909 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Grundstilling/plads Grundstilling/plads

Jeg vil starte med at sige, at mit udgangspunkt for dette spørgsmål er brugshundesporten.
Jeg kender kun kriterierne for denne, så laver du noget andet med din hund, må du meget gerne lige skrive kriterierne med, når du svarer.

Jeg har lige været til DM i BHP3 og observerede hvor mange af dem, der jo er toppen af poppen, der laver store animeringer, når de skal have deres hund i grundstilling.
I programmet skal føreren stå helt stille med armene ned langs siden og bruge EN pladskommando til at få hunden til at gå i korrekt grundstilling.

Vi ser det også på træningspladserne - der er SÅ få hundeførere, der rent faktisk kan få hunden til at gå på plads alene ved kommandoen.

Hvad med dig - kan DU?

(Kriterierne for at gå i grundstilling i min sport er, at hunden hurtigt skal sætte sig med skulderen ud for førerens venstre knæ, skal sidde helt lige og skal tage fokus/øjenkontakt til føreren.)

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af spots 400 kr.
  • Fjernet glasvæg 2.500 kr.
  • Opsætning af 3 svæve hylder 950 kr.
  • Hylder, rullegardiner og hyldedele skal nedtages og bortskaffes 2.000 kr.
  • Fix electricity issue 1.000 kr.
  • Samling og montering af garderobeskab 1.191 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Grundstilling/plads
  • #1   3. maj 2010 Ja for dælan. Jeg går LP i DKK-regi og til prøverne er al animering (undtagen i klasse 1) forbudt. Eller det trækker i hvert tilfælde ned. Så selvom det har været en lang proces (mest for mig, ikke for Carla) så har vi helt pillet alle bevægelser og animeringer af.

• #2   3. maj 2010 Siri, i brugshundesporten er det også HELT forbudt. Men der er bare SÅ mange, der gør det alligevel og det ser forfærdeligt ud. De vender og drejer kroppen for at føre hunden korrekt i grundstilling - og dommerne er til tider ikke særlig skrappe med det, desværre.

Og vi ser da også en gang i mellem at de hunde, der er vænnet til denne bevægelse slet ikke reagerer på kommandoen..

Jeg selv foretrækker at lære hunden det hele korrekt fra begyndelsen og det lider de stakkels kursister på mit hvalpehold under *GG*

Ingen animeringer får de med fra min side overhovedet, derimod skarpe anvisninger om at stå stille og stå korrekt ;o)

• #3   3. maj 2010 CHINE, må du have den nøglering med, når du er til prøver/konkurrencer eller hvordan?

• #4   3. maj 2010 jo jeg vil mene at det kan begge mine hunde med 95 % sikkerhed hver gang.
    Nu træner jeg jo i DCH og der slutter mange af øvelserne med at hunden skal sætte sig foran og når HF siger plads så skal den gå om og sætte sig i grundstilingen.
    Også når vi er ude at gå og jeg siger på plads - så kommer de om på venstre side - står jeg stille så sætter de sig og går jeg så følger de pænt med på venstre side

• #5   3. maj 2010 Hos DKK bliver man uden tøven trukket ved brug af animationer, medmindre det er klasse 1. Og det synes jeg i og for sig er ok. Det er jo sådan som reglementet er.

Jeg havde også fine planer om ikke at animere i starten.. men af uvisse årsager begyndte både mine fingre, knæ og arme at spjætte helt umotiveret og ukontrollerbart, så snart det var plads - det må være en sygdom eller noget i den stil:0)

• #6   3. maj 2010 Men du har ret - der er mange som laver alt muligt andet .-))

• #7   3. maj 2010 Karin, er der store krav til hundens position i DcH?

Hos os skal de være fuldstændig præcise og vi bliver trukket for skævsidninger, hvis de er for langsomme, hvis de sidder for langt fremme - og så videre. Er det også sådan i DcH?

Siri, sikke noget - Jeg så også en til DM, der havde brækket armen og havde den i gips. Eller - det så ihvertfald sådan ud *GG*
    Det er måske usundt at gå med hund, når det kommer til stykket *GG*

• #8   3. maj 2010 Hah.. ja, det er jo helt skrækkeligt!
    Jeg er dog blevet meget bedre med tiden, selvom jeg en overgang var ude i om jeg skulle gaffatape mine hænder fast:)

• #9   3. maj 2010 Hvad der er komplet åndssvagt, er jo at hunden ofte ikke har behov for disse ekstrakommandoer, når bare pladsen er indlært korrekt fra starten. Men når vi konstant bruger dem, så bliver de en del af den samlede kommando og derfor sværere at aflære.

