Træning af overivrig hvalp {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen. Jeg håber at nogen af de mere kyndige hundefolk derude har nogle gode råd til træning af en meget overivrig lille hund.
Jeg træner foreløbig selv min hund på 4 måneder, da jeg ikke har kunnet få plads på hundetræningshold pga sommerferien. Han er rigtig dygtig og kan allerede mange øvelser. Mit problem er, at han meget nemt kommer til at kokse rundt i øvelserne, fordi han er så overivrig.
Jeg er klar over, at det ligger både til racen og alderen, men jeg vil rigtig gerne have nogle gode råd til, hvordan jeg kan gøre det bedre.
Fx hvis han sidder og jeg siger "Bliv" - her vil jeg jo gerne, at han bliver siddende og jeg lige så stille kan bevæge mig lidt væk fra ham. Problemet er bare, at den lille fyr følger efter mig (mens han stadig sidder), klistrer op af mig og kigger begejstret på mig.
Jeg har overvejet at få en til at holde ham, mens han skal "blive", men jeg ved ikke om det er en god idé....
Når han skal udføre forskellige øvelser, som fx sit, dæk, stå, så gør han det med lynets hast, bliver i øvelsen et par sekunder og så hopper han ellers op igen, eller begynder på andre øvelser i ren begejstring (særligt at rulle rundt)....
Håber at nogen derude har nogle gode råd.....
dec 2009
Følger: 23 Følgere: 21 Hunde: 3 Emner: 47 Svar: 852
For så kunne du begynde at sætte doggie-zen på dine bliv øvelser så hunden forstår at han skal BLIVE for at opnå sin belønning...
HUSK sådan en lille fyr kun kan træne korte trænings pas af gangen hvis du skal træne efter indlærings kurven og have mest ud af din træning.
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 259 Svar: 2.481
Og det er normalt at de hurtigt udfører øvelsen og så er ude af den igen.. Her er det dig der skal nå at afgive denne fri kommando inden den går ud af øvelsen.. Fri kommandoen er kanon synes jeg.. Det gør at man kan rose hunden uden den tror at øvelsen er slut. Det har jeg nemlig langt mærke til at mange hunde nemlig gør, lige så snart de får rosen..
Men i bund og grund, så synes jeg det er alt alt for tidligt at den skal begynde at blive..
aug 2011
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 25 Svar: 300
Regner med at lære mere om det, når vi starter til træning....
Vil du forklare hvad doggie-zen er?
Jeg træner ham typisk 10 - 20 minutter af gangen. Han er helt klart bedst i starten
aug 2011
aug 2011
jun 2011
Følger: 15 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 3.626
okt 2011
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 52 Svar: 942
Hvis du vender dig og går, så prøv i stedet at gå baglæns - evt. med hånden fremme som "stop" tegn mens du gentager "bliv", og øg langsomt afstanden, trin for trin. Bliver han siddende indtil du har gået to skridt, øger du til tre-fire osv., men kom ham i forkøbet - er du nervøs for om han bliver siddende til sjette skridt, så stopper du ved femte, så han får en sejr
dec 2009
Følger: 23 Følgere: 21 Hunde: 3 Emner: 47 Svar: 852
Hunden kan ikke koncentrer sig i 20 min allerede.
Jeg ville vælge en øvelse lave 5-6 repitiotioner og og så beløn med legetøj så hunden får brændt noget energi af.
Jeg er selv uddannet klikker træner så jeg ville selvfølgelig bruge klikker...
Vil ikke skrive om klikker træning fordele og ulemper her, da det er rimelig omfattende at forklare hvis du ikke kender noget til det.
aug 2011
Det grå lyn: Jeg synes nu heller ikke, at det er for meget, og han er topmotiveret fra start til slut. Også de dage vi træner i længere tid....
Og du har da egentlig ret i, at han kun skal bedes om at sitte, og så skal han jo kunne blive der; hvor bliver man dog rusten, når det er nogle år siden man trænede hund
Pernille: Sådan som du beskriver øvelsen er præcist det jeg gør, men jeg når som regel ikke et skridt baglæns, før han kører med på rumpen (og ser meget stolt ud ;-).
Tror Det grå lyn har ret i, at jeg skal nøjes med at bevæge kroppen...
Wendy: Når jeg træner, så er det inklusiv legepauser (jeg opfatter pauserne som en del af træningen). Nogle gange træner jeg i meget længere tid, men så er det fordi, vi bruger lang tid på pauserne.
Du behøver skam heller ikke fortælle om fordele og ulemper, det har jeg selv undersøgt. Det var bare lige det ene ord, jeg ikke kendte...
okt 2011
nov 2005
Følger: 4 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 1.779
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Varm eventuelt op med lidt kontaktøvelser og leg først også.
Og så mener jeg også - som andre - at du nok forlanger en tand for meget i forhold til hans alder. De øvelser, du gerne vil udvikle skal laves med et lille bitte skridt ad gangen og som jeg ser det du skriver, så vil du helst gerne tage nogle kæmpe nogle.
