{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.098 visninger | Oprettet:

vores hund er flabet {{forumTopicSubject}}

hejsa alle . ja jeg har desværre fået lidt problemer med vores hund og håber virklig i vil hjælpe vi begynder til hundetræning om ca 2 måneder men vi håber selv at kunne lidt før også

mit problem er jeg har fået en ren damp hund smiley
i starten var han rigtig dejlig men han er begyndt virkelig at få fnider han bider når han for sine flip og hopper op i hovedet på os om vi ude eller inde bider i arme og ben ikke i andre men men ved aldrig om han gør har fået af vide når han hopper oå skal vi sætte knæet op foran selvom vi rammer plet syns han det ren leg og vi skælder ham ud men han gør det næsten kun ved mig alt hva jeg gør er ren leg for ham . som om han syns jeg er provokerende og bare dominere han har flere gange nu løbet ind i vores spisebord ind i stolene og bare løber rundt skal siges det slemt . og han er ude minium 5 gange dagligt og 2 gange af dem løber han frit i op til 1 time . han er lidt over 4 måneder gammel er der nogen der kan fortælle om det normalt og hvad jeg kan gøre med ham . smiley

han er blanding af amstaff , rottwieler , labrador . og han vejer 20 kg . også kunne jeg godt tænke mig at høre om 20 kg er meget på en på 4 måneder ? han ser overhovedet ikke for tyk ud .

håber i kan hjælpe =D


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  vores hund er flabet
  • #1   3. aug 2009 Det lyder som om han mangler lidt grænser og fornuftig aktivering. Og i mangler at finde ud af hvordan man opdrager hund.

    Det nytter ikke at skælde ud og "skabe sig" -det er en hvalp, det er normalt at de bider og ikke hører efter. De ska først lære hvad de må og hvad de ikke må.
    Det vil sandsynligvis virke bedre at vende ryggen til ham og ignorere ham til han slapper af, istedet for at skubbe ham væk med knæene osv når han hopper op.

    Hvad laver i af mental aktivering?


  • #2   3. aug 2009 han er en helt normal hvalp...

    Når i skælder ham ud for at hoppe op, så forstærker i faktisk hans adfærd, for han få jo opmærksomhed. Vend istedet ryggen til ham og bliv ved med dette indtil han holder op. Han må først få opmærksomhed når alle 4 poter er i gulvet.

    Prøv at kigge på hans hverdag. Han er 4 mdr. gammel. Han skal have mentale udfordringer og små snuseture og så skal han have lov at lege - helst med jævnaldrende hvalpe på samme størrelse. Men han har intet reelt behov for mange timers motion om dagen.

    Rolige aktiviteter som fx fodersøg, en kong med fyld i eller et lækkert ben er gode ting for en hvalp at beskæftige sig med...


  • #3   3. aug 2009 nå ja -jeg fr altså osse lige trang til at få på det rene, at jeres hund IKKE er flabet... det er hunde ikke...

  • #4   3. aug 2009 Det er da også noget af en krævende omgang blandingshund i har fået jer..
    Prøv at fokusere på det positive og beløn hver gang I ser noget I gerne vil have mere af.. Og ignorer det I ikke vil have..
    Hunden lærer hurtigt hvad der giver opmærksomhed / belønning


  • #5   3. aug 2009 okay jamen vi plejer så at tage foder med ud og kaste rundt så han finder dem også leger vi med pind og frisbee okay så prøver vi så bare at ignorere ham fra nu af jeg syns bare vi gør utrolig meget med ham som han har brug for han er helt renlig og ellers en meget dejlig hund han er bare meget mere vild end nogen hunde jeg har haft .

  • #6   3. aug 2009 Din hund er ikke flabet - din hunds ejer, er bare ikke så god til at forstå hundens behov smiley

    Man får INTET ud af at skælde en hund ud - når man vil opdrage/træne en hund, det man skal gøre er at belønne den ønskede adfærd, og ignorere eller stoppe uønsket adfærd, men IKKE råbe eller skælde ud på noget tidspunkt.

    Man kan iøvrigt ikke stimulere sin hund mentalt, ved at kaste bolde, pinde eller andet legetøj - denne form for leg er faktisk med til at stresse hunden endnu mere.


    Jeg vil anbefale dig, at nærlæse denne hjemmeside :

    (link fjernet)


  • #7   3. aug 2009 Kaste pind o.l. stressende lege, ville jeg nok begrænse til et minimum. ikke at der ALDRIG må kastes en pind eller en bold, men jeg ville ikke gøre det for ofte. Det gavner ikke hunden noget mentalt, og det kan stresse hunden hvis man gør det for meget.

