{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.097 visninger | Oprettet:

Træning udendørs og indendørs {{forumTopicSubject}}

Hej alle kloge hundehoveder smiley
Jeg søger lidt hjælp, som jeg håber i kan give

Jeg har en chihuahua på 8 mdr. vi har gået til hundetræning, men da jeg ikke har haft tid til at træne nok imellem træningerne, er vi ikke der hvor jeg mener vi burde være i forhold til træningen. Derfor skal jeg have styr på det før vi fortsætter til mere hundetræning.

Vi har trænet kontakt, sit, dæk, plads etc. og Nemo kan godt sit fra afstand hjemme, han kan godt plads (med meget hjælp) og kan dække når jeg er helt tæt på og bruger håndbevægelser. Kontakt har jeg altid haft svært ved at helt forstå hvad jeg kan bruge til senere hen, og kan også godt se den er gået i glemmebogen.
Vi har derudover trænet vente hvor han skal blive i den position han er i.

Jeg træner rigtig meget indkald med ham på ture, når han er i sin flexline, og det kan han uden problemer, men i haven når han er løs gider han ikke rigtig, han tror alt er en leg, og vil jeg fange ham leger han fangeleg, der kan han intet af det han kan indenfor.
Jeg vil rigtig gerne kunne håndtere min hund i haven, på gåture og indenfor, samt når vi besøger andre. Jeg er godt klar over det kræver meget træning og jeg er helt klar på at prioritere det i min hverdag.
Desuden bor vi lige ved siden af et grønt areal hvor Nemo elsker at blive luftet, desværre er der ofte hunde derinde og nogle gange flere, da vil Nemo gerne lege, men jeg slipper ham sjældent, når det endelig sker jeg giver det et forsøg skal jeg have andres hjælp til at fange ham smiley Han nærmer sig mig ikke når han er fri overhoved.

Hvilke øvelser kan jeg gøre? hvad er fremgangsmåden? hvor skal jeg starte? hvordan skal jeg fortsætte?
Kort sagt vil jeg jo gerne have en god kommunikation med min hund uanset hvor vi er, og jeg ønsker at jeg kan oparbejde en tryghed selv når han er fri.
Jeg kender godt den klassiske indkaldstræning, men vi har ingen store områder uden hundelorte over alt, hvor det kan trænes, så der må vi længere væk - og hvad så der, så kommer vi jo tilbage til vores eget område og så der igen nye dufte etc smiley

Jeg har et yderligere problem, han elsker at lege herhjemme, men udenfor har det slet ikke den ønskede effekt, da er det slet ikke interessant nok. Godbidder, menneskemad alt muligt er forsøgt, og skide spændende herhjemme men når vi er ude så det ikke godt nok smiley Sidst er der at han er et kæmpe nussehoved, og det mega lækkert når vi går tur i snor og er hjemme, men udover det har det ingen værdi.

What to do?
Giv mig alle jeres tanker og ideer for at hjælpe mig!

/Maja smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træning udendørs og indendørs
  • #1   4. maj 2012 hvilke øvelser du kan lave til dit problem med indkald... Kontakt! Det er lige netop der at den er god...

ordet i sig selv siger hvad den bruges til... Til at have kontakt med hunden... Hunden skal se det som noget positivt at have kontakt med dig, og derfor belønner man med lækkert for at den kigger på en.

Og så lækre godbidder til alle indkald.. Min hund er 3 år og jeg bruger stadig godbidder når jeg laver indkald, af den simple årsag, at det skal være positivt og der skal være noget bedre at komme til mig, end at snuse videre..

• #2   4. maj 2012 angående det med godbidder, at han ikke vil have..

Så vil jeg fodre ham på tur. Så han har tom mave når han skal gå tur. og du så bruger maden derude når i træner.

• #3   4. maj 2012 mange tak, så må vi helt klart arbejde meget med kontakt smiley
    Ehm, angående mad, spiser han stortset intet i forvejen smiley

I dag var han fx fri (uansvarligt eller ej) og jeg sad på hug, men hver gang han nærmede sig mig løb han den anden vej - han holder enormt god afstand til mig :S

• #5   4. maj 2012 Som Maj-Britt siger; på med en lang line, og så skal han have ros hver gang han kommer og så have lov at løbe igen når han har reageret på dit indkald. Han må ikke forbinde det at komme hen til dig med at få snor på og stoppe alt det sjove, han skal have lov at fortsætte bagefter. Hvis det giver mening?

