Førstegangs hunde ejer Førstegangs hunde ejer
Hej! Jeg er så heldig at jeg får min første hvalp her den 10.maj. Jeg har dog brug for et par gode råd:
-Hvordan er det bedst at træne ham, så han bliver stueren?
-Hvordan er det bedst at træne ham, så han kan gå i snor/sele? Jeg har købt både halsbånd og sele.
-Han piver lidt når vi er ude ved ham, og tager ham med ud på græsplænen, er han bare for lille endnu til det, eller er han "bare" en pivskid?
Gode råd om hvalpetræning modtages med kyshånd!
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.062
Hvalpen skal som tommelfingerregel id når den har leget, sovet, spist og drukket -derudover self hvis den virker søgende eller på anden vis ligner en der trænger til at komme ud.
Hvis der sker uheld inde, og i tager hvalpen i det, bærer i den ud, så den kan gøre sig færdig ude. Ingen grund til at skælde ud -hvalpen ved jo ikke det er forkert, bare ud med den, og få tørret op efter uheldet.
Rodalon er uundværlig til rengøring efter uheld, idet rengøringsmidler som f.eks. ajax, indeholder amoniak, der i hundens næse lugter som "her må jeg gerne tisse" :o)
Renlighedstræning drejer sig kort sagt, om at undgå uheld inde. Jo oftere det lykkedes at få hvalpen til at gøre det den skal ude, jo hurtigere vil den osse finde ud af at det er der den slags foregår.
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 16
Hvor køber man Rodalon henne?
jan 2008
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 211 Svar: 1.238
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.491
Gå ud med ham hver gang han har spist, drukket og leget. DERUDOVER skal han ud så ofte, så han ikke tisser indendørs:-). ALLE hvalpe har signaler til hvornår de skal af med noget. At have en hvalp er et 24 timers job i starten. Det kan ikke nytte noget at man liiiiiige skal sludre færdig med veninden i telefonen eller besvare en HOT mail/MSN besked fra en lækker fyr:-). Så ER det for sent!!
Når han laver noget indendørs (for det GØR han i starten), så tager du en avis..... Folder den godt sammen.................................... Og slår dig selv i hovedet med den!! For så har DU overset din hunds signaler. NÅR han laver noget indendørs, siger du ingenting til ham. Men tager ham med ud (helst på samme græsplet HVER gang i starten, så han føler sig tryg) og du bliver ude med ham indtil han er helt færdig. Så roooooooser du, når han gør noget udenfor.
Mht. træning, vil jeg råde dig til at melde til træning hurtigst muligt.
Husk at en lille hvalp har ikke brug for fysisk motion, men oplevelser:-)
jan 2008
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 211 Svar: 1.238
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.062
-det er super du har godt tid til det. Men mange "glemmer" det lidt, fordi de jo bare går hjemme ved hvalpen.
Rodalon kan købes i de fleste supermarkede, og vidst osse i matas
maj 2007
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 16
Så hver gang den har spist, drukket, leget og sovet, så er det ud med ham.. Godt, det er skrevet bag øret.
Skal han have en godbid når han laver tisser og laver nr. 2 uden for?
Hvor lang tid skal jeg i starten bruge "væk" fra ham? Skal jeg bare gå en tur eller gå ind i et værelse??
jun 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 643
Hvis man skælder en hvalp ud når den tisser indenfor, så vil den tænke at det ikke er godt at tisse i nærheden af mennesker, hvilket kan betyde at man får en hund der ikke kan tisse i snor.
Du skal starte med bare at gå ud af døren og ind med det samme indtil hunden er ligeglad med det, så trapper du ganske langsomt op, til at starte med kun få sekunder.
maj 2007
Ja, det LYDER nemt..........*GGGGGG*
Jeg har haft hunde "altid" og hver gang jeg har en hvalp tænker jeg "NU kan jeg huske hvorfor jeg lovede mig selv ALDRIG mere at købe en hvalp"........*GGGGGGGGG*
Og jeg gør det igen og igen. Men gu er det hårdt, når man ikke føler at man har sovet i flere uger. Det er bare 10 gange så stort et arbejde, hvis man ikke går helhjertet ind i projektet fra starten.
Så skulderklap herfra, fordi du sætter dig ind i tingene INDEN du står med problemer:-)
sep 2006
Følger: 10 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 423 Svar: 5.029
Bedre kunne renlighed ikke forklares, det var helt fantastisk at læse.
Charlotte.
Et lille fif, som jeg ved du vil værdsætte.
Fjern ALT tænkeligt og utænkeligt i hvalpehøjde der ikke må tygges i stykker. Den vil tygge i alt, indtil den får lært hvad den må og ikke må.
Tidligere nævnte sammenrullede avis kan også her være brugbar.
apr 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 1
Nu bliver jeg som Charlotte, første gangs hundeejer, her på mandag..
Hvilke øvelser er gode og starte ud med for sådan en bette kravl...?? Altså at lære den at den hedder Amy er vel en god start ?? Jeg ønsker kun det bedste for min hund, og derfor er jeg meget interreseret i at få alle de gode fif
maj 2007
Masser af godbidder:-) Og lys stemme, når du kalder. Ikke skælde ud. Heller ike selv om der går længe inden hun reagerer. Sæt dig ned på græsset eller på gulvet og kald på hende, når hun vender sig mod dig.
Åh, der er mange råd.........Kan du præcisere det lidt?
maj 2007
Førstegangs hunde ejer