2.689 visninger
|
Oprettet:
Hvordan lærer jeg hunden at søge? {{forumTopicSubject}}
Hvilke metoder skal jeg bruge for at lære hunden at kunne finde en genstand jeg lige har vidst men så senere gemmer væk uden den ser det? evt bare på kommandoen "søg!" ??
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.419
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.419
Til at starte med lægger du genstanden så hunden kan se den. Derefter gemmer du den, men så den stadig er lidt synlig (f.eks. delvist bag et træ - delvist under visne blade etc) Og først derefter kan du decideret begyndte at gemme genstanden.
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 4
maj 2005
Følger: 75 Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 596 Svar: 8.421
maj 2005
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.691
Når hunden har lært kommandoden søg, så ruger der stadig et par guffter på men nu er der pludselig en klud, pung, læderlap eller andet i en passende størrelse,
Når hunden så stikker snuden ned, og søger på genstanden, så siger jeg ,,, jaaaaa, og det gør at hunden tager tingen i munden, og så er det bare om at få hunden hen til sig, leg med den ting den nu har samlet op, og så lader man den vinde tingen igen, og tilsidst bytter man tingen for en guf..
Og nu er hunden klar igen til næste opgave.. sådan forsætter man i starten og nogle gange frem.. nogen gange er der guffer på og andre gange er der kun genstande på, og ind imellem er det blandet..
Så får man ren hund der er villig til at søge, også selv om der ikke er noget at søge efter.. det er med at holde hunden i et konsentreret søg.
Sådan har jeg lært mine hunde at søge. om det er felt eller spor,, er lige meget..
maj 2007
Det er forresten en schæfer. Jeg tror også godt den kan søge men den finder bare legen kedelig og vil egentlig hellere bare tumle..
maj 2005
maj 2007
tak for svaret.
maj 2007
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.691
Så er det fordi du ikke gør det intersant og spændende for hunden,
Man skal opmhunder hunden, man skal motivere hunden, man skal selv være motiveret, og man skal være i stand til at hjælp hunden..
Hver gang hunden finder noget,, så rosre man hunden i høje skyer, så naboen tror man er blevet helt tosse.. (skidt med det, du træner jo hund, og du har det godt med din hund)
Leg nogle ruskelege med en genstand, som du vil ha hunden til at søge efter, men husk gufferne, som den også skal finde.. når så hunden har fundet en gl. klud, så hen og leg med hunden.. så hunden bliver motiveret og synes at i har det sjovt og dejligt.
okt 2006
Følger: 19 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 1.911
Først skal din hund lære at samle op og komme hen til dig når du kaster Du lærer den samtidig at få næsen ned og søge som Babett beskriver med godbidder. Alt efter hvad hund du har kan det faktisk godt være svært at lære den, da det kræver en vis mængde byttedrift. Måske skal du arbejde meget med at stimulere byttedriften inden du får noget godt ud af det.
okt 2006
Følger: 19 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 1.911
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 23
Hvordan lærer jeg hunden at søge?