{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvor meget vil i tolere?
  • #1   4. feb 2011 Nej
    Nej
    Nej

De må ikke knurre af mig.

Ja
    Ja
    Ja

De må gerne knurre hvis en af de andre hunde prøver at stjæle fra en anden.
    Det skal dog ikke gå over gevind, jeg stopper dem bare hvis det yderst yderst sjældent bliver lidt for meget.

• #2   4. feb 2011 Ja
    Ja
    Ja

Hvis de knurrer er det fordi deres grænser overskrider. Når jeg skal have noget fra mine, bytter vi ALTID med noget godt...;0)

• #3   4. feb 2011 Jeg vil ikke tolerere at han knurre over nogen former for mad.
    Vi har siden han var lille trænet at kunne røre ham når han spiser og tage hans mad ved at bytte med noget andet. Uanset hvad det er.
    En dag brummede han da jeg aede ham hvor han lå med et ben, men har ellers aldrig gjort det.

Nogle gange hvis han finder noget når vi går tur og hapser det, så kan han godt knurre lidt når jeg stikker fingrene ind i munden på ham, når han ikke slipper ved slip-kommando.
    Jeg ignorere ham som regel bare og fortsætter.

Han brummer også nogle gange når jeg flytter ham i sengen, eller andre steder, men det ignorere jeg også bare. Siger ikke noget (mere) og det accepterer han mere eller mindre hver gang nu, så det sker ikke så tit mere smiley

Ellers mener jeg at han gerne må knurre/sige fra hvis jeg overskrider hans grænser - hvis det er reelt nok.

• #4   4. feb 2011 Overskrider = overskrides

• #5   4. feb 2011 Den er svær . . For på en måde så NEJ min hund må ikke knurre, men samtidig bliver hendes grænser overskredet må hun godt. Hun må bare ikke BIDE. Men egentlig okay at knurre og så fordufte. Så svært spørgsmål.

• #6   4. feb 2011 Tja tror ikke jeg ville tage det så alvorligt... da Hummer var baby og fik noget "mundgodt" løøøb han væk og knurrede hvis vi kom for tæt på... vi lod ham bare være... efter et stykke tid forsvandt den adfærd stille og roligt og den dag i dag kan jeg tage alt fra ham... det eneste jeg gjorde var at lade ham være..

Jeg forstår ikke det der behov for at SKULLE kunne tage ting fra sin hund.. og ved godt der sidder folk med børn som tænker på dem.. men jeg forstår ikke ideen med at tage noget igen som man lige har givet...

• #7   4. feb 2011 Det kommer an på, hvad man mener med tolerere

Jeg kan altid tolerere at min hund kommunikerer - resten er jo op til mig at råde bod på.

Så mit svar er både ja og nej. Min hund skal ikke sættes i en situation, hvor den er nødt til at sige fra. Det er så min opgave enten at træne den til at være i den eller holde den væk fra den.

• #8   4. feb 2011 Maria - vi har gjort som du.
    Cassius viste tegn på utryghed når vi var for tæt på ham, hvis han havde noget RIIIIGTIG lækkert. Vi holdt afstand og øgede den bare stille og roligt efterhånden som han "tøede" op. Det endte med at han kom med sine klamme kødben og ville dele dem...

De to andre har aldrig haft skyggen af ressourceforsvar og vi har aldrig gjort noget som helst for at træne det.

Så vi træner det ved ikke at træne det..

• #9   4. feb 2011 CH åh ja den "dejlige" fornøjelse havde vi også efter et stykke tid.. havde faktisk ikke tænk over hans adfærd før han kom og lagde det klammeste ben hen over mit lår og tykkede i den anden ende.. smiley

• #10   4. feb 2011 Anne: Havde du ikke noget at bytte med da Deedee fandt "skatten" i parken smiley

Min hund må ikke knurre af os ! Jeg vil næsten sige, uanset hvad vi gør !

• #11   4. feb 2011 CH: Jeg gjorde det modsatte med Freja... Hun var ekstremt madaggressiv og ingen kunne nærme sig.

Jeg satte mig i nærheden af hende, med ryggen til og med hånden fuld af alskens lækkerier. Freja fandt ud af, at hun jo bare kunne lægge kødbenet et stykke væk og så hente gufferne hos mig... Efter et stykke tid tog hun kødbenet med hen til mig og slap det. Fik sine guffer og kunne liste af med benet igen... Tilsidst kunne vi bytte alt...;0)

• #12   4. feb 2011 Ja altså hvis jeg lige har sat mig i sofaen med en ordenlig pose slik ville jeg nok også protostere hvis der kom nogen og tog det bare for at gøre det. Når hunde knurre er det jo en advarsel og så mÅ man jo finde ud af hvad man gør forkert.

