{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
746 visninger | Oprettet:

Underlig adfærd {{forumTopicSubject}}

Jeg har modtaget en hvalp som kommer fra en meget (undskyld ordsproget) ussel mand.
Hun har hverken fået vådt eller tørt, og har måtte leve af skraldespande, sammen med sine søskende.
Mit dilemma er, at der altid er blevet råbt af disse hunde, de har på ingen måde fået nogen form for kærlighed eller træning.
Shiva som hun hedder, har det problem at hun hverken kan kende forskel på ros eller skæld ud.
Når hun har gjort noget hun ikke må, skælder jeg ud, ved at sige "Nej Shiva" hårdt og kontant og giver hende evt. noget hun må lege med, hvis det er noget hun har taget som hun ikke må lege med. Men den kære hund kender ikke til bolde eller nogen form for legetøj. Hun går gerne efter sokker, sko, toiletruller og andre mærkelige ting.

Hvordan pokker gør jeg? Jeg har prøvet og ignorere hende ved uønsket adfærd, og rose hende når hun viser den rigtige adfærd... Men ingen held.

Er der nogen der har prøvet noget lignende og kan komme med nogle gode råd til hvad jeg gør??

Jeg takker på forhånd.

Kathrine og Shiva

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Underlig adfærd
  • #1   31. mar 2011 Hvad race er hvalpen, hvor gammel er den og hvor længe har du haft den??

• #2   31. mar 2011 Dn hund skal have MASSER af gode oplevelser og ingen dårlige. I skal opbygge et tillidsbånd. Så det vil sige masser af kærlighed, hygge, leg (prøv at få hende med på at lege).
    Det kommer nok til at tage rigtig lang tid at gøre hende tryg, så du må have en stor portion tålmodighed hver dag.

• #3   1. apr 2011 Det er en Rhodesian Ridgeback blanding. Den er 9 uger gammel og jeg har haft den i 4 dage.

Jeg forsøger skam også og give den masser af gode oplevelser. Hun har intet problem med at stole på folk, og er ikke ræd for at prøve nye ting. Så det er bare hvordan jeg kringler den med hvad der er rigtigt og forkert...??

• #4   1. apr 2011 Jeg ville ophøre med at skælde hende ud, overhovedet.

KUN rose og ellers ignorere forkert opførsel. Eller hvis hun bider i noget hun ikke må, så lad være at sige NEJ men lav sjove lyde/bevægelser så hun kigger på dig og så ros for det... Undgå at være negativ overhovedet til hun får bygget noget mere selvtillid op.

• #5   1. apr 2011 Nej er ikke skældud, nej er en stopkommando og skal indlæres som sådan.

Ingen hvalpe på 9 uger får noget positivt ud af at blive skældt ud.

At hun ikke kender legetøj i den alder er uproblematisk - og i øvrigt er det jo helt almindeligt at hvalpe vil lege med sokker, toiletruller og lignende. Uagtet hvor meget legetøj, de har til rådighed.

Så i mine øjne skal denne hund behandles som en helt almindelig hund på 9 uger. Der skal opbygges tillidsforhold og du skal guide den gennem ret og vrang.

• #6   4. apr 2011 Jeg har meget svært ved at gennemskue hvad der er problemet? Hun lyder i mine ører som enhver anden hvalp.

Hun er en 9 uger gammel hvalp og er lige flyttet hjemmefra. Hvad havde du forventet? At den "usle mand" allerede havde lært hende en masse kommandoer? Selvfølgelig bider hun i alle mulige ting, hun er jo en hundehvalp. Hvalpe undersøger med munden, dvs alt skal smages og tygges på. Hvis hun er igang med noget "forbudt" så lad som om at du har noget helt vildt interessant, vær begejstret og leg med sjove lyde med et stykke legetøj, så skal hun nok komme for at se!

Ved du hvordan du lærer en hund "nej"-kommandoen? Hvis du vel og mærke nødvendigvis allerede vil lære hende det nu. .

Har du været til dyrlægen og få hende tjekket ?Hun må være meget fejlernæret, hvis hun virkelig som du skriver har levet af skrald fra skraldespanden.

• #7   7. apr 2011 Kære Vibe

Jeg har skam udemærket godt klar over at hvalpe er som de er!
    Det kommer langt fra bag på mig, dog ligger der nogle ting i hendes opførsel, som jeg ikke kan genkende fra andre hvalpe jeg har set i mit liv, jeg tror du har misforstået mit indlæg, fordi du ikke har kigget med åbent sind, eller også har jeg ikke udtrykket mig klart nok.

Og ja, gu fanden ved jeg da godt hvordan man lærer en hund en nej kommando, hvis du nu havde gidet og bruge to sek på baggrundstjek, ville du kunne se at jeg, sjovt nok, har en hund i forvejen og hov, ja den er sørme også blevet opdraget!

Jeg stiller nogle spørgsmål, fordi jeg ser nogle ting, som jeg på ingen måde kan genkende, fra tidligere erfaringer, fordi jeg her er i tvivl om hvordan jeg bedst muligt tackler situationen. Jeg får nogle råd, og dem tager jeg til mig og anvender på bedst mulig måde.

Og for at svare på dit sidste spørgsmål. Så ja, selvfølgelig har hun været til dyrlæge, det er da noget af det mest normale at gøre, når man får sådan en hund ind! Hun er på rette foder og tager optimalt på!

Jeg håber dette var svar nok!

• #8   7. apr 2011 Hold da op, det tog du lidt nært hva? det beklager jeg

Som jeg skriver øverst, har jeg svært ved at se, hvad problemet er?
    Du skriver:
    "Shiva som hun hedder, har det problem at hun hverken kan kende forskel på ros eller skæld ud.
    Når hun har gjort noget hun ikke må, skælder jeg ud, ved at sige "Nej Shiva" hårdt og kontant og giver hende evt. noget hun må lege med, hvis det er noget hun har taget som hun ikke må lege med. Men den kære hund kender ikke til bolde eller nogen form for legetøj. Hun går gerne efter sokker, sko, toiletruller og andre mærkelige ting."

-jeg kan ikke læse mig til, hvad der er så specielt ved hendes adfærd? - kan du uddybe hvad det er du ikke kan genkende fra andre hvalpe?
    Jeg læser blot, at det, der er problemet er, at hun endnu ikke kan kommandoen "nej", hvilket ikke er underligt, når hun er 9 uger gammel og du har haft hende i 4 dage.

At man har haft hund før (jo jeg kiggede godt din profil) betyder da bestemt ikke, at man ved hvordan man skal agere smiley At jeg tror du ikke ved, hvordan man lærer en hund nej-kommando er pga denne sætning: "Når hun har gjort noget hun ikke må, skælder jeg ud, ved at sige "Nej Shiva" hårdt og kontant og giver hende evt. noget hun må lege med....." Det lyder bare i mine ører, som én der ikke har haft hvalp i huset før.

Kommentér på:
Underlig adfærd

Annonce