{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.684 visninger | Oprettet:

Jagttræning og lydighed {{forumTopicSubject}}

Hvis alt går vel skal vi starte til jagttræning i foråret, når det næste hold starter op.
Vi går pt til hvalpetræning, og skal derefter fortsætte med lydighed.
Kom til at tænke på om der er nogle ulemper ved, at træne disse to ting på en gang?
Tænker at indlæringen måske ikke sker på samme måde det ene sted som det andet. Og at det måske kan skabe noget forvirring for både fører og hund

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jagttræning og lydighed
  • #1   14. okt 2009 Jeg vil godt prøve at komme med min mening, som måske kan blive lidt selmodsigende ,o)

Al jagttræning bunder i en lydig hund. Du kan ikke træne videre mod at få en god jagthund, hvis den ikke har den basale lydighedstræning iorden.

Når det så er sagt.....kan man også få en for lydig hund, et godt ordsprog, "lydighed dræber drifter".

Hvis din plan er at gå lydighed på konkurrenceplan, skal du være obs på kommandoer, så du kan tilpasse dem i begge dicipliner og hvis du vil gå på markprøver skal du passe på at du i lydigheden ikke giver din hund indlæring som kan skade der.

Jeg har set det lykkedes, både at være lydighedschamp. og stadig gøre det godt på markprøver, men man skal vide hvad man gør og sætte sine egne regler op.

• #2   14. okt 2009 Det lyder skisme lidt kompliceret....Måske vi bare skal satse på en af delene.
    Tror dog ikke, at vi kommer til at gå til lydighedskonkurrencer.

Så man lærer ikke noget lydighed til jagttæning?
    Min hvalp er pt 6mdr, og vi skulle gerne nå at træne minimum et par måneder på et alm. lydighedshold, altså efter hvalpetræningen, inden vi starter på jagttræningen.
    Jeg ved jo i princippet ikke om det overhovedet er noget min hvalp vil have nogle specielle evner indenfor:)

• #3   14. okt 2009 Det er som ikke spor kompliceret!
    Når du starter jagttræning fortsætter du blot den grundlæggende lydighed, og bygger derfra gradvist op, sandsynligvis med apporteringstræning.

• #4   14. okt 2009 Jo du lærer også lydighed i jagttræning, men man går nok lidt hurtigere frem og forventer at den basale lydighed bliver indlært sammen med jagttræningen.

Meeeeeen, jagttræning er jo også en form for lydighed, det kan være lidt svært at forklare, men du kan jo f.eks. ikke lave apporteringsøvelser, hvis din hund ikke kommer hjem når den har hentet, derfor skal man jo sørge for at indlæring af hjemkald er 100% iorden, før man sender den på en apport.

• #5   14. okt 2009 Jeg havde en korthåret hønsehund for en del år siden. Han var dansk lydighedschampion, og en fremragende jagthund. Så det kan lade sig gøre

• #6   14. okt 2009 citat "Når det så er sagt.....kan man også få en for lydig hund, et godt ordsprog, "lydighed dræber drifter".

Det afhænger vist hvilken træningsform man anvender.
    Jeg bruger feks. kun jagt/bytte drift, når jeg træner lydighed.

Jeg mener slet ikke at jagttræning og lydighed konflikter.

• #7   14. okt 2009 Christian - sådan er vi jo så forskellige, jeg vil gerne ha en jagthund der tør tænke selv og at være "for lydig"

Dermed ikke sagt at mine hunde ikke er lydige, det er med at finde den gyldne middelvej og læse hunden

• #8   14. okt 2009 uden at være "for lydig" skulle der stå ;o)

• #9   14. okt 2009 Næh, jeg mener også at lydigheden er forudsætningen for at have en brugbar hund.
    Primært opfatter jeg lydighedstræning som det værktøj, der sikrer, at hund og fører altid forstår hinanden.

• #10   14. okt 2009 du kan sagtens have en lydig hund som stadigvæk arbejder selvstændig.
    jeg går selv meget på jagt hvor jeg bruger min hund (lab) og han er selvstændig indtil fløjten lyder. for hvis din hund ikke er i hånd vil jeg ikke mene det er en god jagthund.
    så jeg vil mene du skal få lydiheden på plads først.
    jeg går selv på markprøve og går i vinder klasse på A og B prøver men han er stadigvæe en super jagt hund for mig.

• #11   15. okt 2009 Flatrunner:

Kan en hund ikke tænke/arbejdeselvstændigt, hvis den er for lydig?
    jeg ved det ikke, men det program jeg træner efter er det vigtigt at hunden er selvstændig visse øvelser, feks. når jeg er i skoven og roundere skal min hund ikke komme når jeg kalder hvis den er ved at få fært at en person/genstan, så skal skide på mig og give hals af personen/genstanden. men når jeg går lydighed/skoledressur ved hunden godt hvad vi laver og kommer derfor også på feks. indkald.

• #12   15. okt 2009 Jeg tvivler ikke på, at det sagtens kan lade sig gøre:)
    Det er klart at jagttræning kræver en lydig hund, men samtidig kræver det jo noget træning før en hvalp eller unghund kommer op på det stadie.

Vi er så småt igang med apport på hvalpeholdet, og vi træner det også herhjemme. Men ved jo overhovedet ikke om den indlærte metode er den samme som man lærer til jagttræning?

• #13   15. okt 2009 Jimmy- Vi træner alt hvad vi kan jo:) Og jo han er skam lydig af en hvalp at være, men ved også godt hvor meget tingene ændrer sig når hvalpen bliver lidt ældre.
    Du skriver at du vil mene, at man skal have lydigheden på plads først. Vil det sige at du ikke mener, at man bør gå til jagttræning med en hvalp eller unghund?

• #14   15. okt 2009 Hej,
    Jeg er ved at træne Jeiko op til den første brugsprøve.
    Men jeg har været så heldig at den kennel hvor han er købt træner vi sammen. Syntes det er en fordel at træne samme sted, så vi hele tiden bygger videre på de samme komandoer.
    Prøvede at være med i en klub hvor de træner anderledes, med andre komandoer og det skabte forvirring hos min hund.
    Hilsen Anja

• #15   16. okt 2009 jeg vil godt mene du kan gå til jagttræning med en hvalp/unghund det handler bare om at havr styr på lydigheden og vide hvad hunden er klar til. jeg træner selv markprøve træning med min unge hund (9måneder) nu og har været igang et stykke tid med ham nu.
    han havde vildt i munden som 8 uger så det er ikke et problem.
    og hvis du træner lidt lydighed hverdag kan jeg ikke se et problem i det men hvis det er en ung hund man træner er det vigtig du ikke lader dig presse på trænings pladsen og springer over en øvelse hvis du er sikker på din hund ikke er klar til det. også træn det der hjemme i trygge rammer.

Kommentér på:
Jagttræning og lydighed

Annonce