• #10   3. maj 2010 Det er jo det, der sker - og så kender hunden pludselig alligevel ikke kommandoen...

Så man kan ligeså godt gøre det rigtigt fra starten af.. Men jeg tror det kræver træningspartnere, der kigger efter en, for man gør jo et væld af ting med kroppen uden man overhovedet tænker over det ;o)

• #11   3. maj 2010 ja - hvis de sidder skævt - så trækker det lidt i point og er hunden for langsom til at sætte sig/lægge sig i div. øvelser så bliver der også fra trukket point

• #12   3. maj 2010 CH: Jeg var desværre ikke over og se DM. Næste år bliver det afholdt i " min" kreds, så mon ikke jeg er at finde blandt hjælperne eller publikum ?
    Men ja, du har så evigt ret. Der bliver brugt meget kropsprog, både ved " Plads" og ved apporten. Underligt egentlig, når der bliver trænet så meget.
    Isis sætter sig de fleste gange som hun skal, mens Anubis godt vil sidde meget skråt.

• #13   3. maj 2010 CHINE - på den måde ;o)
    Vi ser også rigtig mange, hvor det klør voldsomt under armen lige inden de skal ind på banen *GGG*
    (Mange træner med en bold under armen ;o) )

Spændende til næste år - det er jo et skønt arrangement ;o).

I år så vi simpelthen så mange animeringer - ikke bare ved grundstillingen, men i næsten alle momenter - dæk, sit, stå, apporterne, indkald - whatever.
    Jeg synes det er sjusk - og jeg ville ønske, at dommerne tog en tørn med at få den uskik ud af sporten.

• #14   3. maj 2010 For at svare på spørgsmålet: Ja, det kan jeg :o)

Det er så LP.
    Det skal dog siges at jeg har lidt problemer med at Chivas har en tendens til at sætte sig lidt for langt fremme, i plads, hvilket skyldes at han pga. af min øvre halvdels størrelse, har svært ved at få øjen kontakt med mig, hvis han sidder der hvor han egentlig skal.. ;o)
    Problemet er dog størst ved standsninger. Når vi starter og han får en plads kommando, er han efterhånden blevet rimeligt god til ikke at sætte sig for langt frem, så vi skal "bare lige" have det på plads ved standsningerne også.

• #15   3. maj 2010 Anne t - det problem kender jeg godt til smiley Nala er også slem til at sætte dig lidt langt ude da hun gerne vil kunne se mig i øjnene, og det er ikke muligt hvis hun sidder korrekt med skulderen op ad mit knæ.

• #16   3. maj 2010 Hvis man er lidt rund her og der, kan man lave et fixpunkt et andet sted end i øjnene ;o)

• #17   3. maj 2010 Ja det burde jeg også bare gøre, men tror aldrig vi kommer til at konkurrere på højere plan (på trods af at vores træner mener vi har stort potentiale), så om hun sidder lidt langt ude, og at jeg tilgengæld har hendes øjenkontakt, så er det fint nok smiley

Nå hun går ved fod/lineføring går hun perfekt, og har et andet punkt at kigge på, det er når hun skal gå om og sætte sig på sin plads at hun gerne vil kunne se mine øjne, så hun ved hvad der skal ske.

• #18   3. maj 2010 Siri> hvor er det da rart endelig at finde en, der lider af samme "Plads-spasme" som jeg *lol*

Jeg VED jo, at jeg står helt stille... men når jeg ser på videoer af mig selv, kan jeg alligevel se ben der laver sære vrik, fingre der stritter hist og pist og skuldre der kører rundt ...

det er en sær sær sygdom...

• #19   3. maj 2010 Anna - ja, er det ikke ufatteligt? Ville ønske at der fandtes en pille, der kunne kurere sygdommen:0)

• #21   4. maj 2010 Jeg har før hørt en give rådet med at tage kasket på. Så skulle man fra hvalpen var helt lille lære den at lege med en kasket, så det blev det bedste legetøj. Så ville hunden altid gå og kigge på dig, da den gik og ventede på at kasketten skulle blive kastet og man skulle lege.

• #22   4. maj 2010 Nej det er det bestemt ikke, men det er aldrig iorden at bruge fysisk afstraffelse synes jeg ikke.

• #23   5. maj 2010 Det er sjusk ;o)

Og dommerne burde slå ned på det, IMO. Ligegyldigt hvilket program, man træner.

Jeg selv finder det voldsomt demotiverende at se, at dem som befinder sig i eliten sjusker - det er ikke gode rollemodeller.

Kommentér på:
Grundstilling/plads

Annonce