I forhold til mad har begge mine haft madforsvar som små. Det har jeg trænet væk ved at opbygge tillid. Altså aet dem mens de spiste, lagt mere mad i og nogle gange byttet med noget lækkert. Det gik hurtigt over og i dag er der ingenting. Jeg syntes det er en uvane uden lige ar stjæle hundens mad.

Jeg har en datter på 2 år og hundene bliver bare foderet i et andet rum. Derudover ved hun godt at man ikke tager fra hundene.

• #13   4. feb 2011 Jeg er enig med Trine:o) Hvis min hund knurre af mig er det fordi JEG har overskredet hendes grænser og så er det ok hun siger fra!

• #14   4. feb 2011 Jeg vil sige det sådan at jeg ville respektere det og undre mig heftigt hvis min hund knurrede af mig, for det har han aldrig gjort før. Han er vokset op med bytte-konceptet, og er vant til at mennesker må tage ting fra ham (om han får noget for det eller ej). Jeg ville prøve at finde ud af hvorfor det pludseligt er sket, og ud fra det finde ud af hvordan jeg kunne træne/behandle det væk. Ligesom de andre her i tråden.

Snakker vi om at jeg har fået en ny hund ind ad døren som gjorde sådan ville det være det samme. Find årsagen og arbejd med det på passende vis.

Hundene må gerne knurre af hinanden, men det vil medføre at jeg fodrer dem hver for sig, for jeg synes ikke at de skal stresses når de spiser.

• #15   4. feb 2011 Min hund må ikke knurre af mig (den har heldigvis aldrig gjort det) eller af nogen andre mennesker.
    Hvis den knurrede, ville jeg se det som en advarsel.
    For mig er det utrolig vigtigt, at alt kan tages fra hende. Bla. fordi der ofte kommer småbørn på besøg her i huset.
    Hun må til gengæld gerne knurrer af andre hunde, hvis de prøver, at stjæle hendes elskede bold smiley

• #18   4. feb 2011 ja
    ja
    ja

Hvis de knurrede ville jeg vende mig om og gå længere væk. Men det er der ingen af dem der gør, for vi har aldrig taget noget fra dem. Vi bytter hvis de har noget de ikke skal have.
    Når vi har børn på besøg får de lov til at hjælpe med at fodre hundene, så vores hunde ser det som noget positivt, hvis der kommer børn hen til deres madskåle.
    De får aldrig ben eller andet godt når vi har gæster.

• #19   4. feb 2011 Min hund må ikke knurre eller bide når der tages noget fra den, det vil jeg ikke tolerere for jeg vil være sikker på hende også hvis det uheldige skulle ske at et barn der ikke vidste bedre tog noget fra den.. - dog er jeg også af den mening at børn også skal opdrages til ikke at tage noget fra hunden, men det kan jo glippe af den ene eller anden grund.. og så skal hunden tolerere det..

• #20   4. feb 2011 Nej - jeg ville da blive ked af, hvis min hund konsekvent knurrede af mig i en bestemt situation.

Det er et udtryk for mistillid, og jeg ville altid arbejde med probemstillingen, såfremt jeg fandt ud af, at der var et punkt, som min hund ikke havede tillid til mig i.

Mit udgangspunkt er intet i stil med "dét ville jeg ikke finde mig i", - men derimod "det skal gøres bedre".

• #21   4. feb 2011 ja
    ja og
    ja

selvfølgelig må min hund knurre men jeg vil da gøre hvad jeg kan for at den ikke bliver presset så den bliver nød til det. Og ingen af mine hunde har knurret hverken over forder, mad eller noget. Men jeg har også været obs på aldrig at presse hunden

• #22   4. feb 2011 Det afhænger lidt af hvad du mener med om man vil tolerere det.

Mine hunde må ikke/skulle ikke gerne knurre af mig, hverken når de har ben, foder eller andet.
    HVIS den alligevel gør det, så er det jo ikke sådan at den får klø eller bliver aflivet. men det betyder da at der er noget jeg gerne skal have trænet så det ikke gentager sig.
    Jeg ser det at hunden knurrer, som et tegn på at dens grænser er overskredet i en eller anden udstrækning.
    Hvis de er overskredet bare fordi den ligger med det ben og jeg går forbi, så står det da skidt til, og det ville være noget jeg ville ønske at gøre noget ved.

Begge to må dog gerne knurre af hinanden og af andre hunde når de har mad, hvis de ikke synes de kan få fred til at spise.
    Og det gør de osse, og det bliver normalt fint respekteret af den anden.

• #23   4. feb 2011 Jeg har aldrig, i mit 30 årige hundeliv, haft problemet, så jeg aner faktisk ikke hvad jeg ville gøre, hvis det en dag skulle ske.

