{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.017 visninger | Oprettet:

Træning af spor-hjælp? {{forumTopicSubject}}

Jeg har læst ngt herinde om, at man kan putte fx fiskeboller i en nylonstrømpe og trække et spor med den og så ligge fiskebollerne for enden af sporet. MEN, hvordan starter man ud? Altså går man hen og laver sporet og går hjem og henter hunden bagefter? Og hvor lang/kort tid må der gå fra det er lagt til man senest/tidligst bruger det?...og hvilken kommando bruger i? Man kan jo ikke sige "søg" her...og hvordan lærer i hunden at det er fiskebollelugten og ikke en tilfældig lugt af et forbipasserende rådyr/hund/andet den skal følge? ... Og afslutningen? Når fiskebollen er spist, siger i så "slut", så hunden ved at nu er øvelsen færdig, så den ikke leder videre....Hvor langt kan man trække fiskebollen ved en begynderhund? Og hvad hvis den mister lysten undervejs eller forvilder sig flere meter væk? kalder i så hunden ind og starter forfra eller?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træning af spor-hjælp?
  • #1   14. apr 2011 Tror det ville være en god ide at starte til sportræning.. Alle de spørgsmål kan du få besvaret der! Og du vil helt sikkert få det bedre indlært end hvis du selv bare ekspermentere.. Bare et godt råd smiley

• #2   14. apr 2011 vil jeg også gerne, men der er to problemer. Jeg bor skiftevis i to forskellige byer (pga.uddannelse) så jeg kan ikke møde op til feste træningstider samme sted året rundt. Og så har jeg kun hørt om noget blodspor i nærheden af mig (vestjylland, 7900) og så er der DCH, men der er ikke et decideret sporhold:-(...og vil jo gerne lave ngt med min hund, så sys d er bedre at gøre lidt end ingenting.

• #3   15. apr 2011 Har en Hvalp på 18 uger og han elsker at gå spor. Jeg har lært det fra Schæfer-klubben.

Vi gjorde sådan til en start:

1- Du planter et flag (til din egen hjælp) og træder 1 m ud fra den, så træder du græsset godt ned, så det får færden af dig.

2- Så træder du hælene ned, så der kommer et lille hul i græsset, også ligger du en pølse - også den anden hæl ned og ligger en pølse, og der må ikke være mere end en fods mellemrum til at starte med, hvor du ligger pølser i hver, og til slut ligger du en håndfuld pølser, som dygtig for at gå sporet - også selvfølgelig ros ros ros smiley Sporet skal ikke være mere end ca 10 m til start, for ikke at gøre det for svært. og du skal have vinden i ryggen - ikke modvind da det er sværere for hunden så - og det skal jo bare være så let som muligt til en start.

3- når du så har lavet de 10 m ligeud, så planter du igen et flag og henter hunden. Flagene er til for at du ved hvor sporet er :o) OBS - du må ikke gå ud fra dit spor når du laver det, du skal blive på den linje, men når du er færdig med at lave den, så går du 2 m mere ligeud, også væk og henter hunden, her er det også vigtigt du ikke går hen over sporet, men udenom smiley

4 - så starter i sporet, hvor du bruger ordet søg spor, eller hvad du nu gerne vil sige, også holder du den i halsbåndet og hjælpe den lidt til start, men de finder lynhurtig ud af det. Går den udenfor sporet, hjælper du den tilbage og siger igen Søg spor.

Sådan har jeg gjort, og min elsker det. Når den bliver bedre og bedre, kan man selvfølgelig lave længere mellem godbidderne smiley

OBS - Du behøver selvfølgelig ikke bruge pølser, det elsker min bare, men det skal være noget din hund elsker at få smiley

Håber du kan bruge det.

Og god fornøjelse.

• #4   15. apr 2011 Man kan få tun eller makrel på tube.. det er virkelig nemt at have med og man sætter bare et "dut" tun.. uden fedtede pølser i lommen og man løber ikke tør halvvejs.

• #5   15. apr 2011 Det er jo bare om at have nok pølser med, også i en pose, så er den skid slået smiley Men altså det handler jo bare om at finde det hunden elsker, og som den ser som noget rigtig lækkert smiley Evt Tun eller makrel på tube ;o)

• #6   15. apr 2011 Du kan også altid bruge bouillon.
    Jeg har brugt det flere gang i starten. Små, korte spor, som kun går lige ud.
    Jeg lavde et lille hul i posen. Gik med spredte ben (så jeg ikke gik i sporet) ca. 20-30 m. det er meget begynder-agtigt. Hver 2-3 m lagde jeg en lille godbid. Så hunden fik en idé om hvad det hele gik ud på.
    Hvis hunden kan finde ud af det, kan man evt. lave knæk el. bue på sporet.
    Kattemad (dåse) opløst i lidt vand er også rigtig godt, selvom det lyder lidt ulækkert smiley

• #7   16. apr 2011 Jeg har gjort det på samme måde som @Stephanie V både ved nuværende hund på 5 mdr. og X-hund... Og det virker smiley

Med nuværende hund er vi oppe på et par meter før der kommer lille godbid og en del knæk, hvilket må betyde hun har forstået det er menneskefærten hun skal følge smiley

• #8   18. apr 2011 Hej allesammen, mange tak for jeres svar:-) Jeg vil straks gå igang:-)Blir' spændende:-)

Kommentér på:
Træning af spor-hjælp?

Annonce