Grundstilling/plads Grundstilling/plads
Jeg vil starte med at sige, at mit udgangspunkt for dette spørgsmål er brugshundesporten.
Jeg kender kun kriterierne for denne, så laver du noget andet med din hund, må du meget gerne lige skrive kriterierne med, når du svarer.
Jeg har lige været til DM i BHP3 og observerede hvor mange af dem, der jo er toppen af poppen, der laver store animeringer, når de skal have deres hund i grundstilling.
I programmet skal føreren stå helt stille med armene ned langs siden og bruge EN pladskommando til at få hunden til at gå i korrekt grundstilling.
Vi ser det også på træningspladserne - der er SÅ få hundeførere, der rent faktisk kan få hunden til at gå på plads alene ved kommandoen.
Hvad med dig - kan DU?
(Kriterierne for at gå i grundstilling i min sport er, at hunden hurtigt skal sætte sig med skulderen ud for førerens venstre knæ, skal sidde helt lige og skal tage fokus/øjenkontakt til føreren.)
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 38 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.952
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
Og vi ser da også en gang i mellem at de hunde, der er vænnet til denne bevægelse slet ikke reagerer på kommandoen..
Jeg selv foretrækker at lære hunden det hele korrekt fra begyndelsen og det lider de stakkels kursister på mit hvalpehold under *GG*
Ingen animeringer får de med fra min side overhovedet, derimod skarpe anvisninger om at stå stille og stå korrekt ;o)
aug 2006
nov 2005
Følger: 4 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 1.775
Nu træner jeg jo i DCH og der slutter mange af øvelserne med at hunden skal sætte sig foran og når HF siger plads så skal den gå om og sætte sig i grundstilingen.
Også når vi er ude at gå og jeg siger på plads - så kommer de om på venstre side - står jeg stille så sætter de sig og går jeg så følger de pænt med på venstre side
sep 2007
Jeg havde også fine planer om ikke at animere i starten.. men af uvisse årsager begyndte både mine fingre, knæ og arme at spjætte helt umotiveret og ukontrollerbart, så snart det var plads - det må være en sygdom eller noget i den stil:0)
nov 2005
aug 2006
Hos os skal de være fuldstændig præcise og vi bliver trukket for skævsidninger, hvis de er for langsomme, hvis de sidder for langt fremme - og så videre. Er det også sådan i DcH?
Siri, sikke noget - Jeg så også en til DM, der havde brækket armen og havde den i gips. Eller - det så ihvertfald sådan ud *GG*
Det er måske usundt at gå med hund, når det kommer til stykket *GG*
sep 2007
Jeg er dog blevet meget bedre med tiden, selvom jeg en overgang var ude i om jeg skulle gaffatape mine hænder fast:)
sep 2007
aug 2006
Så man kan ligeså godt gøre det rigtigt fra starten af.. Men jeg tror det kræver træningspartnere, der kigger efter en, for man gør jo et væld af ting med kroppen uden man overhovedet tænker over det ;o)
nov 2005
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.626
Men ja, du har så evigt ret. Der bliver brugt meget kropsprog, både ved " Plads" og ved apporten. Underligt egentlig, når der bliver trænet så meget.
Isis sætter sig de fleste gange som hun skal, mens Anubis godt vil sidde meget skråt.
aug 2006
Vi ser også rigtig mange, hvor det klør voldsomt under armen lige inden de skal ind på banen *GGG*
(Mange træner med en bold under armen ;o) )
Spændende til næste år - det er jo et skønt arrangement ;o).
I år så vi simpelthen så mange animeringer - ikke bare ved grundstillingen, men i næsten alle momenter - dæk, sit, stå, apporterne, indkald - whatever.
Jeg synes det er sjusk - og jeg ville ønske, at dommerne tog en tørn med at få den uskik ud af sporten.
jul 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 5 Emner: 32 Svar: 1.528
Det er så LP.
Det skal dog siges at jeg har lidt problemer med at Chivas har en tendens til at sætte sig lidt for langt fremme, i plads, hvilket skyldes at han pga. af min øvre halvdels størrelse, har svært ved at få øjen kontakt med mig, hvis han sidder der hvor han egentlig skal.. ;o)
Problemet er dog størst ved standsninger. Når vi starter og han får en plads kommando, er han efterhånden blevet rimeligt god til ikke at sætte sig for langt frem, så vi skal "bare lige" have det på plads ved standsningerne også.
dec 2009
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 73 Svar: 2.609
aug 2006
dec 2009
Nå hun går ved fod/lineføring går hun perfekt, og har et andet punkt at kigge på, det er når hun skal gå om og sætte sig på sin plads at hun gerne vil kunne se mine øjne, så hun ved hvad der skal ske.
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.922
Jeg VED jo, at jeg står helt stille... men når jeg ser på videoer af mig selv, kan jeg alligevel se ben der laver sære vrik, fingre der stritter hist og pist og skuldre der kører rundt ...
det er en sær sær sygdom...
sep 2007
dec 2009
dec 2009
aug 2006
Og dommerne burde slå ned på det, IMO. Ligegyldigt hvilket program, man træner.
Jeg selv finder det voldsomt demotiverende at se, at dem som befinder sig i eliten sjusker - det er ikke gode rollemodeller.
Grundstilling/plads