Brug-hjernen-træning {{forumTopicSubject}}
Vi har en lab med utrolig meget energi. Vi har brug for nogle ideer til hvordan vi kam aktivere ham mentalt. Ved godt at det mentale og det fysiske hænger sammen og han får nogle gode lannge ture. Nogle er oppe på 4 km. Men vi mangler nogle aktiviteter vi kan lave med ham i haven hvor han skal bruge hovedet.
Han søger allerede efter maden, hvilket holder ham i ro i 5 min maks. Vi svømmer med ham 1 gang om ugen, vi går til træning med ham 1 gang om ugen.
Vi har nogle forskellgie brætspil hvor han skal vippe ting for at få fat i godbidderne. Vi har kemisk kastereret ham for at få noget ro over ham.
Please hjælp med nogle gode hjerne aktiviteter...
feb 2006
Følger: 61 Følgere: 60 Hunde: 3 Emner: 775 Svar: 6.115
maj 2008
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 457
dec 2006
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 101 Svar: 1.101
Næsearbejde trætter aller mest, det behøver ikke være et langt spor hver dag. Jeg bruger selv det, at jeg gemmer godbidder indendørs forskellige steder. Jeg tager som regel et rum ad gangen. Det tager lang tid hvis de gemmes godt, og trætter rigtig meget her i huset. Gem gerne nogle stykker så han skal stå på bagbenene eller løfte noget for at få dem.
Problemløsning er også godt, godbidder i bøtter stablet oveni hinanden eller under tallerkener og klude. Lidt ligesom brætspillene, men med mere variation, da han sikkert hurtigt lærer fidusen, og så er det småt med hjerneaktiviteten.
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.931
jan 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 35 Svar: 413
Louise: vi har nu stor succes med at han bliver træt af gode lange ture især hvis det er nye steder for så er hans næse godt nok på overarbejde. Men også selv om vi går de normale steder så bliver han nu stadig træt.
Anna: ej hvor fedt:-) hvorda lærer vi ham det? hvordan har du gjort det?
Pia: vores problem er at han tidligere har sprunget over hegnet så efter vi har gjort det højere vil vi helst ikke at han finder ud af han måske kan springe over. Så alt hvad der skal op i højden skal være på midten af plænen og der har vi ikke noget vi kan hænge det op i. Men ellers et kanont redskab til aktivitering:-)
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.931
Startede med at ligge tepoen foran hende og klikkede / roste hende for al interesse i den. Da hun havde fanget at det var interesse i teposen der udløste klik/godbid, bad jeg hende sitte og lagde teposen en meter væk... stadig fuldt synlig.... og bad hende finde teen... udvidede så ligeså langsomt afstanden, men at den stadig lå frit fremme... Begyndte så at ligge den rundt om hjørnet af døren, altså ind i det næste rum... men den var stadig synlig... og begyndte derefter at gemme den i et andet rum og sender hende derefter ind i rummet med kommandoen "find te"....
Jeg brugte altid den samme type frugt-te i starten... Så da jeg lavede te-udfordring nr 2. Var det bare at lægge den duft hun kendte ned blandt en hel masse andre slags te og bede hende finde teen...
Efterhånden som hun blev god til at finde alle mulige forskellige slags te, får hun en tepose at snuse til, og så skal hun finde makkeren...
Jeg har ladet hende samle teposen op og aflevere den, men hvis du har en hund der er slem til at spise ting, er det nok bedre at lære den at markere på en anden måde
God fornøjelse med træningen
jan 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 35 Svar: 413
Også derfor at de almindelige aktiveringslege bliver kedelige allerede 2. eller 3. gang vi laver dem
nov 2008
Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 214 Svar: 1.207
et stort badehåndklæde påsyet små lommer på kryds og tværs hvor hundes næse lige kan gå ned i selve lommerne med godbidder i, håndklædet krølles helt sammen og ´´serveres´´ for hunden.
Brug-hjernen-træning