Jo mere du arbejder i øvelserne, jo mere sikre bliver de. Giv Jer god tid til hver enkelt del af øvelserne ellers falder de fra hinanden igen.
Nyd at du har en god og driftig hund, der let kan motiveres - men husk på, at når den er så lærenem, så er den også lærenem, når der laves fejl
okt 2011
aug 2006
Herefter tager man et helt skridt, men bevæger sig ind foran hunden - således er det først hånden, der blokerer for at hunden går med, siden kroppen.
Så udvides det til to skridt, tre skridt - ind foran - og så fremdeles. Bemærk at det er en proces, der varer i måneder, ikke timer og dage.
okt 2011
Vega kan sagtens blive, og først komme efter godbidden, når jeg giver hende lov, men jeg har ikke tænkt over det med dobbeltkommandoen, så hun har lært det ved sit eller dæk og derefter bliv. Men det kunne være godt at lære hende, at det er en selvfølge at man bliver siddende/liggende/stående
- Hun kan godt, hvis vi f.eks. skal ud af døren, blive stående inden for, når man siger bliv. Men for hende er "dæk" ikke ensbetydende med, at man skal blive liggende, hvilket jeg godt kunne tænke mig, det var
dec 2007
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 1 Emner: 374 Svar: 2.732
Jeg har beskrevet hvordan du kan gå i gang med at lære din hund "bliv-øvelsen" og det vigtigste er at gå langsomt frem.
Du skal ind under øvelser og så kommer de frem.
aug 2011
CH: Jeg har svært ved at se hvorfor jeg forlanger for meget? Jeg forlanger ikke rigtig noget, men jeg mener, at en hvalp har brug for at blive trænet, hvis det skal blive en god hund. Jeg lærer ham øvelserne én af gangen og finder det naturligt at koble en ny øvelse på, når han virker rimelig sikker i det han kan.
Jeg træner kun de ting, som jeg ville have gjort, hvis vi havde gået til hvalpetræning. Som sagt, så er leg og det at være "fri" en del af træningen, og han kan allerede meget meget mere end jeg nogensinde havde forventet på dette tidspunkt....
Jeg er ihvertfald rigtig glad for, at jeg fik nogle forslag til, hvordan jeg kan dele "blive"øvelsen op i mindre bidder, så han efterhånden kan sidde og dække længere tid af gangen.
aug 2006
Husk på, at det er sværhedsgrader, du sætter på - og sværhedsgrader er nok lidt rigeligt tidligt at sætte på, når det er så ung en hvalp.
Jeg er fuldstændig enig med dig i, at det at træne er en stor kvalitet og tro mig, det er altid gjort meget aktivt her hos os. Men vi træner bare i meget meget meget små bidder ad gangen og lader sværhedsgraden øges ekstremt langsomt og først, når der er fuldstændig sikkerhed i en deløvelse.
Vi slaver virkelig i træning - naturligvis på en måde, så hunden elsker det. Men forlanger ikke mere end hvad vi selv har dannet grundlag for, at hunden skal kunne kunne.
Og der er der ingenting nået når hunden kun er 4 måneder - det er ganske enkelt praktisk umuligt
aug 2011
Jeg forventer jo ikke, at han skal kunne det lige om lidt, manglede bare råd til hvordan jeg kan begynde at træne det.
Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med, at ingenting er nået når hunden kun er 4 måneder; jeg synes som sagt, at han er nået rigtig langt og jeg nyder, at han allerede kan gå pænt på plads og kender de basale øvelser.
Selvom han kan få tilbagefald, så betyder det da ikke, at han ikke har lært noget...??
aug 2006
Ingen øvelse er der sikkerhed i, når den har været trænet i så kort tid. Derfor siger jeg, at en hvalp på 4 måneder ikke har lært noget. Den har trænet, men den kan ingenting endnu = ingen sikkerhed i øvelserne.
aug 2006
Og det skal trænes grundigt inden man kan bevæge sig væk fra hunden.
Det gøres enkelt ved at belønne varieret i forhold til tid og naturligvis kun forlange et-to-tre sekunder og øge tiden langsomt.
Jeg vil anbefale at bruge en klikker, som du har nævnt at du er lidt lun på at få afprøvet.
Den gør belønningen langt mere præcis - også selvom man vælger ikke at shape hunden.
aug 2011
Når jeg siger "sikker" i øvelsen, så mener jeg bare, at han forstår at udføre bevægelsen.
Fx startede han med at lære sit og kom, og da hans sit begyndte at komme prompte, gik jeg videre til at han skulle lære at dække.
Jeg ved godt at han på ingen måde er rigtig sikker i øvelserne, men jeg synes bestemt at han har lært en masse og mener, at restenkommer med alderen.
aug 2006
Det handler om at stoppe, når man er på toppen indlæringsmæssigt
Du kan i øvrigt sagtens træne både sit, dæk og stå samtidig - og introducere andre øvelser. Blot du er tydelig og hele tiden er obs på, hvad du gerne vil belønne for i de forskellige øvelser.
De følger sjældent hinanden.
Træning af overivrig hvalp