{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
675 visninger | Oprettet:

Gode råd søges (Stå-øvelse)! {{forumTopicSubject}}

Som jeg nok har sagt til en del efterhånden står der en konkurrence for vores dør på lørdag *puha* Det er så lige vores værste konkurrencetid og for ikke at ende helt nede igen, efter vores dejlige resultat sidste gang, så søger jeg altså nogle gode råd til Milles stå-øvelse, for vi kan jo regne med at der nok blive, i hvert fald en smule koldt ;o)

Når der blæser eller regner for den sags skyld, så vil hun ikke stå. Hun går rundt om mig, som om hun ikke hører min kommando og får jeg hende så til at stå, så sætter hun sig eller står helt sammenkrøbet som om jeg havde tvunget hende ind i den øvelse. Hun ved udmærket godt hvad "Stå" betyder. Går jeg indenfor, så er den der med det samme og hun scorer stort set altid toppoint i øvelsen om sommeren *suk* ;o) Nogle der har et godt råd til hvad jeg kan gøre? Jeg prøver at gøre øvelsen så positiv som mulig indendørs, men det virker ikke rigtig. Hun vil ikke stå når der er blæst eller regn (altså små korthårede hunde *LOL*)

Mange kolde hilsner fra Rikke ;-P

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gode råd søges (Stå-øvelse)!
  • #1   14. nov 2005 *GG* Så "slår hun mig ihjel" Hun har det fineste regndækken med uld indenunder, men tror du Løven vil have det på? Niks og nej *LOL*

Til konkurrencen får hun det dog på, men kun når vi ikke er på banen. Så mener vores træner at hun vil holde sig varm og ikke blive stiv. Bare Mille ikke ville blive så flov over det. Nogle råd til at få hende til ikke at blive flov? *S* Det skal jo ikke være sådan at hun er ved at dø af skam når vi går ned til dommeren ;o)

• #2   14. nov 2005 Brug en godbid der er så lækker, at hun helt glemmer at hun fryser, men kun til ståøvelsen.

• #3   14. nov 2005 Ulla: I træningen ikke? Jeg må prøve med pølser i morgen og se om det bliver bedre :o) For de godbidder hun normalt er glad for og som vi bruger i træningen, dem er hun ikke så interesseret i, at hun gider at stå op *G*

• #4   14. nov 2005 Karina: Dejligt jeg ikke er alene ;o)

Nu virker det nok lidt sjovt at jeg svarer på dit spørgsmål, for det er jo denne øvelse jeg spørger til, men.... Mon ikke det alligevel virker lidt? *GG*

Du kan starte med at tage en godbid i hånden og så fører ham så han står. Så giver du ham eller nogle godbidder for at stå. Når han har fået forståelsen for det, så fjerner du din hånd lidt længere væk og giver kun håndtegnet og evt. en kommando til ham. Jo bedre han bliver desto sværere går du det for ham. Når han er blevet god til at stå, bevæger du dig langsomt væk fra ham. Øg sværhedsgraden :o))

Held og lykke. Jeg håber det virker ;o)

Træner du med ham i en klub? :o)

• #5   14. nov 2005 Karina: *GG* Generelt tror jeg alle hunde gør det hvis der går for lang tid ;o) Medmindre de er helt i drift :o)

• #6   14. nov 2005 Kisser: Mange tak for hjælpen. Det er nok nogenlunde det der skal til. Jeg prøver og så håber jeg det virker :o)) Skal jeg så bare gøre det udenfor når hun er blevet god til det indenfor? Hvornår skal jeg tage snoren af?

Karina: Held og lykke med det *S*

• #7   14. nov 2005 Vender tilbage når jeg har spist :o)

• #8   14. nov 2005 Rikke s:
    ønsker dig alt hel og lykke på lørdag!!! gør det bedre end Rollo sidste lørdag..

