{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.336 visninger | Oprettet:

Stå øvelse - hvordan? {{forumTopicSubject}}

Er der nogen der har en god idé til hvordan man bedst indlærer kommandoen "stå"? Problemet ligger i at få hende til at rejse sig når hun f.eks. sidder eller ligger. Når hun først står der kan jeg godt få hende til at blive stående. Men jeg har problemer med at få hende lært selve kommandoen "stå".

Indtil videre har jeg forsøgt 2 ting:

1: lokke med en godbid indtil hun står, men det er som om det er lidt tilfældigt at hun rejser sig, også selvom vi har prøvet mange gange. Derudover er jeg lidt imod at lokke med godbidder, det skal helst være en belønning efter øvelsen er udført.

2: lokke med en hånd uden godbid i, men der forsøger hun alt mulig andet, såsom, sit, dæk, rulle, give pote osv. - alle de ting hun har lært. Hun tilbyder ikke rigtig selv at stå. Det er sjældent jeg lige kan fange hende i at stå på alle 4.

Vi klikkertræner..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stå øvelse - hvordan?
  • #1   23. maj 2011 Kan det være fordi du kommer til at bøje dig lidt ind over hende? Så er det nemlig næsten umuligt at få dem "op".

Evt. kan du istedet træne det ind fra gå til stå - og så først når den sidder i skabet, begynde at træne fra sit til stå.

• #2   23. maj 2011 Jeg ville ikke være det mindste tvivl om, at hunden skulle lokkes med en godbid i hånden, hvis det er det, der virker.

Hunden får jo ikke godbidden før klikket har været der, men den er tilgengæld motiveret for at følge den guidning du giver den.

Så ville jeg skrue op for kvaliteten af den godbid, du lokker med, eller se på, om der er noget med din teknik, når du gør det.
    Er din hånd med godbidden i fysisk kontakt med hundens næse/mule, så den kan naske lidt i den?

Derudover kan hun føres når hun går og så kan du - også med lokning - lave et brat stop og klikke hende for at stå øjeblikkeligt.

• #3   23. maj 2011 Jeg ville ikke være det mindste tvivl om, at hunden skulle lokkes med en godbid i hånden, hvis det er det, der virker.

Hunden får jo ikke godbidden før klikket har været der, men den er tilgengæld motiveret for at følge den guidning du giver den.

Så ville jeg skrue op for kvaliteten af den godbid, du lokker med, eller se på, om der er noget med din teknik, når du gør det.
    Er din hånd med godbidden i fysisk kontakt med hundens næse/mule, så den kan naske lidt i den?

Derudover kan hun føres når hun går og så kan du - også med lokning - lave et brat stop og klikke hende for at stå øjeblikkeligt.

• #4   23. maj 2011 Jeg passer godt på ikke at bukke mig ind over hende, sætter mig ned ved siden af hende, så tror ikke det er det smiley

Måske jeg skulle prøve det med at øve fra gå til stå. Der bliver problemet noj bare, at jeg har lært hende at når hun går på plads og jeg stopper, så sætter hun sig.. Men vil helt klart prøve det smiley
    Når jeg har øvet med godbidden foran hende, har hun haft "kontakt" til den, uden at få den før jeg har klikket hende for at stå. Måske jeg skal prøve at gå tilbage til den metode.. Tror jeg vil give de to muligheder en chance..

Tak for svar smiley Hvis i har andre gode råd deler i bare ud smiley

• #5   23. maj 2011 Betina - det er vigtigt, når du træner ind fra stå, at du - ihvertfald i starten - stopper op med forskudte ben. Så det netop ikke kommer til at ligne plads-situationen. Jeg har vejledningen til, hvordan vi træner det ind på hvalpene, hvis det har interesse?

• #6   23. maj 2011 Hov - når du træner fra GÅ skulle der selvfølglelig stå!!

• #7   23. maj 2011 Den vil jeg meget gerne se smiley Giver god mening med forskudte ben..

• #8   23. maj 2011 Sendt på PB smiley

• #9   23. maj 2011 Tak smiley

• #10   23. maj 2011 du kan også hjælpe hunden ved at berøre hunden ved lysken og så sige stå, så rejser de sig normalt og så ungår man at hunden går frem i sit stillingskift.

• #11   23. maj 2011 En måde at træne stå fra gå uden at hunden sætter sig kan være selv at gå baglæns indtil kommandoen virker ;o)
    Altså når hunden bliver ført.

• #12   23. maj 2011 Jeg har indlært det ved at gå fremad i gang. Når højre ben er forerst stopper jeg op, fører højre hånd frem foran hunden og giver mit signal til "stå" mens venstre arm strækkes bag ud.
    På denne måde kan man gå ned i knæ og støtte hunden uden at komme til at trykke den, og venstre hånd kan bruges til en lille hjælp ved at støtte i lysken, bare berøringen fik min hund til at stå.

Senere kan venstre arm pilles af, og signalen kan flyttes til venstre hvis det er er man ønsker. Men for os har det givet en ret sikker stå, så snart min kropholdning er på denne måde, det er slet ikke til at forveksle med når hunden skal sidde på plads.

• #13   23. maj 2011 Tak for alle de gode råd, dem skal vi ud og prøve af i eftermiddag smiley

• #14   23. maj 2011 Så har vi været ude og øve lidt.. Det ser ud til at det mest effektive er den metode hvor man tager den fra gå til stå, så det vil vi fortsætte med og se om vi med tiden kan få sat en kommando og lidt afstand på smiley Tak for hjælpen allesammen..

Kommentér på:
Stå øvelse - hvordan?

Annonce