Mine hunde er madsvin og når de får en okseknogle, er jeg piske nødt til at tage den fra dem på et eller andet tidspunkt efter et par timer. Ellers får jeg dem ALDRIG ind i huset igen:-)

Men jeg HAR så heller ikke problemerne:-)

• #24   4. feb 2011 Nej
    Nej
    Nej
    Ingen knurrer af mig, men fremmede skal holde fingrene væk fra hundenes tin. Incl andre hunde.

• #25   4. feb 2011 Vi kan vel alle blive enige om, at hunden helst ikke skal knurre...

Men alle Jer, som svarer klart nej. Hvad stiller I op den dag en af Jeres hunde har evt. madaggression? Er det træning eller den tunge vej til dyrlægen? Og hvad er argumentet for, at hunden ikke må bruge sit sprog?

• #26   4. feb 2011 Trine

Det handler da ikke om, at hunden ikke må bruge sit sprog. Hvor får du det fra?

For mit vedkommende ville det da selvfølgelig handle om træning, hvis jeg havde en hund, som i visse situationer viste så meget mistillid til mig, at den følte den skulle knurre af mig.

Det handler jo netop om at tage hundens sprog alvorligt og agere derefter.

• #27   5. feb 2011 Lise: Du er heller ikke en af dem, som har svaret klart nej!...;0)

• #28   5. feb 2011 Nu har jeg ikke oplevet at nogle af mine knurre af mig ved mad, ben mm.
    Men ellers hedder det træning i og bytte. Jeg vender hvalpen til jeg bevæger mig rundt om den og kikker på dens mad. Tager ikke maden fra den hvis maden er serveret , men stjæler hunden evt noget så tager jeg det fra den.
    Ben vender jeg hvalpen til fra starten til at jeg kan tage fra den. Først ved og bytte senere tager jeg det bare.
    Aflivning vil ikke komme på tale da knurren kan trænes væk.

• #29   5. feb 2011 Ja
    Ja
    Ja

Hvis folk kom og tog min mad, stak fingrene i det eller ragede på mig, mens jeg spiste, ville jeg sgu også blive temmelig irriteret.
    Så herhjemme lader vi hunden være mens han spiser.

• #30   5. feb 2011 Og hvad gør jer så som tillader at jeres hunde må knurre den dag et barn bliver bidt eller den dag hvor hunden evt. har fået fat på noget som kunne være farligt for den at spise????

• #31   5. feb 2011 Helle - der er et temmeligt stort stykke vej mellem det, at han hund knurrer og at den bider et barn.

At den knurrer er ikke et problem i sig selv, men kan blive det, hvis man ikke gør hunden tryg ved den situation, den knurrer i.
    Ignorerer man det, så er næste træk en markering.

• #33   5. feb 2011 Mine hunde må på ingen måde knurre af mig i nogen situationer. Det acceptere jeg ikke.
    Men de må gerne knurre af hinanden eller andre hunde - der vil tage deres mad/legetøj osv.

• #34   5. feb 2011 ... og de hunde som gerne må knurre. Hvad så når hunden har fat i noget ude på turen som de gerne vil spise. Skal den så bare have lov at spise det, eller skal man som ejer have lov at fjerne det fra hundens mund, uden den blir sur og knurre??

• #36   5. feb 2011 Tinna - hvis hunden knurrer har man et tillidsproblem og det må man så træne.
    Hvis man gentagende gange ignorerer eller skælder hunden ud, når den knurrer, så har den en mulighed mere - at markere. Gentager man succesen uden at bringe tillid i forholdet til hunden, så vil den bide..

Så det man gør er at få et ordentligt forhold til hunden, så den stoler (og kan stole) på en.

Man starter med den træning når hunden er helt lille ved at bygge den op og vise den, at man respekterer dens grænser. Og så nærmer man sig i det omfang, den kan kapere det....
    Så bliver den slags overhovedet ikke et problem.

• #38   5. feb 2011 CH: Det er jeg klar over smiley Mine hunde knurre ikke af mig - for det er som sagt ikke tilladt og det ved de fra starten af de kommer i dette hus.
    Jeg undre mig bare over at nogen synes det er ok at hunden gør det over for deres ejer.

• #39   5. feb 2011 Mine hunde knurre aldrig af mig smiley

• #40   5. feb 2011 Er der nogen, der synes det er ok?

Det er det samme som at man synes det er ok, at hunden ikke stoler på en, og det kan jeg ikke forestille mig, at nogen synes er særlig spændende....

Det er et vink med en vognstang om, at man har fejlet.... Og hvis hunden ikke havde denne kommunikationsmulighed, så var der dælme nogle mennesker, der ville stå med håret alvorligt i postkassen....

Og dem der alligevel ender der er dem, der begrænser hundens kommunikation og fortsætter grænseoverskridelserne.