• #9   14. nov 2005 Kisser: Okay. Det prøver jeg så. Hun forstår det rimelig hurtigt (prøvede for 5 min. siden), bare hun så også forstår det når vi kommer ud *G* Mange tak for din hjælp :o)

Karina: Svarer lige. Du holder snoren i venstre hånd og sætter højre hånd (med godbidden) foran snuden på ham :o)

Anja: Tusind tak! Jeg tror nu ikke vi kan gøre det bedre end Rollo *GG*

Brian: Tusind tak! Der må være noget med den ståøvelse der. Jeg synes man hører om så mange hunde der ikke kan den. Også mange gange held og lykke til jer!

• #10   14. nov 2005 Rikke S: Går du på handler kursus med hende ??

For der kan du lære at udstille hunden på lækker måde, så netop din hund er præsenteret optimalt...

Jen kender en som hedder Bitta som underviser i den læk're at handle på som jeg omtaler besøg evt hendes hjemmeside :

http://www.dyreoasen.dk/

Under menuen -> Træning/hold -> Handling – hold.

• #11   14. nov 2005 Held og lykke med hende *ss*

• #12   14. nov 2005 Ps.

Bitta W. er en erfaren hundeinstruktør / dyrerådgiver.

• #13   14. nov 2005 Tak for de andre svar der er kommet ind :o)

Maj-britt: Jeg må i ugens løb prøve det også ;o)

Ninna: Det er ikke til udstilling, men til en DcH-konkurrence. Ellers mange tak :o))

Karina: Puh det lader jeg andre om at bedømme, men lidt har jeg måske nok *LOL*

• #14   14. nov 2005 Rikke S: Okay - Måske kunne du clickertræne hende til den perfekt stå øvelse....hvis du har lyst kan du læse Karen Pryor's 15 klikkerregler som er listede nedenfor :

1. Tryk den bøjelige ende af klikkeren ned så den giver et dobbelt klik. Giv en godbid. Brug små godbidder. Brug lækre godbidder i begyndelsen: Små stykker stegt kylling - ikke en tør hundekiks.
    2. Klik mens adfærden finder sted - ikke efter den er afsluttet. Timingen af klikket er meget vigtig. Bliv ikke forskrækket, hvis hunden afbryder adfærden, når den hører klikket. Klikket afslutter adfærden. Giv en godbid efter dette. Timingen af godbidden er ikke vigtig.
    3. Klik når hunden gør noget du godt kan lide. Vælg en nem adfærd til at begynde med, noget hunden sandsynligvis vil gøre af sig selv (f.eks. at sætte sig, komme imod dig, røre din hånd med sin næse, gå gennem døren, gå ved siden af dig).
    4. Klik en gang (dvs. dobbelt klik). Hvis du vil give udtryk for speciel begejstring, skal du øge antallet af godbidder - ikke antallet af klik.
    5. Træn i korte sessioner. Hunden lærer mere på tre sessioner af fem minutter end ved en times trættende gentagelser. Du kan få synlige resultater og lære din hund mange nye ting ved at bruge nogle få klik om dagen i løbet af de daglige rutiner.
    6. Fjern dårlig opførsel ved at klikke god adfærd. Klik hvalpen for at besørge på det rigtige sted. Klik for alle fire ben på jorden i stedet for op af gæsterne. Klik hunden for at være stille, i stedet for at skælde ud, når den gør. Lær hunden ikke at trække i snoren ved at klikke og give godbid, når snoren er slap.
    7. Klik for frivillige eller tilfældige skridt hen mod det endelige mål. Man kan lokke eller lede hunden til at indtage den ønskede position, men lad være med at skubbe, trække eller fastholde hunden. Arbejd uden line. Læg linen i en løkke rundt om armen eller i bæltet, hvis der er brug for den af sikkerhedsmæssige grunde. Lad være med at bruge linen som et redskab.
    8. Forvent ikke at få den perfekte udgave af adfærden med det samme. Klik og giv godbid for små skridt i en rigtige retning. Hvis du vil have hunden til at sidde, og den sænker bagparten: Klik. Hvis du vil have hunden til at komme, når du kalder, og den tager nogle få skridt hen mod dig: Klik.
    15 gyldne klikkerregler smiley

• #15   14. nov 2005 Rikke S:

Du kan evt. læse om introduktion til klikkertræning og meget andet på dette link:

(link fjernet)

Kommentér på:
Gode råd søges (Stå-øvelse)!

Annonce