1.370 visninger
|
Oprettet:
Chihuahua og ny hund {{forumTopicSubject}}
Af én eller anden grund forsvandt min tråd i går, hvor jeg spurgte om en chi kan gå sammen med en fransk bulldog.
Fra de få jeg har hørt om, der har dem sammen, går det fint. Stort set alle andre advarer mod det af forskellige grunde.
Mit spørgsmål er derfor, om nogen har andre forslag til hunde, som kan gå med en chihuahua?
(Vi skal ikke have en ny hund foreløbig, men det er altid godt at være på forkant. Fransk bulldog var bare den race, som først kom seriøst i spil)
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.118
aug 2008
Vi snakker jo ikke en Chi og en GD
aug 2008
aug 2008
jun 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Svar: 27
aug 2008
jun 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
Nogle mener, at bullen er for voldsom i leg og andre mener, at chi'en vil udfordre bullen for meget. I hvert tilfælde mener langt de fleste, at det ville være en dårlig idé, og det er man jo nødt til at lytte godt efter. Som sagt gælder det ikke de to tilfælde jeg har hørt om, hvor folk selv har de to racer sammen.
@ Maria og Mischa:
Jeg har også hørt grimme historier med store hunde sammen med små. Det bliver dog ikke relevant, eftersom vi (hvis det bliver aktuelt) vil se på hunde i toy- og small breed. Uanset hvad vil chi'en jo dog, som verdens mindste race, være mindst
jun 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Svar: 27
jun 2012
Jo da, de kan sagtens adskilles når vi ikke er hjemme. Det gjorde vi også længe mens vi havde kat, men da katten endte med at underkaste sig vores chi, så vi ingen grund til det længere - vi lavede selvfølgelig testere med optagelser af dem alene inden vi forlod hjemmet længere tid. Det gik fint indtil katten afgik ved døden.
Vedr. alderen på bullen, så har jeg netop i dag hørt, at en hvalp FB skulle være intet problem og at problemet ville opstå når den blev kønsmoden. Kastration (som er en selvfølge) skulle være en meget stor hjælp, men potentielt fatale konflikter over f.eks. legetøj forudses alligevel pga. chi'ens terriersind. Angående om ikke separation i forbindelse med alene hjemme var en god og nem løsning, kunne jeg ikke få svar
aug 2008
maj 2004
Følger: 43 Følgere: 36 Hunde: 6 Emner: 79 Svar: 1.425
Jeg ville hvis jeg havde en chi i forvejen vælge en i nogenlunde samme størrelse. De er trods alt nogle små spinkle størrelser.
apr 2012
Følger: 11 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 23 Svar: 394
Men hvis han har noget legetøj, kødben eller andet, så får INGEN andre hunde lov til at tage det!
Det er en lille damptromle, hehe....
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.120
Der har aldrig været problemer med dem, men jeg vælger alligevel at have dem adskilt når de er alene
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.120
Jeg havde bulldoggen først og han var næsten 4 år da vi fik chi'en, ved ikke helt om jeg havde haft mod på at gøre det omvendt, Link tager jo absolut ikke skade når magoo går "hvalpe-amok" men en lille chi kunne jo hurtigt komme til skade hvis en bulldog var hvalpe-fjollet
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 168 Svar: 1.627
feb 2006
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Svar: 2
jun 2012
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 693
jun 2012
Personligt synes jeg, at en chihuahua er en sød og speciel hund, men den er lidt lille. Det er min idé med en ekstra hund, og den bliver mit primære ansvar ligesom chi'en er min kærestes og en chi er ikke mit førstevalg når vi nu allerede har en. Vi er jo selvfølgelig sammen om den og vi leger, træner, nusser og går begge med den. Vi aftaler også sammen hvordan den skal opdrages. Men hun er retlig ejer, hun køber maden og betaler dyrlægen (for det meste - jeg spæder også til somme tider). Hun har også sidste ord mht. opdragelse hvis vi er uenige en sjælden gang imellem.
@Chiko
Jamen du lægger jo mere i den vægtskål, som taler imod. Jeg tror nu ikke, at en snappende frenchie kan knække knoglerne i en chihuahua, men mindre er jo også slemt nok.
@Louise P
En Boston Terrier ser også sød ud, og har så vidt jeg kan se nogle af de samme kvaliteter som en FB (der indgik vist også FB i udviklingen af racen). Den er lettere, ca samme højde og uden tromler-tendenser. Tilbage er så problemet med at ville bestemme over legetøj. Den erfaring vi har herhjemme er, at vores chi er skeptisk og ikke bryder sig om, når besøgende hunde nupper legetøjet - spørgsmålet er, om hun vil vogte det og forsøge at slås med en i flokken? Hun vogtede sine tyggeben for katten, men ikke legetøj - det delte de nogenlunde pænt.