    Så mere rolige og mentalt krævende aktiviteter er at foretrække:o)


  • #8   3. aug 2009 Jeg er helt enig med
    Michelle -strid kælling og med i tavlemafiaen !

    Jeg synes dog, at I skulle lade være med at lege kastelege, brydelege og andre stressende lege, indtil I har fået en mere harmonisk hund.


  • #9   3. aug 2009 Lær ham nej.. og vær altid konsekvent... et nej bliver aldrig et ja...

    Ignore uønsket adfærd.. og her mener jeg ikke bare at kigge den anden vej - for så fortætter han.. men lav noget helt andet, gå væk fra ham - vask et bord af eller noget helt andet.

    Afled hans opmærksonhed på noget positivt og sjovt.. giv ham en udfordring... (find godbidder f.eks)

    Det har virket for os smiley


  • #10   6. aug 2009 Mange af indlæggene skriver helt rigtigt at jeres hund skal trænes mentalt, men hvordan gør man det? Her er et tip til en rigtig god leg, som vil træne hundens næse, egentlig udnytter jeg jagthundens adfærd, men den virker formidabelt. Helt konkret: start med f.eks. at skære en cocktailpølse i små tynde skiver. Luk hunden i et andet rum, skjul 3-4 skiver i et overskueligt rum, tag hunden ind i rummet, lad den snuse til skive nr. 5 som du har lagt synligt et sted, de første par gange skal du evt. guide den til de steder hvor du har gemt de andre skiver, og rose den meget hvergang den finder en skive. Denne leg kan foretages både inde og ude - husk senere at veksle steder - læg gerne senere noget lidt højt., f.eks. på et stolesæde. At søge er det der mest trætter en hund - det trætter både fysisk og mentalt. Vi leger denne leg dagligt og har gjort det igennem mange år. Bare ordet søgeleg- det forstår begge hunde. Du skal ikke starte med 10 skiver - det er hunden for ung til - lav hellere legen flere gange dagligt.


  • #11   6. aug 2009 jeg har lige nærlæst dit indlæg og kigget på din profil. Du er jo 19 år og har samtidig et lille barn, så du har nok at se til. Forstår også udfra det du skriver at det er dig hunden ikke respekterer. Som hundejer gennem over 40 år, mest med rottweilere kan jeg af egen erfaring give dig et godt råd. Hvis din hvalp ikke vil respektere dine kommandoer er der 2 muligheder: Hvis du er stærk nok skal du tage ham i nakkeskindet og holde ham op til han slipper jorden i 2 sekunder, og sæt ham ned med kommandoen SLUT - så efterligner du næsten hans mors adfærd. Ved større hunde som ikke kan finde ud af hvor grænsen går, kan det blive nødvendigt at vælte hunden om på ryggen og fastholde den til den accepterer at du er herre i huset, den metode bliver nok aktuel når din hund bliver kønsmoden. (Vores dyrlæge bruger samme metode med sin labrador).
    Læg jer aldrig på gulvet for at lege med hunden.
    Husk altid at lægge "lo...bler laaangt væk, de er sgu ikke sjove at finde splittet ad i den beige sofa!
    Gode råd fra mormor som lige har haft datter + 2 ble-børnebørn på besøg - men dejligt at du søger råd, skriv hvis jeg kan hjælpe, det er bare så godt når børn og hunde finder sammen.


  • #12   13. aug 2009 susanne t tusind tak for dit råd lige hvad jeg manglede jeg vil prøve alt det du siger men også meget sjovt du siger det med at vende ham på gulvet og fastholde ham og sige nej det gør jeg hver gang og det eneste han gør er at blive vild og prøver at bide i mine hænder men må jo bare blive ved også med at løfte ham i nakke skindet smiley

  • #13   13. aug 2009 Susanne -hvis det havde været min dyrlæge var han da skiftet ud for længst. Det vidner da kraftigt om manglende forståelse for hunden.

    Rotten ved jeg ikke meget om (omend det alligevel er mig meget imod at behandle den sådan), men labben har i hvert fald IKKE behov for så hårdhændet behandling.
    En labbe vil gøre meget for at gøre sin herre tilpas (man taler om et "pleaser-gen"), og er ikke en "hård" hund. At man mener det er nødvendigt at holde den op i nakkeskindet og/eller vælte den om på ryggen og fastholde den, vidner om en ualmindeligt dårlig hundefører, og en person der ikke formår at skabe et godt og positivt forhold til sin hund.
    -hunden skal respektere en fordi man gør sig fortjent til respekt via et fornuftigt lederskab og ordentlig omgang med hunden. Ikke fordi den er bange for ellers at få klø.


