Renlighed.. {{forumTopicSubject}}
Eller rettere Cocos Urenlighed driver mig lidt til vanvid..
Hun er nu 7 mdr og var egentlig lidt længe om at blive renlig. Det er først her indenfor den sidste mdr til halvanden, at hun har kunne holde sig natten over og i løbet af arbejdsdagen.
En gang imellem har hun dog uheld i form af afføring. Hun har et 'ynglingssted', hvor pøllen altid bliver lagt. Derfor er det også her jeg altid kigger, når jeg kommer hjem eller står op Meeeen det er nu ikke altid her pøllen ligger, når jeg så får kigget ordentlig efter. Coco (eller Vega?) flytter nemlig rundt på den! I hvert fald kan jeg se en masse ulækre aftryk fra den her lort, og når jeg så går ind i stuen og roder deres puder, tæpper og huler igennem, så finder jeg endnu flere lorte-aftryk!
Dvs en af hundene vælger at lege lidt med lorten ude i gangen, slæber lorten med ind i stuen til deres legetøjs-seng og leger så lige lidt mere med den (oven i deres legetøj!!). Herefter bliver der formentlig gnasket lidt i den og så bliver den gemt under puden.
Det er satme for klamt! Jeg har i lang tid slået det hen som værende fordi hun godt ved at det er forkert at pølle indenfor, og så skal hun gemme beviserne. Men så holdt det op i en kort periode, og nu er det vendt tilbage.
Pøllen indenfor kan både komme i løbet af natten eller i løbet af arbejdsdagen. De får en god portion morgenmad, en smule efter arbejde, og hvis de ikke har mere mad tilbage, når vi spiser aftensmad, så får de lige et par piller mere. Skal jeg måske prøve at give den store portion mad efter arbejde i stedet for om morgenen? Jeg synes ellers jeg har prøvet det, men måske skal jeg prøve igen..
Jeg er bare dybt frustreret - og løsningen er sikkert lige til, men jeg kan altså ikke finde den!
Jeg har overvejet om det er fordi de har for meget plads at løbe rundt på i løbet af dagen. Vores hus er 87 kvm, og de løber i stuen, køkkenet og gangen - så de har vel 60kvm at løbe på.. Jeg synes bare det er dybt mærkeligt, at en af dem vælger at slæbe pøllen med ind i deres legetøjsseng. Det er jo her de opholder sig det meste af tiden??
Hilsen
en frusteret hundejer, der søger pøllehjælp
sep 2008
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 154 Svar: 691
Kunne godt være, at vi skulle afprøve det med pladsen.. Det har vi ikke prøvet nemlig..
mar 2010
Følger: 6 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 69
Det er træls, har en hvalp på 5 mdr nu, som gudskelov er 80% renlig - han pøller stortset ikke indenfor, men en tis'tår kan forekomme.
Vores vovser bor i køkkenet, når vi ikke er hjemme. - Har hørt, at nogle kan få "stress" af at have for meget plads.
Desuden, fodrer vi kun lidt om morgenen - og så får de god tid til at pølle af, inden min kæreste kører på job. Når jeg kommer hjem 6 timer efter, er der max. en enkelt tis'tår. Resten af maden får de så når jeg kommer hjem - vi har have, hvortil døren står åben hele aftenen, næsten. Og der er aldrig pøller næste dag. De får ligesom "skidt af" i løbet af aftenen.
Vi var lidt uopmærksomme på fodringen til at starte med, og pøllerne kom i tide og utide - men da vi så blev enige om det sidste mad skulle gives senest kl 16, har vi ikke haft nogen problemer.
Husk på, at de "behøver" ikke maden og energien, når I ikke er hjemme - jeg ville helt klart fodre lidt til morgen, og resten til eftermiddag. Vores lider ingen nød!
Pøj pøj med det!
-Johanne
sep 2008
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 154 Svar: 691
Så dine får slet ikke noget mad efter kl 16? Ikke før næste morgen? Det kan man godt gøre med hvalpe også? Jeg har bare altid hørt, at hvalpe helst skal have mad 3 gange dagligt. - Men nu er Coco jo heller ikke rigtig hvalp længere Så det kunne da hellet sikkert være det hjalp! Det må prøves i hvert fald
Nej, jeg ved godt, at de i princippet ikke behøver energien når vi ikke er hjemme. Jeg har bare altis fyldt lidt i skålen, så de havde lidt at få tiden til at gå med Men det er måske en lidt pjattet tankegang..
Flere har efterhånden nævnt det med pladsen, så jeg må hellere få fundet på en måde, der kan holde dem i enten køkkenet eller gangen.
Tak for svar
mar 2010
Følger: 6 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 69
Jeg synes bestemt ikke det er pjattet at lade skålen stå fyldt - det gjorde vi også da vi kun havde én hund - men ham den nye hvalp er lidt af et ædeorgel, så maden forsvinder hurtigt - og nu kan de ikke selv styre det længere.
Du har helt sikkert ret i at hvalpe skal fodres 3 x dagligt, det virker ret fornuftigt, mine bli'r også fodret 3 gange, kl 7.30-8 / kl 14 / kl 16-17 - men kan da godt se det virker som om det er lang tid fra 17 til 8... men jeg synes vi har fundet en god rytme, og hundene virker glade, velnærede og tilfredse, så vi kører på lidt endnu med den model.
Når jeg fodrer smider jeg det på græsset eller fliserne, så de kan bruge op til ½ time på at spise det, og dermed heller ikke sluger maden - på den måde bli'r fodringen også strukket lidt, samtidig med at de skal bruge snuderne! men det kan også give længere pølletid - og flere pøller. Men det går nu nok.
Hundene bli'r også lukket i køkkenet for natten - og det virker helt fint hér!
Tror selvfølgelig stadig du skal være opmærksom - selvom Coco næsten er "voksen", skader det ikke at hun får mad 3 x dagligt. Men, 2 x kan måske være løsningen!
Men, prøv at se om du ikke kan skubbe tidspunkterne lidt, og fodre en time tidligere måske.... Så har hun jo i princippet også en time længere til at pølle færdig i, inden hun blir "lagt til natten" og i dagstimerne....
Håber du finder en løsning, jeg følger spændt med!
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 1.756
Hun pøller om morgenen på gå-turen, og igen ved 16-17 tiden når vi kommer hjem.
Selvfølgelig er det forskelligt fra hund til hund hvor lang tid det er om at komme igennem systemet, men det passer til vores hund.
Så jeg ville nøjes med at give mad 2 gange om dagen, og så prøve sig frem til man finder en rytme der passer ;o)
Renlighed..