@Maja T:
Umiddelbart har hun ikke mere imod fladnæsede hunde, end andre. Hun hader fluffy hunde, især bomuldshunde. Vi mødte en EB hvalp for nogle uger siden, og der var hun bare almindeligt chi-skeptisk som hun er overfor alt fremmed. Til Hundens Dag i tivoli ignorerede hun EB- og FB'erne selvom de stod tæt på hende og ind imellem kom hen for at snuse.
Såe - Boston Terrier? Er den god? Andre forslag?
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 168 Svar: 1.627
men hvis hun er en bestemt dame, så er der en chance for at den nye uanset vil se hende som den der bestemmer mest...
jeg ved som sagt i selv det store om boston, andet end at de altid er utrolig livlige dem jeg møder sammenlignet med FB
jun 2012
True, true.. Der er jo forskel på alle hunde.. Traditionelt er en chi jo ret bestemt og det er det, som skulle kunne give problemer i relation til en bulldog, som ikke sådan lader sig intimidere. Hypotesen er, så vidt jeg har forstået, at chi'en vil advare, bulldoggen ignorere, chi'en angribe, bulldoggen forsvare sig.
Nu har vores chi aldrig angrebet nogen, men hun har gjort udfald (snappet) mod insisterende hvalpe (f.eks. en lab) som bliver ved og ved med at ville snakke i flere minutter og ikke respekterer gentagne afvisninger. Det får i hvert tilfælde langt de fleste til at droppe at kontakte hende - også en hvalp, som ikke helt har lært at "tale".
Faktisk har jeg kun set de mest desperate, fremmede hunde (i snor) ikke acceptere en afvisning - og det pga. dårlig opdragelse. Der er vi nødt til at gribe ind overfor *ejeren*.
Men jeg ved jo ikke hvor "fatsvag" en FB er - dem jeg har mødt har været super søde, hvilket passer på racebeskrivelsen. Jeg er jo nødt til at lytte til det, FB-ejere siger alligevel.
I dag var hun sammen med en anden chi, og når den tog hendes legetøj hentede hun det bare tilbage igen. Enten ved at chikanere ved at gå i røven på den anden til den smed legetøjet eller ved at hente det først, når det blev kastet. Under tug-of-war så hun bare misundeligt på.
maj 2004
Følger: 43 Følgere: 36 Hunde: 6 Emner: 79 Svar: 1.425
jan 2012
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 34 Svar: 173
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.244
Derudover kan fben være en bulldozer som løber direkte ind I chien og det kan gøre pænt ondt hvis det er en 14 kg muskelbasse. Men når det er sagt ville jeg godt kunne have de to racer sammen, det havde klart været lettest hvis fben var fen voksne så den havde lært at være rolig omkring små hunde.
Men hvis du er indstillet på ikke at lade dem alene indtil fben er mere voksen og rolig og være over dem når de er sammen så det ikke bliver for voldsomt for chien. Så kan jeg ikke se noget problem. Det bliver et arbejde I starten men det kan godt lade sig gøre.
jul 2010
Følger: 35 Følgere: 34 Hunde: 2 Emner: 49 Svar: 1.003
Jeg ville aldrig turde - bare kald mig en pylremor, men jeg vil hellere være på den sikre side. Jeg ville ikke gide at have to hunde, der skulle være skilt ad når alene hjemme, og jeg ville heller ikke gide at have øjnene på hundene hele tiden.
Der vil altid komme nogle konflikter om legetøj, mad og andet, som du ikke kan undværge eller løse for dem.
At der er nogen, der har positive oplevelser med to hunde af så forskellig størrelse og type, ville jeg aldrig tage med i overvejelserne. Jeg kan da også køre uden sele, køre for stærkt OG skrive på mobilen samtidig, og det er der aldrig sket noget ved, men ham der altid overholder farten, har sele på og er opmærksom, kører måske galt, imens han stiller på blæseren og er uopmærksom et splitsekund.
At andre har gode erfaringer, betyder ikke, risikoen er der eller bliver mindre. Du skal tænke over, om det er en risiko, du er villig til at løbe. Hvis ikke, så vælg en anden race.
Hvis ikke I ved, hvilken race I vil have, kan det være en ide at tænke over, hvad I ville kunne tilbyde hunden. Hvor meget motion og aktivering kan den få dagligt? Hvilen type hund ville passe ind i jeres hverdag?
Jeg har selv fået hund nummer to, og jeg fortryder det ikke et sekund. Men det er ikke dobbelt arbejde at have to, det er mere. Det er skønt at have flere hunde samtidig, men det er et stort arbejde, og det er vigtigt at gøre forarbejdet ordentligt.
I kunne besøge kenneler og udstillinger og se nogle forskellige racer samt tale med opdrættere? Så får I en god indsigt i de forskellige typer inden for hver race, samtidig med at I kan se hundene i virkeligheden. Mange opdrættere vil hellere end gerne have besøg af folk, der er interesseret i deres race. Og det kunne jo ske, man faldt over en race, man ikke selv havde overvejet. Det gjorde jeg i hvert fald
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.931
Chihuahua og ny hund