  • #14   13. aug 2009 Jeg syntes det er skræmmende at der stadig findes folk der er overbevist om at SÅ forældede træningsmetoder som Susanne omtaler stadig er effektive. Både vi som mennesker og vores omkrinlæggende samfund har da udviklet os så meget at både holdningen til denne metode og viden om den, fuldstændig har udelukket den.
    Det handler da om at være tydelig i sine grænser, aktivere sin hund på en fornuftig måde og have gode positive relationer til den.


  • #15   13. aug 2009 Alle ved at hvalpe er født med evnen til at lystre basale kommandoer..

    Det handler udelukkende om at råbe og udøve vold på hunden indtil den erkender den faktisk godt ved hvad du beder om.

    Det er grotesk at tro, at der kan være noget galt med menneskets form for kommunikation, mennesket er højerestående o mere værd end hunden - og den skal dælme bare kende sin plads.

    *ironi kan forekomme i rigelige mængder*


  • #16   13. aug 2009 Jeg var da ikke i tvivl om at andre ville opponere - og godt det samme for ikke alle hunde er ens, har da også haft en flatcoated retriver - fremragende jagthund som var usædvanlig blød. Havde samtidig en ældre tysk korthårstæve som var god til at "lukke ørene" ved kommandoer som ikke lige passede hende. Vi indførte forskellige kommandoer i huset, for tæven hed det DÆK, for den bløde han hed det "FLA UD". Begge hunde blev brugt til jagt, og havde bestået jagtprøven Jeg har i lange perioder haft 2 hunde, og har det også nu. Jeg må sige at den store hund absolut ikke lever op til jeres krav om
    hvordan en lille hund skal behandles. Der griber jeg ind. Vi har menneskesprog og hundesprog - jeg prøver i dette indlæg at hjælpe familien til at forstå hundesprog, og jeg kan garantere at mine hunde aldrig har været bange for mig - tværtimod taler jeg et meget tydeligt sprog til mine hunde, så de kender vores grænser, Angående dyrlægen - jo han har en omfattende landpraksis med alle slags dyr - og forstår at skelne mellem dyr og mennesker - er det ikke hvad det drejer sig om?
    Den tur med at vælte ham om er nok det stærkeste virkemiddel du kan bruge så det skal du kun lave når situationen er helt ude af kontrol - meget sjældent - gem til han bliver ældre - så får I brug for det - men nok 1-2 gange i hans levetid.


  • #17   13. aug 2009 Susanne -det handler ikke om at jeg (vi) ikke kan adskille hunde og mennesker nej.
    Sjovt nok kaster folk som dig ALTID sådan en bemærkning i hovedet på folk der ikke mener vold mod hunden er vejen frem.

    Hunde gør hvad der betaler sig -hvis ikke den adlyder dine kommandoer, så har du fejlet da du trænede dem. Du har endten ikke formået at få hunden til at forstå hvad du vil, eller osse har du ikke sørget for at det betaler sig for den at gøre det.

    Jeg er ikke hysterisk med at man ALDRIG må tage fat i en hund, men tage fat og så at løfte en hund op i nakkeskindet (der er faktisk lavet undersøgelser der viser varige skader af den behandling) er altså ikke det samme.

    Og hvis respekten og/eller tilliden mangler, så er vold da på ingen måde vejen frem -nærmest tværtimod. Og med en hund som en rotte risikerer man jo at det en dag giver bagslag -at hunden giver dig samme tur (det har jeg da personligt været vidne til på en træningsplads. Ikke sjovt skulle jeg hilse at sige)


  • Niels K
    Niels K Tilmeldt:
    aug 2009

    Følger: 1 Svar: 3
    #18   15. aug 2009 Jeg bliver så pi... harm når jeg ser at mange folk stadig sværger til den tro at mennesker og hunde har rang sammen, og at det er os som mennesker der skal vise hunden hvem der er cheffen, og at den skal respektere vores mindste vink.
    En hund uanset race er en opotonist, og gør kun det der kan betale sig.
    det eneste man får ud af at bruge metoder så som at lægge hunden ned, lofte den i nakken etc. er at du indgyder frygt i din for dig som menneske, og ja det umiddelbart så virker det oftest. Men du får blot en kuet hund, som ikke er tryg ved dig, og er det den måde man ønsker at have hund.....................
    Man bør tænke venskab og ikke leder skab når man træner sin hund.

    jeg vil anbefale alle hundeejere at læse Turid Rugaas "på talefod med hunden, de dæmpende signaler" den er let læselig og giver en super forståelse for hvorledes vi mennesker og hundene på bedste måde kan lære at leve sammen.


Kommentér på:
vores hund er flabet

Annonce