Hvordan lærte i jeres hund indkald ? {{forumTopicSubject}}
Jeg har lige snakket med en DCH-træner idag.
Hun sagde, at jeg skulle give en lang snor på og så kalde EN gang.
Hvis Malou ikke kom, skulle jeg træde på snoren og hente hende og udstråle at jeg var sur.
Så løfte hende, et godt stykke væk fra min krop, hen til der hvor jeg stod da jeg kaldte og så sætte mig og rose hende og give guffere eller lege med hende..
Den har jeg alligevel ikk hørt før.. Har i ?
Jeg har prøvet med den lange snor før. Givet kæmpe ros når hun kom og lækre kylligestykker som er hendes yndlingsguffer.
Samme måde har vi trænet det i hundeskoven, bare uden snoren på...
Vi har også prøvet, at vende ryggen til hende, og lade som om at der er noget helt vildt spændende..
Men lige lidt hjælper det..
Vi har trænet det, siden vi fik hende..Nogle perioder mere intenst end andre..
Jeg ved godt, at det er en stædig terrier jeg har..
Men jeg har altså set det lykkes for andre
maj 2005
Følger: 102 Følgere: 101 Hunde: 2 Emner: 545 Svar: 14.746
Og så har hun fået ros og godbidder.
Alle på hvalpeholdet synes det var imponerende hihi.
Vi lavede øvelser hvor hvalpene skulle løbe igennem en række med de andre hvalpe, og over til ejeren.
Alle de andre hvalpe skulle lige over og pjatte lidt med de andre, men Tia holdt godt øje med hvor jeg gik hen og så snart jeg kaldte og trænere slap snoren, løb hun forbi alle de andre hvalpe og over til moar *GG*
Ak ja det er med at nyde det mens hun endnu ikke er i lømmelalderen :o)
nov 2006
Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 273 Svar: 2.424
De havde haft succes med det, på deres hold.
Hvis jeg gemmer mig, kommer hun altid.
Men jeg kan stå 1-2 m. bag hende og kalde med en sur, glad, bestemt, eller fjollet stemme og hun er bare (for at sige det mildt) røvligeglad..
mar 2009
Følger: 41 Følgere: 41 Hunde: 1 Emner: 114 Svar: 1.755
Man skal sørge for at have succes HVER eneste gang man kalder de første mange gange ....
Men husk at gør det et indhegnet sted så du ikke får en dårlig oplevelse med at den løber væk
nov 2006
det sjove er, at da vi trænede hos DKK, kom Malou hver gang hun blev sluppet af træneren. Det var sidste år.
Men når vi er i f.eks. skoven, er hun bare ligeglad..
Kan det være fordi, at vi kom igang med at træne det for sent ?
Malou var 13 uger da vi fik hende.. og der gik laaaaang tid før hun blev sluppet helt løs.. Vi turde simpelthen ikke, da vi allerede som hvalp kunne mærke på hende, at hun ikke havde tendens til at komme hen til os, når vi kaldte.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.389
Reiki har dog haft en periode med temmelig selektiv hørelse, og der har jeg brugt en lang line. Jo oftere hunde får succes med at ignorere ens kalden, jo sværere er det jo at lære den at komme hver gang der kaldes.
Så de lange line er en god hjælp, da den forhindrer hunden i at kunne smutte eller ignorere en.
Den skal self ikke bruges til at hale hunden ind med -den er bare en sikkerhed for at hunden ikke kan stikke af.
Og så gælder det ellers om at finde på noget der har større værdi for hunden, end det at være løs/snuse/lege eller hvad den nu laver.
I begyndelsen er det at foretrække at der ikke forventes for meget af hunden -ikke noget med at kalde lige når den har set en anden hund/mens den snuser til noget osv (i de tilfælde må man så istedet hente hunden). Man ved på forhånd at hunden næppe vil komme, altså kalder man forgæves og hunden har dermed lært at det ikke er nødvendigt at komme første gang der kaldes.
Når det begynder at fungere skal man self sætte kravene op, så hunden osse kan kaldes ind når den ser en anden hund eller snuser til en græstot.
