Blive hjemme? Blive hjemme?
Hej.. Zimba har alle dage rendt løst herhjemme og selv været ude og tisse .. Han havde en ide om at rende på marken, men nu er han begyndt at rende til naboen (500m væk) som så kom med ham til aften, da han havde rendt i deres have og gøet..
Så nu er han kun ude med opsyn, eller i snor..
Men jeg tænker om der er en måde man kan træne ham i at blive hjemme ?? Tænker også bare til sommer når nu man gerne vil have døren åben..
dec 2007
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 1 Emner: 374 Svar: 2.731
maj 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 116 Svar: 1.404
dec 2008
Følger: 36 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 51 Svar: 961
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1467 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 29.990
jul 2007
Følger: 20 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.237
Jeg ville blive *BIIIP*, hvis min nabos hund stod og gøede i min have.....
jan 2005
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 218 Svar: 1.826
jun 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 41 Svar: 279
Jeg ville rigtig gerne undgå hegn hvis det kunne lade sig gøre.. Og han springer snilt 1m, så det skulle være pææænt højt, og så kommer vi til at bo som i et fængsel jo.
Men ja, jeg var satme også blevet noget stram i masken, men heldigvis tog de det pænt og vi går ned med en lille kurv i morgen som en ekstra undskyldning.. for det er på INGEN måde ok!!
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1467 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 29.990
jul 2007
Følger: 20 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.237
Men fornuftigt af dig at gå til naboen i morgen, men hvad vil du næste gang din hund måske stikker derned igen? En ny kurv *ggg*?
jun 2011
Man kan aldrig udelukke han render igen, men nu skal vi i skarp træning.
Han er heldigvis en klog dreng der lære hurtigt..
Men som sagt er hegn ikke den løsning vi tager som første valg.. Det er jo en smags sag, men er vokset op med et hav af hunde der ikke har haft behov for at være spæret inde, så håber han også kan lærer det.. og ellers må vi jo ty til hegn..
jun 2011
Følger: 15 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 3.621
mar 2012
Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 71 Svar: 923
Vi bor også på landet hvor næsten samtlige hunde render ude for matriklen, mega irriterende ..
Vi vil også træne uffe til at blive hjemme på grunden og indtil videre er det gået godt, 3 uger, vi kalder på ham så snart vi ikk ka se ham og han får ikk lov til at gå om foran huset hvor vejen er, alene..
Jeg er også vokset op ligesom dig, med hunde der vidste hvor de måtte gå, den sidste min mor og far havde gik langs med gårdspladsen, nogen gange lige med et sæt poter på fortovet, men heller aldrig længe, tror hun har været hos naboen 2-3 gange på 9 år og gårdspladsen lå ud til vejen hvor der kom alle slags biler...
Da mig og kæresten flyttede på landet havde mor og far ida med, hun havde aldrig lært herude hvor hun måtte gå, det vidste hun bare.. Hun har aldrig været ude for grunden hos os, og vi ku lade hende rende uden opsyn i ihvertfald 5 min, hvor vi vidste at hun hva på grunden... Og vi har lige knap 5000 m2 grund...
Så mit råd , træning træning træning..
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
Lia er aldrig ude alene, men hun stikker ikke af. Kommer vi væk fra hinanden udenfor, så løber hun op til hoveddøren og venter på mig der, men vi har så også trænet intensivt siden hun var 8 uger gammel. Skulle hun være ude uden opsyn, så ville jeg nu stadigvæk sætte hegn op.
jun 2007
Følger: 36 Følgere: 32 Hunde: 4 Emner: 89 Svar: 1.110
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 32 Svar: 1.373
Endelig er der (ud over det farlige ved trafikken) jo også den risiko, at en fremmed hund kommer ind på jeres grund og det er ikke sikkert, mødet mellem dem falder så godt ud.
Kun et tilpas højt hegn er en sikker løsning.
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 21 Svar: 358
Han ser rigtig sød og dejlig ud din Zenta, men der er jo klart jagthund i ham (retriever) og de kan altså godt finde på sjove ting på egen hånd. Samtidig er de jo yderst lærenemme, og mange af dem KAN godt lære det der med at blive på matriklen. Jeg har oplevet hunde der var helt eminente til det - du kunne vifte med den vildeste bøf eller lade en kat gå lige foran - der var nærmest et filter for øjnene af dem som om de bare ikke så det. Men forvent en laaaaaaaang træningsperiode!!!
jun 2011
Hundegård er udelukket, hvis han skal "spæres" inde, så bliver det på hele grunden..
