695 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 26 Svar

HD og agility? HD og agility?

Er der noget man skal være mere varsom med, ved agilty når der er med en race der er disponibel (tror jeg det heder) for HD?

Vi er ved at måske vil have en anden race og det skal være en som kan bruges til agility, men aner ikke ret meget om HD.
Og syntes det er flere af de racer som vi ser på som skal tjekkes for HD.
Så tænkte der nok var nogle her inde der vidste det:-)

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Kitchen clogged 750 kr.
  • Flyt tørretumbler 450 kr.
  • Reparation af kabelfejl på robotplæneklipper 1.300 kr.
  • Furniture Assembly 2.200 kr.
  • Hente to døre i bauhaus Roskilde Montere døre og dørhåndtag i Jyllinge 2.100 kr.
  • rep. af hul i vandrør 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HD og agility?
  • #1   4. feb 2010 Du kan jo så vælge en hvalp efter sunde linier.. Det er jo det pragtfulde ved stamtavler..
    Det giver ingen garanti, men en god indikation.

Som udgangspunkt skal man "bare" vente til hunden er gammel nok og undgå belastninger, som feks at gå på trapper.. Og naturligvis et godt hvalpefoder til en hund af den størrelse du har

• #2   4. feb 2010 Tina og Alex N.
    Jep det er det gode ved stamtavler som den selvføllgelig skal være med:-)
    Men skal det så være med a og b hofter?
    Ja skal lige have sat mig ind i alt det og sådan noget som hd index aner jeg ikke hvordan fungere:-)

Er det ok at den bare er 1år inden man begynder og så den bare springer lav?
    Vi har ingen trapper så det er ikke et problem og inden af mine hunde må gå på trapper.
    Selvfølgelig får den kvalitets foder og vil forhøre mig ved opdrætter om de syntes noget andet end det jeg bruger er bedre til lige precis den race.

• #3   4. feb 2010 Jeg ville ikke træne agility med en race der er disponibel for HD førend den er tjekket fri..... Agility er en meget voldsom belastning - hvorfor man aldrig bør gå igang førend hunden som minimum er fuldt udvokset... HD er som bekendt ikke kun arveligt, men i særdeleshed også miljøbetinget... Så HD-disponible racer bør belastes mindst muligt i opvæksten :O)

• #4   4. feb 2010 *Michélle aka Fie *
    Mener de kan tjekkes når de er 2år så må man slet ikke lave noget med den indtil da?

• #5   4. feb 2010 A hofter er det bedste.. herefter b-c-d-e
    B hofter er også okay, men står der C ville jeg nok gå uden om.

Spring er ikke så slemt.
    Noget af det der er hårdest belastning for hunden er slalom, men hvis du træner i en klub og ikke begynder at lege med det selv, så har træneren helt styr på det.

Alderen afhænger af hundens størrelse (race)
    Jo større race desto ældre skal den være før du begynder

• #6   4. feb 2010 Man skal kunne styre hunden uden line og halsbånd, så en god ide er at starte med lydighed ..

• #7   4. feb 2010 Kennel In-Yo - ja, jeg ville vente indtil da..... Det er bla hvad Claus Sloth siger om min race hvis man ENDELIG vil bruge den til agility.... Personligt ville jeg blive meget ærgelig, hvis jeg startede før og senere fandt ud af at min hund har HD.... Det kunne måske have været undgået ved ikke at belaste den unødigt, el i hvert fald mindsket....

Tina & Alex - det er desværre ikke altid tilfældet at trænerne ved hva de laver.... En af vores hvalpekøbere har trænet alm lydighed i en klub med sin fransk hvalp... Da de var omkring ½ år gamle begyndte man med små spring... Det er jo idioti - især med en fransk bulldog!

• #8   4. feb 2010 Tina og Alex N
    Vi træner i DCH vi går allerede med to af vores hunde, ej faktisk kun 1 er lige stoppet med den ene da hun ikke kan holde til det.

Det er en Puli vi kigger på tæver (vi skal have tæve) bliver 36-42cm så det er ikke nogen stor hund.

• #9   4. feb 2010 Tænker lidt om man kan begynde med nogle af øverlserne, små spring, og vendinger, tunnel, pose, og måske balance?

• #10   4. feb 2010 Min ko er anskaffet som agilityhund. Han blev tjekket som 1 års for HD og har desværre E og D, værre bliver det ikke =/

Han bærer intet præg af det, men bliver ikke brugt til agility da HD-hunde ikke har godt af den store belastning.

Han kommer på lange ture, bliver trænet til cirkustricks og lydighed, så han har et fint hundeliv alligevel - bare for at pointere at HD ikke altid er lig med en sofahund der intet må lave.

Min næste hund bliver en border collie (til agility), den bliver også tjekket inden jeg går i gang med den belastende træning; uanset om den viser tegn på HD eller ej =)

Man kan sagtens påbegynde træningen inden hunden er tjekket. En AG hund skal være lydig, og det vil hjælpe jer hvis i har god kontakt og styr på feks fremmadsendelse og retningskommandoer (højre, ventre, omkring).

