{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
757 visninger | Oprettet:

Hvordan gør jeg det? {{forumTopicSubject}}

Har en rottweiler på 14 uger, og kunne smadder godt tænke mig at lærer hende at halse på kommando, men er det for tidligt at lærer hende alt sådan noget nu, og hvordan har i båret jer ad ?

Er der måske ellers andre ting der er lette og sjove at lære hvalpen ?
- Hun er nemlig ret kvik !

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan gør jeg det?
  • #2   15. jul 2009 Give pote:

Få vapsen til at sætte sig uden at sige sit, i den ene hånd holdes godbidden ved siden af hundes snude, den anden hånd holdes henne ved poten, når vapsen løfter poten får hunden godbidden.

Hvis nu vapsen ikke vil løfte poten, så før hånden med gobdidden skråt hen over panderyggen, hvor hunden stadigvæk har numsen i jorden, når hunden så løfter poten gives godbidden, efterhånden når hunden har forstået hvad det går ud på sig: give pote.

Det kan vapsen så lære både med venstre og højre pote. Denne øvelse kan med tiden udvikles til vinke både med højre og venstre pote.

• #3   15. jul 2009 Rulle:

Når hunden har lært at ligge på maven uden der bliver sagt dæk, så tager man en kiks og retningen er fra hendes næse og op mod øret og laver en bue hele vejen rundt til hunden er rullet med (husk næsen), når hunden igen ligger på maven har hunden lært at rulle.

Efterhånden når hunden har forstået hvad det går ud på sig: rulle.

• #4   15. jul 2009 Vores lab lærte det da han var 9uger smiley
    Han var lidt for glad for sin stemme, så vi satte bare kommando på når han gøede af sig selv, så var det lært. Det havde så også den gode effekt at han kun gøede når han fik besked på det derefter.

• #5   15. jul 2009 Vil råde Jer til at lære Sit & Dæk først hvis hun ikke alerede kan *S*

Sit:
    Lære hunden at holde numsen i jorden og strække forbenene indtil der bliver sagt fri. Sig hunden’s navn (hundens navn betyder se på mig), fører hånden med godbidden ned til hunden’s snude.
    Før derefter langsomt hånden op over hunden’s panderyg, når hunden sitter, roser du med rolig, venlig stemme og giver hunden godbidden hvis hunden bliver i sit.
    Derefter sig: fri, inden hunden rejser sig. Når i har trænet det en hel masse gange put ordet sit + håndsignal på.

Dæk:
    Lærer hunden at lægge sig på maven med forbenene strækt indtil der bliver sagt fri. Lav en sit øvelse foran dig selv uden at sige sit, når hun sitter, føres godbidden langsomt ned langs brystkassen og videre langsomt ned mellem forbene – pas på ikke at trække hånden mod dig selv, da det vil få hende til at rejse sig.
    Når hunden dækker roses hunden med glad og rolig stemme og du lægger godbidden på jorden mellem forbenene. Derefter sig: fri, inden hunden rejser sig. Når i har trænet det en hel masse gange put ordet dæk + håndsignal på.

• #6   15. jul 2009 Hun kan :
    Sit
    Dæk
    Pote
    Øver bliv
    Rulle
    Øver halse

• #7   15. jul 2009 Men tusind tak for ALLE de fine forslag, skal helt sikkert igang smiley

• #8   15. jul 2009 det er faktisk rigtig nemt at lære hunden at halse, især hvis det er en type der nemt gøer.. Hvilket de rotter jeg kender gør...

der er flere metoder, men du skal have noget af værdi! Det kan være hundes foder, eller et reb...
    Jeg træner med et bidereb, for det kan også hjælpe nu når vi er startet på rundering..

Du gør biderebet rigtig attraktivt!!.. svinger med det, morer dig og er helt vild med det. Hunden har ikke normalt adgang til lige det reb..
    Så holder du det op foran dig og siger halse.. Bliv ved at sige det, og når hunden laver en lyd får den rebet..
    Og det bliver du ved med. Hvis den i starten kun piver er det helt fint, bare den laver en lyd. Hvis den gør, må den ikke gå tilbage til at pive så SKAL den gø..

En god ide er ALTID at afslutte halse med slut, så den forstår at nu er det færdig med at gø..

Når øvelsen så sidder fast, trækker du den ud så den skal gø flere gange, og til sidst gøer når du siger halse, og først stopper ved slut..

• #9   15. jul 2009 Anja :
    Det vil jeg prøve !
    Nemlig en rigtig dejlig ting man kan sige det til hunden hvis man bliver utryk smiley

• #10   15. jul 2009 Blive eller vente ølesen kan du indlære på følgende måde....(+ plads&omvendt)

Plads og omvendt:
    Få kontakt med hunden ved at sige : hunden’s navn (som betyder se på mig), vis hunden du har en godbid i højre hånd, før hunden bag om dig på din højre side, skift godbidden over til venstre hånd bag på ryggen, udfra venstre knæ byttes godbidden tilbage til højre hånd (pas på med at læne dig over hende), før godbidden henover panderyggen, så hunden sætter sig ved siden af venstre ben, hold godbidden optil ansigtet, få kontakt, derefter verbal rosen et simpelt ”dygtig” er nok + giv hende godbidden derefter sig: fri (først når du siger fri må hunden løfte numsen fra gulvet).
    Når i så har trænet dette en hel masse gange, sæt ordet plads på. Omvendt er det samme som plads, blot udfra højre ben, sæt evt. ordet omvendt eller et andet ord, på når i har trænet en hel masse gange, uden lyd.

Vente med en bunke godbidder:
    Sæt dig på hug med mindst 5 stk godbidder i din højre hånd, hold fast i selen med højre hånd læg godbidderne på gulvet et stykke fra dig så hunden kan se dem brug ordet vente + ventesignalet (flad hånd foran hunden’s snude, så man afskærmer vejen hentil godbidderne), giv hunden den ene med det samme (venter & næsen er i ro – er på stand by) -> ordet vente + ventesignal, giv hende den anden når der er ro på, -> ordet vente + ventesignal, giv hunden den trejde når der er ro på o.s.v. når du har givet hunden den sidste sig: fri, rejs dig op + vend blikket bort evt. vend ryggen til. Denne øvelse skal selvfølgelig trænes til begge sider.

Vente udfra plads og omvendt:
    Få hunden til at gå i plads (beskrevet ovenover) uden at bruge ordet plads, læg en bunke godbidder på jorden lige foran hunden, brug ordet vente + ventesignalet (flad hånd ved hunden’s snude, så man afskærmer vejen hentil godbidderne), vær’ hurtig med hånden så hunden ikke tager dem – hunden må ikke rejse sig fra plads, når snuse bøffen er i ro (tegn på at hun ikke har tænkt sig at tage godbidderne- stand by), rejs dig op, evt. få øjenkontakt, sig: fri derefter vend blikket bort evt. vend ryggen til. Når i er blevet bedere og hunden er gået i plads så flyt lidt rundt på godbidderne der ligger på gulvet, efterfulgt af ordet vente + ventesignalet når hunden er i stand by rejs dig op, evt. få øjenkontakt, sig: fri derefter vend blikket bort evt. vend ryggen til. Denne øvelse gøres osse udfra omvendt, samme fremgangsmåde som udfra plads. Denne øvelse vil jeg råde dig til først at gå i gang med når hunden har forstået plads/omvendt øvelsen, for ellers vil hunden tro at plads/omvendt øvelsen går ud på noget andet.

Kommentér på:
Hvordan gør jeg det?

Annonce