Underlig adfærd eller forkert håndtering? {{forumTopicSubject}}
Kære Alle.
Jeg skriver for at få et godt råd eller for at høre om der er nogle af jer der har oplevet det samme som jeg.
Jeg har Diego, en Lab/rottweiler bla. på næsten 7 mdr. generelet i hverdagen er han helt fantastisk og en dejlig familiehund dog med lidt krudt i røven. Men det skal de jo ha' i den alder
Mit problem er at når jeg træner ham så går han mildes talt til angreb på mig, det kommer ud af det blå - nogen gange med det samme og andre gange kan det være efter noget tid, summer sumarum er at han gør det hver gang vi træner, så jeg er efterhånden gul og blå op af begge mine arme og min ryg fordi han springer op og bider mig. jeg har prøvet at gribe hans adfærd an på forskellige måder og har også har været i kontakt med en adfærdsterapeut, men ingen af de råd og metoder jeg har fået indtil videre hjælper. jeg har prøvet at vende ryggen til og ignorere ham men der tricker ham bare endnu mere til at gå amok, selvom jeg ved det er forkert har jeg også prøvet med magt, har prøvet at lokke ham ud af hans flip med mad, det der er i det er at han ligesom er i "trance" han er slet ikke til at få ud af sit flip når han først er gået igang. jamen ja jeg synes selv at jeg har prøvet alt hvad jeg kan men uden resultat. Min egen sidste tanke er om det kan ha noget med hans rottweiler gener at gøre?
jeg har før haft en am.bull/lab bla. ( så jeg kender godt til de stædige racer) og en lab/Golden retriever bla, jeg havde ingen problemer med nogle af dem på trods af at den ene led voldsomt af stress var han aldrig aggressiv. Og i den forbindelse har jeg haft læst en del om div. stress former, så sent som igår sad jeg igen og læste om det, men jeg syntes ikke helt at der er noget der passer på min lille dreng.
jeg håber virkelig at I kan hjælpe mig på en eller anden måde, for jeg er efterhånden ved at være ret fortvivlet over det
Venlig Hilsen
Mia
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.432
Går I lineføring og pludselig bider han dig ? eller ?
Er det ved belønning med godbid eller bold ? Tænker om han kører for højt i tænding til at bolden er en egnet belønning.
Føler du at det er i kåd leg eller et direkte angreb ?
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.184
Men jeg ville under ingen omstændigheder finde mig i at en hvalp på 8 mdr. skulle flippe sådan ud....
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.432
Hvad siger din træner til det ?
Han er kun 6 mdr.. Snart 7.
Det lyder altså mystisk..
Min collie kan godt finde på at hyrdenappe mig når vi går, men en lidt skarp stemme får ham heldigvis på andre tanker
jan 2007
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 63 Svar: 808
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.184
Er der noget mit lange bjæffer liv har lært mig, så er dt, at det er i starten en uønsket adfærd den skal stoppes...
Og det som vi mennekser forveksler som hundeleg er ramme alvor for vuffen..nar det er i den genre.
jan 2007
jan 2007
jan 2007
jan 2007
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.065
jan 2007
Er det kun mig der skal holde igen med de vilde aktiviteter eller er det os begge 2 ?
For vi kan jo se på ham at han elsker at løbe rundt og lege med sin bold eller pind eller hvad han nu render rundt med? jeg mener bare om han vil føle et savn ved at legen bliver taget fra ham på den måde? for jeg har jo prøvet at gå spor med ham før, men det virker ikke rigtig som at han synes det er særlig spændene??
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Begge hunde har elsket at "køre op" og en del af den leg, de selv har skabt har været at hapse mig gul og blå.
Fælles for dem begge har været, at jo mere jeg har reageret, jo vildere bliver legen også selvom min reaktion har været negativ. Hundene har elsket at det hele har eskaleret.
Med Cassius blev løsningen at afbryde AL kontakt, total ignorering når den uhensigtsmæssige adfærd startede. Det gav lidt blå mærker og kostede temmelig meget overskud i situationen, for det gør jo naller det pjat der.
Coffey er anderledes - han skal slet ikke i situationen. Han har en ekstremt lav stresstærskel og bremser ikke igen - kører bare højere og højere ligegyldigt hvad der hænder.
Så med ham er vi meget obs på at lære alle de små ting at kende, der kan få ham derop. Noget så simpelt som en fluesmækker, der knalder, at man plukker et æble, rører ved en gren kan starte ham.
Så det er ting, vi bare ikke gør omkring ham.
Hvad angår fluesmækkeren gør vi nu det, at vi knalder med den, når han ikke er i rummet. Han kommer farende, og så er vi helt passive. Stille og roligt kan vi se, at han efterhånden kommer langsommere og langsommere - med tiden tænker jeg, at han finder ud af, at der ikke sker noget...
Nå - det blev en længere søforklaring. Mit råd er - kig godt efter på din hund hvad det er, der trigger adfærden. Hvis du ikke kan opnå resultater ved 100% at afbryde al kontakt, så må du ud i at undgå at den opstår i første omgang.
jan 2007
aug 2006
Så kan du bevæge dig igen. Og han vil starte igen. Forfra. Indtil det begynde at sive ind hos hunden, hvad det er, der starter din passivitet.
Hos os tog det et par måneder på den måde med Cassius, men resultatet var fuldstændig fabelagtigt. Og HELT uden konflikter.
jan 2007
For jeg må indrømme at jeg er lidt bange for at Diego kommer til skade når jeg passér ham eller hvad det hedder når man beskytter sig selv for en hund der kommer med tænderne først, for han vejer trods alt en del efterhånden og når han kommer springende med så meget fart på at jeg får blå mærker af sammenstødet må han jo gøre det samme og jeg ønsker jo ikke at skade ham ved det.
aug 2006
Vær ikke bekymret for hunden, den skal nok klare sig. Den lærer til gengæld en lille smule af, at der er konsekvenser af dens vilde adfærd. Det er noget, den selv påfører sig og det giver den fine erfaringer fordi den selv 100% kan styre det, den gør.
jan 2007
aug 2006
Det vigtige er, at du får signaleret til ham, at den der adfærd får han ingenting udaf, men han får kontakt igen, når han opfører sig hensigtsmæssigt.
Hvad angår leg med store hunde - de to ting har ikke noget at gøre med hinanden. Det er jeres indbyrdes forhold, han har fået et galt indtryk af, og det skal aflæres igen.
Om hunde skal mosle - det er der nok mange meninger om. Som man ser her i tråden rådes du faktisk til at undgå at lege vilde lege med hunden - og her er jeg stik modsat. Masser af leg, også de vilde, men på en hensigtsmæssig måde.
Det må komme an på din egen mavefornemmelse.
Men nej, det handler ikke om andre hunde, der handler faktisk bare om ham og dig, der skal finde en god måde at være sammen på.
jan 2007
aug 2006
Held og lykke med det :o)
jan 2007
Mange tak skal du ha', nu er det kun tålmodighed og standhaftighed det skal til forhåbentlig Men er godt nok overrasket over at han "fattede" det så hurtigt.
:D:D:D:D:D:D:D:D
Underlig adfærd eller forkert håndtering?