{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.364 visninger | Oprettet:

Ny hvalp (hjælp søges) {{forumTopicSubject}}

Hej

Min søn fik i torsdags en 8 uger gammel Border Collie hvalp - det er en hanhund.
Min mand og jeg oplever, at den "parrer sig med os", når vi sidder roligt på gulvet og kæler med den. Når vi afviser den, gør den ad os, "bider" os i hænderne og springer omkring. Min søn har ikke dette problem med hunden, og den allerførste dag oplevede min mand og jeg det heller ikke.

Jeg har læst, at "parringsadfærd" skyldes overstimulering eller et forsøg på dominans.... Er der nogen, der kan hjælpe os til at stoppe denne adfærd.

Mvh. Anja


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny hvalp (hjælp søges)
  • #1   1. maj 2010 Kan ikke svare på 1. spørgsmål men det lyder til at den tror i vil lege når i afviser den. Hvad gør i?

  • #2   1. maj 2010 Vi siger bestemt nej, og skubber ham væk. Har også prøvet at sige nej, og så vende ryggen til ham, men så hopper han bare op ad vores ryg. Det eneste der virker - hvis man kan sige det - er at gå væk fra ham, men det løser ikke problemet til næste gang.

  • #3   1. maj 2010 Der er IKKE tale om dominans

    EMNE:Min hund parrer ben. puder og andre hunde under leg.

    MYTE: Hunden er dominant og ønsker at overtage styringen.

    FAKTA: Hunden er enten stresset eller opkørt pga. nogel ydre påvirkninger. Denne sindstilstand fører til det, man kalder for en overspringshandling (i dette tilfælde denne parringsadfærd). Parringsadfærden ses allerede fra tre-ugers-alderen, hvor man næppe kan tale om dominans.

    Men jeg kunne forestille mig at det er en overspringshandling fordi den evt. gerne vil lege og har en masse energi som den ikke rigtig ved hvordan den skal styre. Det bedste I kan gøre er at ignorere eller afvise hvalpen når den gør den uønskede adfærd og roser når den holder op (altså genoptage kontakten)

    Hvordan stopper I kontakten lige nu?


  • #4   1. maj 2010 At skubbe er helt klart en invitation til leg! Når jeg 'slås' med min hund skubber jeg også til hende og det gejler hende helt op i det røde felt!
    I må være konsekvente og gå jeres vej... der er ikke nogen grund til at skælde ud (sige nej).. det er meget bedre at undgå konfrontationer ved bare at gå. og det tager mange uger, måske måneder før i kan se nogen resultater men sådan er det nu engang med hunde smiley


  • #5   1. maj 2010 Blive ved med at bruge metoden hvor I går. Han skal nok lære at denne adfærd kun gør at I ikke vil lege og så holder den op. Det andet med at skubbe hvalpen væk tror jeg bare vil forstærke trangen til leg og biden, så hellere bruge den anden løsning.

    Sig bestemt, men ikke vredt eller helt vildt højt, og gå væk fra hvalpen. Gen optag kontakten når hvalpen er rolig og ikke bider eller andet uønsket


  • #6   1. maj 2010 Dejligt med dette forum - tusind tak for jeres svar, som jeg vil praktisere på min lille "bølle".

  • #7   1. maj 2010 Hvis I gerne vil have kontakt til hvalpen uden at den " parrer" jer, så have nogle godbidder i en lille taske eller i en lomme og brug godbidderne til at lave fek. sit og dæk øvelser. På den måde afleder I hundens opmærksomhed og det er med til at nedsætte den evt stress den må have.

Kommentér på:
Ny hvalp (hjælp søges)

Annonce