Fri ved fod, indkald, bliv er super træning i hundens unge periode, før man må belaste led og muskler.

Miljøtræning, selvtillid, tillid til fører er givende arbejde allerede fra hunden er hvalp, og det vil lette jeres videre træning inden for AG =)

• #11   4. feb 2010 Det skader aldrig at få tjekket hundens HD status - vi løber med border collier og de bliver fotograferet.
    Vores seneste skud på stammen er netop blevet fotograferet med a hofter og 0 albuer.... så der kan vi bare klø på smiley

• #12   4. feb 2010 Kan man godt tjekke dem når de er 1år er det ikke bedre at vente.

Som sagt ved jeg ikke så meget om HD.

• #13   4. feb 2010 Malene hvilen alder har i tjekket i?

• #14   4. feb 2010 Du kan ikke begynde at springe med hunden før den er udvokset, det er høj belastning for hunden at springe, og det går meget dårligt sammen med en krop der vokser og har bløde knogler og mangler muskulatur.

Du kan når hunden har lidt lydighed på plads øve ballance på jorden. Gøre hunden bekendt med kontaktfladerne. Tunnel også hvos denne er så høj at hunden kan gå oprejst igennem.

• #15   4. feb 2010 Så lige at det kan tjekkes når racen er 12måneder.

Nina, selvfølgelig skal den være udvokset.
    Jeg må lige huske at forhøre mig om hvornår de er det.
    Men når den ikke er større vil jeg da tro at den er det når den er 12måneder når den også kan få reg HD resultat der.

• #16   4. feb 2010 Kennel - Jo du kan sagtens vente, men jeg ville se hvordan status var inden jeg gik videre med træningen.

Jeg ville ikke bruge oseaner af tid på at bekendtgøre hunden med kontaktflader, stemningen på en AG bane og alt hvad man ellers påbegynder hvis han ikke egnede sig til sporten.

Han havde så desværre ikke egnede hofter, og nu hvor han er udvokset helt, kan jeg se han heller ikke længere har en bygning der egner sig synderligt til sporten.. Bedre held næste gang ; )

• #17   4. feb 2010 Du kan evt se på min profil hvor jeg i et album har sat 2 billeder sammen af Kaoz. 2 år og 4 år. Al muskulatur og lidt mere højde er kommet efter hans 2 år; men han er også en blanding =)

Man skal selvfølgelig heller ikke gøre hundene mere svagelige end de er, men bare træne med måde når knoglerne er fuldt udvokset - og så køre hårdt på når muskulaturen har sat sig =)

• #18   4. feb 2010 Det kommer jo lidt an på racen, "Min" race huskyen skal også HD-fotograferes før den kan avlsgodkende. Men det er udelukkende for at bevare racen ligeså sund, som den hele tiden har været. Jeg har aldrig hørt om en danskopdrættet husky, med dårligere hofter end B. Man kan derfor absolut ikke sige at racen er disponeret, og jeg havde ikke de mindste skrubler ved at starte agility med Aqui, da han var 13-14 måneder.

• #19   4. feb 2010 Nina det kan jeg godt forstå.
    Kan man bruge den til AG hvis den har B hofter eller er det kun med A hofter?

Åh jeg syntes det er svært, som sagt så de racer jeg har nu ligger HD ikke til så jeg har ikke sat mig ind i det.
    Men min mand vil meget gerne have en rigtig agility hund, så nu er jeg nødttil at sætte mig ind i det.

Det er så ærgeligt når de ikke kan bruges som man håber.
    Jeg har lige taget Akita ud af AG for hendes bækken sked og hun har fået smerter i ryggen så tør slet ikke mere, vi ved dog ikke om det er AG der er skyld i det, men det gavner ikke.
    Når hun får det bedre håber jeg at kunne findet noget andet hun kan gå til.

• #20   4. feb 2010 Karina... ja det kan der jo så være noget om, se det ved jeg jo faktisk ikke, jeg sidder og skal til at skrive til nogle opdrætter om racen så vil da lige høre om hvor slemt det er med det hd.
    Man kan ikke læse ret meget om den race.

• #21   4. feb 2010 Nina ja der er godt nok nået forskeld.

• #22   4. feb 2010 Bravo er blevet fotograferet 1 år og nogle dage gammel - Joey var 1 1/2 år og Super 2 1/2 smiley

De kan fotograferes når de er udvoksede - er de ikke det, kan resultatet blive misvisende...

• #23   4. feb 2010 Okay Malene:-)

• #24   7. feb 2010 Jeg fik også tjekket Belle som 1-års for HD og AD. Albuerne er ikke et krav for en collie, men jeg valgte at få det tjekket, netop fordi jeg ville gå til agility.

Indtil hun var et år gik jeg til lydighedstræning med hende.

• #25   7. feb 2010 Rikke vi har ikke noget soft agility her hvor jeg bor.
    Men ja der er mange andre ting som man også kan øve intil HD er tjekket.

Laila det kunne da være det også vi skulle tjekke det for en sikkerheds skyld.

• #26   7. feb 2010 Rikke, ok, vi har lidt bane her hjemme, for vi løber alm agility.

Kommentér på:
HD og agility?

Annonce