• #6   4. maj 2012 Maj-Britt * DKK snob *
    Han er enormt dårligt til kontakt, og opsøger den ikke selv selvom vi har trænet der meget til hundetræning. Men det med hele tiden at gå så han har fokus på mig skal da helt klart prøves smiley Tak

Betina A
    Tak, jeg er faktisk begyndt på at når han bliver fanget så kan han få lov at hilse videre på de andre hunde, men det somom det er noget han glemmer igen smiley

• #7   4. maj 2012 Hvis du ikke selv kan se pointen med øvelserne, hvordan skal hunden så kunne lære det?

Kontakt er det første jeg indlærer, al træning bliver noget lettere når hunden fra start har lært at kigge på og søge sin fører; at den ser føren som noget positivt og resourserigt - så vil den være mere tilbøjelig til at samarbejde; og det er det samarbejde du skal bruge til alle kommandoer du vil indlære..

Så, så snart du selv ser fornuften i træningen, så går træningen noget lettere..

• #9   4. maj 2012 * Nina - Siger mange TAK *
    Det kan der måske være noget om

Maj-Britt * DKK snob *
    Jeg har to bamser som er guld værd herhjemme og pt er de gemt væk så de er mere spændende når de kommer frem i lyset smiley
    Til hundetræning har jeg brugt sådan en hvor jeg havde den i hånden, men det resulterede bare i han hoppede op og ned af mig for at få den.
    Men jeg kan håbe de bliver spændende nok til at være en lækker belønning smiley

• #11   4. maj 2012 Maj-Britt * DKK snob *
    Super, vidste bare ikke om det var noget skidt smiley

• #12   4. maj 2012 Tror en stor del af problemet ligger i, at du "fanger" ham.. Så på med linen og lær ham at det er sjovt at komme af sig selv smiley

• #13   5. maj 2012 Betina A
    Det har vi forsøgt, til hundetræning har vi trænet indkald nogle gange, og første gang kom han gladeligt hen, så fik han guffer og vi legede osv, så fik han snor på og vi legede videre og så gik vi videre. Men da vi så skulle prøve en gang til kom han ikke hen til mig.
    Det gør han hver gang, og til sidst kom han slet ikke - mine trænere prøvede at vi skulle sætte os i en rundkreds og have det hyggeligt så han ville have lyst til at komme til os og andre hunde. Men han kommer kun til alle andre end mig. smiley
    Det først senere vi er gået hen til at skulle fange ham.

• #14   5. maj 2012 Og det er ikke fordi han ingen interesse har for mig, for til træning har han pebet og blevet helt gearet op når jeg går fra ham, men han holder bare en god distance til mig når han kommer smiley

• #15   6. maj 2012 Så er det som de andre siger, en hel masse kontakt øvelser. Træn evt. også nogle små sjove tricks så i kan få succes sammen, det giver også et tættere bånd, selvom det måske ikke lige er øvelser man kan bruge til noget i hverdagen.

• #16   6. maj 2012 Jeg har forsøgt at træne lidt med ham og han er allerede begyndt at tilbyde mig en del øjenkontakt herhjemme frivilligt, og følger mig mere, som om han har lyst til at lave noget smiley Så håber det kan blive ved - og vi således kan komme videre smiley

• #17   6. maj 2012 jamen selvfølgelig vil det hjælpe at træne smiley Træning er ikke noget overvurderet noget smiley

Man skaber et tættere bånd med sin hund og hvis man træner på en positiv måde, skabes der også større tillid smiley

• #18   6. maj 2012 Tror måske jeg har kørt lidt surt i det fordi han ingen hørelse har udenfor smiley men kommer det egentlig automatisk, hvis han bliver mere lydig generelt? Og jeg selvfølgelig gør en stor indsats?

• #19   6. maj 2012 maja - han har skam en hørelse udenfor, han synes bare ikke at det kan betale sig at "høre efter". Hunde gør kun ting som kan betale sig.. Derfor jeg stadig kører med belønning på hvert indkald på en hund på 3½ år

• #20   6. maj 2012 Simone D
    Så langt er jeg med, men føler bare det er fuldkommen umuligt for når vi går uden der er andre i området stopper han hele tiden og vil nusse, løber endda frem og tilbage for at blive nusset - men er der andre hunde etc er han slet ikke til at kommunikere med, og er bare bange for det aldrig bliver bedre.

• #21   6. maj 2012 du skal tro på det.. Men hvis du ved hunden fejler hvor der er mange.. så træn hvor der ikke er nogen, og så når det sidder i skabet, så kommer der mere og mere belasting, så i bliver ved med at få succes..

