2.267 visninger
|
Oprettet:
Desperat hjælp - ulydig hund. {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen, vi fik en dejlig samojede for 2 måneder siden, han er 12 måneder nu. Problemet er at han er helt ulydig, han tager puderne fra sofaen og bider i dem, vi siger stop og så roser vi ham og giver ham en godbid når han høre efter, men så gør han det igen og igen igen. Han hopper også hele tiden oppe i sofaen hvordan kan vi få ham til at stoppe med det? og så bider han også nogen gange, det er helt forfærligt, og han kommer heller aldrig når vi kalder, det ender med at vi kommer af med ham.. Hjælp tak.
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.061
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.981
Det skal altid kunne betale sig for ham at komme til jer og han skal være sikker på, at det er det bedste for ham, I tilbyder.
Men pas på ikke at danne kæder - han har ganske givet lært, at når man tager en pude, så udløser det i sidste ende en guffer. Det får de meget hurtigt opfattet og så er træningen slået fejl.
Spørgsmålet er, om ikke I kunne have gavn af at få en til at vejlede jer lidt konkret. En adfærdsbehandler er vel ikke nødvendigt - hunden opfører sig jo helt normalt, men måske en træner der kan hjælpe jer igang med en kommunikation, I får noget ud af.
Går I til træning med ham? Hvad har I gjort for at etablere et godt forhold til ham?
jan 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 95 Svar: 479
feb 2011
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
Vi har fulgt alle de råd fra vores gode ven, som er virkelig god med hunde.
Vi har fulgt alt det man skal, men det er som om vi gør det hele forkert.
Så vi er bare helt forvirret. :-S
feb 2011
maj 2004
aug 2006
Træning er en ting, opdragelse er en anden - og med opdragelse tager tingene lidt tid. Man skal holde fast og være konsekvent med de ting, man ønsker.
Og så skal man bevare roen så godt man overhovedet kan, selvom man til tider har lyst til at smide hunden ud af vinduet.
feb 2011
aug 2006
maj 2004
feb 2011
TrustNo1: Ca. 4 timer - hvis tur tæller med?
aug 2006
dec 2009
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 73 Svar: 2.609
Så i må igang med at undersøge hvordan i opbygger det godt forhold til jeres hund, og hvordan i kommer på bølgelængde med hinanden. I må finde netop den måde der får ham til at synes at i er de bedste i hele verden. Og så er der ikke noget der hedder at slippe ham løs uden snor, det er en meget større belønning for ham at han kan rende rundt på egen hånd end at komme hen til jer for en kedelig godbid, igen her er det jeres forhold der skal være bedre.
Jeg tror også træning er en rigtig god løsning for jer, men husk at træn ham efter hvad der virker for ham, og stol ikke ubetinget på hvad træneren har af erfaringer med andre racer.
Får i opbygget det gode forhold med jeres hund, får i den skønneste hund i verden, der vælger at være sammen med jer fordi den ELSKER jer. Det er den dejligste race, men det kræver at man vil leve tæt sammen med sin hund, og nyder at arbejde med den.
aug 2006
Den kan godt lide at gå sine egne veje, så man skal arbejde lidt ekstra for kontakten.
Men jeg tror alligevel, det er den vej I skal gå. Træn kontakt på alle mulige måder. Helt fra øjenkontakt til det, at hunden lærer at være opsøgende på jer og ikke omvendt.
Og så lav nogle opgaver som I sammen skal løse - det kan være både fysiske og mentale. Giv hunden nogle oplevelser sammen med jer.
Og så lav samtidig de uendelige gentagelser der skal til i forbindelse med opdragelsen inden for hjemmets fire vægge.
feb 2011
I starten da vi fik ham så begyndte han at bide i tæpperne, der dryssede vi lidt peber i hjørnerne, og så lod han vær. Vi har prøvet det samme på puderne, men det virker ikke..
feb 2011
Men jeg har hørt noget som jeg er lidt forvirret over. I ved når man kommer hjem, så er en hund jo glad logre med halen og slikker en, alt det dejlige, jeg har hørt fra nogen at men skal ignorere den? og så der nogen der siger at man skal give den samme glade velkomst?
er helt forvirret.
