Kunne godt bruge nogle gode råd. {{forumTopicSubject}}
Jeg har en dejlig lille rottweiler på 13uger som jeg forsøger at træne til at gå pænt med/uden snor, komme når man kalder osv. basistræning hvis i vil. MEN jeg føler ikke jeg kommer så langt, altså det er som om hun faktisk ikke gider lære noget. Hun får selvfølgelig godbider når vi træner. men skal vi nu ud og "tisse" og Nala ligger i stuen og jeg kalder på hende, så gider hun ikke komme. enten skal jeg rasle med foderposen eller selv gå ind og hente hende før der sker noget. Er vi ude at gå og hun trækker eller løber for langt væk og jeg kalder på hende, så ignorer hun mig. jeg vender selvfølgelig om og går modsatte vej. MEN(igen) somme tider er hun fuldstændig ligeglad og bare render videre. Jeg går selvfølgelig ikke efter hende, jeg kalder en enkelt gang og det er det. når jeg så kommer hjem sidder hun foran døren og venter på mig(vi bor på landet) Jeg kan selvfølgelig kun refererer til til min tidligere hund Gaia som virkelig virkede som hun gerne ville lære.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.054
-forstået på den måde at det da er væsentligt mere spændende at snuse i jorden, end at følges med en kedelig ejer.
Hvis hunden ellers er sund og rask osv, og man ikke fanger den lige midt i skønhedssøvnen, så synes jeg da nok at hvalpe plejer at kunne opfordres til skæg og ballade.
Går du til træning med hende?
okt 2009
Følger: 13 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 78 Svar: 1.401
okt 2007
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 45
okt 2009
okt 2007
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 45
jan 2007
Så hvis ikke hun gider at være sammen med dig, betaler det sig nok ikke for hende;o)
Så selvom man kan synes man gør alverdens sjove ting, så skal det jo osse være sjovt/godt i lige netop DIN hunds øjne.
Gaia er lykkelig hvis bare jeg gider kigge på hende og fortælle hende hun er dygtig. Så er det ligemeget om der er lækre dufte eller en hare der ræser over marken.
Reiki derimod, skal altså have noget der er til at tage og føle (og smage;o)) på. Der skal LÆKRE guffer til, hvis han skal være opmærksom på mig, når vi går spændende steder.
Og jeg skal gider lege med ham og finde på sjove ting. Ellers tøffer han bare rundt og passer sig selv, og er temmelig ligeglad med om jeg er med eller ej.
Og som Anne P skriver, så er det vigtigt ikke at sætte kravene for højt til så ung en hvalp. Det er små korte intervaller -til gengæld må der gerne trænes flere gange dagligt.
jan 2007
Du skal hjælpe hende med at forstå hvad hun skal. F.eks. kan du vælge at sige sit LIGE idet hun er ved at sætte sig helt af sig selv, og så self rose når hun sidder. Eller du kan hjælpe hende ved at holde godbidden hen til hendes næse, og føre den bagud/op, sådan at hun sætter sig ned for at følge den.
Og så self rose igen.
Når du beder hende gør noget, er det vigtigt at man beder om det EN gang -ikke 10 gange. Ellers får du netop en hund der ikke reagerer første gang.
Tilgengæld skal man så osse være rimelig, og ikke forvente at en hvalp kan adlyde kommandoer der dårligt er indlært endnu. Så må man hjælpe hunden ned i sit/dæk eller hvad man nu træner.
okt 2009
jan 2010
Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 20
jan 2010
Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 20
Kunne godt bruge nogle gode råd.