Jeg gør det at hører hunden ikke efter, jamen så bliver den hentet, og nej det er ikke med en venlig mine. Den får ikke skideballer, der er ingen råben eller rykken i snoren. men den bliver hentet og får ganske bestemt besked på at følge med.
Men optimalt set skulle dette self ikke være nødvendigt. For åbenbart har det jeg har at tilbyde, ikke været godt nok i forhold til distraktionerne. SÅ jeg må prøve at belønne med noget der er endnu bedre (det er ikke nødvendigvis godbidder. Det kan osse være leg, en bold e.l.)
Der er dog steder min hund aldrig er løs, fordi jeg ved at jeg kun i få tilfælde vil kunne kalde ham ind. Jeg kan ganske enkelt ikke tilbyde noget der er bedre end det han selv kan finde på, nemlig at jage måger.
nov 2006
jan 2007
DU forlader jo hunden mens den sidder og kigger på (endda efterladt hos en fremmed). Self vil den da hen til dig;o)
Og er det så ovenikøbet en hvalp, bliver dette jo yderligere forstærket.
Det er fint at træne indkald sådan -men der er et godt stykke fra at kunne det og så til at kunne udføre indkald i skoven, på stranden eller på fortovet osv;o)
mar 2009
Følger: 41 Følgere: 41 Hunde: 1 Emner: 114 Svar: 1.755
nov 2006
Men jeg må jo simpelthen give det en konsekvens, hver gang hun ikke kommer.. Altså hente hende lidt strengt.
Det er jo også i den retning DCH-træneren, som jeg snakkede med idag ville.
Jeg må igang med det. Kunne da være rart, hvis det her bare var metoden
feb 2006
Følger: 35 Følgere: 36 Hunde: 5 Emner: 761 Svar: 4.808
Når der er gået nogle gange, så kan man vende sig med front mod hunden. Og selvfølig altid rose og forstærke rosen med en godbid.
feb 2006
Følger: 35 Følgere: 36 Hunde: 5 Emner: 761 Svar: 4.808
nov 2006
nov 2006
mar 2007
Følger: 136 Følgere: 131 Hunde: 3 Emner: 37 Svar: 680
vær 2 om at træne indkald.
hjælper tager hunden i flexline eller anden lang snor, og går væk fra ejeren med hunden, (ejer blir stående samme sted, da det oftest er hunden der løber væk fra ejer og ikke omvendt på gåturen osv).
ejer får hunden's kontakt med kontakt-lyd, og kalder EN gang på hunden, med lys/venlig/positiv stemme eller et bestemt fløjte-signal. (fløjte-signal kan godt vise sig at være langt det bedste at anvende da det er ens hver gang, hvor stemme-indkald kan lyde forskelligt pga vejr/forkølelse osv).
kommer hunden ikke ind efter der er blevet "givet signal", følger hjælper hunden ind til ejer.
og vigtigst af alt, ros/godbidder og venlig kontakt når hunden så kommer.
ALDRIG skæld en hund ud, der ikke kommer under indlæring af indkald.
det skal være sjovt/dejligt/spændene at komme tilbage til sin ejer.
indlæring af indkald på ovenstående måde, vækker hunden's flok-instinkt,
hvorimod den "gamle" metode, hvor man løber væk fra hunden, vækker hunden's jagt-instinkt.
nov 2006
mar 2007
Følger: 136 Følgere: 131 Hunde: 3 Emner: 37 Svar: 680
det skal gøres en del gange, og med tiden tror hunden, at den ikke kan andet end at komme hen til ejer når der blir kaldt.
men indkald-signalet SKAL være ens hver gang.
du kan, hvis du vælger at bruge et bestemt fløjte-signal,
starte hjemme, med at sidde med hunden foran dig, og fløjte signalet og give en godbid samtidig.
dvs at hunden SKAL smage godbidden samtidig med signalet lyder.
på den måde vil lyden hurtigt blive ensbetydende med en god smag i munden.
men HUSK, der SKAL så også falde en godbid til hunden, lige så snart signalet blir givet.
