{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.545 visninger | Oprettet:

Hvordan lærte i jeres hund ordet 'Nej' {{forumTopicSubject}}

Vuf Vuf alle sammen! smiley

Min kæreste og mig har lige anskaffet og en lille hvalp på 16 uger, og nu er den store opgave at lære ham ordet 'NEJ'.
Hvordan er jeres erfaring med at lære jeres hund det? Nogle gode råd til hvad man skal gøre når man siger ordet.
Jeg har en Golden Retriver (Laica) som er 6 år nu, og hun forstod det lige med det samme, så hende har jeg ikke rigtig trænet det med, for hun forstod det jo fra?

Så har i nogle råd til hvordan man lære det?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan lærte i jeres hund ordet 'Nej'
  • #1   30. sep 2010 Susanne - Kato bliver som regel ved med mindre vi gå over og forhindre ham i det han er igang med..

• #2   30. sep 2010 Susanne - er collier egentlig ikke ret fint følende? Hvis du forstår hvad jeg mener - rex (kan ses på min profil) troede også vi var sure når vi sagde nej. han gjorde sjovt nok aldrig den ting igen...

• #3   30. sep 2010 Susanne -
    Det forstod jeg godt - så bare du også havde/har haft en anden collie.
    også tænkte jeg lidt om det måske lå til racen smiley

Så galt var det dog slet ikke med vores collie. fantastisk race btw.

Men det er fuldstændig uforståeligt hvordan de kan behandle et dyr på den måde, også endda kunne kigge sig i spejlet bagefter... jeg får helt dårlig smag i munden altså! smiley
    for han er da helt klart blevet behandlet på en forkert måde smiley
    stakkels, håber snart i får rettet op på det smiley

• #4   30. sep 2010 Nå - så var det nok bare rex - men så vidt jeg husker også kun da han var hvalp.

Åh nej, stakkels Max smiley

• #5   30. sep 2010 da vi gik til hvalpemotivation lærte vi det på følgende måde:

du skal indlære både nej og ja i samme øvelse, det er nemmest.

læg en godbid i din håndflade og hold fast på den med tommelfingeren. vis den til din hund så du kan se han viser interesse for den. når han vil tage den, så sig strengt "NEJ". fjern ikke hånden, men lad ham ikke få succes med at få godbiden. sig nej nogle få gange, hvis han ikke forstår det. det er tonefaldet der gør udfaldet.

når han så sætter/lægger sig ned og "opgiver", så åbner du hånden, vender hovedet lidt væk fra ham og siger et glad "JA". det må også siges flere gange hvis han ikke forstår det først. altså at han må tage godbiden.

det øves så et par gange i træk, evt flere små omgange om dagen indtil det sidder. så har han lært både ja og nej og ved hvad det betyder.

god træning smiley

• #6   30. sep 2010 Vi har lært vores hunde det ved at få dem ned i dæk, lagt en godbid foran dem, og sagtet roligt men lidt dybt (ikke strengt eller surt men roligt og afdæmpet) nej, og derefter et glad JA, hvorefter de får godbidden.
    Efter kort tid har vi forlænget tiden indtil de får JA´et og godbidden.
    Hvis de viser interesse for godbiddne inden da, får de et roligt nej, og vi holder hånden over godbidden.
    Det har ikke taget mange minutter inden de har lært, at nej betyder "Stop med det du har gang i" uden at få skæld ud eller noget.

Det er en god og blid måde at lære dem det på, og idag kan vi korrigere Nova blot ved ja og nej, når vi feks skal ud og gå. Selvom hun er spøndt som en flitsbue for at komme afsted, kan jeg åbne døren imens jeg tar sko på og holde hende indenfor med et roligt nej.

Når det først sidder i dem, skal det bare vedligeholdes, hvilket vi feks gør, ved fodring, hvor skålen bliver sat i stativet, og så bliver der givet et nej hvorefter vi siger JA og der må spises. Selv Lucas vores 2-årige søn kan fodre Nova og hu nlytter efter den bette fis og spiser først, når han giver hende lov.
    Vi bruger det også når hun skal ind og ud af bilen (den sidder ikk heeelt i skabet endnu.. ;o)) men der er tid til forbedring, ikk??? og jeg ser det som et luksus-problem at hun er glad for at skulle med os på tur.

Men det er SKØNT at hun kan styres med ord, når jeg feks er alene afsted med hende ti ludstilling og skal slæbe alt mit pikpak en milliard kilometer og ha hende i snor samtidig igennem et kaotisk mylder, og at hun ikke fræser rundt om mig og afstd ;o)

• #7   30. sep 2010 Meget simpelt. Lærte det ved hvalpemotivation i DKK. Sonja lærte det efter 3 gange og Linda lærte det første gang ved at jeg hævede stemmen.

Men at lægge en godbid på sin sko og sige nej, og hunden må absolut ikke få den godbid. Når den lader den være får den en godbid fra hånden af og bliver rost.
    Så lærer de det rigtig nemt.

• #8   1. okt 2010 Bruger udelukkende et 'Nej' til alt det hun ikke må ex. blive kørt ned til alt andet 'Vente'

Det kan indlæres på følgende måde:

Vente med en bunke godbidder:
    Sæt dig på hug med mindst 5 stk godbidder i din højre hånd, hold fast i selen med højre hånd læg godbidderne på gulvet et stykke fra dig så hunden kan se dem brug ordet vente + ventesignalet (flad hånd foran hunden’s snude, så man afskærmer vejen hentil godbidderne), giv hunden den ene med det samme (venter & næsen er i ro – er på stand by) -> ordet vente + ventesignal, giv hunden den anden når der er ro på, -> ordet vente + ventesignal, giv hunden den trejde når der er ro på o.s.v. når du har givet hunden den sidste sig: fri, rejs dig op + vend blikket bort evt. vend ryggen til. Denne øvelse skal selvfølgelig trænes til begge sider.

Dette er så den første introduktion til Ven-te øvelsen.

• #9   1. okt 2010 1. linie: hun = hunden

• #10   1. okt 2010 Masser af godbidder. smiley

Vi har indlært "nej" som enhver anden kommando. Først med en godbid i lukket hånd, som hun så først fik i det milisekund hun holdt op med at vise interesse for den, så snart hun havde luret den, satte jeg kommando på. Derefter var det godbid i åben hånd, godbid på gulvet, godbid på hendes poter, godbidder kastet rundt osv.

Kommentér på:
Hvordan lærte i jeres hund ordet 'Nej'

Annonce