1.371 visninger
|
Oprettet:
Ny hvalp (hjælp søges) {{forumTopicSubject}}
Hej
Min søn fik i torsdags en 8 uger gammel Border Collie hvalp - det er en hanhund.
Min mand og jeg oplever, at den "parrer sig med os", når vi sidder roligt på gulvet og kæler med den. Når vi afviser den, gør den ad os, "bider" os i hænderne og springer omkring. Min søn har ikke dette problem med hunden, og den allerførste dag oplevede min mand og jeg det heller ikke.
Jeg har læst, at "parringsadfærd" skyldes overstimulering eller et forsøg på dominans.... Er der nogen, der kan hjælpe os til at stoppe denne adfærd.
Mvh. Anja
feb 2009
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 83 Svar: 1.026
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 17 Svar: 181
dec 2007
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 1 Emner: 374 Svar: 2.732
EMNE:Min hund parrer ben. puder og andre hunde under leg.
MYTE: Hunden er dominant og ønsker at overtage styringen.
FAKTA: Hunden er enten stresset eller opkørt pga. nogel ydre påvirkninger. Denne sindstilstand fører til det, man kalder for en overspringshandling (i dette tilfælde denne parringsadfærd). Parringsadfærden ses allerede fra tre-ugers-alderen, hvor man næppe kan tale om dominans.
Men jeg kunne forestille mig at det er en overspringshandling fordi den evt. gerne vil lege og har en masse energi som den ikke rigtig ved hvordan den skal styre. Det bedste I kan gøre er at ignorere eller afvise hvalpen når den gør den uønskede adfærd og roser når den holder op (altså genoptage kontakten)
Hvordan stopper I kontakten lige nu?
feb 2009
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 83 Svar: 1.026
I må være konsekvente og gå jeres vej... der er ikke nogen grund til at skælde ud (sige nej).. det er meget bedre at undgå konfrontationer ved bare at gå. og det tager mange uger, måske måneder før i kan se nogen resultater men sådan er det nu engang med hunde
dec 2007
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 1 Emner: 374 Svar: 2.732
Sig bestemt, men ikke vredt eller helt vildt højt, og gå væk fra hvalpen. Gen optag kontakten når hvalpen er rolig og ikke bider eller andet uønsket
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 17 Svar: 181
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.628
Ny hvalp (hjælp søges)