og når jeg siger godbid, skal det ikke være de sædvanlig kedelige godbidder, men meget gerne noget ekstra lækkert, fiske-frikadelle, okse-steg, eller andet "guf"
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
Vi har trænet gradvist indkald. Først herinde uden nogle distraheringer, så med lang line udenfor i haven hvor det er relativt møgkedeligt, derefter ude på marken osv. Kaldt èn gang med superglad stemme og så ellers hente hunden eller hive hende til mig hvis hun ikke kom. Aldrig straffe eller være sur under indlæringen, altid være fuldstændig overstadig og glad med pjatten og superlækre godbidder når hunden kom, lige tage hende i halsbåndet inden jeg gav hende fri igen - og under indlæringsfasen: aldrig bruge indkaldet til at få hunden indenfor igen eller noget andet træls eller kedeligt.
Da så jeg vidste med 100% sikkerhed at hun vidste hvad et indkald betød og var 98% pålidelig, så kom linen af. Den kom igen på et par dage under lømmelalderen da det kneb med hørelsen, men ellers går hun frit rundt herhjemme. De få gange hun har overhørt et "kom" har hun fået et dybt "NEJ!" efterfulgt at et lyst "kom" - hvilket som regel virkede. De par gange hun har valgt at overhøre "NEJ'et", har jeg simpelthen taget min sko af og kylet i rumpen på hende. Ikke hårdt, men lige nok til at fange hendes opmærksomhed.
Og så ellers holde det ved lige. Vi træner indkald hver dag.
Er selv ret stolt af Lias indkald. Vi kan kalde hende af en hare, en fremmed kat, en flok duer osv. også selvom hun er sat igang og scorede et smukt et-tal i hendes hvalpementaltest mht. jagtinstinkt. Mit største problem lige nu er at hun simpelthen SPUNSER mod mig - og istedet for at bremse, så bruger hun mig som stopklods.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Ejeren løber væk (inden for en rækkevidde, man kan forvente hunden vil komme). Kalder 1 gang - hjælperen slipper hunden og hunden løber til føreren.
Jeg har aldrig set at hunden har gjort andet, når dette har været praktiseret fra hunden er otte uger og fremefter.
jan 2007
Når jeg går tur i skoven eller andre steder, har jeg jo ikke nogen til at holde hunden mens jeg forlader den. Og så er jeg pludselig ikke nær så spændende bare fordi jeg bevæger mig lidt hurtigt eller sjovt eller har noget legetøh i hånden.
Jeg synes metoden er super ved indlæring, men på et eller andet tidspunkt skal det osse trænes (i starten på træningspladsen e.l. knapt så fristende område) uden at hunden er dækket af/har en hjælper der holde osv. Og uden at den er under kommando på samme måde som under træning.
-det er jo sådan det ville foregå på en alm gåtur, hvor indkaldet osse gerne skulle fungere.
Måske det er bare er fordi jeg ikke har været udstyret med en førerfikseret hund indtil nu, men i hvert fald har det været noget der har været nødvendigt for mig at træne med både Møffe og Reiki diverse steder med lang line alle mulige steder i starten.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
For os har det udelukkende handlet om at finde den belønning, der står højst på listen - det har været først noget guf og en bagefter en fri-kommando.
Jeg tror, at hunden faktisk slet ikke behøver guffen, men synes det er belønning nok at blive sluppet fri igen.
Vi har i den grad overtrænet indkaldet, når vi har været på tur. Gør det stadig - kalder hunden ind mange gange udelukkende for at give en guf og sende ham afsted igen.
Vi kan mærke, når vi har sløset - så bliver indkaldet mindre sikkert.
maj 2009
Følger: 6 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 20
Når du kalder på hunden, og den kommer, giver du en godbid, men bakker så, før den får flere... Det giver hunden ekstra grund til at ville komme hen til dig, og har hjulpet på min hunds selektive hørelse - nu reagerer han hurtigere, end han gjorde før
jan 2007
Det skulle være spændende at komme self -men det skulle altså osse være ganske tydeligt at det at ignorere IKKE var en mulighed;o)
Hvordan lærte i jeres hund indkald ?