Med belastning, mener jeg andre mennesker og hunde..

• #22   6. maj 2012 Mange tak smiley

• #23   6. maj 2012 så lidt da smiley

Lidt efter jeg startede med at træne, så kunne min hund det sååå godt på banen, men hvis jeg gjorde det på tur, hvor der var andre.. så kunne han ikke finde ud af noget som helst smiley Men det er kommet efter at jeg har trænet med mere og mere belastning smiley

Held og lykke med det smiley

• #24   6. maj 2012 I dag lukkede min far op til haven, som er lukket af, men han gør enormt af folk der går forbi og er helt ustyrlig. Normalt opfatter han alt som leg ude i haven, og lytter ikke til en eneste kommando
    Jeg besluttede mig derfor til at forsøge at lave noget træning, bevæbnede mig med klikker og godbidder, han startede med at fise efter nogen udenfor smiley men da han kom hen mod mig (på den anden side af et hegn i haven) klikkede jeg og han fik en godbid - men han turde ikke komme hen og tage den, derfor kastede jeg den til ham.
    Jeg endte med at få ham til at blive omkring mig, og prøvede at træne noget sit med ham, men han ville ikke sitte, bakkede bare endelig satte han sig, men jeg kom ikke tættere på end en arms længde før han snuppede godbidden og løb væk fra mig. Det forsøgte jeg nogle gange og prøvede at bede ham blive så jeg kan komme tættere på ham, men han flygtede når jeg kom for tæt - prøvede endda at kigge væk for at være venlig men lige lidt hjalp det.
    Til sidst sad han og jeg kunne gå rundt om ham (noget vi lærte til hundetræning) hvor jeg roste ham hele vejen rundt og gav ham klik og godbid til sidst. Jeg måtte nu komme helt hen til ham, og han kom endda hen til mig frivilligt. Jeg fik ham til at lave et par fingertarget og at komme hen til mig, og så gik han med ind (som normalt er svært at få ham) og så trænede vi videre et øjeblik.

Men nøj hvor er det egentlig frustrerende at min hund har så lidt tillid til mig smiley måske er det i virkeligheden det der er det største problem - men hvordan opbygger man det bedst?

• #25   6. maj 2012 Simone D
    Du fik lige skrevet i mens, det må være fremgangsmåden, mange tak smiley

• #26   6. maj 2012 det lyder til at han ikke helt stoler på dig.. men som du gør det.. positiv træning og i hans tempo..

bare alt hvad der foregår ved dig skal være positiv.. du skal være klar i dine signaler, og ikke virke usikker selv... Du skal tro på det.. udover det skal du være konsekvens i din opdragelse.. hunden skal vide hvor den har dig smiley og igen.. vær positiv

• #27   6. maj 2012 Simone D
    Jeg gik netop over til basale øvelser for at gøre det så let som muligt smiley

Jeg er generelt meget konsekvent, problemet er bare jeg bor hjemme og folk ødelægger det for mig smiley
    Han er nemlig begyndt at gø meget, og ofte i køkkenet, og det starter med 1 gø og så en pause og sådan fortsætter det - nogle gange stopper han så af sig selv og andre gange bliver det værre.
    Jeg håber altid han klarer den selv, men bliver det værre går jeg ud til ham, hvor min mor og søster bare kalder på ham - men jeg er også blevet oplyst at for hver gang man kalder på hunden og den ikke kommer har man ødelagt indkaldet - så det irriterer mig enormt men de vil ikke lytte til mig de kommer bare med "den har alligevel aldrig lært det" "dine metoder virker ikke" smiley
    Så selvom jeg prøver at gøre alt ens hver gang, så der nogle herhjemme der ikke gør det

• #28   7. maj 2012 Det er lidt ligemeget hvad de gør.. Altså i forbindelse med jeres bånd til hinanden.. Hvis du viser at hunden kan have tillid til dig, så kan de da godt vise den mistillid, men den ved stadig at den kan stole på dig..

Men ja det er svært at have hund sammen med andre.. Min kæreste og jeg kører også tingene lidt forskelligt.. Men hundene ved udemærket godt hvordan tingene hænger sammen når det er mig som er der, og de ved hvordan det er når der er ham som er der smiley

Det vigtige er at du bliver ved med at træne positivtræning og tillidøvelser, så i får en masse gode oplevelser sammen..

• #29   9. maj 2012 Simone D
    Mange tak, vi arbejder på det smiley

Kommentér på:
Træning udendørs og indendørs

Annonce