• #43   5. feb 2011 Hunden: Det har de lært fra hvalpe af, ved hjælp af Ja/Nej øvelser. Ved leg, hvor jeg tager et tyggeben fra dem og giver dem det igen. Så de ved at når jeg giver dem noget, og tager det fra dem igen, så er det ikke for at stjæle. De skal nok få det igen, eller få noget tilsvarende godt (godbid eller ros)

Og skulle det ske at de knurre - så er et "nej" også brugt - og ros når de stopper.

Det har virket for begge mine. Jeg må tage alt fra dem. Kan få dem til at slippe en godbid de har i munden, tage mad og godbidder fra dem, uden de siger noget.

Hvis de vil fortælle mig at jeg gør noget de ikke kan lide, så viser de det i deres kropssprog og evt med piven (fx når jeg klipper Lillys negle, som hun hader)

• #44   5. feb 2011 Passione del mastino

Mener du da, at du vil goutere visse racer at knurre af deres ejer?

I så fald, Hvilke?

• #45   5. feb 2011 Helle: Lige netop fordi vi lader ham være, kommer han (forhåbentligt) aldrig til at knurre/bide.
    Den dag vi får børn, er reglerne de samme, Lad hunden være når den spiser!

• #47   5. feb 2011 Hvis Enzo får fat i noget udenfor eller indenfor for den sags skyld, bruger vi slip.
    Og vi kan sagtens tage noget fra hans mund uden at han knurrer. Jeg kan ikke se hvorfor han skulle knurre af os ?!

• #48   7. feb 2011 jeg havde en skotte som da han var hvalp begyndte han at knurre da jeg kælede ham da jeg spiste. i det øjeblik han gjorde det, tog jeg han mad fra ham, og satte det ned igen efter lidt tid. siden det knurrede han aldrig.

• #49   7. feb 2011 Melina S: Din hund knurrede for at fortælle at du overtrådte hans grænser og at han gerne ville have fred til at spise, og det håndterer du ved at straffe ham?

Hunden skal respektere dig, men du skal ikke respektere den?

• #50   7. feb 2011 Mine skal hverken knurre af mig, min kæreste, min familie eller fremmede hunde. Medmindre det selvf. er fordi der er nogen der gør noget uacceptabelt over for dem. Men ikke blot evd mad, legetøj og ben.

Jeg bytter ikke altid for noget andet, men tit gør jeg, når jeg tager tingene fra hundene.

• #51   9. feb 2011 så det du siger er faktisk at jeg skal lade min hund vise tegn på territorial adfærd over for sin mad at jeg bare skal ignorere det og lade ham gøre det?
    Hvad så hvis jeg får børn? og han stadig havde territoriale tendenser med maden, og barnet gerne vil komme og klappe hunden, men i stedet får et snap, eller bid. næ næ.

Hunden skal være klar over at:" Hmm.. hvis jeg knurrer af min ejer imens jeg spiser, så får jeg ikke noget mad. men hvis jeg ikke gør det får jeg rent faktisk lov til at spise i fred"

Jeg vil ikke kalde det ikke at respektere hunden. tværtimod.

• #52   9. feb 2011 Melina, pointen er, at lader man hunden have sit mad i fred, så forsvinder ressourceforsvaret (ikke territorialadfærd, det er noget andet).

Og så HAR man ikke problemet, når barnet kommer tæt på.

• #53   9. feb 2011 Det jeg mener er præcis det *CH* skriver. Lader man hunden være, skal man ikke bekymre sig om disse ting. Det samme gælder med børn, de skal lade hunden være, så kan de klappe den bagefter !

• #54   9. feb 2011 Det kan jeg selvfølelig godt se nu. skulle måske have handlet anderledes dengang.

men jeg holder fast i at min hund ikke må knurre af mig. smiley så er der bare andre måder at deale med det på.

• #55   17. feb 2011 Nej ingen knurren over mad. Jeg har børn så for mig var det vigtigt både at få lært hundene ikke at 'vogte' over deres mad, ben, legetøj osv.- Lige som det er vigtigt at lære børnene at respektere, det her er hundens- det skal h*n have i fred.
    Vi har så trænet med belønning siden de var hvalpe. Tar jeg deres madskål- har de fået den retur med noget endnu mere lækkert, tar jeg deres ben, får de en godbid osv. Sådan så de forbinder det med noget godt og ikke tror de 'taber noget' ved det. Og det er gået godt, hundene ved at vi ikke bare tar noget fra dem uden de får en form for belønning.

• #56   17. feb 2011 Den ældste af hundene har faktisk lært at når han lokker min datter på 3 til at ta hans tygge ben f.eks ved at komme og ligge det foran hende når hun leger- får han både ben + ekstre guf smiley Det kan man da kalde en klog hund smiley

Kommentér på:
hvor meget vil i tolere?

Annonce