{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
642 visninger | Oprettet:

Agility - hvalp? {{forumTopicSubject}}

Jenna (Australian Shepherd knap 5 mdr.) er simpelthen en lille krudtugle! Og jeg vil gerne tilbyde hende noget "arbejde" ud over lydighed (som jeg tror hun finder lidt kedeligt bortset fra godterne *S*). Hvor gammel skal hun være før hun må starte på Agility? Findes der mon nogle hvalpehold i Agility hvor man tager hensyn til deres fysik?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Agility - hvalp?
  • #1   25. sep 2009 Der findes "før-agility-hold", hvor man kun træner de ting, som en hvalp også kan klare. Dvs. fremadsendelse ml. springstøtter UDEN overligger, balance på redskaber, der ligger på jorden, skift ml. højre og venstre osv.

Men umiddelbart ville jeg da tro, at I ville have mere glæde af noget hjernegymnastik? Søgeøvelser og alle former for problemløsning?

• #3   25. sep 2009 Hej Karina - tak for dit svar smiley
    Mht hjerneøvelser så har jeg p.t gang i følgende:
    * Bold med godbidder (klare hun på 5 min.)
    * Gennemsigtige flasker med godbidder og tynde tyggeben (ditto 5 min)
    * Godbidder lagt under gennesigtige (hårde) plastikkrus. (ditto 5 minutter)
    * Tomme mælkekartoner, der vaskes tørres, fyldes med guf, og lukkes (sviner TEMLIG meget smiley ) (klare hun på 10 min.)
    * Spedning af foder i haven som hun skal søge efter. (15 minutter)
    * Der udover har jeg prøvet at ligge spor et par gange (god bid i hver fodspor) (20 minutter)
    (Har købt tog-a-jug men den mestre hun ikke endnu og mister hurtigt interesse for den)

Har du (eller andre) nogle flere ideér til hjernegymnastik så modtager jeg med kyshånd smiley

• #4   25. sep 2009 Søgningn kan sagtens udvides, så hun ikke bare skal søge to-dimensionelt, men tre-dimensionelt. Dvs. foderet/gufferne skal ikke være på jorden, men i ALLE højder. Hvis du bruger små stykker kød, kan det nemt sættes fast på grene på hækken eller i buske, på barken på træer osv. Det gør øvelsen mange mange gange sværere.

Hvis jeg tager 200 gr. hakket kød og fordeler det i hele haven, så er vores tre hunde underholdt i rigtigt lang tid. smiley

Den med godbidder under plastikkopper kan også udvides, så du kun lægger under én eller to ud af mange - så hun skal finde den rigtige og ikke bare får noget under allesammen.

Lær hende at søge efter og hente specifikke genstande. (din sutsko, hendes bamse, et specielt pivedyr osv)

Lær hende at få en godbid ud af et viskestykke med knude på. Til at starte med lægger du den bare midt på viskestykket, og ligger hjørnet lige henover, så hun nemt kan finde den. Så gør du det gradvist sværere og sværere indtil hun kan få den med en rimeligt stram knude på. Hvis hun forsøger at bide i den, skal du enten fjerne den eller lægge hånden over.

• #5   25. sep 2009 Super Karina smiley De forslag vil jeg straks gå igang med at prøve!

Er der andre som har nogle gode fif så kom frit frem smiley

• #6   25. sep 2009 P.s Karina - kan du give lidt vejledning i hvordan jeg træner "Hent bestemt ting"?

• #7   25. sep 2009 Kender hun kommandoen hent?

• #8   25. sep 2009 Nej, det har vi aldrig øvet.

• #9   25. sep 2009 Ok, så starter du med genstanden i hånden. Belønner for at hun overhovedet kigger på den - og bygger det stille og roligt op, til at du tilsidst belønner hende for at holde den, indtil du siger "slip" eller "tak". Så lægger du den på gulvet lige ved siden af, og lader hende samle den op - brug evt. kommandoen "tag/hent bamsen" (eller hvad det nu er) og så lægger du stille og roligt noget afstand på, hvor hun stadig kan se genstanden - og til sidst hvor hun ikke kan se den, men skal finde den. Når det virker med én genstand tager du den næste - hvor du så vil kunne gå meget hurtigere frem smiley

Når hun kender to - så ligger du dem med lidt afstand imellem et par meter fra jer - derefter kan du bede hende hente den ene og den anden - på den rigtige kommando. Og så er øvelsen tæt på at være færdig og kan bare udvides og udvides smiley

Tak for den søde hilsen inde

• #11   25. sep 2009 Carina - dejligt at du også kan bruge det.

Lige en lille nem ting mere. Køb et ringspil (billigt, billigt) og lær hunden både at hente ringene (igen med nævnelse af de enkelt farver - kan dog ikke huske om det er grøn/blå eller rød/grøn de ikke kan skelne fra hinanden. Når den øvelse fungerer - så lær dem at lægge ringene på igen. Så kan man spille mod hinanden smiley

• #12   25. sep 2009 Tak igen karina smiley

Kommentér på:
Agility - hvalp?

Annonce