Men lyder godt der er andre der træner det og at det kan lade sig gøre. Startede til morgen og når han nåede 1m tæt på vejen/kanten kaldte jeg på ham og roste ham. Gik med ham til enden a indkørslen, bad ham ligge sig og sendte ham så lænere ind på grunden. Ved ikke om det er løsningen, men ja. Nu prøver vi og se..
Jeg havde en hund jeg lærte at sætte sig inden han gik over vejen, de resulterede i han aldrig nåede særlig langt alene, for når der kom en vej, sad han og ventede.
Mht at han kan blive kørt ned, så bor vi på en lille vej, meget ødet.. Trafikken er ikke så slem og folk kører pænt. Og som sagt kan han lige så godt rende ud ved et hegn..
Og ja, er fuldt ud klar over det bare ikke er ok at han render i andres haver, og jeg har det SÅ skidt med han har gjort det, derfor bliver der også handlet på det NU!
maj 2009
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 1 Svar: 158
jun 2009
Følger: 232 Følgere: 98 Hunde: 11 Annoncer: 1 Emner: 138 Svar: 2.999
jan 2012
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 10 Svar: 49
Fra hun var lille hvalp gik hun ude løst og så en dag fandt hun ud af vi havde naboer med 2 skønne piger der klappede og legede med hende hvis hun løb derop (Heldigvis ikke nogen der er sure når hun kommer forbi) men vi ville bestemt have en hund der ikke gik derop med mindre hun fik lov.
Det næste stykke tid holdte vi øje med hende KONSTANT og hvis hun nærmede sig vejen derop mod, så sagde vi bliv + ros når hun gjorde det, og vi aftalte med pigerne de ikke måtte snakke med hende med mindre vi var med og hunden havde fået lov.
Jo bedre hun blev jo mere kunne vi "slippe" synet på hende. Når jeg bare går indenfor og døren er åben så kalder jeg på hende en gang i mellem og når hun kommer får hun så en godbid, det har gjort at hun til tider selv bare kommer ind og kigger og smutter så igen når hun lige har set vi jeg har set hende ..
Hegn er selvfølgelig SUPER godt, men jeg tror nu på at med øvelse, øvelse, øvelse så kan det godt lade sig gøre ..
Muligvis snakke med naboen og sige at hvis hunden kommer, så må han ikke gøre det til et behageligt sted for hunden at være, men fortælle den at den skal gå hjem. Uden kælen eller klap..
jun 2011
"Bliv" tror jeg han ville forstå rigtig fint, da vi har øvet det meget ..
Nogle råd til hvad man kan gøre hvis man "fanger" dem uden for grunden? - Vi plejer enten at kalde lidt surt, så kommer han hen og ligger sig på ens fødder, ellers tager vi ham i halsbåndet, uden snak og klap, og tager ham enten ind, eller sætter ham i snor .. (?!)
Jeg sys det er en svær grænse.. Det er nemt at rose ham for det gode, men har svært ved hvordan han skal "straffes" .. Vi prøver primært bare at ignorere.. Andre gange kan han godt få et par fy ord med på vejen.. Alt efter hvad han har gjort.. men sys at ignorere ham virker til det er det der gør ham mest "ondt" .. Men når han så kigger så sørgeligt og kommer med et inderligt suk, har jeg det med at forbarme mig..
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 4.346
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.921
Hegn er den eneste sikre løsning - både for at din hund bliver hjemme - men også for at I ikke får besøg af løse hunde der kan genere din hund!
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Det er den sikreste løsning. Og for mig at se også selvom det lykkes at få trænet hunden til at blive på grunden.
Der er jo også den anden vej rundt - at man forhindrer andre hunde i at komme ind.
Jeg synes ikke det er specielt fængslende at have et hegn op for hund - tværtimod er det en stor tryghed.
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.042
'hertil og ikke længere' leg.
Men jeg ville nok foretrække et godt og solidt hegn på omkring de 150-190 cm =)
Blive hjemme?