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 171 Svar: 1.904
I skal også lige regne med at det kan tage tid for hunden at vende sig til et nyt sted, har selv en omplacering og det tog lang tid inden han helt var faldet til.
jan 2010
Følger: 42 Følgere: 40 Hunde: 5 Emner: 403 Svar: 3.009
- tage puder i sofaen
- stjæle i al almindelighed i lejligheden
- humpe tæverne
- drille de andre hunde
osv osv osv
Det jeg gjorde og som virkede efter tids træning og konsekvens var, at jeg sagde nej og hvis han fortsatte blev det til et " time - out " som i Simmers og min verden betød , at han fik snor på og var ved siden af mig. Imens han så var hos mig , talte jeg selvfølgelig med ham , nussede ham og havde konstant kontakt med ham ( enten ved berøring eller tale )
Når han så var faldet til ro , efter nogle minutter , ja så fik han snoren af.
Til sidst blev det sådan , at han vidste nøjagtig hvad han måtte og hvad der skulle til for at få snor på.
Dette gjorde jeg både indendørs og udendørs.
Jeg inddelte altid Simmers psykiske tilstand i 3 katagorier
Grøn = han var rolig , afslappet , udviste balance , kontaktbar for mig
Gul = han var opmærksom , parat , og kroppen var klar , viste dæmpede signaler og han var kontaktbar for mig
Rød = han var tændt , han var på , han udviste aggressive signaler og jeg havde dårlig eller ingen kontakt med ham.
Altid når jeg var sammen med ham , havde jeg mine antænder ude ogf mærke i hvilken katagori han var i og mit mål var , at undgå Rød for enhver pris.
Dette gjorde jeg med snoren og time-out .
Så vidt jeg husker , tog det mindre end en måned at lære ham time-out.
Lige så snart han fik snoren på , faldt han indenfor få sekunder ned i Grøn kategori og jeg havde så igen kontakt med ham.
Dette " system " vil jeg til enhver tid anbefale og jeg vil selv bruge det igen , hvis behovet skulle komme.
feb 2011
aug 2006
Så hvis det kan betale sig for den at gøre noget, som du ikke ønsker, så skal du tage gevinsten væk.
Hvis den gør noget du ønsker, så skal du forstærke det ved at belønne den.
I forhold til velkomsten - så skal du vurdere, om du synes det er dejligt at den kommer til jer på den måde. Gør du det, så skal du bare hilse igen og på den måde fortælle den, at det er i orden.
Hvis du derimod ikke synes om det, så skal du undlade at belønne adfærden.
Bemærk, at en belønning kan være mange ting - der er nogle hunde, der eksempelvis finder det at gø som en stærk nok belønning til at den skal motiveres meget kraftigt til at lade være.
Så kig på din hund - hvad er den den godt kan lide. Udnyt din viden og brug det til at fremelske den hund DU gerne vil have.
aug 2006
Han er ligeså forvirret som I selv er ;o)
dec 2009
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 73 Svar: 2.609
Overvej bogen der hedder "Leg med din hund"
( http://www.elounge.com/Pages/ProductDetails.aspx?ProductIndeks=4262028&affiliate=ef03913a)
Der er rigtig mange gode aktiveringstips som man selv kan lave derhjemme. Det er super hyggeligt at lave sådan noget sammen med sin hund. Man kan jo også købe aktiveringslegetøjet, men det kan godt bliver rigtig dyrt i længden.
Hos samojeden er det ekstremt vigtigt at man er konsekvent i sin træning. så vil i ikke have ham i sofaen, så giv ham et alternativt sted han skal være, evt. en kurv. Start så med at lære ham komandoen for at gå hen i kurven, og hver gang han vil i sofaen sender i ham i kurven istedet - og gerne med et lækkert ben. Men så skal i bare være klar over at der ikke er noget med at give ham lov til at være der engang imellem, for det er jo hyggeligt, han må IKKE få lov til at komme derop.
I er også inde i en af de perioder hvor der er noget arbejde i en hund generelt, så det skal nok blive bedre hvis i bare får trænet.
Mht. at finde noget de godt kan lide, kan Nala f.eks. meget godt lide at løbe og lege fangeleg med mig = jeg flygter fra hende og hun skal fange mig, ALDRIG omvendt. Så er hun lidt uopmærksom på en tur eller til træning, så tager vi lige 5 min fjolleleg og render rundt som tosser. Det elsker hund, og så er hun birkelig opmærksom på mig derefter.
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 171 Svar: 1.904
maj 2004
CH, tiden kan nu være en god vejledning om dene r aktiveret nok, før man går i dybden og finder det præcise problem ;o) For indhold eller ej, ingen hun bliver stimuleret på en halv time om dagen, som jeg desværre har mødt virkelig mange spidshunde ejere, der tror de kan...
feb 2011
Tak, for alle de gode råd!
Desperat hjælp - ulydig hund.