 Legetøj siger ham ikke noget i de situationer. Men mad er godt. smiley

• Karen K
    Karen K Tilmeldt:
    feb 2010

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 21
    #23   2. aug 2012 du kan evt også give ham en kong eller marvben med smøreost, leverpostej eller andet lækkert. Som han kan få derude. Kan være det er så lækkert at han glemmer den anden hund. Min hund kan glemme alt når han har sådan en.

• #24   3. aug 2012 Husk selv at være rolig når hunden gøer , ofte bliver vi mennesker irreteret og det gør situationen værre.
    Er enig med Alfisten ( sker ikke så ofte :-)) og prøv at starte forfra, slet fortiden og begynd en ny fremtid i dag, men masser af godbidder, og en rolig dig smiley held og lykke.
    Hvis bodyblock skal have effekt skal man være helt rolig og bevæge sig langsomt mod hunden, det kan være svært fordi man stresse over dens gøen, men det er et must at man er rolig.

• #26   4. aug 2012 Tusind tak for de gode råd. Jeg har prøvet bodyblock på ham, hvor jeg bevægede mig langsomt og ikke sagde noget. Jeg talte kun med kroppen. Ingen sure miner fra Ric og en mere rolig fornemmelse til mig. smiley

• #27   4. aug 2012 dejligt smiley bliv ved med den positive træning, det er vidst lige noget for ham! smiley

• #28   4. aug 2012 Super, og det er utroligt hvilken forskel det gør når man selv er rolig smiley
    Det skal nok lykkedes smiley

Kommentér på:
Overdreven gøen

Annonce